دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید پماد اکبر جهت درمان زخم سوختگی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پماد اکبر : پماد اکبر تولید شرکت داروسازی حکیم مومن تبریزی در سوختگی ها، برطرف نمودن عوارض حاصله و ترمیم بافت های ضایعه دیده، خون مردگی های پوستی و واریس و قانقاریا استفاده می شود

پماد اکبر چگونه اثر می کند؟

پماد اکبر تولید شرکت داروسازی حکیم مومن تبریزی در سوختگی ها، برطرف نمودن عوارض حاصله و ترمیم بافت های ضایعه دیده، خون مردگی های پوستی و واریس و قانقاریا استفاده می شود. این پماد همچنین در بهبود عوارضی مانند کفگیرک، دمل، فیستول و دردهای بواسیری نیز بسیار موثر است.

پماد اکبر حاوی روغن گردو، پسته، فندق و مواد موثر گیاهی می باشد. پماد اکبر ۱ دارای موادضد عفونی کننده و فاقد مواد آلرژی زا می باشد.‎پماد اکبر بعلت داشتن مواد موثر گیاهی جریان سطحی خون را تسریع و تسهیل می نماید و در خون مردگی های پوستی و واریس و قانقاریا موثر خواهد بود.

موارد و مقدار مصرف پماد اکبر

در زخمهای پوستی ناشی از سوختگی های سطحی ، پس از تمیزکردن موضع با جوشانده پونه و ختمی 3 بار در روز بصورت لایه نازک روی زخم گسترده شود و زخم را باز نگهدارید.

در زخم های عمیق بخصوص در درمان قانقاریا لازم است موضع زخم را با جوشانده گیاه بومادران ، ختمی و گلپوره شستشو داده شود و یا طبق دستور پزشک معالج عمل گردد.


موارد منع مصرف پماد اکبر

ازدیادحساسیت به این دارو و ترکیبات آن

عوارض جانبی پماد اکبر

در مواردبروز واکنش حساسیتی مصرف نشود.

نکات قابل توصیه در مصرف پماد

در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

مصرف پماد اکبر در بارداری

در صورت صلاح دید پزشک مصرف شود.

توجه : اطلاعات دارویی موجود در وبسایت صرفا جهت افزایش اطلاعات دارویی شما میباشد و لزوما به معنای موجود بودن دارو در داروخانه نیست .

روش مصرف پماد اکبر

  • روزی ۲ بار روی موضع مصرف نمایید.
  • در زخم های پوستی ناشی از سوختگی های سطحی، پس از تمیز کردن موضع با جوشانده پونه و ختمی ۳ بار در روز بصورت لایه نازک روی زخم گسترده شود و زخم را باز نگهدارید.
  • در زخم های عمیق بخصوص در درمان قانقاریا لازم است موضع زخم را با جوشانده گیاه بومادران، ختمی و گلپوره شستشو داده شود و یا طبق دستور پزشک معالج عمل گردد.

درمان های اولیه در زخم سوختگی و اقدامات

پس از تمیز کردن زخم ، عمق سوختگی تعیین می شود. سوختگی های بدون ضخامت ، یعنی سوختگی های با ضخامت جزئی ، در یک زمان معین خود به خود بهبود می یابد. سوختگی های درجه ۱ طی ۷-۴ روز و سوختگی های درجه ۲ طی ۴-۲ هفته بهبود می یابد.

در این دوره بهبود ، زخم سوختگی به درستی بسته شده و زخم از محیط خارجی محافظت می شود. به عبارت دیگر ، زخم با مواد مناسب پانسمان شده و سطح و زمان مناسب برای بهبود خود به خود آماده می شود. در سوختگی های سطحی ، بستن زخم سوختگی با پانسمان دائمی در دوره اولیه یکی از مناسب ترین روش هاست.

اگر ناحیه سوختگی کوچک باشد ، در صورت امنیت بیمار و داشتن محیط کافی در خانه ، بیمار می تواند به منزل برود و تا زمانی که عمق سوختگی مشخص یا واضح نشود ، می توان بیمار را سرپایی درمان کرد.

اگر بیمار دراین وضعیت پیگیری شود ، باید حداقل هفته ای دو بار بیمار معاینه شود ، در حالی که باید آموزش بیمار ، شناخت علائم عفونت، رعایت قوانین بهداشتی و حمایت تغذیه ای در نظر گرفته شود.

در سوختگی درجه دوم یا سوم یا از ضد درد و کرم موضعی آنتی بیوتیکی استفاده و ایمونو پروفیلاکسی کزاز انجام می شود.
ابتدا زخم با سرم شسته و تمیز می شود. اگر زخم کثیف است ، با صابون ملایم بشویید. نیازی به استفاده از مواد ضد عفونی کننده نیست. قبل از هرگونه اقدام در زخم ، مسکن به بیمار داده می شود تا بیمار آرام شود.

برداشتن اجسام خارجی از زخم ، برداشتن لباس در ابتدا انجام می شود. اگر ناحیه سوخته کثیف و آلوده نباشد ، اگر تاول نترکیده باشد ، مایعات جمع آوری شده معمولاً به کمک انژکتور تخلیه می شوند. بنابراین ، زخم سوختگی با پوشش بیولوژیکی پوشانده شده است. برای انجام ارزیابی اولیه باید زخم های سوختگی بیمار تمیز شود و بافت های مرده و تاول های ترکیده دبریدمان شود.

در سوختگی درجه سوم ، در ابتدا هیچ مداخله موضعی انجام نمی شود. خنک کننده و اسکاروتومی باید روی تمام زخم های سوختگی اعمال شود. در مرحله بعد عملیات مختلفی با توجه به عمق سوختگی انجام می شود. برداشت و پیوند چند روز پس از سوختگی انجام می شود.

زخم سوختگی باید:

  • شسته شود
  • خنک سازی شود
  • روش های اسکاروتومی برای بافت اسکار انجام شود

سوختگی هایی مانند سوختگی شیمیایی، سوختگی پرتودرمانی، سوختگی فسفر باید بلافاصله با آب زیادی شسته شود. در سوختگی های اندامی ، این کار را می توان با نگه داشتن اندام در جریان آب سرد به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه انجام داد. در مورد سوختگی هایی که در مناطق زیادی از بدن ایجاد می شود ، بیمار هرگز نباید دوش بگیرد. هرگز از آب یخ یا یخ برای خنک کردن استفاده نکنید. یکی دیگر از مزایای سردکردن این است که درد را کاهش می دهد.

درمان و پانسمان زخم سوخته

درمان زخم های سوختگی با توجه به عمق سوختگی برنامه ریزی می شود. درمان بیماران سوختگی که زخم سوختگی آنها کوچک است یا بزرگ نیست ، معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود.

پانسمان های انجام شده برای زخم سوختگی به عنوان پانسمان های باز یا بسته به دو گروه تقسیم شده اند. روش پانسمان باز ، که پس از جنگ جهانی دوم بسیار پرطرفدار شد اما امروزه محبوبیت خود را از دست داد ، به جز سوختگی های جزئی تقریباً استفاده نمی شود.

پانسمان باز زخم سوختگی

بعد از دبریدمان تاول از زخم سوختگی ، با استفاده از محلول هایی مانند ید Povidone 10٪ ، آمپول Rifampicin و Silver Nitrate 10٪ سطح آن خشک می شود. پس از تشکیل پوسته خشک و ضخیم ، زخم تنها با کنترل کردن باز می ماند. در این دوره ، بیماران در برابر چسبیدن روکش هایی مانند ملافه و روتختی روی پوسته محافظت می شوند.

پس از مدتی زخم اپیتلیزه می شود ، پوسته به آرامی شروع به کندن می کند. درمان زخم سوختگی با باز ماندن ، خطرات و عوارض بسیاری را به همراه دارد. می تواند باعث خشک شدن و کندن زخم شود. فقط سوختگی های درجه یک یا سوختگی های سطح متوسط درجه دوم می تواند باز باقی بماند.

زخم های سوختگی کوچک روی صورت ، گردن یا دست ، که پانسمان آنها دشوار است ، می تواند بعد از درمان با کرم یا محلول هایی که برای درمان استفاده می شود ، باز بماند.

پانسمان بسته زخم سوختگی

در اصل ، تمام زخم های سوختگی باید به صورت بسته درمان شوند. پس از استفاده از کرم های آنتی بیوتیکی یا روغنی ، زخم باید با گاز استریل پوشانده شود. پانسمان و درمان زخم سوختگی طبق درجه سوختگی طبقه بندی و توصیف می شود.

سوختگی های درجه یک معمولاً باز گذاشته می شود. پانسمان بسته انجام نمی شود. علاوه بر مسکن های خوراکی ، از کرم های روغنی و کرم های نرم کننده می توان استفاده کرد. آنتی بیوتیک داده نمی شود. سوختگی درجه یک در ۱۰-۷ روز بهبود می یابد.

سوختگی درجه دوم طی ۳-۲ هفته بهبود می یابد. سوختگی های عمیق درجه دو کمی دیرتر بهبود می یابد. پس از شستن زخم سوختگی با سرم ، یا با یکی از مواد پانسمان طولانی مدت پانسمان می شود یا با استفاده از پمادهای سوختگی عوض شده و پانسمان بسته انجام می شود.

این مواد برای معالجه سوختگی درجه دو تا بهبود زخم مورد استفاده قرار می گیرند. در سوختگی درجه سوم ، از آن برای محافظت از بافت اسکار در برابر عفونت یا برای درمان عفونت ایجاد شده استفاده می شود.

همچنین بخوانید:

برطرف کردن جای سوختگی و تسکین درد سوختگی در خانه

دعاهای مجرب برای درمان سوختگی و کاهش درد سوختگی

راه های مناسب برای کاهش درد سوختگی

بهترین و سریع ترین راه درمان سوختگی بدن با آب جوش در منزل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits