دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مزایای درمانی قرص نلفیناویر
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
داروی نلفیناویر پیشرفت عفونت HIV را از طریق کاهش تعداد ویروس در بدن کند می‌کند. این دارو به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و خطر توسعه عوارض مرتبط با عفونت HIV را کاهش می‌دهد.

اطلاعات دارویی کامل قرص نلفیناویر

نلفیناویر (Nelfinavir) برای جلوگیری از گسترش عفونت HIV همراه با داروهای ضد ویروسی دیگر تجویز می‌شود تا با قوی کردن عملکرد سیستم ایمنی از گسترش عفونت جلوگیری شود. استفاده از سه یا تعداد بیشتری داروی ضد رترو ویروسی به‌ طور همزمان، مؤثرتر از استفاده تکی دارو است. مصرف ترکیبی داروهای مختلف خطر ایجاد مقاومت در برابر هر یک از داروها را کاهش می‌دهد.

داروی نلفیناویر پیشرفت عفونت HIV را از طریق کاهش تعداد ویروس در بدن کند می‌کند. این دارو به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و خطر توسعه عوارض مرتبط با عفونت HIV را کاهش می‌دهد. نلفیناویر توسط پزشک متخصص برای شما تجویز خواهد شد.

مکانیسم اثر نلفیناویر

دارو از طریق مهار آنزیم پروتئاز سبب مهار تقسیم پلی پروتئین ویروس شده و در نتیجه ویروس های نابالغ و غیر عفونی تولید می شوند.

فارماکوکینتیک نلفیناویر

جذب دارو در صورت مصرف همزمان با غذا افزایش می یابد. دارو بیش از 98% به پروتئین های پلاسما متصل می شود. متابولیسم دارو توسط سیستم P450 کبدی بویژه CYP3A4 صورت می گیرد. نیمه همر دارو 3.5-5 ساعت می باشد.

روش درست مصرف داروی نلفیناویر

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار قرص نلفیناویر از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.سعی کنید دوزهای داروی خود را در همان زمان هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید. قرص نلفیناویر را باید با مقداری آب قورت دهید و یا آن را شکسته و در مقداری آب حل کنید، سپس محلول آماده را بخورید. این دارو را همراه با غذا مصرف کنید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی نلفیناویر روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

Nelfinavir

موارد و مقدار مصرف قرص نلفیناویر

الف) درمان عفونت HIV در موارد مورد نیاز.

  • بزرگسالان: 750 میلی گرم خوراکی سه بار در روز یا 1250 میلی گرم خوراکی دو بار در روز همراه غذا.
  • کودکان 2 تا 13 سال: 20 - 30 mg/kg خوراکی سه بار در روز همراه غذا.

ب) پروفیلاکسی متعاقب تماس شغلی با HIV.

  • بزرگسالان: 75 میلی گرم خوراکی سه بار در روز همراه با دو داروی ضد ویروس (زیدوودین و لامیوودین یا لامیوودین و استاوودین یا دیدانوزین و استاوودین) به مدت چهار هفته.

موارد منع مصرف نلفیناویر

  • به تاریخ انقضای داروی نلفیناویر توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی نلفیناویر را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف قرص نلفیناویر در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید، در این دوران، این دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید. ترشح دارو در شیر ناشناخته است. خانمهای مبتلا به عفونت HIV نباید به نوزاد خود شیر دهند.

تاثیر مصرف قرص نلفیناویر بر رانندگی

داروی نلفیناویر باعث خستگی و سرگیجه نمی‌ شود، نیازی نیست از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی نلفیناویر

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی نلفیناویر تداخل کنند عبارتند از: آمیودارون، آتازاناویر، بنزودیازپین‌های خاص (آلپرازولام ، میدازولام ، تریازولام) ، کونیواپتان، التریپتان، آلکالوئیدهای ارگوت (مانند دی هیدروگروتامین ، ارگونوین ، ارگوتامین ، متیل ارگونوین ، داروی ترکیبی خاص HIV) ، رانولازین ، ریفامپین ، برخی داروهای کلسترول “استاتین ها” (لوواستاتین ، سیمواستاتین) ، مخمر سنت جان.
داروهایی که بر حذف نلفیناویر از بدن تأثیر گذارند و در نتیجه بر روی عملکرد این دارو نیز تاثیر می‌گذارند، عبارتند از: ریفابوتین ، برخی داروهای ضد تشنج (کاربامازپین ، فنی توئین ، فنوباربیتال ، پریمیدون).

نلفیناویر می‌تواند سرعت حذف سایر داروها را از بدن کاهش دهد و بر عملکرد آن‌ها تاثیر گذارد. نمونه‌هایی از داروهای تحت تاثیر شامل: آسوناپرویر، سیزاپراید، سالمترول، لورازیدون، رگورافنیب ، ترازودون، داروی خاص برای درمان اختلال عملکرد نعوظ ED و فشار خون ریوی (سیلدنافیل و واردنافیل)، برخی از داروهای “استاتین” داروهای درمان کلسترول (لووستاتین، سیمواستاتین).

داروی نلفیناویر ممکن است اثر بخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ، یا حلقه را کاهش دهد. این می‌تواند موجب بارداری شود. با دکتر خود در مورد روش قابل اعتمادی برای کنترل بارداری گفتگو کنید و در تمام فعالیت جنسی خود از یک روش مؤثر (کاندوم لاتکس یا پلی اورتان) برای کاهش خطر گسترش HIV به دیگران استفاده کنید. اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه‌ای از این باشد که کنترل بارداری هورمونی شما به خوبی کار نمی‌کند.

قرص

هشدار درباره مصرف نلفیناویر

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قرص نلفیناویر ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار یا شیرده هستید.
  • در صورتی که مشکل کبدی و کلیوی دارید.
  • در صورتی که چربی خون شما بالا است.
  • اگر دیابت دارید.
  • در صورتی که مشکل قلبی دارید.
  • اگر به بیماری هموفیلی مبتلا هستید.
  • در صورتی که قبلاً به هر نوع دارویی حساسیت داشته‌اید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف داروی نلفیناویر

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • اعصاب مرکزی: تشنج، افکار خودکشی.
  • دستگاه گوارش: اسهال، نفخ، تهوع، پانکراتیت.
  • خون: لکوپنی، ترومبوسیتوپنی.
  • کبد: هپاتیت.
  • متابولیک: دهیدراتاسیون، دیابت ملیتوس، هایپرلیپیدمی، هایپراوریسمی، هایپوگلایسمی.
  • پوست: بثورات جلدی.
  • سایر عوارض: پخش مجدد یا انباشتگی چربی بدن.

عوارض مصرف بیش از حد نلفیناویر

نلفیناویر را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی نلفیناویر

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ضد ویروس تیپراناویر

موارد مصرف قرص ریتوناویر و عوارض جانبی این دارو

آباکاویر چه کاربردهای دارویی دارد؟

آشنایی با کاربردهای درمانی قرص افاویرنز

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits