دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هوفاریقون آرامبخش و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است

خواص دارویی گیاه هوفاریقون که تا به حال نمیدانستید!

هوفاریقون آرامبخش و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است
22
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص گیاه دارویی هوفاریقون : هوفاریقون به نام هایی همچون هزارچشم، علف چای و هیپری کوم، گل راعی نیز خوانده می شود، برگ هایی متقابل و بدون گوشواره، دارای گل های زرد رنگ گل آذین منفرد یا مجتمع به صورت دیهم گونه، در ایران به خصوص در نواحی البرز و شمال و...

خواص هوفاریقون برای درمان افسردگی / مضرات هوفاریقون

درباره گیاه دارویی هوفاریقون چه می‌دانید؟

گل راعی، هوفاریقون ، گل شهناز (Hypericum perforatum) گیاهی علفی و پایا از تیره هیپریکاسه (Hypericaceae) است که معمولاً به صورت خودرو در میان کشتزارهای گندم و ذرت یافت می‌شود. در ایران در دامنه کوه‌های البرز،چالوس، مازندران و نقاط غرب ایران و در مسیر قله چین کلاغ به حد زیادی می‌روید.

علف چای و گیاهان مشابه آن (Hypericumها)، بنابر داشتنِ hypericin شناسایی شده‌اند؛ امّا گونهٔ H. perforatum (به‌طور خاص)، یک گیاه دارویی نیرومند و یکی از گیاهان پرفروش در ایالات متّحدهٔ آمریکا است. این گیاه، به‌طور گسترده در مناطق معتدل اروپا (اوکراین و روسیه)، آسیا (ترکیه، هند و چین) و شمال آفریقا (خاورمیانه) و ایالات متّحدهٔ آمریکا پراکنده شده‌است. در هند، بر ارتفاعات بلندتر رشته کوه هیمالیا و در تپّه‌های بخش‌های مرکزی کشور می‌روید.

divider

خواص هوفاریقون

طبع هوفاریقون گرم و خشک می باشد و دارای اثرات درمانی فراوانی است.

  • هوفاریقون قاعده‌آور و مدرمی باشد
  • سبب معالجه بیماری‌های زنان مثل ترشحات واژینال می گردد
  • و نیز مقوی کبد
  • کیسه صفرا و مسهل صفرا می باشد
  • برای معالجه ورم معده و زخم‌های
  • دستگاه گوارش و ترش کردن معده موثر است
  • گیاه هوفاریقون دراز بین بردن فلج و سیاتیک موثر می باشد
  • همچنین انواع زکام، آسم و عفونت های ریوی را با موفقیت درمان می کند.
  • در ضمن برای تحریک دستگاه گوارش
  • کشدن کرم ها و از بین بردن تب هم می باشد
  • در درمان ورم مثانه
  • غلظت ادرار و انسداد لوله های کبد و اسهال دمکرده آن توصیه می گردد

divider

بدین منظور مقدار ۱۵ تا ۳۰ گرم سر شاخه ها و گل خشک شده آن در یک لیتر آب جوش برای زمان ۱۵ دقیقه دم نمایید اگر قبل از غذا میل گردد اشتها آور می باشد اما بعد از غذا در رفع سو هاضمه و ترش کردن غذا و گرفتگی مجاری صفراوی مفید می باشد.

divider

روغن هوفاریقون

باعث از بین رفتن سوختگی ها و آرام کردن درد آنها و سوختگی در آفتاب مصرف می گردد و همچنین این روغن جهت درمان روماتیسم هم استفاده می گردد.هوفاریقون در معالجه افسردگی‌ در افراد مسن همراه با اختلالات اضطرابی، مفید می باشد.این گیاه برای معالجه بیماری کزاز استفاده می شود و اگر برگ های پودر شده آن را روی زخمهای عمیق بریزید این نوع زخمها را بهبود می دهد.

divider

خواص هوفاریقون برای درمان افسردگی

دانشمندان مطالعات فراوانی جهت خواص گل راعی نموده اند. تحقیقات حاکی این بود که افرادی که از این گیاه استفاده کردند نسبت به کسانی که از دارو استفاده نموده اند زودتر معالجه شده اند.

در ضمن عوارض استفاده از قرص های شیمیایی را نیز ندارد.

از این رو این گیاه جهت ضدافسردگی، ضداضطراب، بی خوابی، بدخوابی، احساس بی ارزشی، بی اشتهایی، خونسردی و بی احساسی، افسردگی های فصلی(مانند پاییز، زمستان و یا سستی در بهار وتابستان) استفاده می گرددجهت درمان می‌توانید گل خشک این گیاه را به صورت دم کرده مصرف نمایید برای این کارمقدار دو تا چهار گرم از گل خشک این گیاه را دم گردانید و روزانه سه نوبت بنوشید.

هوفاریقون

خواص ضد میکروبی هوفاریقون

عصاره گیاه دارای اثرات ضدمیکروب و ویروس کشی می باشد. تحقیقات انجام پذیرفته دانشمندان حاکی از اینست که این گیاه بر ضدویروس آنفلوآنزای تیپ های A و B، ویروس تبخال نوع 1 و 2،ویروس وزی کولیا استوماتیتیس و ویروس ایدز(HIV) دارای اثرات موثری می باشد.

روش مصرف هوفاریقون

این گیاه به صورت های زیر استفاده می شود:

  • چای
  • عصاره
  • تنتور
  • کپسول
  • قطره
  • پماد
  • لوسیون
  • گل خشک این گیاه را به صورت دم کرده میتوان استفاده نمود برای این منظور مقدار دو تا چهار گرم از گل خشک این گیاه را دم نموده و روزانه سه نوبت بنوشید. (جمعاً شش تا دوازده گرم در روز).
  • همچنین می توان از تی‌بگ‌های فراهم شده از این گیاه مصرف نمایید. هر تی‌بگ را در یک لیوان آب جوش انداخته و بنوشید روزانه سه بار می‌توانید از این تی‌بگ‌ها مصرف نمایید.
  • این گیاه به شکل قرص یا کپسول نیز فروخته می شود اما باید قبل از استفاده آن به پزشک مراجعه نمایید .

divider

دمنوش هوفاریقون آرامبخش و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

روش تهیّه دمنوش

ترکیبات زیر را به همراه دو لیوان آب سرد در یک قوری- که بهتر است چینی باشد- ریخته، روی حرارت کم قرار می دهیم تا به نقطه جوش برسد؛ سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم(کتری یاسماور) می گذاریم تا درمدّت ۳۰ دقیقه به آرامی دم بکشد؛ پس ازآن، چای راصاف نموده، مصرف می کنیم. این نوشیدنی های گوارا، برخلاف چای معمولی، تا چند روز قابل مصرف می باشند. بدیهی است، بر خلاف چای سیاه، هـرقـدر زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد، کیفیت آن، مطلوب تر خواهد بود. در صورت تمایل می توانید از همان ابتدا از آب جوش استفاده نمایید و نوشیدنی را مشابه چای معمولی دم کنید یا آن که بگذارید چای به مدّت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شعله کم بجوشد. ترجیحا این چای ها را با عسل، خرما یا توت میل کنید. در صورت تمایل می توان چای را با چند قطره آب لیموترش تازه میل کرد.

divider

طرز تهیه روغن هوفاریقون

حدود 500 گرم از گل های تازه آن را برای مدت 3 روز در مخلوطی از یک لیتر روغن زیتون و یک لیتر الکل سفید می خیسانید و بعد از سه روز در ظرفی ریخته و ظرف حاوی مواد را داخل ظرف آبجوش قرار داده تا به غیر مستقیم بجوشد و آنقدر جوشیدن را ادامه می دهند تا الکل آن تبخیر شود و مایعی قرمز رنک باقی بماند که به نام روغن هوفاریقون موسوم است.

divider

خواص روغن هوفاریقون

اگر قطعه ای باند گاز را درون روغن خیس کرده و بر محل درد بگذارند و رویش را ببندند در رفع درد و رماتیسم موثر می باشد. بهتر است برای جلو گیری از هوا خوردن و تجزیه روغن آن را در شیشه های کوچک دربسته نگهدارید و هر نوبت یکی از آنها را باز کرده و مصرف کنید.

divider

فراموش نکنیم : نکته مهم در مورد استفاده از این گیاه این است که ممکن است در بعضی افراد حساسیت ایجاد کند واین عارضه در نور شدت می یابد از این جهت توصیه می شود که از مصرف بسیار زیاد آن خودداری نمایید.

مضرات هوفاریقون

به شکل خوراکی در زنان حامله و شیرده بهتر است استفاده نگردد.

  1. عوارض خفیف و موقتی آن شامل التهاب روده و معده ، آلرژی به گیاه ، ایجاد خستگی و بی خوابی به هستند.
  2. نکتهٔ قابل ذکر در مورد این گیاه و محصولات آن، تداخلات دارویی آن می باشد اگر مشغول استفاده داروهای زیر هستید از مصرف گل راعی دوری نمایید:
  3. سیکلوسپورین، دیگوکسین، تئوفیلین، کاربامازپین، فنی توئین، قرص‌های ضدبارداری، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدمیگرن ( خواص هوفاریقون )


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (22 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits