دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ درمان و کاربرد خانگی با استفاده از روغن های معدنی
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یک روغن ماساژ حتما نباید گران قیمت باشد ولی در انتخاب روغن مناسب باید دقت کنید. یکی از رایج ترین ها روغن بچه است که مواد تشکیل دهنده ساده ای دارد. به طور کلی بهترین روغن های ماساژ آنهایی هستند که پایه ی گیاهی دارند، نرم و سبک اند ، به راحتی روی پوست...

روغن معدنی

تنها سگ ها نیستند که از انگل گوش رنج می برند ، بلکه گربه ها و برخی دیگر حیوانات نیز دچار این بیماری می شوند. انگل گوش معمولا در میان گربه های ولگرد رایج است و می توانند این بیماری را به حیوانات دیگر مانند سگ ها در هنگام تماس با آن ها منتقل کنند. با توجه به این مشکل، استفاده از روغن معدنی برای درمان انگل گوش مفید است.

روغن های معدنی دارای کاربردهای متعددی هستند. برای مثال برای اهداف پزشکی، صنعتی و علمی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، روغن های معدنی در درمان های خانگی کاربرد فراوانی دارند که یکی از آن ها درمان انگل گوش است. توصیه می کنم از این روغن ها غافل نشوید و طبق توصیه ما استفاده کنید.

فواید روغن معدنی

وازلین یکی از روغن‌های معدنی است که به طور رایج در لوسیون‌ها، کرم‌ها و محصولات بهداشتی تجاری به کار می‌رود. روغن معدنی، حاصل تقطیر گازولین و از نفت خام است، مانند یک لایه نازک روی پوست عمل می کند و سبک ، بدون رنگ و بدون بو می باشد. همچنین بعنوان پارافین مایع نیز شناخته می شود و قیمت آن به دلیل فراوانی این ماده بسیار پایین است.

روغن معدنی ماده اصلی بسیاری از محصولات مراقبت‌های بهداشتی نوزادان است. روغن معدنی ماده اصلی تشکیل دهنده روغن بچه، وازلین نوزاد، صابون مایع بچه و لوسیون‌های بچه است. برخی کاربردهای روغن معدنی در درمان های خانگی عبارتند از :

راهکارهای خانگی با استفاده از روغن های معدنی

1- استفاده از روغن های معدنی در درمان انگل گوش

برای درمان انگل گوش، به راحتی روغن معدنی را در داخل گوش حیوان خانگی خود با استفاده از قطره چکان بچکانید. سپس، اجازه دهید حیوان خانگی تان سرش را تکان دهد. تکان دادن به روغن معدنی امکان می کند تا وارد کانال گوش شود. پس از آن، با استفاده از گوش پاک کن باقیمانده آن را خارج کنید.

2- روغن های معدنی در پاک کننده آرایش

روغن معدنی کافی را روی یک تکه پنبه قرار دهید، سپس صورت خود را با آن پاک کنید. این درمان خانگی با استفاده از روغن معدنی مفید است، زیرا روغن قادر به تمیز کردن جرم و آلودگی های صورت است. پس از پاک کردن، صورت خود را با آب تمیز بشویید تا باقی مانده های روغن را حذف کنید.

3- برق انداختن مبلمان با روغن های معدنی

آب لیمو را با 2 فنجان روغن معدنی مخلوط کنید. یک پارچه را در مخلوط فرو برید و آن را به مبلمان چوبی بمالید. روغن معدنی سبب ایجاد درخشندگی می شود و باعث نو شدن وسایل و مبلمان چوبی می شود.

4- به عنوان نگهدارنده

بعضی از فلزات مانند چاقو لازم است که از زنگ زدگی محافظت شوند. فلزات را در روغن معدنی غوطه ور کنید. این روش در تمیز نگه داشتن ظروف فوق العاده موثر است.

5- درخشندگی مو با روغن های معدنی

اگر موهایتان نازک و شکننده شده باشد، این روش با استفاده از روغن معدنی کمک زیادی می کند. روغن معدنی رطوبت را به موها می بخشد، و موجب طراوت و شادابی مو می شود. فقط مقدار کمی از آن را به مو بمالید و سرتاسر موهایتان به طور یکسان بگسترانید.

6- روغن های معدنی در رطوبت پوست

روغن های معدنی در ایجاد رطوبت پوست نسبت به سایر انواع روغن ها مثلا روغن های گیاهی موثرتر هستند.

7- بهبود حرکات روده

زمانی که مواد دفعی در روده بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود یبوست رخ می دهد، پیشنهاد می شود برای بهبود حرکات روده روغن معدنی را امتحان کنید. اما باید قبل از خواب مصرف شود. متذکر می شویم که همیشه به نسبت متوسط استفاده کنید و زیاده روی نکنید، زیرا اگر بیش از حد مصرف شود، می تواند عوارض جانبی از جمله درد شکمی،اسهال، تهوع و استفراغ به همراه داشته باشد. ملین ها( روان کننده ها) به دلیل دارا بودن روغن معدنی کمک می کنند تا مدفوع نرم و روان شود و به راحتی حرکت کند.اکثر افراد طی چند ساعت پس از مصرف نتیجه می گیرند.

مارک های معروف این ملین ها از جمله Fleet و Zymenol در اکثر داروخانه ها قابل دسترس اند. این روغن ها، ملین هایی ساده و ارزان اند،اما باید به مدت کوتاهی استفاده شوند.روغن معدنی موجود در این ملین ها می تواند تاثیر دارویی بعضی داروها را افزایش دهد و همچنین می تواند مانع جذب ویتامین های محلول در چربی و مواد معدنی شود

8- درمان راش و بثورات پوشک با روغن های معدنی

نوزادان اغلب دچار راش و بثورات در اثر استفاده از پوشک می شوند. برای جلوگیری از بدتر شدن بثورات، روغن معدنی را به قسمت آسیب دیده پوست نوزاد بمالید.

9- کاهش خشکی کفش با روغن های معدنی

کفش ها نیز می توانند خشک شوند. اما قبل از مالیدن روغن معدنی روی سطح کفش، ابتدا سعی کنید روی قسمتی که با چشم قابل مشاهده نیست امتحان کنید. بررسی کنید که آیا تغییری در رنگ کفش رخ می دهد یا خیر. اگر هیچ تغییری رخ نداد، پس با استفاده از پارچه شروع به روغن زدن به کفش کنید. روغن را به پارچه بریزید، به اندازه کافی کفش را با روغن پوشش دهید

10- تمیز کردن لوازم خانگی

یک مقدار کمی از روغن معدنی را به یک پارچه بمالید و لوازم خانگی را با آن پاک کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که لوازم خانگی مورد نظرتان به زیبایی روز اولشان بدرخشند. درخشندگی وسایل طبق این روش به گونه ای است که به نظر می رسد تازه آن وسایل را خریداری کرده اید.


تهیه و ترجمه مجله اینتر نتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

معرفی ۹ خاصیت شگفت انگیز روغن کنجد برای درمان بیماری ها

۲۹ خاصیت و کاربرد باورنکردنی پماد وازلین

آیا روغن آملا واقعا مفید است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits