دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای مصرف داروی ریتوکسی مب و عوارض آن
29
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ریتوکسی مب باعث سیتوتوکسیسیته ناشی از ترکیب آنتی ژن با آنتی بادی می شود و این منجر به آپوپتوزیس و یا مرگ سلولی و لیز لنفوسیت B می شود


معرفی موارد مصرف ریتوکسی مب


ریتوکسی مب دارویی برای مقابله با سرطان است که با رشد و گسترش سلول‌های سرطانی در بدن تداخل ایجاد می‌کند. ریتوکسان برای درمان لنفوم یا لنفوم غیر هوچکین استفاده می‌شود. ریتوکسان همچنین در ترکیب با داروی دیگری به نام متوترکسات برای درمان علائم آرتریت روماتوئید در افراد بزرگ سال استفاده می‌شود.


ریتوکسی مب باعث سیتوتوکسیسیته ناشی از ترکیب آنتی ژن با آنتی بادی می شود و این منجر به آپوپتوزیس و یا مرگ سلولی و لیز لنفوسیت B می شود در طول درمان شمارش سلولی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و بعد از 6 ماه بهبودی نسبی و بعد از 12-9 ماه درمان کامل می شود.

موارد مصرف ریتوکسی مب

a) لنفومای بدخیم غیر هوچکین سلول B (از نوع عود یافته یا مقاوم با گرید پایین یا فولیکولار CD20 مثبت)
b) درمان مجدد در بیماران با بیماری پیشرونده

مکانیسم اثر ریتوکسی مب

دارو یک آنتی بادی مونوکلونال است که از طریق بایدینگ به آنتی ژن CD20 روی سطح سلول هایB-لنفوسیت سالم و بدخیم سبب لیز این سلول ها می شود.

فارماکودینامیک ریتوکسی مب

ریتوکسی مب به آنتی ژن CD20 که عمدتا بر روی B cell های بالغ و بیشتر از 90 درصد لنفوم های غیر هوچکینی تظاهر پیدا می کند ،متصل می شود.این آنتی بادی باعث ازبین رفتن انتخابی B cell ها می شود.

فارماکوکینتیک ریتوکسی مب

دارو به B لنفوسیت ها متصل می شود و تا 3-6 ماه بعد از درمان همچنان در بدن یافت می شود.

ریتوکسی مب

روش صحیح مصرف ریتوکسی مب


ریتوکسی مب به داخل ورید از طریق IV تزریق می‌شود. یک پزشک این تزریق را برای شما انجام می‌دهد. این دارو به طور روزانه داده نمی‌شود. برنامه شما به شرایط درمانی بستگی دارد که باید براساس آن درمان شوید. دستورالعمل پزشک خود را در مورد دوز مصرفی با دقت بسیار دنبال کنید.

  • برای اینکه مطمئن شوید که شما شرایطی ندارد که نیاز به جلوگیری از استفاده از این دارو باشد، پزشک شما از شما درخواست آزمایش خون خواهد کرد.
  • قبل از هر تزریق، شما ممکن است داروهای دیگری را برای جلوگیری از عوارض جانبی خاصی از این دارو مصرف کنید.
  • در حالی که شما ریتوکسی مب را مصرف می‌کنید، به آزمایش‌های مکرری نیاز دارید.
  • اگر شما تا به حال هپاتیت B داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.ریتوکسی مب می‌تواند باعث برگشت این وضعیت و یا بدتر شدن حال شما شود.
  • شما ممکن است نیاز به تست‌های عملکرد کبدی مکرر در طول درمان و برای چند ماه پس از توقف استفاده این دارو داشته باشید.
  • اگر شما نیاز به عمل جراحی دارید، قبل از انجام عمل به جراح خود در مورد استفاده از ریتوکسی مب اطلاع دهید.

مصرف ریتوکسی مب در بارداری و شیردهی



C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

  • به علت ترشح IgG در خون ناشی از مصرف ریتوکسی مب نباید در خانم های شیرده استفاده شود.
  • مطالعات کافی نیست خانم ها در سن حاملگی باید تا 12 ماه از روش های پیشگیری استفاده نمایند.

ریتوکسی

عوارض جانبی ریتوکسی مب

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

ریتوکسی مب ممکن است سبب یک عفونت ویروسی جدی در مغز یا نخاع شود که می‌تواند به معلولیت و یا مرگ منجر شود. اگر شما هر یک از علائم زیر (را که ممکن است به تدریج شروع و به سرعت بدتر و بدتر شود) را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:
گیجی، مشکلات حافظه، و یا سایر تغییرات در وضعیت ذهنی شما؛

  • ضعف در یک طرف از بدن شما؛
  • تغییرات بینایی؛
  • مشکلات در گفتار یا پیاده روی.

اگر شما هر گونه از این عوارض جانبی را، حتی اگر آنها چند ماه پس از دریافت این دارو یا پس از پایان درمان رخ دهد، داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تب، لرز، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، سرفه، گلودرد، سردرد، گوش درد؛
  • درد یا سوزش هنگام ادرار.
  • پوست یا دهان دردناک، و یا بثورات پوستی شدید همراه با تاول زدن، پوست پوست شدن ، یا چرک؛
  • قرمزی، گرمی، یا تورم پوست.
  • درد شدید معده، استفراغ، یبوست، مدفوع خونی یا قیری رنگ.
  • درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم؛
  • ادرار تیره رنگ ، یا یرقان (زردی پوست و چشم).

نشانه هایی از شکست سلول های تومور مانند کمر درد، وجودخون در ادرار، ادرار کردن به مقدار کم؛ بی حسی یا احساس خارش در اطراف دهان ؛ ضعف عضلانی یا گرفتگی؛ ضربان سریع یا آهسته قلب، نبض ضعیف، تنفس مشکل، غش کردن.

عوارض جانبی شایع این دارو شامل:

  • تب، لرز، درد بدن؛
  • احساس خستگی؛
  • درد مفاصل؛
  • علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلو درد.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز ریتوکسی مب را فراموش کنید؟

اگر شما یک دوز تزریقی از این دارو را فراموش کرده‌اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر ریتوکسی مب را بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟


از آنجایی که این دارو توسط یک پزشک متخصص در یک محیط پزشکی داده می‌شود، مصرف بیش از حد بعید است که رخ دهد.

در هنگام مصرف ریتوکسی مب باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

در حین استفاده از این دارو هرگز یک واکسن “زنده” را دریافت نکنید، و از تماس با هرکسی که به تازگی یک واکسن زنده دریافت کرده است، جلوگیری کنید. این موارد یک فرصت است که این ویروس بتواند به شما منتقل شود. واکسن‌های زنده شامل واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)، روتاویروس، حصبه، تب زرد، آبله مرغان، زوستر (زونا)، و آنفولانزا هستند.

تداخلات دارویی ریتوکسی مب

با دکتر خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده‌اید، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت روماتوئید، adalimumab به certolizumab، اتانرسپت، گولیموماب.
ذکر تمام موارد واکنش‌ها و تداخلات دارویی با این دارو ممکن نیست،ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. این داروها شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین‌ها، و محصولات گیاهی است.

موارد منع مصرف ریتوکسی مب

حساسیت به دارو و ترکیبات آن

نگهداری ریتوکسی مب

  • در یخچال نگهداری شود
  • محلول آماده به مدت 24 ساعت در دمای یخچال و به مدت 12 ساعت در دمای 25-15 درجه قابل نگهداری است.
  • چون در ویال ماده آسپتیک وجود ندارد باید سریعا مصرف شود.

divider

بیشتر بخوانید:

۱۵ علائم اصلی و مهم سرطان خون

آیا زنان هم به سرطان پروستات مبتلا می شوند؟

تاکسول (پاکلیتاکسل) داروی ضد سرطان را بیشتر بشناسید

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Hamrah9708 | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشین من حدودا دوسال مشکل پلاکت خون itp دارم اول داروی پردنیزولون رو توی دو دوره استفاده کردم بعدش جواب نگرفتم بعد به مدت پلاکتم تا ۳۰ هزار رسید دکترم ان پلیت تجویز کردن سه بار تو فاصله یه هفته تزریق کردم سومین بار رسید به ۵۲۱ هزار پلاکتم که دکتر قطع کرد ان پلیت رو در کتگنار ان پلیت پردنیزولون ه مصرف میکردم بعد سه هفته دوباره پلاکتم ۳۸ هزار شد که داروی زیتاکس تجویز کردن اولین هفته اس که استفاده کردم انا خیلی حالم رو بد کرده ضعف شدید و دل درد و لرز
میخواستم ببینم امکانش هس به درخواست خودم طحال رو در بیارن واقعا تو این شرایط کرونا رفت و امد و داورها خسته ام کرده و اینکه پزشک خوبی پیشنهاد دارین برم پیشش ممنون میشم راهنماییم کنید
0
9
احمد | ۵ سال پیش
با تشکر مطالب قابل استفاده و مفید است ، فقط لطفا تاریخ نشر یا تهیه آنها را هم ذکر فرمایید. با توجه به یافته های جدید یا تغییرات دارویی این مورد تاریخ گذاری خصوصا در مورد مطالب پزشکی بسیار مهم است. با تشکر مجدد.
0
3

hits