دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر شگفت انگیز به لیمو در کاهش فشار خون + خواص این گیاه
8
زمان مطالعه: 7 دقیقه
به‎ لیمو خواص بسیاری دارد. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی برای خوشبو و معطر کردن گوشت، ماهی، انواع مربا، پوره و… به کار می رود. اما خاصیت شگفت انگیز به لیمو، کاهش فشار خون است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به لیمو و تاثیر آن بر کاهش فشار خون

گیاه به لیمو

نام انگلیسی این گیاه lemon verbena و lemon beebrush است. به لیمو با نام علمی Aloysia citrodora به خانواده verbenaceae تعلق دارد و بومی نواحی جنوب غربی قاره آمریکا است.
A.triphylla و Verbena triphylla دیگر نام های علمی این گیاه است.

به لیمو گیاهی چندساله، گلدار و معطر است که به دلیل برخورداری از برخی خواص، جز گیاهان دارویی نیز محسوب می شود. ارتفاع این گیاه معمولا 2 _ 1.5 متر است اما در شرایط بهینه و مناسب رشد ممکن است ارتفاع آن بیشتر نیز بشود.

برگ های گیاه عطری همانند لیمو دارند که اکثرا در اواخر تابستان از روی گیاهان جمع آوری و خشک و سپس پودر آن اغلب به شکل دم کرده و دمنوش و یا به عنوان طعم دهنده به انواع غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

تاثیر به لیمو در کاهش فشار خون

فشار خون در واقع فشار ناشی از پمپاژ قلب و به جریان انداختن خون در رگ هاست. مشکلات فشار خون یعنی بالا یا پایین تر بودن این فشار از حد طبیعی خود که هر یک به نحوی می تواند در سیستم طبیعی بدن مشکلاتی ایجاد کند.

فشار خون پایین در واقع با عدم اکسیژن رسانی کافی به بافت های بدن همراه است و در نتیجه ضعف و خستگی ایجاد می کند. در مقابل فشار خون بالا می تواند منجر به انسداد رگ ها و تعرق، احساس گرمای بیش از حد و حتی فشار به قلب و مغز شود.

فشار خون بالا می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به افزایش غلظت خون با مصرف نمک، قند و چربی بیش از حد است. مشکلات قلبی عروقی که در نهایت می تواند منجر به سکته قلبی و یا مغزی شود، عوارض شدیدی است که در نتیجه فشار خون بالا می تواند حاصل گردد.

اما درمان این مشکلات خطرناک از چه طریق می تواند انجام شود؟ قرص های کاهش دهنده فشار خون وجود دارد و بسیاری از افراد از آن ها استفاده می کنند. مشکلی که در این میان وجود دارد عوارض ناشی از مصرف این داروهاست.

در واقع با مصرف بیش از داروهای شیمیایی و صنعتی کلیه، کبد و سیستم گوارش می تواند مستعد انواع بیماری ها شود. از طرفی زمانی که بیماری مزمن و یا خفیف می باشد این مشکل وجود دارد که با دارو امکان برطرف کردن آن یا ممکن نیست یا به خاطر عوارض به صرفه نخواهد بود.
گیاهان دارویی متعددی هستند که می توانند نقش کاهش دهنده فشار خون را ایفا کنند. گیاه به لیمو یکی از شناخته شده ترین این گیاهان دارویی است که به خوبی می تواند در کاهش فشار خون و رقیق کردن آن یاری کننده باشد.

در واقع گیاه دارویی به لیمو به صورت عصاره نیز در داروها قابل استفاده است. جدا از این موضوع خرید و مصرف به لیمو ساده، موثر و بدون عوارض خواهد بود.

تاثیر به لیمو در کاهش فشار خون

نگهداری به لیمو برای درمان فشار خون

گیاه به لیمو می تواند به صورت عصاره ای قابل استفاده باشد. با این حال این روش هزینه بر می باشد و بنابراین روش های قدیمی و سنتی به صرفه تر و مناسب تر خواهند بود.

به عنوان مثال برگ به لیمو که در واقع اصلی ترین بخش دارویی آن است خشک شده و این برگ خشک شده می تواند به راحتی بسته بندی و نگهداری شود. در نهایت یک دمنوش عالی به عنوان چای روزانه می تواند حاصل شود که هم تهیه به لیمو را آسان می کند و هم اینکه یک نوشیدنی عالی و مفید را ارزان به دست خواهد داد.

به لیمو و فشار خون کلا رابطه خوبی با هم دیگر ندارند! یعنی فشار خون با دیدن به لیمو فرار را بر قرار ترجیح می دهد. گیاهان دارویی بسیاری را می توان تاثیر گذار بر فشار خون دانست ولی به لیمو چیز دیگری است.

گیاه به لیمو یک داروی بدون عوارض برای فشار خون محسوب می شود که عصاره آن را نیز می توانید از داروخانه ها و یا عطاری های مجاز تهیه بفرمایید.

فواید دمنوش به لیمو

  1. به رفع تپش قلب کمک می کند.
  2. آرام بخش است، استرس و خستگی های روحی را کاهش داده و مسکن و درمان بی خوابی است.
  3. مناسب برای درمان سرماخوردگی و سرفه می باشد.
  4. تقویت کننده معده می باشد و خاصیت ضد نفخ دارد.
  5. این دمنوش جهت درمان سر درد و درمان میگرن مناسب می باشد.

طرز تهیه دمنوش به لیمو

  1. یک قاشق غذا خوری از برگ آن را در ظرف مورد نظر ریخته
  2. سپس آب با دمای هشتاد درجه به آن اضافه کنید.
  3. بیست دقیقه نیاز است تا چای مورد نظر به خوبی دم بکشد.
  4. سپس به آن نبات یا عسل اضافه کنید و آن را نوش جان کنید .

خواص به لیمو

1. تاثیر به لیمو در بهبود عملکرد مفاصل و ماهیچه ها

گیاه به لیمو خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد که می توان آن را همچون دارویی مکمل استفاده کرد. مصرف عصاره ی به لیمو به مدت 21 روز در افرادی که هر روز حداقل به مدت 90 دقیقه کار می کنند، سبب کاهش آسیب های عضلانی می شود. مصرف این مکمل هیچ تأثیری بر توانایی و سرعت کاری آن ها ندارد.

2. به لیمو آرامش بخش و تسکین دهنده ی اعصاب

استفاده از داروهای گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی برای کاهش استرس اکسیداتیو و در نتیجه کاهش تخریب نورونی می تواند یکی از راهکارهای درمان اختلالات عصبی باشد.

3. به لیمو ضد تشنج

عصاره ی این گیاه اثر مهاری گابا (GABA) را تقویت می کند که ممکن است به فعال شدن گیرنده های بنزودیازپین مربوط شود. بر اساس یافته های پژوهشی که در مجله ی International Journal of Preventive Medicine در سال 2016 منتشر شد فلاونوئیدها زمان تشنج را به تأخیر انداخته و مدت زمان آن را کاهش می دهند.

4. به لیمو برطرف کننده تپش قلب

پژوهشی روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد، عصاره ی به لیمو می تواند به طور وابسته به دوز و مقطعی به کاهش فشار خون کمک کند و در نهایت می تواند اثر این گیاه بر کاهش اضطراب را نشان دهد. نتایج نشان داد که خاصیت تنظیم کنندگی فشار خون در این گیاه به دلیل وجود فلاونوئیدهای آن است. نتایج این پژوهش در مجله ی Latin American Journal of Pharmacy در سال 2010 منتشر شده است.

5. تاثیر به لیمو در بهبود عملکرد گوارش

پژوهش ها نشان می دهد که چای یا دمنوش به لیمو به دلیل داشتن خاصیت ضد انقباضی (ضد اسپاسم) به آرام کردن معده کمک کرده و از ایجاد نفخ و سوء هاضمه جلوگیری می کند. در پژوهشی اثرات ضد انقباضی عصاره ی آبی به لیمو روی موش های آزمایشگاهی بررسی شد.

6. به لیمو آنتی باکتریال

محققان در پژوهشی در سال 2013 ، اثر آنتی باکتریال عصاره های اتانولی و آبی به لیمو را بررسی کردند. نتایج این پژوهش که در ژورنال Annals of Biological Research منتشر شد نشان داد این گیاه خاصیت آنتی باکتریال دارد و اثر ضد باکتریایی عصاره اتانولی برگ آن در برابر باکتری های گرم مثبت، قوی تر از اثر آن بر باکتری های گرم منفی است.

بیشتر بخوانید:

۱۵ مورد از فواید دمنوش به لیمو و خواص دارویی و درمانی چای به لیمو

۱۰ فایده بی نظیر برگ به لیمو برای سلامت بدن

روش کاشت به لیمو و خواص دارویی این گیاه معطر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits