دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی محلول خوراکی اورتیکا جهت دفع سنگ کلیه
13
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اورتیکا یک محصول کاملا گیاهی است که به دفع سنگ کلیه و همچنین کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری کمک می کند

موارد مصرف شربت اورتیکا

اورتیکا برای رفع مشکلات کلیوی کاربرد دارد. اورتیکا یک محصول کاملا گیاهی است که به دفع سنگ کلیه و همچنین کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری کمک می کند.

اورتیکا عصاره طبیعی و خالص گیاه گزنه است که به منظور حفظ خواص کامل آن و رعایت سلامت مصرف کننده در این فرآورده از هیچ ماده افزودنی و طعم دهنده از قبیل شکر استفاده نشده است. از این رو در صورتی که خوردن آن برای شما مشکل باشد، می توانید آن را همراه با نوشیدنی میل نمایید.

مردم کشور های مختلف از دیر باز گیاه گزنه را به عنوان یک گیاه ارزشمند می شناخته اند . جالینوس حکیم آن را برای بهبود سرماخوردگی و بیماری های دستگاه تنفس به کار می برده است .

برگ گزنه قند خون را کاهش داده در بهبود روماتیسم ، نقرس ، سنگ کلیه و مثانه موثر است . همچنین از ریشه گزنه در بهبود هایپرپلازی خوش خیم پروستات BPH به طور گسترده استفاده می شود . این گیاه سرشار از آهن و ویتامین c می باشد .از عصاره گزنه در بهبود بیماری های پوستی نظیر اگزما ، پسوریازیس ، زخم های عفونی ، ریزش مو و شوره سر نیز استفاده می گردد .

این عصاره از پیکر رویشی گیاه گزنه (Urtica dioica) تهیه شده است که در مزارع شرکت دارویی زردبند کشت و فرآوری می گردد. روش تولید این محصول بر اساس فرمولاسیون خاصی است که زنده یاد دکتر رضا امید بیگی مدیر تحقق و توسعه شرکت دارویی زردبند از خود به یادگار گذاشته اند.

گیاه انجدان رومی یا اورتیکا در گذشته به عنوان گیاهی مدر مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه آرام بخش، ضد میکروب و ضد اسپاسم بوده و از ریشه آن برای بهبود عفونت ها و التهاب های دستگاه ادراری، دفع سنگ کلیه و مثانه و همچنین جلوگیـری از شـن سـازی کلیـه استفاده می شـود.

این گیـاه در طب سنتی در بهبود اختلالات معـده، سوء هاضمه، سوزش سر دل، احساس پری، دردهـای قاعـدگی، نارسایی های کبـدی و کلـیوی، بیماریهـای پوستی، نقرس، آب آوردن انسـاج، آب آوردن قوزک پا، ضعف عمومی و میگرن استفاده می شده است.

این عصاره از ریشه گیاه انجدان رومی (Levisticum officinale) تهیه شده است. این گونه از گیاه انجدان رومی بومی ایران نبوده و بذر آن برای اولین بار در سال 1373 توسط زنده یاد دکتر رضا امید بیگی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت دارویی زردبند در ایران کشت گردید.هم اکنون این گیاه بصورت انبوه در مزارع شرکت دارویی زردبند کشت و فرآوری می گردد.

با توجه به اثر بخشی عصاره گیاه گزنه در کمک به دفع سنگ کلیه و کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری امـروزه از این گیاه فرآورده های مختلفی در سراسر جهان تولید و به بازار عرضه می گردد.

موارد مصرف اورتیکا

  • کمک به دفع سنگ کلیه
  • کمک به کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری

مواد موثر اورتیکا

  • کوئرستین
  • مافئوئیل مالیک اسید

مکانیسم اثر اورتیکا

مدر

مواد موثر گیاه گزنه سبب افزایش حجم و جریان ادرار شده از احتباس ادرار در مجاری ادراری جلوگیری کرده و منجربه دفع سنگ کلیه می گردد

آنتی باکتریال

گزنه دارای اثرات آنتی باکتریال بر علیه گونه های مولد عفونت ادراری شامل Escherichia coli، Klebsiella و Proteus mirabilis می باشد. عصاره گیاه گزنه به طور چشمگیری حرکت باکتری “coli” را که مهم ترین عامل عفونت های ادراری است کاهش داده و همچنین از تشکیل کلنی این باکتری جلوگیری می نماید

ضد التهاب

م

شربت اورتیکا

افئوئیل مالیک اسید اصلی ترین فنول گیاه گزنه با مهار آنزیم های سیکلواکسیژناز و ۵- لیپو اکسیژناز از سنتز واسطه های التهابی مانند پروستاگلاندین ها و لکوترین ها جلوگیری می نماید و بدین ترتیب سبب کاهش التهاب می گردد.

ترکیب کوئرستین موجود در گزنه آزادسازی هیستامین از بازوفیل ها و mast cell ها را کاهش داده و تولید فاکتورهای التهابی TNF-α، IL1-β، نیتریک اکسید و آنزیم های دخیل در التهاب مانند سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز را مهار می کند.

فعالیت فاکتور NF–kB سبب افزایش بیان ژنی بسیاری از فاکتورهای پیش التهابی می شود. فلاونوئیدهای موجود در گیاه گزنه به طور مستقیم با مختل کردن اتصال این فاکتور به DNA برای تشکیل کمپلکس NFkB–DNA و مهار تخریب IkB–α که فاکتور مهاری NF–kB است و در اثر تخریب آن NF–kB فعال می شود، سبب عدم فعال سازی این فاکتور و پیشگیری از التهاب می شود.

مقدار و نحوه مصرف اورتیکا

روزانه ۲ مرتبه و هر بار یک قاشق غذاخوری بعد از غذا میل شد.

هشدار مصرف اورتیکا

  • از مصرف این فرآورده در مواردی که به علت نارسایی کلیه یا قلب ، احتباس مایع در بدن ( ادم )وجود دارد ، خودداری شود .
  • در افراد مبتلا به افت فشار خون با احتیاط مصرف شود .
  • از مصرف محلول اورتیکا در زمان بارداری و شیر دهی خودداری شود .
  • شربت اورتیکا دور از دسترس کودکان نگهداری شود .

شرایط نگهداری اورتیکا

در جای خشک و تاریک و در دمای محیط (کمتر از 25 سانتی گراد ) نگهداری شود .

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد شربت زینک پلاس

آشنایی با شربت معده گاویسکون و عوارض آن

مزایای باورنکردنی شربت ویتا گلوبین

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سیدعبدالرضانبوی | ۴ سال پیش
سلام خسته نباشید من خودم سنگ کلیه داره اندازه سنگ 3 ملیی متر _شربت گیاهی اورتیکا برای دفع سنگ کلیه استفاده کنم راهنمایی کنید//ممنونم
0
13

hits