دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گیاه سورل چیست ؟ نکاتی درمورد مصرف ترشک گیاهی
14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سورل یا ترشک نام گیاهی است که برای مصارف پزشکی کاربرد دارد. این گیاه طعم ترش و خوشایندی دارد. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با خواص و مصارف این گیاه خوشمزه آشنا نماییم.

سورل یا ترشک گیاهی چیست ؟

گیاه دارویی ترشک یا Sorrel با نام علمی: Rumex Acetosella گیاهی است تک جنسی (دو پایه) که برگ، ریشه و دانه آن برای درمان بیماری‌ ها مورد استفاده قرار گرفته شده است.

ترشک، گیاه شبیه اسفناج و بومی قاره اروپا بوده که این گیاه حاوی اسید اگزالیک بوده که باعث طعم اسیدی آن می گردد که این گیاه کم کالری و دارای میزان بالایی آب بوده. برگ این گیاه مصرف غذایی و ریشه و برگ آن دارای خاصیت دارویی بوده است.

نام‌ های دیگر گیاه ترشک: حماض، ترشک اسفناجی، حماض البقر، حماض‌الماء، ترشه، حمیضه، ساق تروشک،، رومکس، ساق ترشک، نیره خراسانی، اوزیل ، استاک، ترشک درشت، حماض شیرین ، پاسیانها، ترشکهای شیرین ، حلیمون، طوطاق، اشلیه پاتم، امروله و اشلیه کیاتم می بوده است.

این گیاه در مناطق معتدل کشور ایران رویش می کند و از قدیم الایام به عنوان یک سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده می شده، گرچه در رابطه با مسائل غذایی از آن استفاده های فراوانی گردیده است.

ولی اکنون این استفاده کاهش پیدا کرده و در عوض موارد درمانی این گیاه افزایش پیدا نموده و در همه زمینه ها از آن استفاده شده و هیچگونه عارضه ای را به دنبال نداشته است.

سالاد سورل/سورل قرمز

خواص درمانی گیاه سورل چیست ؟

اشتها را زیادتر می‌ کند، فشار خون را پایین می‌آورد، از سرطان پیشگیری می‌کند، سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند، عمل هضم غذا را راحت‌تر می‌کند، در جوان‌سازی پوست اثری مثبت دارد.

از عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند، برای دیابت و کلیه‌ها و همین طور قلب مفید است، جریان خون را بالا می‌برد و در قوی کردن استخوان‌ها اثری مثبت دارد، این گیاه به علت داشتن ویتامین آ به بهبود سوی چشم کمک می‌کند.

فواید سورل یا ترشک

1. خواص سورل برای تقویت بینایی

اگر اخیرا مشکلات بینایی پیدا کرده اید، وقت آن است که این برگ ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سورل حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که به بهبود بینایی کمک می کند و شب کوری را از بین می برد.

2. خواص سورل: کمک به کاهش وزن

سورل غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و کربوهیدرات ها می باشد. آن ها حاوی مقادیر ناچیزی چربی هستند و کالری کمی دارند. بنابراین سورل یک گزینه خوب برای افرادی است که می خواهند وزن خود را کاهش دهند.

3. خواص سورل: پاکسازی بدن

یکی از فواید سورل این است که شامل فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های بسیاری است که به عنوان یک ماده ادرار آورنده عمل می کنند. این مواد به سم زدایی سموم از بدن کمک می کنند.

سورل حاوی پروتوکاتکویک اسید است که در سم زدایی بدن نقش دارد. چای سورل و آب سورل اغلب برای سم زدایی بدن استفاده می شود. همچنین نفخ را نیز کاهش می دهد.

4. خواص سورل برای جلوگیری از بروز سرطان و تومور

آیا می دانید که از سورل در گیاهان دارویی برای درمان سرطان نیز استفاده می شود ؟ اسید اگزالیک موجود در سورل به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از سرطان ها و تومورها عمل می کند. اما به یاد داشته باشید که مصرف خود را محدود کنید چرا که مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد.

سورل علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی که دارد حاوی کلروفیل و کاروتنوئید نیز می باشد که با سرطان سینه مبارزه کرده و آن را درمان می کند.

5. خواص سورل برای کاهش فشار خون

امروزه افراد زیادی مبتلا به فشار خون بالای ناشی از استرس هستند. سورل می تواند فشار خون شما را تحت کنترل خود قرار دهد. سورل غنی از آنتی اکسیدان ها است که کلسترول بد و همچنین سطح تری گلیسیرید در بدن را کاهش می دهد. این باعث کاهش فشار خون نیز می شود.

6. خواص سورل برای کاهش تاول های تبخالی

تاول های تبخالی معمولا در اطراف لب و دهان ظاهر می شوند که پوست اطراف آن ها دردناک است. از دیگر فواید سورل این است که غنی از فلاونوئیدها و الیگومریک و پروآنتوسیانیدین های پلیمری می باشد که ثابت شده می تواند در درمان و کاهش تاول های تبخالی موثر باشد.

7. خواص سورل برای درمان بیماری های پوستی

سورل برای پوست ما مانند یک اکسیر عمل می کند ، با تمام انواع بیماری های پوستی مانند اگزما و عفونت های قارچی مبارزه می کند. سورل غنی از ویتامین C است.

در واقع، یک کاسه سوپ سورل می تواند تا 53٪ از ویتامین C مورد نیاز ما در روز را تامین کند، که در درمان بسیاری از بیماری های پوستی موثر است. از برگ های خشک سورل برای درمان خارش نیز استفاده می شود.

از سورل به عنوان ماسک صورت استفاده می شود که می توان چین و چروک های پوستی را کاهش دهد و پوست را سفت کند. آن ها همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد آلرژی هستند.

8. خواص سورل برای جلوگیری از بروز اسکوروی

اسکوروی یک بیماری است که در اثر کمبود ویتامین C ایجاد می شود. سورل غنی از ویتامین Cاست که از بروز این بیماری دردناک جلوگیری می کند و در درمان آن نیز موثر است.

9. خواص سورل: درمان بی خوابی و فشار خون بالا

فشار خون بالا می تواند منجر به بی خوابی شود. و شما می دانید که چه قدر یک خواب راحت مهم است.

اگر از بی خوابی رنج می برید و می خواهید که مشکل خود را حل کنید این گیاه به شما کمک می کند. یک لیوان چای سورل بخورید یا چند عدد برگ سورل را به سالاد خود اضافه کنید. سورل در درمان بیخوابی و فشار خون نیز موثر است.

10. خواص سورل: سلامت موهایتان را حفظ می کند

سورل می تواند سلامت موهای شما را حفظ کند، استحکام و درخشندگی آن را افزایش دهد. سورل غنی از ویتامین A، B و C است همه این ویتامین ها برای درمان موهای خشک و آسیب دیده شگفت انگیز هستند. آن ها همچنین از ریزش مو جلوگیری می کنند و طاسی را تا حدودی درمان می نمایند.

11. خواص سورل برای درمان زخم ها

خواص ضد التهابی برگ های سورل زمانی مفید است که شما بخواهید زخم هایتان را درمان کنید.

12. خواص سورل: تقویت استخوان ها

شما می دانید که این برگ ها غنی از کلسیم هستند، پس چرا استخوان های خود را با افزودن این برگ ها به رژیم غذایی خود تقویت نکنیم ؟ به ویژه برای زنان مفید است، زیرا استخوان های آن ها زمانی که به سن 30 سالگی می رسند، ضعیف می شود.

13. خواص سورل: درمان کم خونی

اکثر زنان به علت نداشتن تغذیه مناسب، خونریزی شدید در طول دوره قاعدگی و یا پس از حاملگی، دچار آنمی یا کم خونی می شوند. سورل یک منبع غنی از آهن، سدیم و فسفر است و همچنین حاوی کلروفیل نیز می باشد.

این گیاه به افزایش سطح هموگلوبین در بدن کمک می کند و از این رو برای افراد مبتلا به کم خونی مفید است.

14. خواص سورل در درمان عفونت، سوزش و خونریزی دستگاه ادراری مفید است

سورل می تواند در درمان بیماری های مختلف مانند عفونت، سوزش و خونریزی های دستگاه ادراری موثر باشد. سورل به دلیل آنکه مدر است می تواند در درمان عفونت های ادراری موثر باشد.

سبزی سورل چیست/خواص سبزی سورل

طرز تهیه سالاد سورل

از این گیاه سالادهای خوشمزه ای درست می کنند چرا که سورل به علت طعم تلخ و ترشی که دارد طعم بسیار خوبی به سالادها می دهد. البته بهتر است این سبزی را همراه با دیگر سبزی ها مصرف کنید تا طعم تلخ آن شما را اذیت نکند.

بهتر است آن را به همراه سس های جدیدی که در بیشتر رستوران ها سرو می شود مصرف کنید. این سس های جدید بانام سس عسل و سس خردل و مرکبات شناخته می شوند.

مواد تشکیل دهنده این سس ها مرکبات گوناگون مثل پرتغال و لیمو می باشد که طعم بی نظیری به سالاد شما می دهند. سس خردل نیز طعم بسیار خوبی با سورل می سازد. شما با مصرف این سالاد نه تنها یک سالاد خوشمزه را امتحان می کنید بلکه از خواص سبزی سورل نیز بهره می برید.

نکاتی در مورد مصرف ترشک

ترشک یک گیاه سبز پر برگ با خواص فراوان است که در آشپزی از آن استفاده می شود. تعداد زیادی گیاه مرتبط وجود دارد که در بخشی از نام آن ها از این اسم استفاده می شود.

اما تنها دو نوع از این گیاه در آشپزخانه استفاده می شوند. ترشک های معمولی یا باغچه ای اصولا برگ های پهنی دارند و به صورت وحشی در طبیعت درو می شوند. ترشک فرانسوی دارای برگ های کوچک تری است و عموما در باغچه های خانگی کشت می شود.

برگ های این گیاه در آشپزی استفاده می شوند و عموما به غذاها و خوراکی ها طعمی مانند طعم خوشایند لیمو می دهند. ترش بودن این گیاه به علت وجود مقادیری اکسالیک اسید در این گیاه است که در مقادیر بالا ممکن است سمی باشد بنابراین می بایست از این گیاه در حالت اعتدال استفاده کرد.

گیاه های جوان تر ممکن است برای مصارف سوپ انواع سالادها و یا برای دمنوش ها درو شوند. اگر آشپز قصد مصرف سورل را در سالاد دارد می بایست از برگ های نازک تر آن که طعم لیمو در آن ها واضح است استفاده کند.

برگ های جوان برای پختن در حالت آرام پز هم بسیار مناسب هستند. این گیاه از نظر ظاهری بسیار شبیه به اسفناج است ولی با این تفاوت که طعم ترش لیمو می دهد. یک راه شناخته شده برای استفاده از این گیاه در سوپ سورل می باشد.

یک ظرف غذای اروپای شرقی اصولا چه داغ سرو شود و چه سرد اصولا با یک زمینه از خوراک مرغ شروع می شود و ممکن است دارای تخم مرغ و یا سیب زمینی هم باشد که در یک همچین ظرفی از غذا اصولا ترشک همراهی کننده و طعم دهنده به ماهی و یا خوراک مرغ است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

جمال | ۴ سال پیش
با درود و سپاس .مطالب بسیار مفید و آموزنده بود.این گیاه هنوز هم توسط زنان روستایی کوهستانهای جاده چالوس بصورت سبزی خوردن در فصل تابستان استفاده میشود.گل و گیاه ثعلب (Orchid)
0
1

hits