دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان بیماریهای التهابی پوست با کرم فلوسینونید
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کرم فلوسینونید (Fluocinonide Cream) در دسته کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی طبقه‌بندی شده است و علاوه بر مرطوب کنندگی (نرم کننده) برای درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت استفاده می‌شود.

کرم فلوسینونید چیست و چرا مصرف می شود؟

کرم فلوسینونید (Fluocinonide Cream) در دسته کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی طبقه‌بندی شده است. کورتیکواستروئیدهای موضعی همان آستروئید موضعی است. استروئیدهای موضعی علاوه بر مرطوب کنندگی (نرم کننده) برای درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت استفاده می‌شود. آستروئید موضعی زمانی که علائم اگزما یا درماتیت عود می‌کند، استفاده می‌شود.

کرم فلوسینونید التهاب، خارش و قرمزی را تسکین می‌دهد و از این راه عود علائم را کاهش می‌دهد. این دارو یک درمان برای بیماری نیست، اما برای تسکین علائم کمک خواهد کرد. دوره‌های کوتاه مدت فلوسینونید نیز ممکن است برای درمان پسوریازیس مناطق کوچکی مانند پوست سر تجویز شود.

اگر چه کرم فلوسینونید برای کودکان مناسب نیست و استروئیدهای ضعیف‌تر برای تجویز به کودکان ترجیح داده می‌شود، اما گاهی دوره‌های کوتاه مدت (تا دو هفته) این دارو برای درمان اگزمای شدید دست و پا، برای کودکان نیز تجویز می‌گردد.

کرم فلوسینونید 05/0 درصد، هر گرم شامل 5/0 میلی گرم فلوسینونید در کرم می باشد. این کرم از پروپیلن گلیکول، 1،2،3- هگزانتریول، استاریل الکل، پلی اتیلن گلیکول و سیتریک اسید تشکیل شده است. این دارو تحت نام های تجاری Lidex، Lidex-E، فلونکس یا وانوس در بازار موجود است.

موارد منع مصرف کرم فلوسینونید

  • به تاریخ انقضا کرم فلوسینونید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز کرم فلوسینونید را به شخص دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • کرم فلوسینونید را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی کرم فلوسینونید را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

پماد

روش مصرف کرم فلوسینونید

  • قبل از استفاده از پماد، دست های خود را به دقت بشویید.
  • مقدار کمی از پماد/ کرم و یا ژل را استفاده کرده و آن را به صورت یکنواخت بر روی لایه ی نازکی از پوست آسیب دیده قرار دهید. مطمئن شوید که کرم به آرامی بر روی پوست شما مالیده می شود.
  • در صورتی که از این دارو برای صورت خود استفاده می کند، مطمئن شوید که دارو داخل چشم ها نرود.
  • در صورت استفاده از محلول و یا ژل فلوسینونید بر روی پوست سر برای درمان پسوریازیس پوست سر، باید ابتدا بخشی از موهای خود را کنار بزنید. پس از آن، مقدار کمی از دارو را در محل آسیب دیده ی پوست سر قرار دهید و آن را به آرامی و به دقت مالش داده و اجازه دهید تا خشک شود.

بخشی از پوست که بر روی آن کرم، لوسین، پماد و یا ژل به کار رفته، نباید با مواد دیگر پوشش داده شود. با این حال، برخی مواقع، پزشک کاربرد یک پانسمان مسدود کننده را بر روی ناحیه ی آسیب دیده به منظور بهبود میزان جذب توصیه می کند. در چنین مواردی، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

  • منطقه ی آسیب دیده ی پوست خود را به دقت بشویید.
  • در هنگام کاربرد دارو، آن را به آرامی بر روی پوست خود مالش دهید.
  • پوشش های پلاستیکی را بر روی پوست آسیب دیده قرار داده و یک گاز و یا نوار چسپ را بر روی پوست سالم اطراف محل درمان شده قرار دهید.
  • برای حذف و یا تعویض پانسمان از پزشک خود کمک بخواهید.
  • قبل از کاربرد یک پانسمان جدید، پوست خود را شسته و سپس دارو را به کار ببرید.
  • پانسمان را تنها در صورتی که دکتر توصیه کند، استفاده کنید. اگر متوجه تورم، قرمزی و یا چرک در محل آسیب دیده شدید، پزشک خود را مطلع سازید.

مصرف کرم فلوسینونید در دوران بارداری و شیردهی

سازمان غذا و دارو فلوسینونید را در درجه ی C برای بارداری قرار داده است. مطالعات حیوانی شواهدی را از عوارض جانبی این دارو بر روی جنین ارائه کرده اند، اما هنوز مطالعات به منظور تاثیر این دارو بر روی زنان باردار انجام نشده است. بنابراین، این دارو به جز تجویز پزشک نمی تواند استفاده شود. به طور مشابه، فقدان شواهد در رابطه با خطر این دارو برای نوزادان در طول تغذیه با شیر مادر با توجه به جذب این دارو در شیر وجود دارد. این دارو برای کودکان زیر 12 سال نیز ممنوع می باشد.

دارو

تداخلات دارویی کرم فلوسینونید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

نکاتی که قبل از مصرف کرم فلوسینونید باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف کرم فلوسینونید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که دچار عفونت پوستی هستید.
  • در صورتی که مبتلا به آکنه و یا روزاسه هستید.
  • در صورتی که باردارید و یا اینکه به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که تاکنون به داروی دیگری داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی کرم فلوسینونید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس سوزش یا تیر کشیدن ، نازک شدن پوست ، احساس کشش دائمی ، درماتیت تماسی آلرژیک ، آکنه ، روزاسه ، رشد مو در محل استفاده ، این آستروئید ممکن است از طریق پوست شما به جریان خونتان وارد شود.
  • اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌ واسطه مصرف کرم فلوسینونید می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگهداری کرم فلوسینونید

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جای خشک، خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین مواد غذایی برای التهاب پوست

راه های مناسب برای پیشگیری و درمان التهاب و‌ خشکی پوست نوزادان

التهاب پوستی؛ از نیش دراکولا تا کهنه بچه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits