دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید قرص هالوپریدول برای درمان انواع شدید جنون
31
زمان مطالعه: 9 دقیقه
همه آنچه که باید در مورد قرص هالوپریدول بدانید/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با قرص هالوپریدول و فواید این دارو آشنا شوید.

همه آنچه که باید در مورد قرص هالوپریدول بدانید

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با قرص هالوپریدول و فواید این دارو آشنا شوید.

هالوپریدول

فواید قرص هالوپریدول

یکی از تجویزهای شایع ِ روانپزشکان(متخصصین اعصاب و روان) برای مراجعین سرپایی که دچار مشکلات عصبی ِ ملایم (روان رنجوری=Neurosis) مانند اضطراب، وسواس،خود بیمارانگاری و یا تیک هستند، قرص هالوپریدول نیم میلی گرم می باشد.

هالوپریدول نیم میلی

با توجه به اینکه امروزه بیشتر مردم اطلاعات عمومی خود را از فضای اینترنت کسب می کنند،بعد از خرید دارو از داروخانه ، در گوگل یا ویکی پدیا دست به تحقیق میزنند و بجای اعتماد به تجویز پزشک ِ خود،به مطالب درج شده در فضای سایبری اعتماد کامل می کنند و از مصرف دارو سَر باز می زنند.غافل از اینکه بسیاری از مطالب اینترنتی جامع و کامل نیست و توسط افراد غیر متخصص به نگارش درآمده است و یا حداقل اینکه همه ی موارد مصرف یک دارو در آنها ذکر نشده است.

بیماران وقتی می خوانند که قرص هالوپریدول یکی از داروهای اصلی در درمان شیزوفرنی و دو قطبی و سایر حالات روانپریشی است دچار ترس و نگرانی شدید می شوند و دارو را به کناری می اندازند و از خوردن آن اجتناب می کنند و در دل ِ خود از تجویز روانپزشک شان دچار دلخوری می شوند و یا بطور ضمنی در تشخیص و دانش او شک می کنند.و این شبهات برایشان ایجاد می شود که:مگر من حالم خیلی بد است؟نکند من دچار بیماری روانی شده ام و خودم خبر ندارم؟نکند دکترم تشخیص اشتباهی داده باشد؟نکند داروخانه داروی اشتباهی به من داده است؟نکند با خوردن این قرصها دچار حالات روانپریشی گردم؟

بهرحال نتیجه ی همه ی این شبهات و تردیدها (که شاید ما روانپزشکان نیز به خاطر عدم توضیح چرایی تجویز ِ خود،در ایجاد آنها سهیم باشیم!) این است که در اغلب موارد ،بیمار بخاطر شوکه شدن ناشی از اطلاعات غلطی که به او رسیده است، دارو را به گوشه ای پرتاب می کند و دیگر برای بار دوم مراجعه نمی کند.
رای رفع این سوتفاهمات باید بگویم:که قرص هالوپریدول در دو فُرمت پنج میلی گرمیو نیم میلی گرمی در داروخانه های ایران موجود است.

و درست است که دوز بالاترِ این دارو در درمان انواع اختلالات روانپریشی و اختلالات خلقی (مشهور به دو قطبی) مصرف می گردد اما نوع ِ نیم ملی گرمی این قرص،در درمان اختلالات ملایم عصبی مانند وسواس (OCD)، اضطراب منتشر و تیکهای حرکتی و صوتی و نیز برای توقف افکار مزاحم (ترافیک ذهنی) و کاهش تشویش ِ بیمار بنابر تشخیص روانپزشک تجویز می گردد.بعبارتی همه ی داروهای روانپریشی در دوز ِ کم،بعنوان یک ضد اضطراب ِ خوب می توانند عمل کنند.

توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آنها و از نحوه ی تعامل نروترانسمیترها و رسپتورها در سلولهای عصبی آگاهی ِ کامل داشته و برآنها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانه ی داروها آن هم فقط با کسب ِاطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه های ناقص ِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخه ی سایر بیماران و تهیه آنها از مراکز غیر مجاز خیابانی،بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.

مطالعه‌ و درك‌ اطلاعات‌ ذيل‌ براي‌ شما بسيار سودمند مي‌باشد. اگر به‌ نكته‌اي‌ نامفهوم‌ برخورد كرديد يا به‌ اطلاعات ‌بيشتري‌ در مورد اين‌ دارو نياز داريد با پزشك‌ يا داروساز خود مشورت كنيد. قبل از استفاده از اين دارو نكات زير در نظر گرفته شود. اين‌ دارو براي‌ بيماري فعلي‌ شما تجويز گرديده است، لذا از مصرف‌ آن‌ در موارد مشابه‌ يا توصيه‌ آن‌ به‌ ديگران‌ خودداري‌ كنيد. در تصميم‌گيري‌ براي‌ مصرف‌ يك‌ دارو بايد خطرات‌ آن‌ در مقابل‌ فوايد حاصل‌ از مصرف‌ دارو سنجيده‌ شود. در مورد هالوپريدول موارد ذيل بايد در نظرگرفته شوند:

آلرژي و منع مصرف:

در صورتي كه سابقة هر گونه واكنش غيرعادي يا آلرژيك به داروي هالوپريدول داريد و همچنين در صورت داشتن حساسيت به هر ماده ديگري مانند غذاها، مواد نگهدارنده يا رنگها، به پزشك خود اطلاع دهيد.در صورتي كه هريك از شرايط ذيل در مورد شما صدق مي كند، از مصرف اين دارو خودداري كنيد و اگر مطمئن نيستيد قبل از مصرف دارو با پزشك خود يا داروساز مشورت كنيد:

سابقه نوع خاصي از بيماري قلبي داشته ايد كه باعث مي شود قلب شما با ريتم نامنظم تپش كند (آريتمي قلبي) يا به طور غير معمول ضربان آهسته داشته باشد، هر دارويي مصرف مي كنيد كه روي ضربان قلب شما اثر مي گذارد، پزشك به شما گفته است كه سطح غلظت پتاسيم خون شما پايين است، بيماري پاركينسون داريد، پزشك به شما گفته است كه مشكلي داريد كه قسمتي از مغز شما را كه "بازال گانگليا" ناميده مي شود تحت تأثير قرار مي دهد، آگاهي شما از دور و برتان كاهش يافته يا عكس العمل هاي شما آهسته تر شده است.

حاملگي

در صورت باردار شدن يا تصميم به بارداري يا اگر فكر مي كنيد كه احتمال دارد باردار شويد، قبل از مصرف داروي هالوپريدول به پزشك خود اطلاع دهيد.

شيردهي

اين دارو نبايد در مادراني كه شيرخود را به كودك مي دهند، مصرف شود. در صورت شيردادن به كودك به پزشك خود اطلاع دهيد.

مصرف همراه با ساير داروها

اگر همزمان با اين دارو، هر داروي بدون نسخه، گياهي يا مكمل ويتاميني يا غذايي را مصرف مي كنيد يا اخيرا مصرف كرده ايد، به پزشك يا داروساز اطلاع دهيد.در صورت مصرف همزمان هر دارو اگر مشكلات ذيل بروزكرد، مصرف دارو را متوقف نموده و بلافاصله به پزشك خود اطلاع دهيد: تبي كه دليل موجهي ندارد يا حركات غيرقابل كنترل، سردرگمي، سرآسيمگي، سردرد، اشكال در حفظ تعادل، احساس خواب آلودگي. اينها علائم يك مشكل جدي پزشكي مي باشند.ممكن است داروي هالوپريدول روي نحوه اثر بعضي داروها تاثير بگذارد و يا بلعکس،لذا در موارد ذکر شده در ذيل قبل از مصرف هالوپريدول حتما به پزشك خود اطلاع دهيد:

ليتيوم كربنات، آرام بخش يا خواب آورها، بيماريهايي كه روي نحوه تفكر يا احساس يا رفتار اثر مي گذارند (ضد سايكوزها يا نورولپتيكها)، درد (ضد دردهاي قوي)، تغيير در ضربان قلب يا دارويي كه بر ضربان قلب اثر دارد، سرفه و سرما خوردگي، صرع، افسردگي (مثل ضدافسردگي هاي سه و چهار حلقه اي)، كاهنده فشار خون (مثل گوانتيدين و متيل دوپا)، واكنشهاي حساسيت شديد (مثل آدرنالين)، بيماري پاركينسون (مثل لوودوپا)، رقيق نمودن خون (مثل فنينديون). افسردگي (مثل فلووكستين و پاروكستين)، مالاريا (مثل كينيدين و مفلوكين)، اضطراب (مثل بوسپيرون)، اشكالات ضربان قلب (مثل كينيدين، ديزوپيراميد، پروكائين آميد، آميودارون، سوتالول و دوفتيليد)، صرع (مثل فنوباربيتال وكاربامازپين)، آلرژيها (مثل ترفنادين)، عفونتهاي جدي (مثل ريفامپيسين)، فشارخون (مثل داروهاي ادرار آور)، بعضي عفونتها (اسپارفلوكساسين، ماكسيفلوكساسين، اريترومايسين)، بعضي عفونتهاي قارچي (كتوكونازول).

عوارض جانبی قرص هالوپریدول

هر دارو در كنار اثرات‌ مفيد خود داراي يك سري اثرات ناخواسته مي باشد. اگر چه‌ تمام اين اثرات ناخواسته‌ در يك‌ فرد بروز نمي كند اما در صورت‌ بروز هر مشكلي به پزشك‌ خود مراجعه‌ كنيد. عوارض‌ جانبي‌ اين دارو با آگاهي‌ از آن‌ و مشورت‌ با پزشك‌ قابل‌ پيش‌بيني‌ و قابل‌ رفع‌ مي‌باشد. به‌ خاطر داشته‌ باشيد كه‌ عوارض‌ داروها به ‌مراتب‌ كمتر از عوارض‌ عدم‌ مصرف‌ آنها مي‌باشد.

اگر هر يك از عوارض احتمالي ولي جدي زير در شما بروز كرد يا احتمال داديد كه بروز نموده است، ممكن است شما نياز به درمان پزشكي ضروري داشته باشيد لذا فورا به پزشك خود اطلاع دهيد:

  • لخته خون در سياهرگها مخصوصا در پاها (علائم شامل بادكردن، درد و قرمزي در پاها) كه ممكن است با حركت لخته باعث درد سينه و سختي تنفس گردد.
  • واكنش آلرژيك شديد كه البته در تعداد کمي از افراد بروزكرده است با علائمي مثل بادكردن ناگهاني صورت يا گلو، كهير، تحريك شديد يا قرمزشدن يا بادكردن پوست.
  • يك مشكل جدي كه سندرم نورولپتيك بدخيم ناميده مي شود. علائم آن شامل تپش سريع قلب، تغيير فشار خون و تعريق و به دنبال آن تب، تندي تنفس، سفتي عضلات، كاهش هوشياري و كما مي باشد.
  • افزايش غلظت خوني يك آنزيم كبدي به نام كراتين فسفوكيناز. (دركمتر از يك در هزار نفر بروز كرده است).
  • ضربان غير طبيعي قلب (آريتمي) كه ممكن است باعث توقف ضربان گردد.
  • حركات ناگهاني يا مشكلاتي مثل كندي، سفتي عضلات، لرزيدن و احساس بي قراري، ترشح بيش از حد طبيعي
  • زاق، جنبيدن يا حركات غير طبيعي زبان، صورت، دهان، فك يا گلو يا چرخش چشمان. در صورتي كه دچار اين عوارض شديد، شايد نياز به اضافه نمودن دارويي ديگر به داروهاي شما باشد.

اگر متوجه يا مشكوك به بروز هريك از عوارض جانبي احتمالي ذيل شديد، حتما به پزشك خود يا پرستار اطلاع دهيد:

با شيوع بيش از ده درصد:

  • دل آشفتگي يا مشكلات خواب، سردرد

با شيوع كمتر از ده درصد:

  • لرزيدن،عدم انعطاف در طرز قرار گرفتن بدن هنگام نشستن يا ايستادن، صورت شبيه ماسك، آهستگي حركات و راه رفتن نامتعادل و قدم كشان
  • بي قراري، افسردگي يا خواب آلودگي
  • احساس سبكي سر يا سرگيجه مخصوصا هنگام برخاستن
  • علائمي از سايكوز مثل افكار يا مشاهدات غير عادي يا شنيدن صداهاي غير طبيعي
  • مشكلات ديد شامل تاري ديد و حركات سريع چشم

با شيوع كمتر از يك درصد:

  • مشكلات كبدي شامل زرد شدن پوست يا چشم، مدفوع رنگ پريده و ادرار تيره رنگ
  • احساس سردرگمي
  • کاهش تعداد گلبولهاي سفيد خون كه مي تواند منجر به عفونتهاي مكرر شود.
  • تشنج
  • سختي در تنفس يا خس خس كردن
  • تغييرات هورموني كه ممكن است منجر به اين مشكلات شوند: تغيير وزن، سختي در رفتار جنسي مثل نعوظ، احتمال بادكردن سينه ها يا دردناك شدن نعوظ در بعضي مردان، كاهش تمايل جنسي در بعضي افراد، نامنظم يا دردناك يا سخت شدن دوره هاي قاعدگي يا قطع شدن عادت ماهيانه در بعضي از زنان، ترشح غير منتظره شير يا سينه هاي دردناك در بعضي زنان.

با شيوع كمتر از يك هزارم:

  • عدم توانايي در باز كردن دهان

شيوع بسيار كم و نامشخص:

  • بروز خونريزي يا كبود شدگي بيشتر از حد معمول كه ممكن است بر اثر كاهش تعداد پلاكتهاي خون روي دهد.
  • احتباس مايعات كه با تأثير بر مغز مي تواند باعث ضعف، خستگي و سردرگمي گردد.

عوارض ديگر داروي هالوپريدول

شايعتر (با شيوع كمتر از يك در بين ده نفر):

  • جوش پوستي، آهستگي حركات، خشكي دهان، تهوع، استفراغ، يبوست، مشكل در ادرار كردن.

عوارض ناشايع (با شيوع كمتر از يك در صد نفر):

  • حساسيت پوست به نور خورشيد، تعريق بيش ازحد، تب، باد كردن قوزك پا.
  • عوارض بسيار ناشايع (به ندرت گزارش شده اند و ميزان شيوع آنها قابل تعيين نيست):
  • ورقه اي يا كنده شدن پوست، التهاب پوست، دماي پايين بدن.
  • عوارض ديگري كه در بالا نيامده است ممكن است در برخي از بيماران بروز كنند لذا اگر متوجه عوارض جانبي ديگري شديد يا هر يك از عوارضي كه احتمالا در شما بروز كرده، مشكل ساز شد، به پزشك خود اطلاع دهيد.

-----------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (31 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits