دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی اسپری سیکلزوناید
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اسپری سیکلزوناید یک داروی استنشاقی پیشگیری از بروز آسم است. شما باید هرروز برای جلوگیری از بروز علائم آسم از آن استفاده کنید. استروئیدها مانند سیکلزوناید با کاهش التهاب راه‌های هوایی وارد عمل می‌شوند.

موارد مصرف و عوارض اسپری سیکلزوناید

اسپری سیکلزوناید (Ciclesonide) یک داروی استنشاقی پیشگیری از بروز آسم است. شما باید هرروز برای جلوگیری از بروز علائم آسم از آن استفاده کنید. استروئیدها مانند سیکلزوناید با کاهش التهاب راه‌های هوایی وارد عمل می‌شوند. زمانی که التهاب از بین برود، احتمال باریک شدن راه‌های هوایی شما و بروز علائمی مانند خس‌خس، کاهش می‌یابد.

اسپری سیکلزوناید زمانی که آن را تنفس می‌کنید، مستقیماً به داخل راه‌های هوایی می‌روند. این بدان معنی است که راه‌های هوایی و ریه درمان می‌شوند، اما کمی از دارو به بقیه بدن می‌رود. این دارو جهت درمان حملات شدید آسم نمی باشد. ممکن است حساسیت شما به عفونت افزایش یابد. از تماس با افراد مبتلا یا عامل آبله مرغان و سرخچه اجتناب کنید.

موارد منع مصرف اسپری سیکلزوناید

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.

تداخلات دارویی اسپری سیکلزوناید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

قبل از استفاده از سیکلزوناید، لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید، تهیه کنید و به پزشک خود اطلاع دهید. به خصوص داروهایی مانند آلدسلوکین (aldesleukin)، کورتیکواستروئیدهای خوراکی (به عنوان مثال، پردنیزون (prednisone)، دگزامتازون (dexamethasone))، میفپریستون (mifepristone)، داروهای مؤثر بر حذف سیکلزوناید از بدن شما (مهارکننده‌های قوی CYP 3A4 مانند کتوکونازول (ketoconazole)، ایتراکونازول (itraconazole)، نلفیناویر (nelfinavir)، ریتوناویر (ritonavir)).

اسپری

نکاتی که قبل از مصرف اسپری سیکلزوناید باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف اسپری سیکلزوناید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی ‌که باردار هستید و یا قصد باردارشدن دارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید. زیرا زمانی که قصد بارداری شدن دارید، خیلی باید مراقب آسم و علائم خود باشید.

  • اگر عفونتی در چشم یا دهان و یا قفسه سینه دارید.
  • اگر شما تابه‌حال سل ریوی (TB) داشته‌اید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی اسپری سیکلزوناید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود. عوارضی که در ۱ نفر از ۱۰۰ نفر اتفاق می‌افتند:

  • سردرد، برفک دهان، طعم بد دهان، خشکی دهان، گرفتگی صدا

استفاده طولانی‌مدت از دوزهای بالای استروئیدهای استنشاقی ممکن است مشکلات روانی را تشدید کنند و یک عامل خطر برای مشکلات دیگر مانند ابتلا به پوکی استخوان هستند. همچنین، استفاده طولانی‌مدت آن‌ها در کودکان رشد آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از اسپری سیکلزوناید می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگه‌داری اسپری سیکلزوناید

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه ‌دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

اسپری دیسکی سرتاید : موارد مصرف و عوارض جانبی اسپری آسم سرتاید

اسپری سیمبیکورت چیست و چه عوارضی دارد ؟

اطلاعات دارویی کامل اسپری بینی مومتازون

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits