دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گیاه دارویی زوفا و خواص و فواید آن + عوارض و روش مصرف

عرق زوفا : فواید شگفت انگیز عرق زوفا برای سلامتی بدن

گیاه دارویی زوفا و خواص و فواید آن + عوارض و روش مصرف
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
زوفا یک گیاه دارویی است که خواص و فواید بسیاری دارد، از خواص گیاه زوفا می توان به درمان درد عضلانی، افزایش گردش خون، تقویت ایمنی، درمان سرماخوردگی و گلودرد نیز اشاره کرد.

زوفا چیست؟ چه خواص و فوایدی برای بدن دارد؟

زوفا نام علمی: Hyssopus officinalis یک گیاه چند ساله و بومی منطقه مدیترانه است و وارد ایالات متحده و کانادا شده است. آن در کنار جاده ها رشد می کند و گاهی اوقات به عنوان گیاه باغی یافت می شود. زوفا شبیه به دیگر اعضای خانواده نعناع به نظر می رسد. روغن او دارای بویی شبیه کافور است.

زوفا دارای بوته بلند و باریک با برگ های وارونه است و می تواند به ارتفاع دو فوت برسد. زوفا ماه ژوئن تا اکتبر با گل های رنگی بنفش که بسیار معطر هستند حشرات را جذب می کنند، برخی از انواع آن دارای گل های سفید یا صورتی هستند.

برگ زوفا و ساقه های سبز آن حاوی بسیاری از ترکیبات زیست فعال از قبیل رزماریین و اسیدهای کافئیک همراه با پینانیون، بتا پینن، لیمونن، پینوآموفون و ایزوپینوکامپون، تانن، گلیکوزید (دیوزیم)، فلاونوئیدها و مروبین هستند.

بسیاری از این ترکیبات در روغن آن یافت می شود که می تواند به صورت خالص بوسیله بخار تقطیر شده از برگ های خرد شده و ساقه تولید شود.

لازم به ذکر است تعدادی از گیاهان رایج دیگر در آمریکای شمالی وجود دارد که با نام زوفا تغییر می کنند. اینها عبارتند از:زوفا غول پیکر ، زوفا پرچین و اب زوفا هیچ یک از این گیاهان جز زوف نیستند.

فواید عرق زوفا از دیدگاه طب سنتی

استفاده سنتی عرق زوفا قرن هاست در پزشکی گیاهی ذکر شده است. علاوه بر این، در کتاب مقدس مسیحیت گیاهانی به نام زوفا وجود دارد، اگر چه بحث در مورد هویت واقعی این گیاهان وجود دارد.

استفاده باستانی این گیاه به عنوان حشره کش ها، دافع حشرات و پدیکولیکید (ریشه کن کننده شپش) بود. عصاره گیاه به عنوان رایحه در صابون ها و عطر ها، و طعم دهنده ، سس، پودینگ و آب نبات استفاده شده است.

امروزه شناخته شده است که روغن و سایر مواد تشکیل دهنده ای که در برگ و ساقه های سبز موجودند، در واقع دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و دیگر خواص هستند.

فواید و خواص گیاه زوفا برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

این گیاه در درمان گلودرد، سرماخوردگی، خارش و استفاده از آن به عنوان دفع ادرار توصیه شده است. برخی از گیاهپزشکان همچنین معتقدند که زوفا دارای اثرات مفیدی روی آسم، التهاب دستگاه ادراری و تحریک اشتها و وزوزگوش است فشارخون را کاهش می دهد. اثربخشی آن در از بین بردن گاز و کولیک نیز در زیر استفاده از داروهای آن ذکر شده است.

  • از بین بردن انگل در دستگاه گوارش
  • افزایش گردش خون، باعث افزایش اکسیژن در تمام بدن میشود.
  • درمان درد عضلانی و التهاب
  • دفاع از بدن در برابر عفونت
  • جلوگیری از بیماری مزمن به علت وجود آنتی اکسیدان های متعدد
  • بهینه سازی فرآیندهای هضم
  • کاهش درد و ناراحتی نیش حشرات و نیش زدن
  • علائم سندرم قبل از قاعدگی، مانند نوسانات خلقی و گرفتگی های رحمی را تسکین می دهد
  • اضطراب و استرس آرام
  • تقویت ایمنی

امروزه با استفاده از گیاهان دارویی برای اثرات مفید آن، روغن زوفا مهمترین بخش این گیاه است. این ممکن است برخی اثرات مفید در درمان گلو درد و به عنوان خلط آور داشته باشد. با این حال، مطالعات بالینی برای هر گونه استفاده دارویی از زوفا وجود ندارد.

زوفا

دوز توصیه شده مصرف عرق زوفا

زوفا را می توان به صورت جوشانده و عصاره مصرف و همچنین برای استعمال خارجی ضماد کرد

هیچ شواهد بالینی برای زوفا وجود ندارد که بر اساس توصیه های دوز دارو باشد اما برای جوشاندن می توانید :

  • 1 قاشق چایخوری گیاه خشک شده را در 1/2 فنجان آب رقیق کنید. در طول روز 1/2 فنجان میل شود.
  • برای ضماد، گیاه تازه یا خشک باید در مقدار کمی آب جوش 15 دقیقه خیس شود و برای استفاده روی پارچه قرار دهید.
  • برگ های تازه خرد شده، اگر موجود باشند، می توانند به طور مستقیم روی پوست نیز اعمال شوند.

فواید بی نظیر عرق زوفا :

عرق گیاه زوفا نیز خواص و فوایدی دارد که مثل خود گیاه زوفا بعد از مشورت با پزشک و اطمینان از نبود مانع برای مصرف می توانید از آن استفاده کنید. این روغن گیاهی پرخاصیت یک روغن طبیعی نیرو دهنده – تقویت معده – ضعف معده – ضد سرماخوردگی و سرفه خلط آور – رفع عفونتهای ریوی و زکام های نزله ای و مزمن است و علاوه بر این خواص در درمان آسم اثر فراواندارد رفع کم خونی دختران جوان در دوران بلوغ تاثیر قابل توجهی دارد .

همچنین بخوانید:

خواص دارویی و درمانی عرق برگ درخت گردو در درمان بیماری ها

خواص عرق خارشتر و فواید آن برای بدن

خواص عرق کیالک چیست؟

همه چیز در مورد عرق اترج (Bergamot)

منع مصرف گیاه زوفا :

هنوز منع مصرفی شناسایی نشده است اما توصیه می شود در دوران بارداری / شیردهی از مصرف آن بپرهیزید چراکه اثرات سوء آن (برای تحریک جریان قاعدگی) و اثرات سقط جنین اثبات شده است.

اثرات جانبی و عوارض گیاه زوفا:

  • افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند، زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می دهد.
  • مصرف زیاد آن ممکن است موجب تشنج شود بنابراین توصیه نمی شود از آن زیاد و در دوره طولانی استفاده کنید به خصوص روغن آن .
  • از آنجاکه محصولات طبیعی هم آلرژی زا هستند می تواند موجب بثورات پوستی، تورم پوست یا زبان، دشواری تنفس و / یا تنگی در قفسه سینه پس از استفاده شود.
  • زیاده روی در مصرف گیاه زوفا برای کبد مضر است.
  • همچنین چون اثر سقط جنین دارد لذا، زنان حامله باید از خوردن چای یا استعمال روغن زوفا پرهیز کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits