دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ضرورت مصرف قرص یدوفولیک در دوران بارداری
29
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص یدوفولیک ترکیب منحصر به فرد از ید و اسید فولیک می باشد که این ترکیبات برای دوران بارداری بسیار ضروری هستند.

مکمل یدوفولیک و مزایای مصرف آن برای خانم ها

قرص یدوفولیک ترکیب منحصر به فرد از ید و اسید فولیک می باشد که این ترکیبات در دوران پیش از بارداری و شیردهی و نیز حین بارداری از مهمترین موارد مغذی لازم و ضروری برای رشد سیستم عصبی بینایی و شنوایی جنین و نوزاد می باشد مصرف روزانه اسید فولیک در این دوران جهت پیشگیری از نقص های عصبی در جنین توصیه می گردد همچنین مصرف ید در رشد مغز و تکامل بینایی و شنوایی جنین ضروری می باشد .

مصرف مکمل ها در دوران بارداری تا اندازه زیادی می تواند بر سلامت مادر و جنین تاثیر مثبت بگذارد. در این میان قرص یدوفولیک یک ترکیب شناخته شده و مفید از ید و اسید فولیک می باشد که در دوران بارداری و شیردهی مصرف آن توصیه می شود. کمبود ید سبب ایجاد مشکلات در رشد مغزی جنین می شود و می توان گفت یکی از دلایل تولد نوزاد عقب افتاده کمبود ید است. از دیگر موارد در این رابطه اسید فولیک است که کمبود آن سبب کم خونی در مادر و جنین و ایجاد نقص در سیستم عصبی جنین می گردد.

هر شخص معمولی روزانه به مصرف شش گرم نمک ید دار که شامل ۱۵۰ میکروگرم ید است، نیاز دارد. اما در یک بانوی باردار چیزی حدود دو برابر این مقدار لازم است در طول شبانه روز مصرف شود و این نیاز به ید را با مصرف مکمل ها می توان برطرف نمود.

هر یک عدد قرص یدوفولیک شامل ۱۵۰ میکروگرم ید و ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک می باشد.

موارد مصرف قرص یدوفولیک

یک داروی مکمل در دوران بارداری و شیردهی محسوب می شود.

ترکیبات موجود قرص یدوفولیک

هر قرص یدوفولیک حاوی ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک و ۱۵۰ میکروگرم ید می باشد.

مواد جانبی قرص یدوفولیک: دی کلسیم فسفات دی هیدرات، استارچ، سدیم بی کربنات، اکدیسول، منیزیم استئارات و آب مقطر

بارداری

فواید مصرف مکمل یدوفولیک

با توجه به نیاز ضروری زنان باردار به ید و افزایش میزان این نیاز در زمان شیردهی و به دلیل اینکه نمک یددار به تنهایی قادر به تامین این میزان ید نیست، لزوم استفاده از مکمل های حاوی ید در دوران بارداری و شیردهی توسط محققان سرشناس داخلی و خارجی تجویز می شود. با توجه به پژوهش ها و تحقیقات بین المللی مشخص شده است که تجویز قرص حاوی ید در کنار اسید فولیک در دوران بارداری و شیردهی می تواند از ایجاد صدمات احتمالی ناشی از کمبود این دو عنصر در بدن جلوگیری کند.

کمبود ید در زنان باردار موجب مشکلات در رشد مغزی جنین می شود لذا مصرف آن بسیار مهم است. به همین علت لزوم مصرف مکملهای حاوی ید در دوره ی بارداری توسط کارشناسان تغذیه به اثبات رسیده است. به دلیل کمبود در دوران بارداری، ساخت هورمون تیرویید برای رشد و تکامل جنین کم میشود و این امر می تواند باعث کم کاری مادرزادی تیروئید، اختلال در رشد مغز و دستگاه عصبی جنین شود. همچنین به دنیا آمدن کودکان عقب افتاده ذهنی از عوارض کمبود ید است اسیدفولیک هم یکی دیگر از ویتامینهای مورد نیاز در دوره ی بارداری است که کمبود آن موجب کم خونی مادر و جنین و حتی نقص های عصبی در جنین میشود . مهم ترین اختلالی که در اثر کمبود اسید فولیک ایجاد می شود، اسپینا بیفیدا (spina bifida) نام دارد که در این اختلال ستون فقرات (ستون مهره ها) به طور کامل بسته نمی شود و نخاع از بین مهره ها بیرون می آید.حتی یک مطالعه جدید نشان داد مادرانی که در دوران بارداری خود از اسیدفولیک کمتری ( چه از طریق غذاها و چه به شکل قرص) استفاده می کنند، احتمال اینکه فرزندی با اختلال اوتیسم به دنیا آورند، بیشتر است.

ید به عنوان یک عنصر طبیعی مورد نیاز در سلامت جسمی نقش تعیین کننده ای دارد، در دسترس بودن ید مورد نیاز در دوران بارداری و شیردهی علاوه بر پیشگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی در افزایش ضریب هوشی کودکان نقش بسزایی دارد.

از آنجایی که کمبود ید در سه ماهه اول بارداری که هورمون تیروئید از جفت ترشح نمی شود و هم در سه ماهه دوم و سوم که خود جنین هورمونهای تیروئید را ترشح می کند منجر به بروز مشکلاتی در رشد مغزی جنین می شود لذا در دسترس بودن ید مورد نیاز در دوران بارداری علاوه بر پیشگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی در افزایش ضریب هوشی کودکان نقش بسزایی دارد،همچنین در دوران شیردهی نیز مصرف مکمل ید ضروریست زیرا از طریق شیر مادر ید ضروری نوزاد تامین می شود.با توجه به نیاز ضروری زنان باردار به مقدار ید مورد نیاز و افزایش میزان این نیاز در زمان شیردهی و به دلیل اینکه نمک ید دار به تنهایی قادر به تامین این میزان ید نمی باشد لزوم استفاده از مکمل های حاوی ید در دوران بارداری و شیردهی توسط محققان سرشناس داخلی و خارجی تایید گردید.

عوارض جانبی قرص یدوفولیک

تا به الان از مصرف صحیح این قرص عارضه ای گزارش نشده است.

یدوفولیک

تداخلات دارویی قرص یدوفولیک

از داروی متوترکسات به طور همزمان با این قرص استفاده ننمایید.

نحوه و مقدار مصرف قرص یدوفولیک

هر چند میزان مصرفی مجاز توسط پزشک تعیین می شود اما معمولا روزانه یک عدد از این قرص می توان استفاده نمود.

هشدار مصرف قرص یدوفولیک

  • لطفاً از افزایش مقدار توصیه شده مجاز برای قرص یدوفولیک خودداری نمایید.
  • از مصرف یدوفولیک همراه با سایر فرآورده هایی که حاوی اسید فولیک هستند، خودداری نمایید.
  • توصیه می شود مصرف این محصول در کسانی که مبتلا به بیماری های تیروئید می باشند، با نظر پزشک صورت گیرد.
  • افرادی که داروی متوترکسات مصرف می کنند باید توجه کنند که مصرف همزمان با فولیک اسید باعث کاهش اثر این دارو می شود.
  • حتی برای مصرف داروهای مکمل هم نیاز به دستور از سوی پزشک است. مخصوصا اگر در دوران حساسی همانند بارداری قرار داشته باشید.

شیوه نگهداری قرص یدوفولیک

در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

divider

بیشتر بخوانید:

آیا میتوان در زمان بارداری آنتی بیوتیک‌ مصرف کرد؟

درمان عفونت و سوزش ادرار در دوران بارداری

۱۰ مواد غذایی مفید برای افزایش هوش جنین در بارداری

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits