دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل قرص تافنوکین
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تافنوکین (Tafenoquine) برای درمان بیماری مالاریا استفاده می‌شود این دارو با متوقف کردن رشد انگل ایجاد کننده بیماری مالاریا تاثیر خود را اعمال می‌کند. مالاریا یک بیماری عفونی جدی می‌باشد که در بخش‌هایی از قاره آفریقا شایع می‌باشد.

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص تافنوکین

تافنوکین (Tafenoquine) برای درمان بیماری مالاریا استفاده می‌شود این دارو با متوقف کردن رشد انگل ایجاد کننده بیماری مالاریا تاثیر خود را اعمال می‌کند. مالاریا یک بیماری عفونی جدی می‌باشد که در بخش‌هایی از قاره آفریقا شایع می‌باشد. بیماری مالاریا از طریق پشه‌های آلوده به انسان‌ها منتقل می‌شود. انگلی به نام پلاسمودیوم در معده پشه‌های ماده زندگی می‌کند که از طریق گزش پشه به انسان منتقل می‌شود.

مقدار و روش درست مصرف قرص تافنوکین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار مصرف قرص تافنوکین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.

معمولا تافنوکین را باید روزی یک قرص بخورید. دوز این دارو برای پیشگیری از مالاریا از ۳ روز قبل از مسافرت به منطقه مالاریا خیز آغاز شده و تا ۷ روز بعد از بازگشت از سفر ادامه خواهد داشت.

قرص تافنوکین را همراه با غذا یا بدون غذا، سر یک ساعت مشخص بخورید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید. سعی کنید دوزی از دارو را از دست ندهید. دوز تافنوکین و دوره درمان با این دارو به وزن بیمار و میزان اثر بخشی آن برای بیمار بستگی دارد.

موارد منع مصرف تافنوکین

  • به تاریخ انقضای داروی تافنوکین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی قرص تافنوکین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی تافنوکین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Tafenoquine

مصرف تافنوکین در دوران بارداری و شیردهی

در دورانی که تصمیم به بچه دار شدن دارید و همچنین در دوران بارداری و شیردهی، نباید آن را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

تاثیر مصرف داروی قرص تافنوکین بر رانندگی

تافنوکین باعث علائمی مانند خواب آلودگی و سرگیجه در شما می‌شود، اگر این علائم را داشتید، از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی تافنوکین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی تافنوکین می‌تواند باعث تسریع حذف سایر داروها از بدن شما شود و ممکن است بر نحوه عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد. نمونه‌هایی از داروهای متاثر عبارتند از: دوفتیلید.

هشدار درباره مصرف قرص تافنوکین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی تافنوکین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر سابقه مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب یا اسکیزوفرنی را دارید.
  • در صورتی که دچار کمبود آنزیم‌های خاصی (کمبود G6PD ، کمبود متوگلوبین ردوکتاز وابسته به NADH) هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف تافنوکین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض در صورت مصرف بیش‌تر از مقدار این دارو بروز می‌کنند، در‌ صورت بروز هریک از این عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • مشکل خوابیدن
  • اضطراب
  • کابوس دیدن
  • مشکل بینایی

تغییرات ذهنی و خلقی (مانند توهم ، افکار و رفتار عجیب ، سردرگمی) ، خستگی غیرمعمول ، تنفس سریع ، رنگ پریدی پوست، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، سرگیجه، کبودی لب و پوست ، سردرد ماندگار وشدید زرد شدن چشم یا پوست ، ادرار تیره : اگر چنین عوارضی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

راش پوستی و علائم آلرژیک: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی قرص تافنوکین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از تافنوکین

قرص تافنوکین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از قرص تافنوکین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

از فواید درمانی داروی مفلوکوئین چه می دانید؟

موارد مصرف داروی پلاکوئنیل و عوارض جانبی این دارو

اطلاعات دارویی کامل قرص پریماکین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits