دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پماد آریوکورت چیست و چرا مصرف می شود؟
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پماد آریوکورت (Aureocort) حاوی دو ماده تشکیل‌دهنده به نام تریامسینولون و کلروتتراسایکلین می‌باشد و یک کورتیکواستروئید موضعی قوی است. که برای درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت نیز استفاده می‌شوند

اطلاعات دارویی پماد آریوکورت

پماد آریوکورت (Aureocort) حاوی دو ماده تشکیل‌دهنده به نام تریامسینولون و کلروتتراسایکلین می‌باشد. تریامسینولون یک کورتیکواستروئید موضعی قوی است. کورتیکواستروئیدهای موضعی به نام استروئیدهای موضعی نیز خوانده می‌شوند. استروئیدهای موضعی علاوه بر اینکه مرطوب‌کننده (نرم‌کننده) هستند، برای درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما و درماتیت نیز استفاده می‌شوند. تریامسینولون التهاب، خارش و قرمزی را تسکین می‌دهد. کلروتتراسایکلین یک عامل ضد باکتری برای درمان مناطق عفونی پوست است.

پماد آریوکورت برای درمان التهاب و عفونت پوست تجویز می‌شود. این التهاب یا عفونت می‌تواند به خاطر اگزما یا درماتیت عفونی و گزش حشرات آلوده باشد و به طور معمول برای مدت یک هفته، دو بار در روز استفاده می‌شود. استروئید‌های موضعی قوی مثل تریامسینولون به طور کلی برای کودکان مناسب نیست، اگر چه گاهی اوقات ممکن است دکتر متخصص پوست برای یک کودک بزرگ‌تر دوره‌های کوتاه مدت از این پماد تجویز کند.

موارد منع مصرف پماد آریوکورت

  1. به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  2. هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  3. دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید. زیرا دچار کاهش قند خون می‌شوید.
  4. تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخلات دارویی پماد آریوکورت

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

پماد

نکاتی که قبل از مصرف پماد آریوکورت باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف پماد آریوکورت ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر شما آکنه یا روزاسه دارید.
  • در صورتی که باردار یا شیرده هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به محصول پوستی یا داروی ضد باکتری خاصی مثل تتراسایکلین دارید.

عوارض جانبی احتمالی پماد آریوکورت

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف پماد آریوکورت ، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

احساس سوزش، نازک شدن پوست، علائم کشش دائمی، درماتیت تماسی آلرژیک، آکنه، روزاسه، رشد مو در محل مصرف پماد، تریامسینولون ممکن است از پوست شما عبور کند و به جریان خون شما وارد شود، حساسیت پوست به نور خوشید

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به ‌واسطه مصرف پماد آریوکورت می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

روش نحوه نگهداری پماد آریوکورت

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

از علائم و دلایل تا درمان خانگی اگزما

اگزما پوست: ۱۳ راهکار سریع برای درمان اگزما

اگزما را خودتان درمان کنید!!

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits