دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربردهای درمانی اسپری بینی نازوفیت
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اسپری بینی نازوفیت برای پیشگیری از گرفتگی بینی، خشکی و التهاب مخاط بینی و تسکین دادن علائم سرماخوردگی، اسپری بینی نازوفیت را ساخته است. گرفتگی بینی یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به بینی می باشد.

اسپری بینی نازوفیت چیست و چرا مصرف می شود؟

اسپری بینی نازوفیت برای پیشگیری از گرفتگی بینی، خشکی و التهاب مخاط بینی و تسکین دادن علائم سرماخوردگی، اسپری بینی نازوفیت را ساخته است. گرفتگی بینی یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به بینی می باشد. خس خس بینی و یا بسته شدن بینی از نام های دیگر این مشکل می باشد. زمانی که حفره های بینی متورم شوند و مخاط ایجاد شود، گرفتگی بینی اتفاق می افتد و فردی که به این مشکل دچار شده نمی تواند به خوبی تنفس کند. گرفتگی بینی معمولا همراه با بیماری هایی مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا و آلرژی همراه می باشد.

موارد مصرف اسپری بینی نازوفیت

  • پیشگیری از خشکی و التهاب مخاط بینی
  • جلوگیری از گرفتگی بینی
  • تسکین علائم سرماخوردگی

مواد تشکیل دهنده اسپری بینی نازوفیت

هر میلی لیتر از اسپری نازوفیت حاوی ۴ میلی گرم اسانس پوست لیمو، ۲ میلی گرم اسانس پوست پرتقال، ۲ میلی گرم روغن پین نیدل (روغن کاج سوزنی)، ۲۶۳/۳۵ میلی گرم روغن بادام زمینی، ۸/۲۵ میلی گرم ویتامین ا و ۲۰ میلی‌گرم ویتامینِ E می باشد.

مکانیسم اثر اسپری بینی نازوفیت

اسانس لیمو دارای خاصیت آنتی اکسیدانی،‌ ضدعفونی‌کننده،‌ ضد باکتری و ضد ویروس می باشد. لیمو افزون براین برای عفونتها، تب، سرماخوردگی، ‌آنفولانزا و گلودرد مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپری بینی نازوفیت

مزایای مصرف اسپری بینی نازوفیت

شرکت داروسازی گل دارو که در زمینه طب سنتی و گیاه درمانی فعالیت می کند برای پیشگیری از گرفتگی بینی، خشکی و التهاب مخاط بینی و تسکین دادن علائم سرماخوردگی، اسپری بینی نازوفیت را ساخته است. این دارو از اسانس پوست لیمو، اسانس پوست پرتقال، روغن کاج سوزنی، روغن بادام زمینی، ویتامین A و ویتامین E ساخته شده است.

اسانس لیمو خاصیت ضدعفونی کننده، آنتی اکسیدان، ضد ویروس و ضد باکتری دارد. همچنین از لیمو برای درمان عفونت ها، سرماخوردگی، تب، گلودرد و آنفولانزا استفاده می شود. لیمو برای رفع تب های عمومی بسیار موثر، خنک کننده و عرق آور است. روغن کاج نیز ترپن الکل های حلقوی دارد که بر ضد آنفولانزا عمل می کنند. روغن بادام نیز دارای غلظت بالایی از پلی فنل ها می باشد که به عنوان درمان کننده خشکی پوست و نرم کننده از آن استفاده می شود.

روش مصرف اسپری بینی نازوفیت

  • نحوه مصرف این دارو به این صورت است که روزانه سه مرتبه و هربار دو پاف در هر مجرای بینی اسپری می شود.
  • توجه داشته باشید که به جهت پیشگیری از انتقال آلودگی ها، از هر اسپری تنها یک نفر باید استفاده نماید. از تماس اسپری بینی نازوفیت با چشم خودداری نمایید. در صورتی که این اسپری با چشم برخورد داشت، سریعا چشم را با آب بشویید.
  • در صورتی که حتی دو هفته پس از مصرف نیز علائم گرفتگی بینی و آلرژی وجود داشت، باید از مصرف اسپری خودداری نموده و به پزشک مراجعه کنید. در صورت وجود مشکلات بینی مانند خونریزی و... حتما با مشورت پزشک از این دارو استفاده نمایید. کسانی که به روغن بادام حساسیت دارند نیز باید از مصرف اسپری نازوفیت خودداری نمایند. مصرف این دارو برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی شود.
  • بانوان باردار و یا خانم هایی که قصد بارداری دارند نیز در صورت نیاز باید با احتیاط و دوبار در روز از این فرآورده استفاده نمایند.

موارد منع مصرف اسپری بینی نازوفیت

  • مصرف این فرآورده در کودکان زیر ۳ سال‌ توصیه نمی‌شود.
  • به علت وجود ویتامین A در این فرآورده و جذب این ویتامین از مخاط بینی مصرف این فرآورده در دوران بارداری توصیه نمی شود.
  • در مادران شیرده با مشورت پزشک و با احتیاط مصرف شود.

اسپری بینی

احتیاط در رابطه با مصرف اسپری بینی نازوفیت

  1. چنانچه علامت آلرژی، گرفتگی بینی و درد سینوس ها بیش از دو هفته ادامه یافت، از مصرف آن خودداری و به پزشک خود مراجعه نمائید.
  2. از تماس اسپری نازوفیت با چشم خودداری کنید. چنانچه تماس یافت سریعاً با آب تمیز بشوئید.
  3. به منظور جلوگیری از آلودگی متقابل، هر اسپری فرآورده را بایستی صرفاً یک فرد استفاده کند.
  4. این دارو حاوی روغن بادام زمینی است افرادیکه نسبت به این روغن حساسیت دارند از مصرف این دارو خودداری نمایند.

عوارض جانبی اسپری بینی نازوفیت

این دارو ممکن است در افراد حساس به گیاهان دارویی ایجاد واکنشهای آلرژیک مختصر نماید. در صورت بروز این آثار، مصرف دارو قطع و با پزشک یا داروساز مشورت شود.

شرایط نگهداری اسپری بینی نازوفیت

دارو دور از نور و در حرارت کمتر از 30 درجه و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

معرفی کاربردهای درمانی قطره و اسپری بینی سدیم کلراید

آشنایی با اسپری بینی نافارلین و مزایای درمانی آن

مقدار و نحوه مصرف اسپری بینی نازونکس چگونه است ؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits