دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اندازه گیری سطح پروتئین توتال

علت بالا و پایین بودن TP در آزمایش خون

اندازه گیری سطح پروتئین توتال
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
TP آزمایشی است که برای اندازه گیری پروتئین توتال در تشخیص و درمان انواع بیماریهای مرتبط با کبد، کلیه، مغز استخوان، و همچنین سایر اختلالات متابولیکی و یا تغذیه ای کاربرد دارد

تفسیر آزمایش TP

TP آزمایشی است که برای اندازه گیری پروتئین توتال در تشخیص و درمان انواع بیماریهای مرتبط با کبد، کلیه، مغز استخوان، و همچنین سایر اختلالات متابولیکی و یا تغذیه ای کاربرد دارد. منظور از پروتئین توتال مجموعه آلبومین و گلوبولین های خون است و برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد پروتئین های سرم الکتروفورز پروتئین انجام می شود.

افزایش سطح: هیپرگاماگلوبولینمی، گاماپاتی های پلی کلونال و منوکلونال، هیپر پروتئینمی کاذب

کاهش سطح: گاستروانتروپاتی ها، سوختگی های شدید، سندرم نفروتیک، کمبود شدید پروتئین، بیماری های مزمن کبدی، سوء جذب، سوء تغذیه، آگاما گلوبولینمی، کاهش سنتز پروتئین

مقادیر طبیعی:

  • یک سال و بالاتر: ۶٫۳ – ۷٫۹ g/dL
  • مقادیر مرجع برای اطفال کمتر از یک سال تعیین نشده است.

سایر نام ها: پروتئین تام خون، پروتئین توتال سرم

آزمایش

شرایط نمونه گیری در آزمایش TP

1. نیاز به ناشتایی نمی باشد.
2. از مصرف غذاهای پر چرب قبل از انجام آزمایش پرهیز شود. چون لیپمیک بودن نمونه در نتیجه آزمون تداخل می کند.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش TP

1. سن و جنس بیمار را در برگه آزمایش یادداشت کنید.
2. نمونه نباید به مدت زیاد در دمای اتاق بماند زیرا تبخیر نمونه باعث افزایش پروتئین تام خون می شود.
موارد عدم پذیرش نمونه: همولیز شدید نمونه موجب رد آن می شود.

واکنش تداخلی در آزمایش TP

در شرایط داخل بدن (invivo) مصرف استروئیدهای آنابولیک، کلوفیبرات، پروژسترون، اپی نفرین باعث افزایش و مصرف آلوپورینول و استروژن باعٍث کاهش مقدار می گردد. در شرایط آزمایشگاهی (invitro) دکستران افزایش دهنده پروتئین های تام سرم می باشند.

توضیحات در رابطه با آزمایش TP

آزمایش بررسی پروتئین تام پلاسما به منظور بررسی نسبت آلبومین به گلبولین کاربرد دارد. همانطور که میدانید پروتئین ها از اجزای مهم خون در بدن بوده که برای همه سلولها و بافت های بدن یک ماده حیاتی و مهم محسوب می شود. پروتئین های خون به ۲ دسته کلی آلبومین و گلبولین تقسیم می شوند. آلبومین ناقل بسیاری از مولکولهای کوچک در بدن می باشد ولی در عین حال مهم ترین وظیفه آن حفظ فشار اسمزی بدن است و گلوبولین ها شامل آلفا۱ ،آلفا۲ ،بتا و گاما گلبولینها می باشد.

نمونه خون

موارد درخواست اندازه گیری TP

این تست در موارد کاهش وزن زیاد و بی سابقه، علائمی مبنی بر بیماری کبدی و کلیوی و شرایطی مانند ادم درخواست می شود. توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از تورنیکه باعث افزایش غلظت پروتئین‌های خون می‌شود. گرفتن خون از وریدی که سرم به آن متصل شده کاهش کاذب نشان می‌دهد. تبخیر نمونه باعث افزایش کاذب خواهد شد.

عدم ذوب شدن کافی نمونه یخ زده حدود ۱۰ الی ۲۰% اشتباه را باعث می‌شود. حتی یک ساعت ایستادن پس از خواب شبانگاهی باعث افزایش قابل توجه می‌شود. مقدار آن در ۳ ماهه سوم حاملگی کاهش می‌یابد. اندازه گیری رفراکتومتریک پروتئین تام سرم تحت تأثیر هیپر گلیسمی واقع می‌شود. ( بیشتر نشان داد می‌شود) همچنین هیپربیلیروبینمی، همولیز، هیپرلیپیدمی همان تأثیر را می‌گذارد.

نتایج حاصل از روش biuret به طور کاذب با لیپمی، ایکتر و همولیز بالا می‌رود. روش رفراکتومتریک و Biuret نتایج یکسانی روی نمونه‌های شفاف و تمیز دارند.

نقش پروتئین در بدن ما چیست؟


پروتئین ها از کربن ، هیدروژن ، اکسیژن و ازت ساخته شده اند . وجود عنصر ازت در ساختمان پروتئینها عنصری اختصاصی است و تمام ویژگیهای مولکول پروتئین و اعمال مختلف بدن در حقیقت مدیون وجود عنصر ازت است که در دو دسته چربی ها و کربوهیدراتها وجود ندارد .
واحد ساختمانی پروتئین ها ، اسید آمینه است ، ۲۰ نوع اسید آمینه در ترکیب مواد غذایی و همچنین در ساختمان بدن انسان وجود دارد .

بعضی از پروتئینها در آب محلول هستند و برخی دیگر در آب نامحلول هستند . معمولاً پروتئینهای رشته ای در آب نا محلول هستند . هنگامی که پروتئینها در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی مثل حرارت و محیط اسیدی یا قلیایی قرار می گیرند و ویژگیهای طبیعی خود را از دست می دهند . به عنوان مثال پختن پروتئینهای غذایی موجب تخریب مولکول پروتئینی آنها می شود و از نظر فعالیت بیولوژیکی نمی تواند اعمال قبلی خود را انجام دهد . منتها از نظر تغذیه ای مشکلی ایجاد نمی کند و به عنوان یک ماده مغذی برای بدن قابل استفاده است .

  • پروتئین ها برای ساخت آنتی‌بادی‌ها، آنتی‌بادی‌ها در حفاظت بدن در مقابل بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارند.
  • پروتئین‌ها در تنظیم میزان مایعات در بخش‌های مختلف بدن نقش مهمی دارند.
  • پروتئین ها برای رشد و نگهداری بافت‌‌های بدن مورد نیاز هستند، بافت‌های بدن مرتب در حال تخریب و ساخته شدن هستند.
  • مصرف مرتب روزانه پروتئین باعث اطمینان از ساخته شدن بافت‌های جدید می‌شود.
  • ساخت آنزیم‌ها و هورمون ها، آنزیم‌های به عنوان کاتالیزوها در بدن و هورمون‌ها به عنوان نقش‌دهنده به آنزیم‌ها نیاز به مصرف پروتئین دارد.
  • نقش در تعادل اسیدی و قلیائی، پروتئین‌های خون به عنوان مواد خنثی‌کننده عمل می‌کنند تا تعادل اسیدی و قلیائی حفظ شود.
  • تولید انرژی، در صورت کمبود نشاسته و چربی در بدن، پروتئین می‌تواند باعث تولید تولید انرژی در بدن شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

وجود پروتئین در آزمایش ادرار نشانه چیست ؟

پروتئین بالا در ادرار : علت دفع پروتئین از ادرار چیست ؟

پروتئینوری(پروتئین در ادرار)شایع ترین بیماری کلیوی

علت بالا و پایین بودن EPU در آزمایش ادرار

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
  • برچسب‌ها
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits