دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پوسیدگی دندان بیماری شایع درکشور
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پوسیدگی ، دندان ، پوسیدگی دندان ، دومین بیماری ، دهان و دندان ، سرماخوردگی ، لثه ، دندان کودکان ، مسواک ، نخ دندان

شایع ترین بیماری پس ازسرماخوردگی پوسیدگی دندان در کشور شناخته شده است.

دندان ، پوسیدگی

در ايجاد و شيوع بيماري هاي لثه و پوسيدگي دندان ها عوامل متعددي دخالت دارند كه به طول كلي به دو دسته عوامل ارثي و عوامل محيطي (اكتسابي) طبقه بندي مي شوند. عوامل ارثي به صورت مستقيم ممكن است در تغيير كيفيت و به صورت غير مستقيم زمينه را مستعد سازد كه بيماري هاي لثه و پوسيدگي دندان افزايش يابد. عوامل محيطي و اكتسابي نظير استرس، تغيير رژيم غذايي سخت و نرم، استفاده از مواد غذايي غيرطبيعي، درمان هاي ناقص دندانپزشكي، عدم رعايت بهداشت دهان و دندان، افزايش ميانگين طول عمر انسان، بالارفتن سن حاملگي در زنان، افزايش بيماري هاي تمدن مثل ديابت نيز مي تواند در ميزان شيوع بيماري هاي لثه و پوسيدگي نقش داشته باشد.

علل افزايش پوسيدگي دندان ها چيست؟

طبق آمارهاي موجود ميزان شيوع پوسيدگي دندان ها به علت عدم رعايت بهداشت دهان و دندان عوامل ارثي مستقيم نظير: كيفيت اجزاي تشكيل دهنده دندان و به صورت غيرمستقيم نظير بزرگ بودن دندان ها و كوچك بودن فك و قوس دنداني كه منجر به درهمي دندان ها و سخت تر شدن رعايت بهداشت دهان و دندان مي گردد، ناهماهنگي بين اندازه دندان و فك در جوامع پيشرفته به علت آنكه نژادهاي مختلف با هم ازدواج مي كنند شايع تر است. عامل ديگر، افزايش استرس در جامعه صنعتي و مدرن مي باشد. استرس باعث مي شود خشكي دهان و خواص اسيدي بزاق را افزايش دهد و با بالارفتن خواص اسيدي محيط دهان، پوسيدگي دندان نيز سريع تر انجام شود. مورد ديگر افزايش پوسيدگي دندان ها تغيير رژيم غذايي از رژيم سخت به رژيم نرم در جامعه مدرن و صنعتي مي باشد. به دليل رژيم غذايي سخت در گذشته در ميان انسان ها ساييدگي دندان شايع تر بود ولي امروزه با تبديل رژيم غذايي سخت به نرم باعث باقي ماندن مواد غذايي در خطرات ايجاد شده روي دندان ها و عدم رعايت بهداشت سبب رشد ميكروب ها و تبديل و تخريب مواد غذايي محيط دهان باعث افزايش غلظت اسيد بزاق و سبب انحلال مواد معدني دندان و گسترش پوسيدگي دندان مي گردد. استفاده از مواد غذايي غيرطبيعي نظير نوشابه هاي گازدار و هر گونه مواد اسيدي با افزايش غلظت اسيد در دهان سبب افزايش پوسيدگي دندان مي گردد. درمان هاي ناقص دندانپزشكي مثلادنداني كه به عصب كشي احتياج دارد معمولاطي چند مرحله درمان انجام مي گيرد، در اكثر موارد درد دندان در مرحله اول از بين مي رود و بيمار به دلايل مختلف بقيه مراحل درمان را انجام نمي دهد. بر حسب نوع دندان، ميزان پوسيدگي، ممكن است پانسمان يا با پر كردن موقت از روي دندان برداشته شود، كانال عصب با محيط خارج كه همان دهان بيمار است ارتباط پيدا كرده و عفونت به نوك ريشه منتقل مي گردد. در حالت طبيعي در صورتي كه جفت گيري دندان ها صحيح باشد به صورت خود به خود دندان ها تميز مي شوند اما در مواردي كه پوسيدگي يك دندان به عصب برسد معمولافرد براي راحتي از آن سمت كه دندان پوسيده دارد غذا نمي خورد. غذا خوردن در يك سمت باعث مي شود از نعمت خدادادي تيز نمودن در سمت ديگر استفاده نشود و عدم استفاده باعث تشكيل جرم در اطراف دندان ها مي گردد كه در معاينه افراد توسط دندانپزشك مشخص مي شود. عدم رعايت بهداشت دهان و دندان مهمترين عامل محيطي در شيوع پوسيدگي دندان ها مي باشد و ما مي توانيم با رعايت بهداشت دهان و دندان و پيشگيري از پوسيدگي بر ساير مشكلات ديگر كه در پوسيدگي دندان نقش دارند غالب شويم.

دندان ، پوسیدگی

آيا رابطه اي بين سن شيوع پوسيدگي دندان ها و بيماري هاي لثه و انساج نگه دارنده دندان وجود دارد؟

معمولاافرادي كه چند دندان پوسيده دارند به علت عدم رعايت بهداشت لثه و انساج نگهدارنده دندان ها نيز همواره با مشكل روبرو مي باشند، ولي به طور كلي تا سن بيست و پنج سالگي شيوع پوسيدگي دندان ها رايج تر است. از سن بيست و پنج سالگي به بعد شروع بيماري هاي لثه افزايش مي يابد.

آيا پوسيدگي دندان ها واگيردار است؟

پوسيدگي دندان يك بيماري واگيردار غير قابل انتقال است يعني اگر فردي يكي از دندان هاي شيري يا دائمي او پوسيده شود پوسيدگي دندان فوق به دندان هاي شيري يا دائمي فرد منتقل خواهد شد. از طرفي بيماري پوسيدگي دندان، غير قابل انتقال است يعني اگر فردي دندان پوسيده داشته باشد، پوسيدگي دندان او به دندان هاي اقوام، دوستان و همكاران او منتقل نمي شود و اين مسئله رعايت بهداشت دهان و دندان انفرادي را جهت عدم سرايت پوسيدگي دندان به دندان هاي مجاور ضروري و لازم مي نمايد. بنابراين بالارفتن اطلاعات دندانپزشكي افراد مي تواند سبب افزايش طول عمر دندان ها و همچنين نياز به درمان هاي دندانپزشكي مخصوصا درمان هاي پيچيده و چند مرحله اي را كاهش دهد.

با توجه به اينكه شما فرموديد پوسيدگي دندان، يك بيماري واگيردار غير قابل انتقال است از چه زماني مي بايست پيشگيري كرد؟

از سن شش ماهگي كه دندان هاي شيري در دهان ظاهر مي شوند بهداشت دهان و دندان آغاز مي گردد. مادر هر شب با پنبه آغشته به آب نمك يا سرم فيزيولوژي، دندان هاي شيري كودك خود را تميز كند و همچنين بعد از بيرون آمدن چند دندان، مادر با خمير دندان مخصوص كودكان كه در داخل الياف مسواك فرو نموده، دندان هاي كودك خود را شستشو دهد تا از رنگ گرفتن دندان ها جلوگيري شود. تا سن شش سالگي معمولامسواك زدن همراه با كمك والدين مي بايد انجام شود. چرا كه اهميت كنترل پوسيدگي در دندان هاي شيري كودك و به دنبال آن كنترل پوسيدگي در دندان هاي دائمي بر هيچ كس پوشيده نيست. بنابراين استفاده از روش هاي كنترل و پيشگيري از مهد كودك به صورت مستقيم توسط كودك و قبل از آن به صورت غيرمستقيم توسط والدين نقش مهمي در كاهش پوسيدگي دندان هاي شيري و دائمي و عوارض بعد از آن دارد.

آیا توجه کرده‌اید که حساسیت نسبت به مشکلات دندانی، زیبایی دندان‌ها و در برخی موارد، حتی بوی بد دهان در جامعه ما پایین است، در حالی که حفظ سلامت دندان و دهان نه‌تنها کم‌اهمیت‌تر از سایر ارگان‌های بدن نیست، بلکه می‌تواند اثرات منفی بر سلامت دیگر اعضای بدن و حتی کارکرد اجتماعی فرد داشته باشد.

پوسیدگی دندان و نیز التهاب بافت های نگهدارنده دندان یا پریودونتیت، به دلیل مصرف بالای شیرینی در کشورمان، سطح پایین رسیدگی عمومی به بهداشت دهان و دندان، شناخت اندک مردم از علل پوسیدگی و نیز تنبلی و بی توجهی در رسیدگی به دندان ها در کشورمان از شیوع بالایی برخوردار است.

البته بیماری های فک و صورت، به شکل دردهای عضلانی و مفصلی فک ـ که ناشی از استرس های مختلف زندگی ماشینی است ـ یکی دیگر از شکایت های شایع مردم است.

همچنین امروزه تغییرات غیرطبیعی مخاط دهان، به صورت نازک شدن مخاط دهان، زخم های مختلف دهان و سوزش مخاط دهان از دیگر مشکلات بیماران محسوب می شود.

دندان ، پوسیدگی

فرهنگ رسیدگی به دندان ها چگونه شکل می گیرد

چرا فرهنگ رسیدگی به دندان ها در کشور ما پایین است؟ به نظر می رسد پایین بودن سطح رسیدگی و بهداشت دهان و دندان، از یک سو ناشی از آموزش ندادن کامل و مناسب دندانپزشکان به بیمارانشان و از سوی دیگر، به دلیل هزینه های بالای دندانپزشکی در کشور است.

در زندگی ماشینی امروز به خاطر گرفتاری های خاص خودش، آنقدر افراد مشغول امور می شوند که ممکن است از این که لابه لای دندان ها باقیمانده غذایی باشد، غافل بمانند

همچنین زرق و برق بخشیدن به تبلیغات موادی چون چیپس و پفک که بشدت به دندان ها آسیب می زند و معمولا متقاضیان مصرف آن کودکان و نوجوانان هستند، از عواملی است که منجر به بالا رفتن سطح مشکلات دهان و دندان در کشور شده است.

کاهش سن پوسیدگی دندان کودکان

امروزه عمده ترین مشکلات دندانی کودکان، شیوع پوسیدگی و به عبارتی پایین آمدن سن پوسیدگی است. در گذشته بیشتر پوسیدگی ها در سنین مدرسه رخ می داد، اما متاسفانه امروزه از سن سه یا چهار سالگی دیده می شود. امروزه الگوی غلط تغذیه ای برای کودکان مرسوم شده و مصرف مکرر مواد نرم شیرین چسبنده، به جای مصرف موادغذایی مناسب و طبیعی در بچه ها دیده می شود.

شاید هم به دلیل این که دندان های شیری بچه ها موقتی است، والدین اهمیت زیادی برای آنها قائل نیستند، در صورتی که باید دانست سالم بودن این دندان ها، بسیار مهم است.

مراجعه دیرهنگام کودکان به دندانپزشکی نیز می تواند ناشی از ناآگاهی والدین باشد و این که تا فرزندشان درد نداشته باشد و بی تابی نکند، اهمیتی به درمان دندان نمی دهند.

ضرورت معاینات دوره ای دندانی برای سالمندان

سالمندان علاوه بر مشکلات فرسودگی دندان ها و مشکلات بی دندانی و پروتزهای دندانی، با مشکلات قلب و عروق، کم خونی، بیماری های گوارشی، کبدی و کلیوی هم درگیر هستند که هر کدام می تواند بر سلامت مخاط دهان تاثیر داشته باشد.

مصرف داروهایی مانند داروی فشار خون که واکنش های دارویی را به صورت زخم دهانی و نیزخشکی دهان در افراد مسن به دنبال دارد، ممکن است به دلیل تغییر توقعات افراد مسن و برآورده نشدن بعضی انتظارات آنها، افسردگی و دیگر مشکلات روحی و روانی نیز به وجود آید که روی سیستم عضلات جونده فک تاثیر منفی می گذارد و زمینه درد در مفصل فک و یا حتی دردهای عصبی را فراهم می کند.

گذشت زمان، کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن و افزایش تاثیر مواد گوناگون نیز می تواند زمینه ساز تغییرات غیرقابل برگشت مخاط دهان نظیر سرطان دهان در افراد مسن شود که معاینات دوره ای آنها از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

یادتان باشد برای داشتن دندان سالم باید ....

اگر بعد از صرف غذا به کمک مسواک و نخ دندان، دندان تان را تمیز کنید و به عنوان میان وعده از میوه یا نوشیدنی های مناسب مثل آب بخوبی استفاده کنید، در این صورت شیوع پوسیدگی بسیار کاهش خواهد یافت.

به خاطر بسپارید برای جلوگیری از پوسیدگی و جرم دندان، فقط یک الگوی تائید شده وجود دارد: به تمیز کردن دندان هایتان اهمیت بدهید و مصرف نکردن مکرر مواد نرم، شیرین و چسبنده و نیز خام خواری را در الگوی غذایی خود بگنجانید.

پوسیدگی ، دندان ، پوسیدگی دندان ، دومین بیماری ، دهان و دندان ، سرماخوردگی ، لثه ، دندان کودکان ، مسواک ، نخ دندان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits