دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای درمانی و عوارض قرص سیلودوسین
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سیلودوسین (Silodosin) یا راپافلو یک مسدودکننده آلفا آدرنرژیک است. این دارو کمک می‌کند تا عضلات پروستات و گردن مثانه شل شود و همین امر ادرار کردن را آسان‌تر می‌کند.

موارد مصرف و عوارض جانبی سیلودوسین

سیلودوسین (Silodosin) یا راپافلو یک مسدودکننده آلفا آدرنرژیک است. این دارو کمک می‌کند تا عضلات پروستات و گردن مثانه شل شود و همین امر ادرار کردن را آسان‌تر می‌کند. سیلودوسین همچنین برای بهبود ادرار در مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (بزرگی پروستات) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم در مورد سیلودوسین

  • اگر بیماری کلیوی یا کبدی دارید، نباید این دارو را مصرف کنید.
  • داروی سیلودوسین را همراه با داروهای مشابه مانند آلوفوسازین، دوکسازوزین، پرازوسین، تامسولوسینیا ترازوسین مصرف نکنید.
  • این دارو ممکن است باعث ایجاد سرگیجه یا خفگی شود، مخصوصاً وقتی‌که برای اولین بار آن را مصرف می‌کنید.
  • اگر شما رانندگی یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری شما دارد را انجام می‌دهید، هوشیار باشید. اجتناب از ایستادن برای مدت‌زمان طولانی و یا گرم شدن بیش‌ازحد بدن در طول ورزش و در آب‌وهوای گرم. اجتناب از بلند شدن سریع از موقعیت نشسته یا درازکش چون یا ممکن است احساس سرگیجه کنید. برای جلوگیری از سقوط به آرامی بلند شوید.
  • داروی سیلودوسین می‌تواند در هنگام عمل جراحی آب‌مروارید، پلک‌های شمارا تحت تأثیر قرار دهد. پیش انجام عمل حراجی، به جراح چشم خود در مورداستفاده از این دارو اطلاع دهید. قبل از عمل از این دارو استفاده نکنید مگر اینکه جراح شما به شما در مورد مصرف آن بگوید.
  • در هنگام استفاده از این دارو، فشار خون و پروستات باید اغلب مورد بررسی قرار گیرد.

Silodosin


تداخلات دارویی سیلودوسین

بسیاری از داروها می‌توانند با این دارو تداخل ایجاد کنند و برخی از داروها نباید همراه با این دارو مصرف شوند. این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. همه تداخلت احتمالی در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

در مورد تمام داروهایی که استفاده می‌کنید چه داروهایی که در طول درمان با این دارو شروع و یا متوقف کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. فهرستی از تمام داروهای خود را به هر ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی که به شما خدمت ارائه می‌دهد، بدهید.

برخی از داروها می‌توانند با این دارو تداخل ایجاد کنند و نباید هم‌زمان مصرف شوند. اگر از یکی از داروهای زیر استفاده کنید، پزشک ممکن است نیاز به تغییر برنامه درمانی شما داشته باشد:

imatinib؛ ایزونیازید؛ nefazodone؛ یک آنتی‌بیوتیک مانند کلاریترومایسین، تلییدرومایسین؛ داروی ضد قارچ مانند آنتیبوآکورازول، کتوکونازول، posaconazole، voriconazole؛ داروهای مصرفی برای درمان بیماری‌های قلبی مانند نیکاردیپین، کینیدین؛ داروهای ضدویروسی برای درمان هپاتیت C یا / ایدز مانند اتازناویر، بوگزیرویر، کوبیکستات، دلواوریدین، فوزام پرنواویر، وینینوویر، نلفیناویر، رتونور، ساکوینور، تلآاپروویر؛ داروهای شبیه به این دارو مانند آلفازوسین، دوکسازوزین، پرازوسین، تامسولوسین، ترازوسین.

توصیه های دارویی سیلودوسین

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما خطری را در پی ندارد، به پزشک خود اگر موارد زیر را داشتید اطلاع دهید:

  • فشار خون پایین
  • بیماری کلیوی (اگر شما دیالیزی هستید)
  • بیماری قلبی؛
  • سابقه سرطان پروستات
  • وضعیتی که برای آن یک دیورتیک یا "قرص آب" مصرف کنید؛
  • اگر شما در یک رژیم کم نمک هستید.

اگرچه این دارو برای استفاده در زنان استفاده نمی‌شود، انتظار نمی‌رود که این دارو به یک نوزاد متولد نشده برساند. اگر شما یک زن هستید و سیلودوسین را مصرف می‌کنید، اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی قراردادید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • این دارو برای مصرف در افراد زیر ۱۸ سال مورد تائید نیست.

قرص

نحوه مصرف سیلودوسین

سیلودوسین را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. دکتر شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما را برای اطمینان برای گرفتن بهترین نتایج، تغییر دهید. این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید.

این دارو معمولاً یک‌بار در روز همراه با غذا مصرف می‌شود. دستورالعمل دوزهای تجویزشده پزشک خود را با دقت دنبال کنید.


چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز سیلودوسین را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر سیلودوسین را بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف سیلودوسین باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

مصرف این دارو ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید. مصرف الکل یا نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند بعضی از عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

عوارض جانبی داروی سیلودوسین

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. اگر موارد زیر را مشاهده کردید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: • سرگیجه شدید، و یا اگر احساس می‌کنید که ممکن است بی‌هوش شوید.

عوارض جانبی شایع این دارو عبارت اند از:

سرگیجه؛ سردرد؛ اسهال؛ انزال غیرطبیعی؛ گرفتگی بینی، گلودرد. این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

روش نگهداری سیلودوسین

این دارو را در دمای اتاق به دور از گرما ، رطوبت و نور خورشید نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض قرص تامسولوسین (Tamsulosin)

درمان و کاهش علائم پروستات با کپسول تاموسین

آشنایی با موارد مصرف قرص پروستیکا

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits