دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی و عوارض مصرف قرص میتوتان
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
میتوتان (Mitotane) با نام تجاری لیسودرن (Lysodren) یک داروی سرطان است که از رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری کی‌کند.

میتوتان چیست و چرا مصرف می شود؟

میتوتان (Mitotane) با نام تجاری لیسودرن (Lysodren) یک داروی سرطان است که از رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری کی‌کند.

میتوتان در درمان کارسینومای بخش قشری غده فوق کلیوی ( غیر قابل جراحی ) و سندرم کوشینگ مصرف می شود. میتوتان یک عامل سیتوتوکسیک آدرنال است و اینکه دقیقا چگونه کار می کند شناخته شده نیست ممکن است با کاهش عملکرد غده آدرنال کار کند.

غدد فوق کلیوی غدد کوچکی هستند که در قسمت بالای هر یک از کلیه ها قرار دارند. سرطان غده فوق کلیه جز سرطان های نادر می باشد و خوشبختانه شایع نمی باشد. سرطان غدد فوق کلیوی اغلب تهاجمی هستند و اگر تحت درمان قرار نگیرند، می توانند مناطق دیگر بدن را هم درگیر کنند.

مکانیسم اثر میتوتان

میتوتان ظاهر فعالیت بخش قشری غده فوق کلیوی را کاهش می دهد.مکانیسم اثر آن ممکن است در ارتباط با کاهش فعالیت غده فوق کلیوی باشد.

فارماکوکینتیک میتوتان

تقریبا 35-40 درصد جذب خوراکی داشته و در تمام بافتها منتشر می شود.متابولیسم آن کبدی و کلیوی است .نیمه عمر دارو 18-159 روز است .کاهش غلظت 17- هیدروکسی کورتیکوسترویید طی 2-3 روز پس از شروع درمان حاصل شده و پاسخ تومور به درمان ممکن است شش هفته طول بکشد.غلظت های پلاسمایی قابل اندازه گیری این دارو حتی 6-9 هفته پس از خاتمه درمان نیز باقی می ماند.

Mitotane

موارد منع مصرف میتوتان

درصورت وجود عفونت نباید مصرف شود.

مصرف میتوتان در دوران بارداری و شیردهی

این دارو می‌تواند به جنین آسیب برساند و یا باعث نقائصی در هنگام تولد نوزاد شود٬ اگر شما از این دارو استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید

این دارو می‌تواند به شیر مادر عبور کند و ممکن است به کودک شما آسیب برساند٬ قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید .

عوارض جانبی میتوتان

میتوتان

تداخلات دارویی میتوتان

مصرف همزمان میتوتان با داروهای مضعف دستگاه عصبی مرکزی ممکن است باعث تشدید اثرات دارو شود.گلوکوکورتیکوییدها،مینرالوکورتیکوییدها و کورتیکوتروپین (ACTH) با اثرات میتوتان تضاد دارند.

هشدار ها در مورد مصرف میتوتان

در موارد ابتلا به بیماری های کبدی، کاهش مقدار مصرف دارو ممکن است لازم باشد.

اگر جراحت، عفونت یا سایر بیماری ها بروز نمایند به علت احتمال بروز نارسایی غده فوق کلیوی، ممکن است به تجویز داروهای استروئیدی نیاز باشد.

نکات قابل توصیه به بیمار هنگام مصرف میتوتان

1.درمان اولیه تا زمانی که مقدار مصرف تثبیت شود،باید در بیمارستان صورت گیرد.
2.مقدار مصرف دارو باید با توجه به میزان حداکثر قابل تحمل برای هر بیمار و مبتنی بر وجود عوارض جانبی و بهبود پاسخهای بالینی تنظیم شود.
3.معمولا در بیماران تحت درمان با میتوتان درمان با گلوکوکورتیکوییدها لازم می شود.درمان بامینرالو-کورتیکوییدها نیز به خصوص در درمان طولانی مدت ممکن است لازم شود.پس از خاتمه درمان با میتوتان ،تا زمانی که عملکرد بخش قشری غده فوق کلیوی به حالت عادی برنگشته است ،درمان با استروییدها را باید ادامه داد.
4.به نظر می رسد که درمان مداوم با حداکثر میزان قابل تحمل میتوتان مؤثرتر از درمان متناوب است.
5.مدت درمان نیز به پاسخ های بالینی بستگی دارد.تنها 15 درصد بیمارانی که با حداکثر مقدار قابل تحمل به مدت سه ماه درمان شده ولی به درمان پاسخ نداده اند،با ادامه درمان پاسخ بالینی نشان می دهند.
6.توصیه می شود که در صورت بروز شوک یا ضربه شدید فوری و به طور موقت درمان با میتوتان قطع شود و استرویید تجویز گردد.زیرا ممکن است کاهش فعالیت غده فوق کلیوی ،پاسخ طبیعی به این استرس را مختل نماید.

نحوه نگهداری میتوتان

قرص های میتوتان را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

داروهای ضد سرطان : معرفی بهترین قرص های ضد سرطان

معرفی داروی ضد سرطان فلوتامید

همه چیز در مورد داروی ضد سرطان پروکاربازین

درمان تومورهای سرطانی امکان پذیر شد + جزئیات

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits