دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ارزیابی سطح اسمولاریته
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
OSM یا اندازه گیری اسمولاریته اطلاعات ارزشمندی در مورد تعادل مایعات و الکترولیت های بدن فراهم می آورند. اسمولالیته در اثر کم آبی افزایش و در اثر پرآبی کاهش می یابد.


تفسیر آزمایش OSM


OSM یا اندازه گیری اسمولاریته اطلاعات ارزشمندی در مورد تعادل مایعات و الکترولیت های بدن فراهم می آورند. اسمولالیته در اثر کم آبی افزایش و در اثر پرآبی کاهش می یابد. اندازه گیری همزمان اسمولالیته ادرار و اسمولالیته سرم، تفسیر و ارزیابی مشکلات تعادل مایعات بدن را آسانتر خواهد کرد. مقادیر بحرانی اسمولالیته خون عبارتند از :

  • mOsm/kg H2O 265 >
  • mOsm/kg H2O 320 <

مقادیر حدود mOsm/kg H2O 385 در مبتلایان به هیپرگلیسمی (افزایش قندخون)، با گیجی همراه است. اگر مقدار اندازه گیری شده در حدود mOsm/kg H2O 420-400 باشد، ممکن است حمله صرع بزرگ رخ دهد. مقادیر بیشتر از mOsm/kg H2O 420 می تواند مرگبار باشد.

مقادیر طبیعی OSM:

  • بزرگسالان/کهنسالان : mmol/kg 295- 285 یا mOsm/kg H2O 295 - 285
  • کودکان : mOsm/kg H2O 290- 275

مقادیر طبیعی اسمولالیته ادرار:
۱۲ تا ۱۴ ساعت محدودیت مایعات: mOsm/kg H2O 850 <
نمونه تصادفی: ۵۰ – ۱۲۰۰ mOsm/kg H2O یا ۵۰ – ۱۲۰۰ mmol/kg ( بستگی به مقدار مصرف مایعات دارد).

سایر نام ها: اسمولالیته سرم (خون)/ ادرار ،/ Urine Osmolality , blood
نوع نمونه قابل اندازه گیری: سرم، ادرار تصادفی و ۲۴ ساعته

خونگیری

شرایط نمونه گیری در آزمایش OSM

۱- نیاز به ناشتایی یا آمادگی بخصوصی نمی باشد. (سرم)
۲- در مورد اطفال خون از پاشنه پا گرفته شود.
۳- به بیمار تذکر دهید که به منظور آمادگی برای نمونه ادرار ناشتا، ممکن است نیاز به مصرف رژیم غذایی غنی از پروتئین به مدت سه روز پیش از آزمایش دارد.
۴- بیمار را راهنمایی کنید که شب قبل از آزمایش یک شام خشک صرف نماید وتا زمان خاتمه آزمایش در روز بعد هیچگونه مایعی ننوشد. (ادرار)

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش OSM

۱- سن بیمار را در برگه آزمایش یادداشت کنید.
۲- از مصرف بیش از حد مایعات و الکل قبل از نمونه گیری اجتناب گردد.
۳- برای گرفتن نمونه ناشتا از بیمار بخواهید تا مثانه اش را حدود ساعت ۶ صبح تخلیه نماید و ادرار را دور بریزد. سپس ادرار مربوط به آزمایش را ساعت ۸ صبح جمع آوری نماید.
۴- وضعیت ناشتایی بیمار را در برگه آزمایش ذکر کنید.
۵- پس از نمونه گیری غذا و نوشیدنی برای بیمار فراهم کنید.

کاربردهای بالینی آزمایش OSM

۱- ارزیابی وضعیت مایعات بدن و عدم تعادل الکترولیت ها
۲- ارزیابی بیماری های مرتبط با هورمون آنتی دیورتیک (ADH)
۳- تشخیص وجود اسیدهای آلی، قندها یا اتانول
۴- اسمولالیته نقش مهمی در سم شناسی و اقدامات لازم برای بررسی وضع بیمار در حال اغماء دارد.

افزایش سطح اسمولالیته سرم در آزمایش OSM

۱- در بیماران هیپرناترمی (افزایش سدیم خون)، هیپرگلیسمی، هیپرگلیسمی غیر ستونی هیپراُسمولار، کتوز و اَزتمی، تعداد ذرات حل شده در خون افزایش یافته و اسمولالیته سرم بالا می رود.
۲- در کم آبی به علت عدم جایگزینی آب از دست رفته، اُسمولالیته خون( سرم) افزایش می یابد.
۳- مصرف اتانول، متانول یا اتیلن گلیکول موجب به هدر رفتن و دفع آب آزاد از کلیه ها در نتیجه افزایش اُسمولالیته سرم می گردد. علاوه بر این محصولات جانبی این داروها نیز خود موجب افزایش تعداد مواد حل شونده در خون شده و اُسمولالیته را افزایش می دهد.
۴- در اورمی، دیابت بی مزه، نکروز توبولی کلیه و پیلونفریت شدید تغلیظ ادرار به خوبی انجام نشده، آب آزاد اتلاف می گردد و اُسمولالیته سرم افزایش می یابد.

آزمایش

کاهش سطح اسمولالیته سرم در آزمایش OSM

۱- زیاد شدن مقدار آب بدن به طوری که بیشتر از مقدار دفعی آن گردد موجب تجمع آب اضافی آزاد در خون شده و اسمولالیته را کاهش می دهد.
۲- در سندرم ترشح نامناسب( ADH (SIADH با وجود عوامل مهارکننده طبیعی ترشح این هورمون به طور نامناسبی ترشح می شود. در نتیجه مقدار زیادی آب از کلیه ها بازجذب می شود و اسمولالیته سرم کاهش می یابد.
۳- سندرم های پارانئوپلاستیک همراه با کارسینوم ریه، پستان، کولون منابع نابجا و خودکار ترشح ADH می باشند. پاتوفیزیولوژی آن مشابه SIADH است که شرح داده شد.

افزایش سطح اسمولالیته ادرار در آزمایش OSM

اسمولالیته ادرار رابطه معکوس با اسمولالیته سرم دارد.
1. سندرم ترشح نامناسب (ADH (SIADH
2. سندرم های پارانئوپلاستیک همراه با کارسینوم ریه، پستان، کولون.
3. شوک ( پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی بدن به شوک به حداقل رساندن اتلاف آب بدن می باشد).
4. در سیروز کبدی و نارسایی احتقانی قلب به سبب احتباس آب در کلیه، مقدار آب آزاد دفعی کاهش یافته و اسمولالیته ادرار افزایش می یابد.

کاهش سطح اسمولالیته ادرار در آزمایش OSM

1. دیابت بیمزه که به دلیل عدم ترشح نا کافی هورمون ADH ایجاد می شود توانایی باز جذب آب در کلیه ها کاهش یافته، و منجر به افزایش اسمولالیته سرم و کاهش اسمولالیته ادرار می گردد.
2. زیاده روی در مصرف مایعات
3. در نکروز توبولی کلیه و پیلونفریت شدید تغلیظ ادرار در کلیه ها کاسته شده و مازاد آب دفعی از کلیه ها منجر به کاهش اسمولالیته ادرار می گردد.

عوامل مداخله گر آزمایش OSM

  • مصرف گلوکز و اوره در سرم باعث افزایش در شرایط آزمایشگاهی و مصرف کاربامازپین، کلرتالیدون، سیس پلاتین، سیکلوفسفامید، فلوکستین و تیازیدها باعث کاهش اسمولالیته در شرایط داخل بدن می شود.
  • وجود کورتیکواستروئیدها، انسولین، گلیسیرین، مانیتول و متوکسی فلوران باعث افزایش اسمولالیته سرم در شرایط داخل بدن می شود.
  • در ادرار مصرف گلوکز، اوره باعث کاهش اسمولالیته در شرایط آزمایشگاه و مصرف عوامل ضد درد، کاربامازپین و سیکلوفسفاماید باعث افزایش و مصرف استوهگزامید، گلی بنکلامید، لیتیم، ورزش و گرسنگی باعث کاهش اسمولالیته ادرار در شرایط داخل بدن خواهد شد.

توضیحات در مورد آزمایش OSM

  • اسمولالیته ادرار در مقایسه با وزن مخصوص، معیار دقیق تری برای تعیین غلظت ادرار می باشد.
  • افزایش شکاف بین اسمولالیته اندازه گیری شده با اسمولالیته محاسبه شده ممکن است نشان دهنده مصرف سمومی از قبیل اتیلن گلیکول، متانول و ایزوپروپانول باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

MCHC در آزمایش خون به چه معناست؟

بالا و پایین بودن تست ESR در آزمایش خون نشانه چیست ؟

آزمایش وزن مخصوص ادرار | Specific gravity در آزمایش ادرار چیست ؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
  • برچسب‌ها
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits