دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض استیل سیستئین استنشاقی
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
استیل سیستئین یک خلط آور است که اگر توسط دهان استنشاق شود، به باز شدن و تخلیه مخاط راه‌های هوایی به علت بیماری‌های خاص تنفسی (مانند آمفیزم، برونشیت، فیبروز سیستیک، پنومونی) کمک می‌کند.

معرفی داروی استیل سیستئین استنشاقی

استیل سیستئین یک خلط آور است که اگر توسط دهان استنشاق شود، به باز شدن و تخلیه مخاط راه‌های هوایی به علت بیماری‌های خاص تنفسی (مانند آمفیزم، برونشیت، فیبروز سیستیک، پنومونی) کمک می‌کند. این دارو به بیمار کمک می‌کند تا ترشحات موکوسی را از ریه‌ها پاک کند تا بیمار بتواند راحت‌تر نفس بکشد.

مکانیسم اثر استیل سیستئین

گروه سولفیدریل استیل سیستئین باعث شکستن پلهای دی سولفیدی ترشحات غلیظ سیستم برونشیال می‌شود، در نتیجه مولکولهایی با وزن کمتر ایجاد و جریان خلط را تسهیل می‌نماید که به واسطه سرفه خارج می‌گردد، بدین شکل خطر ابتلا به بیماریهای عفونی دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.

استیل سیستئین همچنین با پاکسازی راه‌های تنفسی، سرفه تسکین می‌یابد و تنفس راحت‌تر می‌شود. در درمان مسمومیت با استامینوفن این دارو با احیای گلوتاتیون (گلوتاتیون متابولیت سمی استامینوفن به نام NAPQI را خنثی می‌کند) موجب کاهش آسیب کبدی استامینوفن و خنثی شدن آن می‌گردد.

روش مصرف استیل سیستئین استنشاقی

  • قبل از شروع درمان با استیل سیستئین استنشاقی ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار استیل سیستئین استنشاقی ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • خودسرانه و بدون تجویز پزشک استیل سیستئین استنشاقی را همراه با داروهای استنشاقی دیگر استفاده نکنید.
  • سعی کنید دوزهای داروی خود را هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید.
  • ممکن است بعد از استفاده از استیل سیستئین استنشاقی متوجه بوی بدی از دهان خود شوید، این بو به زودی برطرف می‌شود، می‌توانید از ماسک دهان استفاده کنید تا بوی بد دهانتان دیگران را آزار ندهد.
  • اگر یک ساعت بعد از مصرف این دارو استفراغ کردید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا شاید نیاز به دریافت مجدد دارو داشته باشید.

اسپری

مقدار مصرف استیل سیستئین استنشاقی

برای نازک یا حل شدن غشاء مخاطی در بیماریهای ریوی:

  • بزرگسالان و کودکان: 3 تا 5 میلی لیتر یا محلول 20% را 3 تا 4 بار در روز مصرف کنند.

برای آزمایش تشخیص مشکلات ریوی

  • بزرگسالان و کودکان: 1 تا 2 میلی لیتر از محلول استنشاقی دو یا 3 بار قبل از آزمایش استفاده شود.

موارد منع مصرف استیل سیستئین استنشاقی

  1. به تاریخ انقضای استیل سیستئین استنشاقی توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  2. هرگز استیل سیستئین استنشاقی را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  3. تداخل دارویی استیل سیستئین استنشاقی را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف استیل سیستئین استنشاقی در دوران بارداری و شیردهی

داروی استیل سیستئین در رده بارداری B قرار دارد و در صورت مصرف زیر نظر پزشک و با دوز مشخص خطری جنین را تهدید نمی کند. ترشح این دارو در شیر انسان هنوز مشخص نیست و ایمنی مصرف در دوره شیردهی اثبات نشده است. بنابراین بهتر است مصرف این دارو در دوران شیردهی با احتیاط صورت گیرد.

تاثیر استیل سیستئین استنشاقی بر رانندگی و کار با ماشین آلات

اگرچه بعید است که استیل سیستئین استنشاقی باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود، اما این دارو ممکن است باعث تهوع و حال بد شما شود، به همین دلیل باید قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی استیل سیستئین استنشاقی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

  • استیل سیستئین استنشاقی ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش کتون ادرار) تداخل داشته باشد و موجب نتایج اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش از پزشک خود راجع به مصرف این دارو سوال کنید.
  • این دارو با کاربامازپین و نیتروگلیسین تداخل دارویی دارد.

اسپری استنشاقی

هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف استیل سیستئین استنشاقی

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف استیل سیستئین استنشاقی ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر به هرگونه مشکلات معده و روده (مانند زخم) مبتلا هستید.
  • اگر به مشکلات تنفسی مانند آسم دچار هستید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض جانبی استیل سیستئین استنشاقی

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • زخم‌های دهانی، آبریزش بینی، استفراغ و تهوع: در صورتی که هر کدام از این موارد آزاردهنده شد با پزشکتان مشورت نمایید.
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از استیل سیستئین استنشاقی می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد استیل سیستئین استنشاقی (مسمومیت دارویی)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری استیل سیستئین استنشاقی

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

فواید و موارد مصرف داروی برم هگزین

مزایای مصرف شربت پروسپان برای بهبود سرفه

موارد مصرف اسپری استنشاقی بکلومتازون و عوارض این دارو

اسپری سیمبیکورت چیست و چه عوارضی دارد ؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits