دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی کاربردهای درمانی قطره و اسپری بینی سدیم کلراید
7
زمان مطالعه: 8 دقیقه
قطره و اسپری بینی سدیم کلراید براي شستشوي سينوس ها و حفظ رطوبت، ترشحات بيني و كاهش خشكي و التهاب غشاء بيني(در سرماخوردگي ها، پايين بودن ميزان رطوبت، مصرف بيش از حد ضداحتقان ها، آلرژي ها، خونريزي هاي خفيف بيني، خشكي زمستاني بکار می رود

موارد مصرف قطره و اسپری بینی سدیم کلراید

قطره و اسپری بینی سدیم کلراید برای شستشوی سینوس ها و حفظ رطوبت، ترشحات بینی و کاهش خشکی و التهاب غشاء بینی (در سرماخوردگی ها، پایین بودن میزان رطوبت، مصرف بیش از حد ضداحتقان ها، آلرژی ها، خونریزی های خفیف بینی، خشکی زمستانی، مسافرت های هوایی، بارداری، اکسیژن درمانی، سینوزیت مزمن، جراحی یا آندوسکوپی سینوس ها از طریق بینی و سایر تحریکات بکار می رود.

گرفتگی بینی مشکلی ناخوشایند و رایج است. زمانی که رگ‌های خونی درون بینی ورم می‌کنند و بافت‌های درونی دچار التهاب می‌شود، بینی ما می‌گیرد و کیپ می‌شود. وجود مخاط بیش از حد و آبریزش بینی از عوامل گرفتگی بینی است. نفس‌کشیدن با بینی کیپ و گرفته کار سختی است، ضمن اینکه صدای فرد هم دچار گرفتگی می‌شود. سرماخوردگی، عفونت سینوزیت، آنفولانزا یا حساسیت هم از عوامل این مشکل نامطلوب هستند.

اشکال دارویی:

  • Solution: 0.9%, 5ml
  • Spray, Solution: 0.9%, 0.65%

روش مصرف کاربردهای قطره و اسپری بینی سدیم کلراید

طبق بروشور دارو یا طبق دستور پزشک مصرف شود در هنگام احتقان بینی مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف قطره و اسپری بینی سدیم کلراید دوران بارداری

مطالعات کافی روی زنان باردار انجام شده‌است و نتایج حاصل از مطالعات بیانگر عدم مشاهدهٔ خطر در سه ماهه اول بارداری بر روی جنین است. به این گروه از دارو، داروهای مجاز در دوران بارداری گویند.

روش نگهداری قطره و اسپری بینی سدیم

قطره و اسپری بینی سدیم را در جای خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

 قطره و اسپری بینی سدیم کلراید

درمان های خانگی گرفتگی بینی

با مشاهده این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا از وجود عفونت میکروبی مطلع شوید. در ادامه به روش‌هایی برای درمان خانگی گرفتگی بینی اشاره شده است:

۱. مرطوب‌کننده‌ی هوا استفاده کنید

استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده‌ی هوا، راهی سریع و آسان برای کاهش درد سینوس‌ها و نجات‌یافتن از گرفتگی بینی است. این وسیله، آب را به بخاری تبدیل می‌کند که کم‌کم محیط را پر و هوای آن را مرطوب می‌کند. تنفس هوای مرطوب به تسکین بافت‌ها و رگ‌های خونی ملتهب بینی و سینوس‌ها کمک می‌کند. مرطوب‌کننده باعث روان‌شدن مخاط می‌شود و در نتیجه با تخلیه مخاط بینی، تنفس راحت‌تر خواهد شد. برای رفع مشکل گرفتگی بینی می‌توانید از این دستگاه مفید استفاده کنید.

۲. دوش بگیرید

تابه‌حال دیده‌اید که بعد از اینکه با بینی کیپ و گرفته‌ی خود، دوش می‌گیرید، چه حس خوبی در تنفس‌تان ایجاد می‌شود؟ علت این است که بخار موجود در حمام به ترشح مخاط بینی کمک می‌کند و از التهاب موجود در درون بینی می‌کاهد. دوش‌گرفتن حداقل به‌طور موقتی باعث کاهش گرفتگی بینی می‌شود. بخور دادن هم اثر مشابهی ایجاد می‌کند. برای بخور، کافی است، قابلمه‌ای را پر از آب کنید و بگذارید تا روی گاز جوش بیاید. زیر آن را خاموش کنید و با رعایت احتیاط سرتان را روی قابلمه گرفته و حوله‌ای نیز روی سر خود و قابلمه بیندازید تا بخار شکل‌گرفته، خارج نشود. در زیر حوله، بخار موجود را تنفس کنید تا گرفتگی بینی‌تان از بین برود.

۳. به بدن آب رسانی کنید

آب‌رسانی به بدن و تأمین مایعات هم می‌تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند. مصرف آب، نوشیدنی‌های ورزشی و آب میوه برای کمک به این حال ناخوشایند مفید خواهند بود. مایعات باعث روان‌شدن و ترشح مخاط از بینی شده و از فشار روی سینوس‌ها می‌کاهند. هر چقدر فشار کمتر باشد، التهاب و آزردگی در ناحیه‌‌ی بینی هم کمتر خواهد شد. در صورتی که گرفتگی بینی‌تان با گلودرد توأم است، سوپ داغ و چای را فراموش نکنید.

۴. از اسپری بینی استفاده کنید

به کمک محلول نمک (سرم نمکی)، کار مرطوب‌سازی داخل بینی را بهتر پیش خواهید بُرد. اسپری بینی که محلولی نمکی است، باعث افزایش رطوبت داخل بینی می‌شود و به ترشح مخاط از بینی کمک می‌کند. در نتیجه، التهاب رگ‌های خونی موجود در بینی کمتر و مایعات و مخاط موجود در آن سرازیر می‌شود. اسپری‌های بینیِ مخصوص گرفتگی به شکل‌های متنوعی در داروخانه‌ها موجود هستند. برخی از این اسپری‌ها حاوی مواد ضدگرفتگی و انعقاد هستند و قبل از استفاده از آنها باید با پزشک مشورت کنید. اگر این نوع از اسپری‌ها بیش از ۳ روز استفاده شوند، امکان بدترکردن وضعیت گرفتگی بینی هم وجود خواهد داشت. ضمن اینکه ممکن است با سایر داروهایی که احیانا مصرف می‌کنید، در تداخل باشند.

۵. سینوس‌ها را تخلیه کنید

تنقیه‌ بینی و تخلیه‌ی مواد گرفتارشده در درون این عضو حیاتی بدن هم راه دیگری است که می‌توانید علی‌رغم خوشایندنبودن امتحان کنید. برای تنقیه باید از ابزاری مانند قوری استفاده کنید که برای تخلیه‌ی مخاط از بینی طراحی شده است. سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) توصیه می‌کند که برای پرکردن دستگاه تنقیه از آب مقطر یا استریل برای تخلیه‌ی بینی استفاده کنید. روش کار هم به این صورت است که: قسمت نوک قوری تنقیه را روی سوراخ بینی قرار می‌دهید و قوری را کج می‌کنید تا آب از آن وارد سوراخ بینی‌تان بشود. این کار باعث می‌شود که آب از یک سوراخ بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج شود و گرفتگی بینی از بین برود. حدود یک دقیقه این کار را برای هریک از سوراخ‌ها ادامه بدهید.

۶. از کمپرس گرم استفاده کنید

کمپرس گرم هم می‌تواند از بیرون باعث روان‌شدن مخاط و بازشدن راه تنفس بینی بشود. برای درست‌کردن کمپرس گرم، ابتدا باید حوله را درون آبی گرم خیس کنید، سپس آن را تا کرده و روی پیشانی و بینی بگذارید. گرمای موجود در حوله به تسکین درد و درمان التهاب کمک می‌کند. این کار را تا هر وقت که نیاز بود باید تکرار کنید.

۷. از داروهای ضداحتقان استفاده کنید

داروهای ضداحتقان هم برای کاهش میزان التهاب و دردی که در مجرای بینی ایجاد می‌شود، بسیار مفید هستند. بسیاری از انواع داروهای ضداحتقان بدون نسخه پزشک قابل خریداری هستند. این داروها به ۲ شکل قرص و اسپری استفاده می‌شوند و از انواع معروف اسپری‌های ضداحتقان می‌توان به «اوکسی متازولین» با نام تجاری «آفرین» (Afrin) و «فنیل‌آفرین» با نام تجاری «سینِکس» (Sinex) اشاره کرد. قرص‌های ضداحتقان متداول هم «پسودوآفدرین‌ها» با نام‌های تجاری «سودافید» یا «سوداجیست» (Sudafed, Sudogest) هستند. برای خرید این داروها در داروخانه باید سراغ‌شان را از پزشک داروساز داروخانه بگیرید. در مصرف این داروها باید نکات امنیتی را رعایت کنید. نباید بیش از ۳ روز داروی ضداحتقان را بدون تجویز پزشک مصرف کنید. زیرا ممکن است گرفتگی و ناراحتی بینی‌تان بیشتر هم بشود.

۸. داروهای ضد حساسیت و آنتی هیستامین مصرف کنید

اگر گرفتگی بینی نتیجه‌ی حساسیت به چیزی باشد، باید به سراغ مصرف آنتی‌هیستامین یا داروهای ضدحساسیت بروید. ترکیب داروهای حاوی آنتی‌هسیتامین و ضداحتقان باهم باعث می‌شود که از التهاب و فشار ناشی از حساسیت روی سینوس‌ها کاسته شود. در مصرف این داروها باید دقیقا طبق دستورالعمل رفتار کنید، در غیر این‌صورت، شاید وضعیت‌تان بدتر شود. یادتان باشد که امکان دارد، مصرف آنتی‌هسیتامین شما را خواب‌آلود کند. در صورتی که از واکنش بدنی‌تان نسبت به مصرف آنتی‌هیستامین مطلع نیستید، بهتر است مصرف آن را به مواقعی موکول کنید که نیاز به هوشیاری زیاد ندارید.

۹. از روغن اکالیپتوس استفاده کنید

روغن اکالیپتوس از برگ این درخت تهیه می‌شود. قرن‌ها است که این روغن به خاطر خواص درمانی‌اش در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استنشاق روغن اکالیپتوس می‌توانید از التهاب بینی کم کنید و راحت‌تر نفس بکشید. باید چند قطره از روغن را درون قوری حاوی آب جوش بریزید و بخارش را استنشاق کنید.

بیشتر بخوانید:

رینیت در بارداری : 10 درمان معجزه آسا برای درمان گرفتگی بینی در ...

بهترین و سریع ترین راه درمان کیپ شدن بینی

برای رفع گرفتگی بینی (کیپ شدن بینی) چه کنیم؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (7 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits