دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با دستگاه کرایولیپولیز یا پیکر تراشی سرد برای لاغری
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پیکر تراشی سرد، میزان موفقیت بالایی دارد و برای از بین بردن چربی از بدن مؤثر است. همچنین عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روشها مانند لیپوساکشن دارد. این روش نمی تواند پوست شل را سفت کند.

آشنایی با عملکرد پیکر تراشی سرد

پیکر تراشی سرد، یک روش درمان زیبایی برای از بین بردن نواحی چربی در بدن است. این روش با انجماد سلول های چربی در قسمت های مختلف بدن عمل می کند.

به طور مشابه با لیپوساکشن، جراحان پلاستیک و سایر درمانگران از روش پیکر تراشی سرد برای هدف قرار دادن نواحی مختلف بدن استفاده می کنند.

پیکر تراشی سرد در قسمت هایی از بدن صورت می گیرد که از بین بردن چربی ها با رژیم غذایی و ورزش دشوار است.

روش فریز کردن غیر تهاجمی است؛ به این معنا که در این روش از جراحی، بریدگی یا بی حسی استفاده نمی شود.
بنابراین خطر کمتری نسبت به لیپوساکشن دارد. این روش بی خطرتر است، اما مردم باید از برخی از عوارض جانبی احتمالی آگاه باشند.

پیکر تراشی سرد (کرایولیپولیز) چیست ؟

این روش (با نام تجاری تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا)، راهی برای کاهش چربی بدن، با نام پیکر تراشی سرد است. پیکر تراشی سرد، از دمای انجماد برای از بین بردن چربی استفاده می کنند.

سرما به اندازه ای است که به سلول های چربی آسیب می رساند، اما به سلول های دیگر بدن صدمه نمی زند؛ بنابراین نباید به پوست یا بافت زیرین آن آسیب برساند.

در طی این روش، پزشک پوست بالای ناحیه بافت چربی را در داخل دستگاهی که سلول های چربی را خنک می کند، خلأ (وکیوم) می کند. این درجه حرارت سرد، ناحیه مورد نظر از بدن را بی حس کرده و برخی از افراد گزارش داده اند که حس خنک شدن می کنند.

اکثر روش های پیکر تراشی سرد، یک ساعت طول می کشد. زمان برای بهبودی نیاز نیست، زیرا هیچ آسیبی به پوست یا بافت بدن وارد نمی شود.

برخی از افراد احساس درد را در ناحیه فریز شده از چربی گزارش داده اند؛ مشابه آنچه ممکن است بعد از تمرین شدید یا آسیب دیدگی عضلانی ایجاد شود.

پس از انجام عمل، ممکن است چهار تا شش ماه طول بکشد تا سلول های چربی از بدن خارج شوند. در این زمان، سطح چربی به طور متوسط 20 درصد کاهش می یابد.

آیا روش پیکر تراشی سرد یا کرایولیپولیز اثر می کند ؟

پیکر تراشی سرد، میزان موفقیت بالایی دارند. آنها برای از بین بردن نواحی چربی از بدن مؤثر هستند و عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر روشها مانند لیپوساکشن دارند.

اگرچه این روش درمانی می تواند نواحی چربی را از بین ببرد، اما یک درمان معجزه آسا نیست و افراد نباید انتظار داشته باشند که چربی کاملا از بین برود.

این روش برای همه مفید نخواهد بود و ممکن است برخی از افراد عوارض جانبی وخیم تری را نسبت به سایرین تجربه کنند. سبک زندگی و سایر عوامل نیز ممکن است در این مساله نقشی داشته باشند.

فردی که رژیم غذایی ناسالم خود را ادامه می دهد و هم زمان روش پیکر تراشی سرد را انجام می دهد، بدنش بی تحرک باقی مانده و باید انتظار کاهش چربی کمتری داشته باشد.

به این ترتیب، پیکر تراشی سرد نمی تواند پوست شل را سفت کند. اگر پوست در اطراف چربی کشیده شده باشد، فرد ممکن است بعد از استفاده از این روش برای برداشتن چربی، پوست اضافی داشته باشد.

تحقیقات درباره پیکر تراشی سرد چه چیزی می گوید ؟

تحقیقات به طور کلی نشان می دهند که پیکر تراشی سرد یک درمان نسبتا بی خطر و موثر برای برداشتن برخی از نواحی چربی است.

یک مطالعه بازنگری که در سال 2015 در مجله جراحی پلاستیک و ترمیمی منتشر شد و 19 مطالعه قبلی انجام شده بر روی پیکر تراشی سرد را آنالیز کرد.

محققان میزان کاهش چربی را با یک دستگاه کولیس (یک دستگاه اندازه گیری به شکل خط کش) اندازه گیری کردند و دریافتند که افراد به طور متوسط 14.67 تا 28.5 درصد از چربی در نواحی درمان شده با روش پیکر تراشی سرد را از دست داده اند.

هنگامی که این مطالعات میزان چربی را با استفاده از سونوگرافی اندازه گیری کرد، افراد از 10.3 درصد تا 25.5 درصد چربی از دست داده بودند.

مؤلفان هیچ عامل اصلی خطر سلامتی مرتبط با این روش را پیدا نکردند. هیچ کاهشی در سطح عملکردی کبد یا چربی به وجود نیامده است؛ به این معنا که پیکر تراشی سرد، صرفا یک روش درمانی زیبایی محسوب می شود.

علاوه بر این، منجمد کردن چربی بدون ایجاد تغییرات دیگر در شیوه زندگی ممکن است سلامت کلی فرد را بهبود بخشد. یک مطالعه بازنگری جداگانه در سال 2015 که در ژورنال جراحی زیبایی منتشر شد و 16 مطالعه را مورد بررسی قرار داد، گزارش داد که افراد به طور متوسط 19.55 درصد کاهش چربی داشتند.

نویسندگان این مطالعه بر لزوم داده های طولانی مدت در مورد این روند تأکید می کنند. بیشتر مطالعات انجام شده برای تجزیه و تحلیل آنها اندک بوده و نتایج روش پیکر تراشی سرد را با افرادی که از دیگر روش های عمل زیبایی یا تغییرات سبک زندگی استفاده می کنند، مقایسه نکرده است.

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما ماساژ ناحیه، بلافاصله پس از درمان ممکن است کاهش چربی را بهبود بخشد. مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که ماساژ تا دو ماه پس از عمل پیکر تراشی سرد، باعث کاهش بیشتر چربی شده است. اما بعد از 4 ماه، تفاوت دیگر از نظر آماری معنی دار نبود.

عوارض جانبی پیکر تراشی سرد (کرایولیپولیز) چیست ؟

پیکر تراشی سرد یک روش غیر تهاجمی است؛ بنابراین نیازی به بریدگی، بیهوشی، یا داروهایی ندارد که ممکن است باعث واکنش آلرژی زا شود. این بدان معنا است که میزان مشکلات و عوارض جانبی این روش نسبت به روش های تهاجمی مانند لیپوساکشن کمتر است.

تجزیه و تحلیل ژورنال جراحی زیبایی نشان داد که از 1445 نفر، فقط 12 نفر –که کمتر از یک درصد است عوارض از آن گزارش کرده اند. شایع ترین عارضه روش پیکر تراشی سرد، داشتن حس کمتر در ناحیه درمان، نسبت به قبل از درمان است.

سایر عوارض جانبی پیکر تراشی سرد به شرح زیر است:

  • ورم
  • کبودی
  • حساسیت
  • قرمزی پوست
  • درد موضعی

در یک مطالعه بازنگری انجام شده در سال 2015، هیچ گونه عارضه جانبی جدی از قبیل خونریزی، تغییر رنگدانه های پوست یا زخم مشاهده نشده است.

مقاله ای در سال 2014، یک مورد نادر از بیماری به نام هایپرپلازی چربی پارادوکسیکال (paradoxical adipose hyperplasia) را پس از عمل پیکر تراشی سرد شرح می دهد.

بر اساس این مقاله، این عارضه نادر است و فقط 0.005 درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به این عارضه جانبی غیر معمول، افزایش غیر معمول سلول های چربی را تجربه می کنند که می تواند باعث برآمدگی (تورم) ناحیه تحت درمان شود.

این بیماری در مردان و افراد لاتین تبار یا اسپانیایی بیشتر از سایر نژاد ها شایع است.

روش پیکر تراشی سرد برای چه مدت دوام دارد ؟

روش پیکر تراشی سرد، تمام سلول های چربی را از بین می برد و آن سلول های خاص دیگر باز نمی گردند. با این وجود، علم در مورد اثرات طولانی مدت یا اثربخشی روش پیکر تراشی سرد، اطلاعات کمی در اختیار دارد.

اکثر مطالعات، اشخاص تحت درمان را فقط برای چند ماه پس از درمان تحت بررسی قرار داده اند. از بین بردن سلولهای چربی موجود، مانع از بروز سلولهای جدید چربی نمی شود.

از این رو، داشتن یک سبک زندگی سالم برای حفظ نتایج پیکر تراشی سرد ضروری است. فردی که ورزش نمی کند یا یک رژیم غذایی سالم ندارد، ممکن است به زودی شاهد بازگشت چربی باشد.

روش های جایگزین پیکر تراشی سرد چیست ؟

برای افرادی که می خواهند نتایج سریع تری با یک بار درمان داشته باشند، لیپوساکشن ممکن است گزینه بهتری باشد.

از آنجا که لیپوساکشن تهاجمی تر است، خطر ابتلا به عوارض، بسیار بیشتر از روش پیکر تراشی سرد است.

یک مطالعه بازنگری در سال 2015 نشان می دهد که میزان عوارض جزئی با لیپوساکشن 21.7 درصد است. عوارض جانبی قابل توجه، با نرخ 0.38 درصد رخ می دهد.

انواع دیگر روش های غیر جراحی کاهش چربی بدن، شامل موارد زیر است:

  1. لیپولیز تزریقی مانند کیبلا (Kybella)، که از تزریق برای از بین بردن سلول های چربی استفاده می کند.
  2. لیپولیز لیزر مانند اسکالپ شُر (SculpSure)، که از لیزر داغ برای ذوب سلول های چربی استفاده می کند.
  3. لیپولیز فرکانس رادیویی مانند ونکوئیش (Vanquish)، که از موج های رادیویی برای از بین بردن سلول های چربی استفاده می شود

بیشتر بخوانید :

لاغری موضعی با لیزر زرونا : خروج چربی های انباشه شده درون سلول

جوانسازی پوست و لاغری موضعی با لیزر فوتونا

اسکالپشور چیست؟ فواید اسکالپشور در از بین بردن چربی های بدن

آشنایی با تأثیر شگفت انگیز صبحانه بر لاغری و کاهش وزن

پیکر تراشی سرد، یک روش زیبایی است؛ بنابراین علت اصلی چربی ناخواسته را برطرف نمی کند. فردی که وضعیت متابولیکی، دیابت یا شیوه زندگی ناسالم دارد، ممکن است چربی های از دست رفته اش در این روش به سرعت باز گردد.

افرادی که استفاده از روش پیکر تراشی سرد را در نظر می گیرند، باید بدانند که اگرچه وجود نواحی سخت چربی بسیار شایع است، اما این می تواند نشانه ای از یک بیماری دیگر نیز باشد.

صحبت کردن با پزشک قبل از انتخاب هرگونه روش از بین بردن چربی بدن ضروری است.

پیکر تراشی سرد، تنها یک گزینه برای از بین بردن چربی است. فرد باید در مورد گزینه های از بین بردن چربی (مانند ابدومینوپلاستی یا تامی تاک) با پزشک و همچنین در مورد مزایا و عوارض این روشها صحبت کند، که ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits