دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از فواید درمانی داروی مفلوکوئین چه می دانید؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مفلوکوئین (Mefloquine) یک داروی ضد مالاریا است که شیزونتوسید خونی علیه تمام فرم های مالاریا از جمله پلاسمودیوم فالسیپوروم مقاوم به چند دارو می باشد اگرچه گونه هایی به صورت طبیعی به مقاوم مفلوکوئین هستند.

موارد مصرف و عوارض احتمالی مفلوکوئین

مفلوکوئین (Mefloquine) یک داروی ضد مالاریا است که شیزونتوسید خونی علیه تمام فرم های مالاریا از جمله پلاسمودیوم فالسیپوروم مقاوم به چند دارو می باشد اگرچه گونه هایی به صورت طبیعی به مقاوم مفلوکوئین هستند. از آن جهت در درمان مالاریا فالسیپوروم بدون عارضه و مالاریایی ویواکس مقاوم به کلروکین و هم چنین پروفیلاکسی مالاریا استفاده می گردد.

نام تجاری: Lariam

فارماکوکینتیک مفلوکوئین

فارماکوکینتیک این دارو ممکن است توسط عفونت مالاریا همانند آنچه در مورد کینین اتفاق می افتد، تغییر کند و شایع ترین حالت آن کاهش حجم توزیع و کلیرانس کلی دارو است. مفلوکوئین به خوبی از مسیر گوارشی جذب می شود ولی در زمان لازم جهت رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی در بین افراد مختلف تفاوت های فردی وجود دارد. این دارو حدود 98% به پروتئین های پلاسما اتصال می یابد و غلظت های بالایی ازآن در گلبولهای قرمز خون به چشم می خورد.

مفلوکوئین به طور وسیع در بدن توزیع می گردد و نیمه عمر حذف آن طولانی می باشد که در بعضی بیماران تا 21 روز نیز گزارش شده است و غلظت های کمتر از حد درمانی آن می تواند تا چندین ماه در خون باقی بماند. این دارو در کبد متابولیزه می شود و مقدار کمی از آن در ادرار دفع می شود و در مطالعات حیوانی اکثر آن از طریق صفرا و مدفوع دفع می شود. مفلوکوئین در مقادیر کم و در شیر مادر توزیع می گردد.

Mefloquine

مقدار مصرف مفلوکوئین

مفلوکوئین به صورت خوراکی و به فرم هیدروکلرید تجویز می شود. در انگلستان دوزهای تجویزی بر اساس پایه بیان می شوند و یک دوز 250 میلی گرمی پایه تقریباً معادل با 274 میلی گرم می باشد. در آمریکا دوزها بر اساس فرم هیدروکلرید بیان می شوند و یک دوز 250 میلی گرمی تقریباً معادل با 228 میلی گرم مفلوکوئین پایه می باشد.

در انگلستان برای درمان مالاریا 20 تا 25 mg مفلوکوئین پایه تا حداکثر 5/1 گرم در یک دوز منفرد یا ترجیحاً 2 یا 3 دوز تقسیم شده با فواصل 6 تا 8 ساعته تجویز می شوند. برای پروفیلاکسی مالاریا 250 mg دوز مفلوکوئین پایه یکبار در هفته در بالغین و در مورد کودکان بالای 45 کیلوگرم تجویز می شود.

در مورد کودکان با وزن بین 5 تا 19 کیلوگرم یک چهارم دوز بالغین تجویز می شود و در مورد 20 تا 30 کیلوگرم نصف دوز بالغین و در مورد 31 تا 45 کیلوگرم سه چهارم دوز بالغین تجویز می گردد. پروفیلاکسی باید 1 تا 3 هفته قبل از تماس آغاز شده باشد و به مدت 4 هفته بعد از ترک مناطق مالاریاخیز ادامه یابد.

عوارض جانبی مفلوکوئین

از آنجا که نیمه عمر حذف مفلوکوئین طولانی است ممکن است عوارض جانبی آن تا چند هفته بعد از آخرین دوز تجویزی باقی بمانند. شایع ترین آنها عبارتند از:

  • اسهال،استفراغ، درد شکمی، بی اشتهایی، سردرد، سرگیجه، عدم تعادل و اختلالات خواب و بی خوابی و خواب های غیر طبیعی.
  • هم چنین اختلالات عصبی و روانشناسی رخ داده اند شامل نوروپاتی های حسی و حرکتی، لرزش، آتاکسی، اختلالات دید، تینیتوس و اختلالات شنوایی، تشنج، اضطراب، افسردگی، گیجی، هالوسیناسیون و بی قراری و سایکوز حاد.
  • هم چنین گزارش هایی از فکرهای خودکشی نیز بوده است. از دیگر عوارض جانبی می توان به راش های پوستی و خارش و ریزش مو و ضعف عضلانی و میالژی و اختلالات عملکرد کبدی و بسیار نادر ترومبوسیتوپنی و لوکوپنی اشاره کرد.

آنافیلاکسی و سندرم استیون-جانسون ندرتاً رخ داده اند. آثار قلبی عروقی عبارتند از افت و افزایش فشار خون، تاکی کاردی و طپش قلب و برادی کاردی و دیگر تغییرات خفیف ECG . موارد نادری از بلوک دهلیزی بطنی نیز موجود می باشد.

قرص

تداخلات دارویی مفلوکوئین

همراه یا بعد از مفلوکوئین نباید هالوفانترین تجویز گردد چراکه احتمال خطر بالای آریتمی های قلبی به وجود می آید. و در مصرف توأم کلروکین و کینیدین یا کینین با مفلوکوئین خطر بروز تشنج زیاد می شود.

نکات احتیاطی مهم در مصرف داروی مفلوکوئین

  • اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید، حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید:
  • اگر مشکلات مزمن کبدی و کلیوی دارید و یا قبلا به بیماری صرع، دچار بوده اید.
  • اگر قبلا به افسردگی و یا دیگر بیماریهای روانی مبتلا بوده اید.
  • اگر مشکلات قلبی دارید و یا قبلا نسبت به این دارو، حساسیت داشته اید.
  • اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.
  • مصرف داروی مفلوکوئین برای زنان حامله و شیرده توصیه نمی شود و مجاز نمی باشد.
  • مصرف دارو برای کودکان زیر ۳ ماه مجاز نمی باشد. ضمنا برای بچه های بزرگتر با کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال اگر به مشکلات کلیوی و بیماری های قلبی مبتلا می باشند، با دقت و احتیاط زیاد مصرف شود و چون دارو می تواند موجب سرگیجه با عدم تعادل، گردد لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو و حتی ۳ هفته پس از قطع مصرف دارو، از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

هرگز با داروی مفلوکوئین نباید هالوفانترین تجویز گردد زیرا احتمال خطر آریتمی قلبی افزایش می یابد.

روش نگهداری مفلوکوئین

دارو را در جای خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

۱۱ درمان خانگی و طبیعی مالاریا ( Malaria )

درمان مالاریا

علت مثبت و منفی بودن Blood Parasites در آزمایش خون

موارد مصرف داروی پلاکوئنیل و عوارض جانبی این دارو

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits