دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قرص التریپتان و عوارض حاصل از آن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
التریپتان (Eletriptan) یکی از داروهای مؤثر بر سیستم اعصاب مرکزی است که برای سردرد حمله میگرنی به کار گرفته می‌شود. این دارو علاوه بر سردرد حملات میگرنی علایم دیگر آن مانند حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا را نیز کاهش می‌دهد.

موارد مصرف و عوارض جانبی التریپتان

التریپتان (Eletriptan) یکی از داروهای مؤثر بر سیستم اعصاب مرکزی است که برای سردرد حمله میگرنی به کار گرفته می‌شود. این دارو علاوه بر سردرد حملات میگرنی علایم دیگر آن مانند حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا را نیز کاهش می‌دهد.عملکرد التریپتان به دنبال تنگ کردن عروق و به خصوص عروق مغزی توسط این دارو ایجاد می‌شود.

علت میگرن به طور کامل مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که در این بیماری فعالیت برخی از مواد شیمیایی مغز افزایش پیدا کرده و سبب می‌شود بخش‌های از مغز اطلاعاتی ارسال کنند که نهایتاً منجر به بروز علائم میگرن شود. علت تغییر فعالیت این مواد در مغز هنوز به خوبی مشخص نیست. در برخی از مردم نوع تغذیه ممکن است بر شروع دردهای میگرنی مؤثر باشد اما در بعضی دیگر علت کاملاً آشکار نیست.

التریپتان برای درمان علائم مناسب است اما برای پیشگیری از حملات میگرنی مناسب نمی‌باشد.

نام تجاری: ®Relpax

مکانیسم اثر التریپتان

دارو به عنوان آگونیست سروتونین از طریق اثر روی رسپتورهای سروتونین عروق خونی اکسترا سربرال سبب انقباض عروق، مهار ریلیز نوروپپتید و کاهش انتقال درد در مسیرهای تریژمینال می شود.

فارماکوکینتیک التریپتان

بعد از مصرف خوراکی به سرعت و بخوبی جذب می شود و فراهمی زیستی حدود 50% دارد. پیک سطح پلاسمائی آن بعد از 5/1 ساعت حاصل می شود. 85% باند پروتئینی دارد. مقادیر ناچیزی از آن وارد شیر مادر می شود.

مقدار مصرف داروی التریپتان

این دارو برای سردردهای میگرنی تجویز می‌شود که در بزرگ‌سالان به‌صورت ۲۰-۴۰ میلی‌گرم به‌صورت خوراکی هنگام شروع علائم مصرف می‌شود، و در صورت نیاز دو ساعت بعد این دارو دوز آن تکرار می‌شود.مصرف این دارو برای کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است.

قرص

موارد منع مصرف داروی التریپتان

  • به تاریخ انقضا داروی التریپتان توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی التریپتان را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • داروی التریپتان را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی داروی التریپتان را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
  • التریپتان ممکن است باعث احساس خواب آلودگی در شما شود ، بعد از استفاده از این دارو ، رانندگی نکنید.
  • اگر در حین استفاده از داروی التریپتان ، روی قفسه سینه‌تان ، احساس سنگینی کردید و این احساس چندین روز باقی ماند ، مصرف دارو را ادامه ندهید و به پزشک مراجعه نمایید.

تداخلات دارویی التریپتان

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

تا ۷۲ ساعت بعد از استفاده از التریپتان ، از مصرف داروهایی که بر حذف التریپتان ، از بدن تأثیر می‌گذارند ، اجتناب کنید. این داروها عبارت‌اند از: کوبیسیتات (cobicistat) ، نفازودون، ضد قارچ‌های آزول (مانند کتوکونازول / ایتراکونازول)، آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید (مانند کلاریترومایسین / اریترومایسین) ، مهار‌کننده‌های پروتئاز ویروس هپاتیت C (مانند تلاپرویر ، بوسپرویر)، مهار‌کننده‌های پروتئاز HIV مانند نلفیناویر / ریتوناویر.

اگر همراه با التریپتان ، داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می‌شوند را مصرف کنید، خطر ابتلا به سندرم یا سمیت سروتونین افزایش می‌یابد. نمونه‌هایی از این داروها عبارت‌اند از: MDMA یا “اکستازی (ecstasy)” ، مخمر سنت جان (St. John’s wort)، داروهای ضد افسردگی خاصی (از جمله SSRI ها مانند فلوکستین (fluoxetine) / پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین (duloxetine) / ونلافاکسین (venlafaxine)).

اگر شما در حال مصرف هرگونه داروی ارگوتامین (مانند دی هیدرو ارگوتامین) یا داروهای “تریپتان” دیگری (مانند زولمی تریپتان(zolmitriptan)، ریزاتریپتان (rizatriptan)) هستید، باید دوز مصرفی داروی التریپتان را زیر نظر پزشک کنترل کنید ، زیرا عوارض جانبی جدی در پی دارد.

نکاتی که قبل از مصرف التریپتان باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی التریپتان ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که سن شما بالای ۶۵ سال و یا زیر ۱۸ سال می‌باشد.
  • در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که هر گونه مشکل قلبی نظیر تپش قلب و یا آنژین صدری دارید.
  • در صورتی که فشار خون بالایی دارید.
  • در صورتی که اختلالات گردش خون دارید.
  • در صورتی که هر نوع مشکل کبدی و یا کلیوی دارید.
  • در صورتی که تاکنون دچار سکته و یا ایسکمی قلبی شده‌اید.
  • اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر نسبت به دارویی آلرژی و حساسیت داشته‌اید.

Eletriptan

عوارض جانبی احتمالی داروی التریپتان

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن شوند. هر چند که این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. اگر پس از دریافت دارو تغییری منفی در وضعیت سلامتی شما پدید آمد بهتر است که با پزشک خود مشورت نمایید. بسیاری از عوارض ممکن است با علائم سایر بیماری مشابهت داشته باشد.

  • خستگی و سیاهی رفتن چشم‌ها: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری نمایید.
  • کسالت و سوء هاضمه: غذاهای ساده مصرف نمایید و از خوردن غذاهای تند و پرچرب پرهیز کنید.
  • علائم شبیه به آنفولانزا (آبریزش بینی)، گر گرفتگی، تپش قلب، خشکی دهان: در صورت آزار دهنده شدن با پزشک خود مشورت نمایید.
  • احساس فشار در قفسه سینه و گلو درد: در صورتی که درد زیاد است از مصرف دارو خودداری کنید و به پزشک اطلاع دهید.

توصیه های دارویی التریپتان برای بیمار

در استفاده از داروی التریپتان این موارد را رعایت کنید.

  1. قرص را باید به‌صورت کامل ببلعید و به‌هیچ‌عنوان آن را خرد ننماید یا آن را نجوید.
  2. در هنگام استفاده از این دارو، در اتاق تاریک و ساکت دراز بکشید.
  3. به‌هیچ‌عنوان مقدار داروی تجویزشده توسط پزشک را به طور سرخود کم یا زیاد نکنید.
  4. باید بین دفعات مصرف التریپتان ۷-۵ روز فاصله باشد.

نحوه نگه‌داری داروی التریپتان

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

داروهای گیاهی مناسب میگرن درد

آشنایی با قرص مسکن ریلایف (relief)

چگونه سردردهای میگرنی را بدون خوردن قرص از بین ببریم؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits