دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص مسکن ایبوفلیم (Ibuflam)
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ایبوفلیم به عنوان داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) عمل می کند و هورمون هایی که در بدن موجب درد و التهاب می شود را کنترل می کند

موارد مصرف و عوارض قرص مسکن ایبوفلیم

قرص ایبوفلیم 400 / 500 میلی گرمی برای درمان التهاب و درد بکار می رود . این دارو به عنوان داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) عمل می کند و هورمون هایی که در بدن موجب درد و التهاب می شود را کنترل می کند. از اینرو مشکلات متعددی مانند درد دندان، سردرد، آرتروز، درد پشت، انواع دیگر آسیب های کوچک و کرامپ های قاعدگی را کاهش می دهد. این دارو برای بزرگسالان و همچنین کودکان 6 ماهه و بالاتر مناسب است.

هنگامی که این دارو را مصرف می کنید، چند عارضه جانبی را تجربه خواهید کرد. برخی از عوارض جانبی جزئی شامل آنمی، استفراغ، فشار خون بالا، خونریزی، هموگلوبین پایین و ائوزینوفیلیا هستند. این عوارض جانبی بسیار شایع اند و خودبخود برطرف می شوند. اگر برخی از عوارض جانبی جدی مانند معده درد، سوء هاضمه، مشکلات تنفسی، افزایش وزن، خارش پوست ، احساس خستگی بیش از حد و ضعف، مشکلات ادراری و افزایش حرکات روده و اسید در معده و غیره را تجربه کردید حتما با مراکز درمانی تماس بگیرید .

موارد منع مصرف قرص ایبوفلیم

  • اگر شما بیماری قلبی دارید و در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی هستید.
  • حتی کسانی که مشکلات قلبی ندارند، به دلیل استفاده طولانی مدت از قرص ایبوفلیم ، ممکن است دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شوند.
  • اگر شما اخیرا عمل جراحی بای پس انجام داده اید .
  • اگر به هریک از مواد تشکیل دهنده ایبوفیلم حساسیت دارید.
  • اگر شما مشکلاتی مانند آسم، احتباس مایعات، مشکلات کلیه، پیشرفت و عود مکرر زخم ها و خونریزی دارید قبل از مصرف قرص ایوفلیم با پزشک مشورت کنید.
  • این دارو نباید در 3 ماهه آخر بارداری استفاده شود زیرا تحقیقات نشان داده است که ایبوفلیم می تواند به جنین آسیب برساند.
  • تحقیقات هنوز نشان نداده است که این دارو برای نوزادان شیر خوار مضر است یا خیر در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

ایبوفلیم

موارد تجویز داروی ایبوفلیم


دیسمنوره

قرص ایبوفلیم 400 / 500 میلی گرمی برای کاهش درد و کرامپ های بیش از حد در طول قاعدگی استفاده می شود.

آرتروز

قرص آیبوفلیم 400 / 500 میلی گرم برای درمان علائمی مانند مفاصل آرام و دردناک مرتبط با استئوآرتریت استفاده می شود.

آرتریت روماتوئید

قرص آیبوفلیم 400 / 500 میلی گرم برای درمان علائمی مانند تورم، درد و سفتی مفاصل همراه با آرتریت روماتوئید استفاده می شود.

تب و درد
قرص آیبوفلیم 400 / 500 میلی گرم برای درمان سردرد، درد پشت و تب استفاده می شود.

توصیه های مصرف قرص ایبوفلیم

آلرژی : در بیمارانی که مبتلا به آلرژیهای شناخته شده به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ضد التهابی هستند ایبوفلیم توصیه نمی شود
آسم : در بیماران مبتلا به آسم، رینیت، و ادرار مصرف ایبوفلیم توصیه نمی شود.
جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) : در بیمارانی که اخیرا جراحی قلب انجام داده اند مصرف ایبوفلیم توصیه نمی شود.
خونریزی دستگاه گوارش : در بیماران مبتلا به زخم پپتیک یا اختلالات خونریزی گوارشی توصیه نمی شود.

عوارض جانبی ایبوفلیم

برخی عوارض ناخواسته هنگام مصرف این دارو بوجود می آید که باید فورا با پزشک در میان بگذارید . لیست زیر شامل همه عوارض جانبی داروی ایبوفلیم نیست و در صورت تجربه هر یک از موارد زیر با پزشک مشورت کنید.

  • افزایش اسید معده یا زخم معده
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات گوارشی
  • یبوست
  • کاهش دفع ادرار
  • زرد شدن رنگ چشم ها
  • سوزش قلب
  • بثورات جلدی
  • وزوز گوش
  • بد خلقی
  • از دست دادن اشتها
  • آبریزش بینی

نکاتی در رابطه با مصرف ایبوفلیم

  • اثر این دارو بطور میانگین 4 تا 6 ساعت طول می کشد.
  • تاثیر این دارو طی 30 تا 60 دقیقه مشخص می شود.
  • این دارو برای زنان باردار توصیه نمی شود.
  • در هنگام مصرف این دارو ایجاد وابستگی گزارش نشده است.
  • این دارو به مقدار خیلی کم در شیرمادر ترشح می شود بنابراین در این شرایط با پزشک مشورت کنید.
  • در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو به محض یادآوری آنرا مصرف کنید . ولی اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده بودید از مصرف آن اجتناب کنید.
  • در صورت مصرف بیش از حد مسومیت دارویی ایجاد خواهد شد که حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

قرص ایبوفلیم

تداخلات دارویی ایبوفلیم

اگر شما بیش از یک دارو در روز مصرف می کنید یا آنرا همزمان با غذاهای خاص یا نوشیدنی ها مصرف کنید ممکن است در معرض خطر تداخل دارویی باشید.

تداخل ایبوفلیم با بیماری ها

ایبوفلیم نباید با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا داروهای آسم مصرف شود .


ادم و ابقاء آب در بدن : در این موارد برای مصرف ایبوفلیم با پزشک مشورت کنید و در طول درمان باید وضعیت قلب و فشارخون شما بطور منظم بررسی شود.
بثورات جلدی : قرص ایبوفلیم می تواند باعث آلرژی های کشنده پوستی ایجاد کند . نشانه ها و علائمی مانند راش ها پوستی و کهیر , تب و سایر علائم آلرژیک بدون هیچ تاخیری باید به پزشک گزارش شود . این شرایط نیازمند مداخلات فوری پزشکی است.
تداخل با الکل : ایبوفلیم نباید با الکل مصرف شود . علائمی مانند خونریزی معده ( وجود خون در هنگام سرفه و یا وجود خون در مدفوع ) باید فورا به پزشک گزارش شود .

تداخل با داروها

متوترکسات

ایبوفلیم ممکن است سطح خونی متوترکسات را افزایش داده و باعث آسیب کبدی، مشکل تنفس و خونریزی شود. اگر از هرگونه مسکنی استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید . دوز داروهایی که می خورید باید براساس شرایط بالینی تعیین شود . تحت این شرایط نظارت دقیق بر عملکرد کلیه و شمارش گلبول های خون ضروری است.

کورتیکواستروئیدها
ایبوفلیم را با احتیاط استفاده کنید زیرا ترکیب این دو دارو خطر خونریزی گوارشی را افزایش می دهد. در صورت مصرف هر یک از داروها، پزشک را مطلع سازید تا برای شما داروی جایگزین در نظر بگیرید.

آسپرین

ایبوفلیم ممکن است اثر آسپرین را کاهش دهد و خطر خونریزی را افزایش دهد . هر گونه علائمی مانند خونریزی گوارشی، درد شکمی، خون در مدفوع باید به پزشک اطلاع دهید. داروهای جایگزین باید بر اساس شرایط بالینی درنظر گرفته شوند.

داروهای ضد فشار خون

اگر قرص های ضد فشارخون مانند فروزماید و راميپريل استفاده می کنید مصرف همزمان این داروها با ایبوفلیم می تواند خطر ابتلا به آسیب کلیه ها را افزایش دهد . این تداخل بیشتر در افراد مسن اتفاق می افتد و در این شرایط نظارت بر عملکرد کلیه ها ضروری است و دوز دارو باید بر اساش شرایط بالینی تعیین شود.

** هشدار و توجه جدی **
این مطلب با توجه به توضیحات سازنده و صرفا جهت اطلاع بازنشر شده و مجله دلگرم هیچگونه مسئولیتی در قبال ادعاهای سازنده و منبع این مقاله ندارد , برای تهیه هر نوع دارویی ( گیاهی یا غیره ) , ابتدا لازم است صحت مجوز سازمان غذا و دارو را در محصول مربوطه بررسی کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل قرص مسکن ایبوپروفن و عوارض آن

دگزامتازون برای عفونت دندان؛آیا دگزامتازون مسکن است؟

موارد مصرف قرص ترامادول و عوارض این دارو

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits