دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل قرص اتراویرین
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اتراویرین (Etravirine) از داروهای ضد رترو ویروسی می‌باشد. این دارو برای ویروس نقص ایمنی اکتسابی ( HIV ) تجویز می‌شود. اتراویرین سبب کند شدن روند عفونت زایی HIV می‌گردد اما درمانی قطعی محسوب نمی‌شود.

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص اتراویرین

اتراویرین (Etravirine) از داروهای ضد رترو ویروسی می‌باشد. این دارو برای ویروس نقص ایمنی اکتسابی ( HIV ) تجویز می‌شود. اتراویرین سبب کند شدن روند عفونت زایی HIV می‌گردد اما درمانی قطعی محسوب نمی‌شود. ویروس HIV سلول‌هایی در بدن به نام سلول‌های CD4 را از بین می‌برد. این سلول‌ها از سلول‌های سفید خون هستند و اهمیت آنها به این دلیل است که بدن را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند. اگر HIV درمان نشود سیستم ایمنی بدن به تدریج تضعیف شده و توانایی دفاعی خود را در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها از دست می‌دهد.

اتراویرین متعلق به گروهی از داروهای آنتی رتروویرال (ضد رتروویروسی) به نام مهار کننده‌ های ترانس کریپتاز معکوس غیر نوکلئوزیدی (NNRTIs) است. این دارو در کنار تعدادی از داروهای دیگر ضدویروسی، به‌ عنوان بخشی از درمان ترکیبی تجویز می‌شود. استفاده از سه یا تعداد بیشتری داروی ضد رتروویروسی به‌طور همزمان، مؤثرتر از استفاده تکی دارو است. مصرف ترکیبی داروهای مختلف خطر ایجاد مقاومت در برابر هر یک از داروها را کاهش می‌دهد.

اتراویرین با کاهش تعداد ویروس‌ها در بدن پیشروی ویروس HIV را کند می‌کند. این فرایند سبب تقویت سیستم ایمنی شده و خطر ایجاد عفونت‌های وابسته به HIV را کاهش می‌دهد. این دارو توسط پزشکان متخصص در زمینه HIV قابل تجویز می‌باشد.

موارد منع مصرف داروی اتراویرین

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی اتراویرین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی اتراویرین را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

Etravirine

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.

مشخص نیست که این دارو وارد شیر می شود یا خیر ولی در هر صورت زنان مبتلا به HIV به دلیل ریسک انتقال بیماری به نوزاد نباید به نوزاد خود شیر بدهند.

تداخلات دارویی اتراویرین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی اتراویرین تداخل کنند، عبارت‌اند از: برخی از داروهای ضد تشنج (کاربامازپین ، فنوباربیتال ، فنی توئین)، سایر داروهای (HIV (NNRTIs (به عنوان مثال افاویرنز ، نویراپین ، دلاویردین)، مهارکننده‌های پروتئاز HIV (مانند آتازاناویر ، فوس امپرناویر ، تیپراناویر / ریتوناویر)، ریفامپین، ریفاپنتین ، مخمر سنت جان.

داروهایی که بر حذف اتراویرین از بدن و عملکرد این دارو نیز تأثیر می‌گذارند، عبارت‌اند از: ریفامایسین‌های خاص (rifamycins) (مانند ریفامپین (rifampin) ، ریفاپنتین (rifapentine))، ضد قارچ‌های آزول (مانند ایتراکونازول)، آنتی‌بیوتیک ماکرولید (مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین).

اتراویرین می‌تواند بر سرعت حذف و عملکرد سایر داروها تأثیر گذارد . بعضی از داروهایی که تحت تأثیر اتراویرین هستند، عبارت‌اند از: کلوپیدوگرل، داروهای تنظیم ریتم قلب (به عنوان مثال، آمیودارون، دیزوپرامید، کینیدین)، “رقیق‌کننده‌های خون” (به عنوان مثال، وارفارین) ، برخی داروهای کاهنده کلسترول (استاتین‌ها) (مانند آتورواستاتین، پراواستاتین، سیمواستاتین)، داروهای درمان اختلال نعوظ و فشار خون ریوی (به عنوان مثال، سیلدنافیل، تادالافیل).

برخی داروهای دیگر درمان عفونت HIV (مانند ریلپیویرین، نویراپین ، افاویرنز) نیز ممکن است با اتراویرین تداخل کنند. برای جزئیات بیشتر راجع به مصرف این داروها ، با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با داروی ضد ویروس تیپراناویر

قرص

نکاتی که قبل از مصرف اتراویرین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود، و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اتراویرین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردارشدن دارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مشکل کلیوی یا کبدی دارید.
  • اگر به بیماری پورفیری (بیماری ارثی خونی نادر) مبتلا هستید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض جانبی احتمالی داروی اتراویرین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. بعضی از عوارض ، بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

راش خارش‌ دار پوستی ، احساس بیماری ، سوء هاضمه ، درد شکمی ، نفخ ، اسهال ، سردرد ، احساس خستگی ، احساس اضطراب ، مشکلات خواب ، احساسات سوزن سوزن شدن ، فشار خون بالا ، مشکلات قلبی ، مشکلات کلیوی ، دیابت ، تعریق شبانه ، تغییر در برخی آزمایش‌های خون

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌ واسطه مصرف داروی اتراویرین می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگهداری داروی اتراویرین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه ‌دارید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ضد ویروس تیپراناویر

موارد مصرف قرص آسیکلوویر (Aciclovir) و عوارض جانبی این دارو

موارد مصرف و عوارض داروی گان سیکلوویر

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits