دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با قرص گلی‌ بنکلامید و موارد مصرف آن
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گلی بنکلامید اصولاً در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) استفاده می‌شود.


معرفی قرص گلی بنکلامید


گلی‌ بنکلامید (Glibenclamide) جزء داروهای سولفونیل اوره به شمار می آید. این نوع داروها لوزالمعده را تحریک می کنند تا انسولین بیشتری ترشح کند و بدین ترتیب سطح قند خون نیز پایین می آید. این داروها مشابه انسولین عمل کرده و برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شوند.


این قرص دارای اثراتی همچون انسولین است زیرا مصرف آن موجب ترشح بیشتر انسولین شده و بدین ترتیب میزان انسولین خون افزایش و قند خون نیز بسیار کاهش می یابد. برای اینکه شخص دچار هیپوگلیسمی یا علائم کاهش قند خون نشود، بایستی به طور منظم غذا خورده و قرص را قبل از غذا و یا بعد از آن مصرف نماید. انواع داروهای دسته سولفونیل اوره دارای اثرات کوتاه، متوسط و یا طولانی هستند. اثر این قرص نیز متوسط است و با مصرف اولین دوز شروع می شود.


مصرف طولانی مدت گلی بن کلامید مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع گلی بن کلامید همراه با متفورمین استفاده می شود. ترکیب این دو دارو به دلیل تحریک هم زمان لوزالمعده برای تولید انسولین بیشتر و کاهش حساسیت سلول های بدن نسبت به انسولین است.


موارد مصرف قرص گلی‌ بنکلامید


نوعی داروی خوراکی برای درمان دیابت می‌باشد. این دارو اصولاً در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) استفاده می‌شود.


این دارو با تحریک سلول های بتا لوزالمعده بدن را وادار می کند تا انسولین بیشتری تولید کند سایر داروهای این گروه کلروپروپامید – گلی میپراید – گلی پیزاید – تولازامید – تولبوتامید و گلی کلازید هستند.


گلی بن کلامید در دیابت نوع ۲ کاربرد دارد و در دیابت نوع ۱ بی تاثیر است. معمولا برای بیماران دیابتی چاق کمتر از گلی بن کلامید استفاده می شود چون این دارو باعث بروز افزایش وزن می شود. بنابراین در بیماران دیابتی که لاغر هستند گلی بن کلامید گزینه مناسب تری است.

دیابت

مکانیسم اثر گلی‌ بنکلامید


باعث تحریک و آزاد شدن مقادیر بیشتر انسولین از لوزالمعده (پانکراس) می‌شود.این کار را با بلوک گیرنده‌های پتاسیم در سلولهای بتای جزایر لانگرهانس انجام می‌دهد. انسولین هورمونی است که از پانکراس ترشح می‌شود و میزان قند خون را کنترل می‌کند. گلی بن کلامید معمولاً در درمان بیماران دچار دیابت نوع یک (وابسته به انسولین) بکار نمی‌رود، چرا که اساساً در این بیماران پانکراس قادر به ساخت انسولین نمی‌باشد. البته مصرف بلندمدت گلی بن کلامید موجب افزایش حساسیت بافتهای محیطی مانند کبد، عضلات و بافت چربی به انسولین می‌شود ولی این مکانیسم فرعی است.

فارماکوکنتیک گلی بنکلامید


مدت اثر دارو 12 تا 24 ساعت است . متابولیسم گلی بنکلامید عمدتا کبدی است و متابولیت های دارو از طریق صفرا و ادرار دفع می شوند.


نحوه مصرف گلی بنکلامید


معمولا روزانه دو عدد (حداکثر دوز مصرفی) از قرص گلی بنکلامید, نیم ساعت قبل از غذا مصرف می شود. بعد از مصرف دارو بایستی شخص غذا خورده و آن را به تاخیر نیندازد. ابتدا مصرف دارو با دوز کم شروع شده و بعد از پیدایش اثرات آن به تدریج میزان دارو افزایش می یابد تا به مقداری که مد نظر پزشک است برسد. بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی قرص را افزایش ندهید، زیرا ممکن است قند خون به شدت افت پیدا کند. از طرفی فشار زیادی هم بر سلول های پانکراس خواهد آمد.

گلی بن کلامید


مصرف گلی بنکلامید در بارداری و شیردهی


در صورتی که گلی بن کلامید در بارداری مصرف شود مصرف آن باید ۲ تا ۴ هفته پیش از زایمان قطع شود. مصرف قرص گلی بن کلامید در شیردهی نیاز به مطالعات بیشتر وجود دارد.

عوارض قرص گلی‌ بنکلامید


گلی بنکلامید اصولاً داروی کم عارضه‌ای تلقی می‌شود. عارضه اصلی آن افت قند خون و افزایش وزن است. سایر عوارض: سردرد، تهوع، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست و افزایش وزن، افت هوشیاری، تشنج، زردی چشم‌ها یا پوست، تیرگی ادرار یا کم رنگی مدفوع، تب، گلودرد، بثورات جلدی، خارش یا کهیر، تورم زبان، لب‌ها یا صورت، حساسیت به نور آفتاب، خونریزی یا کبود شدگی غیر معمول.


موارد منع مصرف گلی بنکلامید


اگر دچار بیماری های کلیوی و کبدی هستید یا عمل جراحی قلب بار انجام داده اید و یا دچار سکته قلبی شده اید، بهتر است از قرص گلی بنکلامید استفاده نکنید زیرا مشکلات و ناراحتی های شما بیشتر می شوند.

قرص گلی بن کلامید


تداخلات دارویی گلی بنکلامید


در صورت مصرف همزمان گلی بن کلامید با داروهای زیر افزایش دوز گلی بن کلامید لازم است:

  • کورتیکواستروئیدها
  • دیورتیک های تیازیدی
  • هورمون های تیروئیدی
  • OCP
  • ریفامپین
  • مهارکننده های انیدرازکربنیک
  • لیتیم
  • آسپاراژیناز
  • بتابلاکرها ممکن است علائم هیپوگلایمسی را پنهان کنند.
  • گلی بن کلامید غلظت سرمی دیگوکسین را بالا می برد
  • گلی بن کلامید اثر ضد انعقادهای خوراکی را کاهش یا افزایش می دهد.

توصیه های دارویی گلی بن کلامید

  • با مصرف این نوع قرص احتمال پایین آمدن شدید قند خون به هنگام داشتن فعالیت فیزیکی و یا تاخیر در خوردن غذا وجود دارد. بنابراین بهتر است همیشه مقداری غذا و یا تنقلات شیرین همراه خود داشته باشید تا بتوانید جلوی حملات احتمالی کاهش قند خون را بگیرید و از بیهوش شدن خود جلوگیری کنید.
  • اگر قند خون بالایی دارید، داروهایی مثل بنکلامید نمی توانند قند خون را کنترل و آن را پایین بیاورند. بنابراین بهتر است برای درمان از تزریق انسولین استفاده کنید.
  • اگر این دارو را با داروهای دیگری مصرف کردید و دچار افت قند خون حاد شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • با مصرف این نوع قرص احتمال پایین آمدن شدید قند خون به هنگام داشتن فعالیت فیزیکی و یا تاخیر در خوردن غذا وجود دارد. بنابراین بهتر است همیشه مقداری غذا و یا تنقلات شیرین همراه خود داشته باشید تا بتوانید جلوی حملات احتمالی کاهش قند خون را بگیرید و از بیهوش شدن خود جلوگیری کنید.
  • اگر قند خون بالایی دارید، داروهایی مثل بنکلامید نمی توانند قند خون را کنترل و آن را پایین بیاورند. بنابراین بهتر است برای درمان از تزریق انسولین استفاده کنید.
  • اگر این دارو را با داروهای دیگری مصرف کردید و دچار افت قند خون حاد شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.


شرایط نگهداری گلی بن کلامید


دارو را در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

separator line

یبشتر بخوانید:

با داروی ضد دیابت سیتاگلیپتین آشنا شوید

همه چیز در مورد موارد مصرف داروی ضد دیابت کلرپروپامید

عوارض مصرف متفورمین (گلوکوفاژ)

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits