دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت پوسته‌پوسته شدن میان انگشتان پا چیست؟

علت پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا + درمان این عارضه در منزل

علت پوسته‌پوسته شدن میان انگشتان پا چیست؟
5
زمان مطالعه: 11 دقیقه
پاهای ما از جمله اندامی هستند که در معرض استهلاک زیادی قرار دارند، با این تفاسیر ممکن است گاهی اوقات پوست میان انگشتان پوسته‌پوسته شود. هر چند پوسته‌پوسته شدن انگشتان پا ممکن است نشانه ی عفونت یا بیماری پوستی باشد یا دلایل مختلفی ازجمله واکنش‌های...

پوسته شدن بین انگشتان پا را چگونه به راحتی درمان کنیم؟

پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا عارضه ای است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند و اغلب ناشی از عفونت قارچی یا خشکی پوست است.

از آنجایی که پا بیشتر وقت روز را در کفش می گذراند، محیط مرطوب و تاریک درون کفش می تواند پوست بین انگشتان پا را دچار اسیب کند.

میکروب ها می توانند به سرعت در این محیط تکثیر شده و باعث ایجاد عفونت و به دنبال آن خارش، قرمز، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن شوند.

پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا معمولا با درمان عفونت از بین می رود. برای جلوگیری از این عارضه، مهم است که پاهای خود را تا حد ممکن خشک نگه دارید.

این کار کمک می کند تا پوست پا در محیط سالم بماند. در ادامه این مطلب از دلگرم، ضمن صحبت در مورد علت پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا در مورد روش های درمان هر کدام نیز صحبت خواهیم کرد.

علت پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا

عفونت پای ورزشکار

یکی از رایج ترین علل پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا عفونتی به نام عفونت پای ورزشکار است. شرایط مرطوب بین انگشتان پا، محیط کاملی برای رشد قارچ ها است و باعث می شود پوست بین انگشتان پا دچار عفونت شود.

دکتر آماندا اوکلی، متخصص پوست در نیوزیلند می گوید که عفونت پای ورزشکار معمولا بر روی شکاف بین کوچکترین انگشت و انگشت قبل از آن تاثیر می گذارد. این عفونت قارچی پوست را ترک خورده می کند و ممکن است بوی ناخوشایندی ایجاد کند. پوست آلوده همچنین می تواند بسیار قرمز شده و توسط لایه ای از پوست سفید مرده پوشیدن شود.

طبق گفته دکتر اکی، پای ورزشکا می تواند به علت عفونت باکتریایی مانند اریتراسما و بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس نیز ایجاد شود. کفش هایی که اجازه نمی دهد پا به تنفس بپردازد، تعریق بیش از حد، یا خشک نکردن پا می تواند ای عفونت را تشدید کند.

روش درمان

دکتر پاتریس برگرز در WebMD می گوید که برای از بین بردن عفونت های قارچی، می توانید از درمان های ضد قارچی خانگی استفاده کنید. روغن درخت چای یک درمان طبیعی ضد قارچی است که می تواند برای درمان پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا ناشی از عفونت قارچی استفاده شود.

مجله Australasian Journal of Dermatology گزارش داد که روغن درخت چای می تواند برای درمان عفونت قارچی پا استفاده شود. با استفاده از محلول حاوی روغن درخت چای دو بار در روز به مدت ۴ هفته، تقریبا سه چهارم بیماران شاهد بهبود علائم هستند.

نحوه استفاده از این درمان

برای استفاده از روغن چای درخت به عنوان یک درمان خانگی جهت متوقف کردن پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا، اقدامات زیر را انجام دهید:

چند قطره روغن درخت چای را در یک قاشق روغن حامل، مانند روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید.با استفاده از پد پنبه ای، ۲ بار در روز، برای از بین بردن عفونت، از این ماده استفاده کنید.هر روز این کار را انجام دهید.

برای پیشگیری از عفونت قارچی یا باکتریایی بین انگشتان پا و جلوگیری از بدتر شدن آن، مهم است که به طور مرتب بین انگشتان پا را بشویید و خشک کنید.

اگر عفونت قارچی بین انگشتان پا خفیف باشد، می توانید مقدار کمی روغن درخت چای را مستقیما به منطقه آسیب دیده بمالید. از آنجا که روغن درخت چای ضد میکروب است، برای درمان عفونت های باکتریایی پوست نیز استفاده می شود.


اریتراسما یکی از مهمترین علت خشکه بین انگشتان

اریتراسما نوعی عفونت باکتریایی است که می تواند باعث پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا شود. علائم کلاسیک این عفونت قرمزی و خارش بین انگشتان پا است.

دکتر Mark Couture در Podiatry Today می نویسد که عدم رعایت بهداشت، تعریق بیش از حد، دیابت و سیستم ایمنی ضعیف می تواند عفونت های اریتراسما را پیچیده کند. دکتر Couture همچنین می گوید که در این بیماری پوست بین انگشتان پا، قبل از شروع پوسته پوسته شدن، نرم و سفید می شود.


درماتیت جعبه پا

ایجاد درماتیت در اطراف انگشتان ممکن است موجب پوسته پوسته شدن پوست پا و بین انگشتان پا شود. مانند بسیاری از بیماری های پوستی، شرایط مرطوب و تاریک درون کفش و بین انگشتان می تواند باعث درماتیت شود.

متخصصان پوست می گویند که درماتیت جعبه پا معمولا در اطراف انگشت بزرگ پا رخ می دهد. این عارضه می تواند باعث تورم، قرمزی و ترک خوردگی پوست شود. ممکن است درد و خارش را نیز تجربه کنید. این نوع درماتیت می تواند ناگهان اتفاق بیفتد.

معمولا، درماتیت جعبه پا یا درماتیت کفش اغلب ناشی از تماس پا و انگشتان با آلرژن است. آلرژن های شایع در کفش لاستیک در کفش های کتانی و کفش تنیس، ترکیبات مورد استفاده در چرم و سایر مواد شیمیایی است.

روش درمان

برای کمک به خارش، پوسته پوسته شدن و ناراحتی ناشی از درماتیت جعبه پا، می توانید از آلوئه ورا استفاده کنید. خواص آرام بخش آلوئه ورا کمک می کند تا پوست ملتهب بهبود پیدا کرده و در عین حال پوسته پوسته شدن منطقه آسیب دیده متوقف شود.

مجله Skin Pharmacology and Physiology در مطالعه ای درباره اثرات ضد التهابی آلوئه ورا گزارشی را منتشر کرده است. در این گزارش محققان کشف کردند که آلوئه ورا در کاهش التهاب پوست بهتر از کرم هیدروکورتیزون عمل می کند.

اکثر متخصصین پوست کرم هیدروکورتیزون را برای این عارضه تجویز می کنند. با این حال، آلوئه ورا می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی این کرم استفاده شود.

نحوه استفاده از این درمان

برای کمک به توقف پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا و ترمیم آسیب های ناشی از درماتیت، می توانید از آلوئه ورا استفاده کنید:

ژل آلوئه ورا را روی پوسته آسیب دیده بمالید.از این درمان ۲ الی ۳ بار در روز برای کمک به نرم کردن پوست و حفظ رطوبت آن استفاده کنید.

تا زمانی که نشانه های درماتیت به طور کامل بهبود پیدا نکردند، به این درمان ادامه دهید.می توانید آلوئه ورا را با روغن نارگیل مخلوط کنید و برای درمان ترک خوردگی، خارش و پوسته پوسته شدن از آن استفاده کنید. هر دو این مواد دارای مزایای زیادی برای پوست می باشند.

یکی دیگر از داروهای موضعی برای درمان درماتیت پا، عنبر سائل است. مجله Advances in Dermatology and Allergology اعلام کرد که عصاره این گیاه به درمان بیماری های التهابی پوست کمک می کند.

یک تکه پنبه را به عصاره این گیاه آغشته کنید.پنبه را روی پوست آسیب دیده بمالید و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود.۲ الی ۳ بار در روز تا زمانی که علائم درماتیت رفع شود از این روش استفاده کنید.


رطوبت پا یکی از علت پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گویند که اگر پاها به مدت طولانی مرطوب باشند، ممکن است خارش، درد و در نهایت پوسته پوسته شدن رخ دهد. به همین دلیل CDC توصیه می کند هنگام خوابیدن جوراب نپوشید و اگر علائم عفونت را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.


خشکی پوست

خشکی پوست یک مشکل رایج است که می تواند پوست بین انگشتان پا را پوسته پوسته کند. خشکی پوست اغلب به دلیل شستن بدن با صابون های قوی ایجاد می شود.

این صابون ها باعث می شوند که لایه محافظ اپیدرم کم شود. اگر پوست روی پاها خیلی خشک شود، ممکن است تجزیه، قرمز و در نهایت پوسته پوسته شود. توصیه می شود پوست خشک خود را با مرطوب کننده مناسب تغذیه کنید.

روش درمان

داروهای طبیعی بسیاری برای درمان خشکی پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن وجود دارد. پزشکان در WebMD می گویند اعتقاد بر این است که نمک اپسوم شامل ترکیباتی است که سلول های سالم پوست را ترویج می دهند.

مجله Natural Medicine گزارش می دهد که روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی با خواص ضد میکروبی است که به سرعت می تواند مشکل خشکی پوست را حل کند. در واقع، روغن نارگیل برای درمان بسیاری از عفونت های پوستی استفاده می شود.

نحوه استفاده از این درمان

برای کمک به درمان خشکی پوست می توانید از خمیر نمک اپسوم و روغن نارگیل استفاده کنید.پا را با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید.یک لگن را تا نیمه پر از آب گرم کنید و ۱/۲ فنجان نمک اپسوم را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

۱۰ الی ۱۵ دقیقه پای خود را در این آب خیس کنید.هنگام خیساندن، می توانید از سنگ پا برای حذف پوست مرده و مرطوب شده از پاشنه یا سایر قسمت های پا کمک بگیرید.

پا را پاکسازی کرده و با یک حوله تمیز خشک کنید. مطمئن شوید که بین انگشتان پا را نیز خشک کرده اید.مقدار کمی روغن نارگیل به پاها بمالید تا پوست و نرم و لطیف شود.


سلولیت

سلولیت یک عفونت عمیق در بافت پوست است که اگر به درستی درمان نشود، می تواند جدی باشد. گرچه سلولیت بیشتر بر روی ساق پا تاثیر می گذارد، اما می تواند در اطراف انگشتان نیز ظاهر شود.

از آنجا که درمان سلولیت دشوار است برای درمان توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معتقدند که اگر این عفونت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد، موقعیت اورژانسی خواهد شد.


پسوریازیس پا

یکی دیگر از علل پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا پسوریازیس پا است. پسوریازیس باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته می شود. این لکه ها می توانند خارش داشته باشند، خونریزی کنند و بسیار دردناک باشند.

با توجه به گزارش International Journal of Dermatology، پسوریازیس می تواند بر روی پا تأثیر بگذارد و موجب قرمزی و پوسته پوسته شدن شود. معمولا پسوریازیس مدیریت شود نه درمان. به ندرت نیز این عارضه باعث بروز خارش می شود.

روش درمان

  • بسیاری از افراد از سرکه سیب خام برای کمک به درمان علائم پسوریازیس استفاده می کنند. مقدار اسید استیک در سرکه سیب به کاهش خارش و تحریک شدگی پوست کمک می کند.

نحوه استفاده از این درمان

برای استفاده از سرکه سیب جهت درمان پسوریازیس بین انگشتان پا، اقدامات زیر را انجام دهید:

یک پیمانه سرکه را با سه پیمانه آب مخلوط کنید.یک پارچه تمیز را در این محلول فرو کرده و روی ناحیه آسیب دیده بین انگشتان پا قرار دهید.این فرایند را ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید تا خارش، پوسته پوسته شدن و تکه های قرمز برطرف شود.


دیابت از علل ایجاد پوسته بین انگشتان پا

دیابت می تواند عوارضی را برای پا ایجاد کند. افزایش سطح قند خون می تواند گردش خون را در این نواحی کاهش داده و سرعت روند بهبودی زخم ها را آهسته کند.

به گفته متخصصان کلینیک کلیولند، بیماران دیابتی اغلب از مشکلات پا رنج می برند. از آنجا که با وجود دیابت درمان زخم پا دشوار است برای درمان هرگونه زخم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

با این حال، پزشکان کلینیک کلیولند می گویند که شما می توانید برای جلوگیری از علائم دیابت که باعث ایجاد مشکلاتی در پا می شود اقدامات زیر را انجام دهید:

فاصله بین انگشتان پا را تا حد ممکن خشک نگه دارید.هر روز برای یافتن علائم درد، قرمزی پوست، تاول و خشکی، پاها را بررسی کنید.بین انگشتان ار لوسیون استفاده نکنید زیرا رطوبت اضافی می تواند منجر به عفونت قارچی شود.همیشه کفش تمیز بپوشید.


چه زمانی برای درمان پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجا که شما در طول روز زیاد از پاها کار می کشید، مهم است که از آن ها به خوبی مراقبت کنید. یادتان نرود که عفونت پا می تواند درد زیادی را در پی داشته باشد و فعالیت های روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اکثر مشکلات مربوط به پا را می توانید با استفاده از روش های خانگی مطرح شده در این مقاله درمان کنید.

با این حال، در برخی موارد، اگر دچار درد، پوسته پوسته شدن، تاول، قرمزی یا علائم دیگر عفونت در ناحیه پا شده اید که درمان نمی شود، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که اگر شرایط زیر را داشتید، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید:

هر علامتی از عفونت در پاها مثل قرمزی، تورم و افزایش دما که از بین نمی رود.نمی توانید وزن خود را روی پاها تحمل کنید.مبتلا به دیابت هستید و زخمی در پا دارید که مدت هاست بهبود پیدا نکرده است.

همچنین بخوانید:

راه های مناسب برای پیشگیری و درمان التهاب و‌ خشکی پوست نوزادان

۱۶ درمان خانگی برای خشکی و پوسته پوسته شدن پوست

درمان خشکی پوست در زمستان با نسخه خانگی

علت خشک شدن پوست گوش چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟

بهترین راه جلوگیری از خشکی پوست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits