دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و خواص حنظل چیست؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پزشکان سنتی میوهٔ این گیاه را به عنوان مسهل معرفی می کنند که البته به علت سمی بودن نباید در دوران حاملگی و شیردهی مصرف شود.

حنظل چیست؟ + خواص آن در طب سنتی و عوارض مصرف

یکی از گیاهانی که جای خود را در طب سنتی پیدا کرده است، حنظل است. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید .

حنظل چیست ؟ خواص و عوارض حنظل ( هندوانه ابوجهل )

حنظل : محاسن و معایب آن از منظر طب سنتی چیست

معرفی حنظل

حنظل یکی از گیاهانی است که به وفور در نسخه های طب سنتی به کار می رود.

این گیاه که به هندوانه ابوجهل نیز معروف است، شباهت ظاهری زیادی به هندوانه دارد و تنها طعم تلخ آن می تواند اصلی ترین تفاوت آن با هندوانه معمولی باشد.

از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و در باب خواص حنظل در طب سنتی ، رساله های زیادی نوشته شده است. در ایران بیشتر به حنظل خربزه روباه ، تیره کدو و یا سیب تلخ نیز گفته می شود.

حنظل در طب سنتی

گیاهی است علفی یکساله و دارای ساقه خزنده و پیچک می باشد و در مناطق جنوبی ایران مانند جزیره قشم ، بلوچستان و جهرم و بعضی نقاط دیگر می روید.

میوه این گیاه شباهت بسیاری به هندوانه های معمولی دارد ولی از نظر سایز و اندازه نسبت به آنها کوچک تر است. میوه این گیاه معمولا به اندازه یک پرتقال است، در نواحی گرم ایران و در دامنه کوه ها این گیاه به صورت خودرو می روید و البته گاهی نیز کشاورزان اقدام به کاشت این گیاه می کنند تا از خواص میوه این گیاه استفاده کنند.

بوته های این گیاه معمولا بسیار میوه می دهد، دانه هایی که در داخل این میوه ها وجود دارد مصرف دارویی دارد و در اکثر عطاری ها شما می توانید از این دانه ها پیدا کنید . مزاج این دانه ها نیز گرم و خشک است.

موارد استفاده حنظل در طب سنتی

در اسهال های عفونی می توان مقدار هفت گرم از برگ خشک شده این گیاه را با ده گرم نشاسته و 5 گرم صمغ عربی مخلوط کرده و در دو یا سه نوبت در روز از آن استفاده کرد .

این مخلوط را می توان در یک نوبت نیز خورد اما به دلیل اینکه دارای قدرت زیادی است و بسیار سنگین می باشد بهتر است در دو نوبت استفاده شود .

این گیاه روده ها را ضد عفونی می کند و می تواند به راحتی اسهال را بند بیاورد . در معالجه مالیخولیا و دا الحیه و جذام نیز می توان از این گیاه استفاده کرد .

شما باید 7 گرم از برگ این گیاه را با 21 گرم گیاه رازدانه مخلوط کنید ، آن را بجوشانید و آب آن را برای بهبودی خود میل کنید .

اگر آب این گیاه را بر روی لثه ها بمالید، کشیدن دندان در بیمار را بسیار راحت تر می کند و وی دیگر از درد به خود نمی پیچد، همچنین اگر آب این گیاه را با روغن زیتون مخلوط کنید ، می توانید به عنوان مسکن برای دندان درد نیز استفاده کنید .

در گوش افراد و جانور هایی که بهداشت فردی را رعایت نمی کنند ، ممکن است کرم رخنه کند.

شما می توانید آب جوشانده شده حنظل را در گوش این افراد چکانده و به سرعت از دست کرم ها خلاص شوید، همچنین کسانی که در معده و روده های خود انگل دارند و با مصرف دارو های ضد انگل نمی توانند از دست این انگل ها خلاص شوند ، می توانند دو گرم از روغن حنظل را بخورند تا از شر این انگل ها رهایی پیدا کنند.

همچنین کسانی که به درستی طهارت نمی گیرند و به کرمچه یا اکسیور مبتلا می شوند ، و دارو های ضد کرمچه تاثیری در آنها ندارد می توانند با مصرف دو گرم از این دارو از شر این کرمچه ها خلاص شود .

این دارو می تواند به سرعت این کرمچه ها را بکشد و تخم ها و نوزادان آنها را از بین ببرد.

اگر احتمال می دهید دست یا اعضای دیگر بدن شما مبتلا به این کرمچه ها شده باشد ، بهتر است که از روغن این گیاه استفاده کنید.

در بچه هایی که انگل دارند باید آب جوشانده شده این گیاه را از به صورت ضماد در داخل ناف آنها مالید.

دقت داشته باشید نباید این ضماد را از طریق مقعد به کودکان وارد کنید، حنظل نیمه سمی است و می تواند برای آنها خطرناک باشد .

عوارض حنظل چیست؟

اگر چه حنظل در طب سنتی بسیار توصیه شده است ولی بی خطر نیست و همان طور که در بالا اشاره کردیم ، این گیاه نیمه سمی است .

هیچ گاه سرخود و بدون تجویز دکتر از این گیاه استفاده نکنید مخصوصا به صورت ترشی، استفاده بیش از اندازه این گیاه حتی می تواند باعث مرگ شود .

استفاده از این گیاه می تواند علائمی همچون معده درد و مدفوع خونی و آبکی را همراه داشته باشد .

افرادی که دارای طبع گرم و خشک هستند نباید از این دارو استفاده کنند چون ممکن است به ناراحتی معده و مقعد دچار شوند.

نکته : این گیاه می تواند بسیار خطرناک باشد و ما به شما توصیه می کنیم، هیچگاه بدون توصیه پزشک از آن استفاده نکنید .

بیشتر بخوانید :

۱۵ خاصیت دارویی و درمانی شبدر قرمز برای سلامتی و زنان

آشنایی با خواص بی نظیر گیاه افنان برای زنان

آشنایی با چند پنی سیلین گیاهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits