دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پماد آنتی هموروئید رکتول و آنچه که باید درمورد آن بدانید

فواید بی نظیر پماد رکتول در درمان شقاق و بیماری های مقعدی

پماد آنتی هموروئید رکتول و آنچه که باید درمورد آن بدانید
66
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اطلاعات دارویی پماد رکتول و باید ها و نبایدهای آن - شقاق مقعدی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و معمولا در کودکان و نوزادان نیز یافت می شود. در واقع، شکاف های مقعدی جدی نیستند و در برخی موارد زخم بعد از ۴ الی ۶ هفته خود به خود بهبود می یابد.

موارد مصرف پماد مقعدی پکتول رکتول ۵ درصد

پماد رکتول و به طور کلی داروهایی که برای درمان هموروئید به کار می رود ضد التهاب می باشند و درد را کاهش می دهند. از این دارو برای موارد درمانی دیگر مانند خارش معقد، درمان هموروئید داخلی، التهاب راست روده و سایر مشکلات مجرای مقعد استفاده می شود. داروی رکتول با کاهش التهاب عروق مقعدی به رفع سوزش و خارش آن کمک می کند.

این دارو به صورت شیاف باید مورد استفاده قرار گیرد. تعداد دفعات مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد و استفاده بیشتر از مقدار تجویز شده ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. از پماد رکتول بعد از هربار اجابت مزاج استفاده می شود.


زخم مقعد و درمان آن

  • شقاق مقعد (فیشر) باعث ایجاد درد در اطراف مقعد می شود. این درد زمان دفع مدفوع شدیدتر می شود.
  • در اغلب افراد، این بیماری در عرض یک تا دو هفته درمان می شود، اما در برای افراد دیگر درمان آن بیشتر طول می کشد. درمان شقاق شامل تسکین درد و نرم کردن مدفوع برای به راحتی عبور کردن مدفوع از مقعد تا زمان بهبودی شقاق می شود.
  • فیشری که بیش از شش هفته طول بکشد، شقاق مقعد مزمن نامیده می شود و روش های درمانی مخصوص آن شامل پماد شل سازی عضلات مقعد و جراحی می شود.
  • فیشر پارگی کوچک پوست دور مقعد است. شقاق مقعد هم در کودکان و هم در بین بزرگسالان شایع است. این بیماری عموماجدی نیست، اما زخم ایجاد شده باعث نگرانی می شود، مخصوصا در بین کودکان.
  • شقاق در مقعد در اغلب افراد ظرف یک تا دو هفته مثل هر زخم دیگر روی پوست بهبود پیدا می کند. برخی از شقاق های مقعد برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارند.شقاق مقعد مزمن شایع نیست، اما در صورت بروز باز هم می توان آن را به خوبی درمان کرد.

علائم پارگی شقاق مقعد

  • اگر چه پارگی شقاق مقعد معمولا کوچک و کمتر از یک سانتی متر است، می تواند بسیار دردناک باشد. علت درد شدید در این ناحیه به دلیل حساسیت زیاد مقعد است.
  • درد در هنگام دفع مدفوع و در حدود یک ساعت پس از دفع مدفوع شدت پیدا می کند.
  • دراغلب مواقع، شقاق مقعد کمی خونریزی دارد و بیمار پس از دفع مدفوع می توانید خونریزی مقعد را مشاهده کنید. رنگ این خون معمولا قرمز روشن است و مقدار کمی خون در دستمال توالت قابل مشاهده است.

علت شقاق مقعد

  • کشیده شدن و پارگی دیواره مقعد زمانی اتفاق می افتد که فرد مدفوع بسیار سفتی را دفع کند. در اغلب افراد، این آسیب پوستی به سرعت و بدون هیچ مشکلی برطرف می شود.
  • اما برخی از افراد در اطراف مقعد خود فشار عضلانی بیشتری دارند. به عبارت دیگر عضله این ناحیه سفت تر از حد نرمال است. این سفتی عضلانی بیش از حد باعث کاهش تامین خون به مقعد و فرآیند بهبودی پوست را کند می کند.
  • این مساله باعث بوجود آمدن شقاق مقعد می شود. وقتی یک شقاق بوجود آمد، فرد در هنگام دفع مدفوع احساس درد می کند و این درد باعث افزایش فشار عضلانی می شود.
  • این کار باعث تشدید درد و علائم می شود و یک دور شامل درد و افزایش فشار عضلانی شکل می گیرد.یبوست احتمال ابتلا به شقاق مقعد را افزایش می دهد. گاهی اوقات شقاق زمانی رخ می دهد که اسهال شدیدی داشته باشید.
  • از هر 10 مورد فیشر یک مورد آن در حین تولد بوجود می آید. در موارد اندک، این مشکل به عنوان بخشی از بیماری دیگر بوجود می آید. از جمله، به عنوان عوارض جانبی بیماری کرون یا عفونت هرپس مقعد. البته این بیماری ها، علائم و مشکلاتی دیگری را نیز دارد.

تشخیص شقاق مقعد

پزشک با توجه به علائم شما و با معاینه پوست دور مقعد شما شقاق مقعد را تشخیص می دهد.

درمان شقاق مقعد با رکتول

  • در اغلب افراد، شقاق مقعد در عرض یک هفته یا بیشتر همانند هر نوع پارگی یا زخم دیگر در پوست بهبود پیدا می کند. درمان شقاق مقعد شامل تسکین درد و نرم کردن مدفوع است. حمام آب گرم تسکین دهنده است و باعث شل شدن مقعد و در نتیجه کاهش درد می شود.
  • در اغلب افراد شقاق مقعد بین یک تا دو هفته بهبود پیدا می کند. با این حال، بهبودی شقاق در مقعد در بین افراد دیگر بیشتر طول می کشد. حتی اگر بهبودی در عرض شش هفته طول بکشد هنوز این احتمال وجود دارد که مشکل به خودی خود و بدون نیاز به درمان بهبود پیدا کند.
  • با این حال، درمان شقاق مقعد باعث می شود که بهبودی آن در سریع ترین زمان ممکن رخ می دهد.

عوارض جانبی پماد آنتی هموروئید رکتول

استعمال بیش از اندازه پماد آنتی هموروئید رکتول می تواند باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی شود. بعد از مصرف این پماد در صورت مشاهده علائمی مانند سوزش، درد، خارش، خون ریزی مقعد، قرمزی و التهاب به پزشک مراجعه شود.

تداخل دارویی پماد آنتی هموروئید رکتول

  • مصرف بعضی داروها مانند داروی بتا آدرنرژیک ممکن است باعث کاهش اثر داروی رکتول شود. این دارو روی متابولیسم لیدوکائینی که در رکتول وجود دارد تاثیر گذاشته و آن را کاهش می دهد.
  • از دیگر داروهایی که متابولیسم رکتول را کاهش می دهد می توان به سایمتیدین اشاره کرد. بنابراین توصیه می شود که از مصرف همزمان این دارو ها خودداری شود.

تکاتی درباره داروی رکتول

  • همانطور که در ابتدا گفته شد مصرف این دارو باید با نظر پزشک و تجویز دقیق صورت گیرد. بنابراین از مصرف خود سرانه پماد رکتول بپرهیزید.
  • قبل از استفاده از پماد ناحیه مقعد را با آب ولرم و صابون بشویید و خشک کنید. همچنین اپلیکاتور را قبل و بعد از استفاده با آب و صابون بشویید.
  • در صورت فراموشی مصرف یک نوبت از پماد به محض یاد آوری آن را مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که تا زمان مصرف بعدی زمان کمی مانده باشد از مصرف آن خودداری کنید.
  • اگر بعد از استفاده از این پماد ناحیه مقعدی دچار خونریزی شد مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر بعد از گذشت یک هفته مصرف این پماد علائم قبلی مانند ورم، درد و سوزش باقی ماند با پزشک درباره ادامه مصرف پماد مشورت کنید.

مصرف پماد آنتی هموروئید رکتول در بارداری و شیردهی

استعمال رکتول در دوران بارداری و شیردهی باید با نظر پزشک صورت گیرد.


شرایط نگهداری پماد رکتول

پماد رکتول را در پایینتر از دمای 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید و از یخ زدگی آن جلوگیری شود. از مصرف پماد تاریخ مصرف گذشته یا پمادی که چند ماه بلا استفاده بوده خودداری شود. این دارو را دور از دسترس اطفال نگه داری کنید. از تابش مستقیم آفتاب به آن نیز خودداری شود.


راه های جلوگیری از بیماری بواسیر

  • برای جلوگیری از بروز بیماری بواسیر توصیه می شود که در هنگام اجابت مزاج از وارد آوردن فشار به مقعد و نشستن طولانی مدت در توالت خودداری کنید.
  • فشار وارده ممکن است باعث پاره شدن رگهای خونی ناحیه مقعد شده و بیماری بواسیر را بوجود آورد.
  • فیبر یکی از موادی است که باید در تغذیه روزانه مورد استفاده قرار گیرد. مصرف فیبر در جلوگیری و درمان بواسیر موثر است. فیبر به تقویت دستگاه گوارش کمک کرده و باعث جلوگیری از یبوست نیز می شود.
  • بنابراین از راه های جلوگیری از این بیماری پیشگیری از یبوست و عوامل به وجود آورنده آن نیز هست.
  • ورزش و تغذیه مناسب می تواند تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کند. پیشنهاد می شود که در طی روز حداقل 20 دقیقه فعالیت بدنی سبک داشته باشید و از سبزیجات و میوه های حاوی فیبر و مقوی استفاده شود.
  • همچنین توصیه می شود که در طی روز بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. مصرف آب از بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات گوارشی جلوگیری می کند.
  • اگر در ناحیه مقعدی سوزش یا درد حس کردید و این درد در هنگام تخلیه روده شدت یافت حتما به پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینه دقیق قرار بگیرید. برای کاهش درد می توان از کیسه یخ و یا کمپرس گرم استفاده کرد.
  • همچنین استفاده از داروهای موضعی بویژه پماد رکتول می تواند تا حد زیادی در کاهش درد و از بین بردن سوزش موثر باشد.

همچنین بخوانید:

موارد مصرف شیاف آنتی هموروئید

التهاب هموروئید (بواسیر) و درمان آن

بواسیر و درمان هموروئید بدون عمل جراحی

در مورد لیزر بواسیر یا همان هموروئید بیشتر بدانید

درمان بواسیر بدون جراحی و بدون لیزر به روش اسکلروتراپی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (66 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits