دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت بین جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس در چیست ؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
عمل جراحی اسلیو، معده به شکل یک موز برش داده می‌شود ولی بای پس معده مسیر گوارش را تغییر می‌دهد و همین امر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را به شدت افزایش دهد اما اسلیو معده به خودی خود احتمال بروز سرطان را افزایش نمی‌دهد.

تفاوت اسلیو معده و بای پس

برنامه ورزشی و رژیم غذایی از محبوب‌ترین روش‌ها برای لاغری و تناسب اندام به شمار می‌آیند.

در برخی از موارد، افراد با توده چربی بالا نمی‌توانند با روش‌های معمولی و طبیعی اضافه وزن خود را کاهش دهند. از طرفی فرآیند‌های طبیعی عموما بسیار طولانی و خسته کننده است.

در صورت کارساز نبودن روش‌های طبیعی، استفاده از روش‌های دیگر مانند عمل جراحی استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم درباره تفاوت‌های جراحی اسلیو و بای پس صحبت کنیم.

انواع عمل لاغری

با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های مختلفی برای لاغری و تناسب اندام به دنیای پزشکی معرفی شده که عمل جراحی نیز نمونه‎ای از این روش‌ها است.

از مشهورترین و معروفترین عمل‌هایی که امروزه برای لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جراحی اسلیو معده
  2. جراحی بای پس معده

جراحی اسلیو معده چیست ؟

در عمل جراحی اسلیو، معده به شکل یک موز برش داده می‌شود. محاسن جراحی اسلیو معده شامل موارد زیر است:

حجم معده تا ۸۵ درصد کاهش می‌یابد و به همین ترتیب، مصرف غذا به صورت چشمگیری کم خواهد شد.

فواید جراحی اسلیو معده

  • حفظ پیلور معده
  • عدم نیاز به قرار دادن جسم خارجی در بدن
  • کاهش وزن در طول دو سال به تدریج
  • کاهش ریسک و بیماری‌های ناشی از افت شدید وزن بدن
  • ساده بودن روند جراحی
  • شیوه عمل به صورت لاپاراسکوپی است

جراحی بای پس معده چیست ؟

در عمل جراحی بای پس معده، قسمت بالایی معده که حجم بسیار کمی دارد و تنها ۲۸ گرم غذا را می‌تواند در خود جای دهد، از معده اصلی جدا می‌شود.

این کیسه کوچک به صورت مستقیم به روده کوچک متصل است تا غذا وارد معده نشود با ورود مستقیم غذا از کیسه کوچک به روده کوچک، بدن کالری به نسبت کمتری جذب‌ می‌کند.

عوارض جراحی بای پس معده

بعد از جراحی بای پس معده معمولا افراد با برخی از مشکلات همراه خواهند بود.

  • سوء هاضمه
  • حالات تهوع
  • افت قند خون
  • عفونت زخم‌ها
  • خونریزی
  • انسداد رگ‌ها به دلیل لخته‌های خونی
  • سنگ کیسه صفرا

تفاوت بین جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس چیست ؟

این که کدام نوع عمل برای شما جواب می‌دهد برای افراد مختلف متفاوت است. برای انتخاب اصولی، استفاده از نظر پزشکان اهمیت بسزایی دارد.

  • در عمل اسلیو معده بیماران در طول ۱۲ تا ۱۸ ماه به صورت میانگین ۶۰ الی ۷۰ درصد وزن اضافی خود را از دست خواهند داد.
  • در عمل بای پس معده بیماران ۵۰ تا ۸۰ درصد وزن اضافی خود را در ۱۲ تا ۱۸ ماه از دست می‌دهند.
  • عمل بای پس برای افرادی توصیه می‌شود که شاخص توده آن‌ها بالاتر از ۴۵ است.

تفاوت اسلیو معده و بای پس

اسلیو معده بهتر است یا بای پس ؟

نتایج به دست آمده از کسانی که اسلیو معده و بای پس معده را انجام داده اند نشان می‌دهد که هر دو عمل نتایج رضایت بخشی را به همراه داشته است.

اما اگر صحبت به برتری و مقایسه باشد، جراحی اسلیو معده بهتر است. مهم‌ترین دلایلی که موجب برتری عمل اسلیو معده نسبت به بای پس معده شده شامل موارد زیر است:

  1. کوتاه بودن زمان جراحی و بیهوشی اسلیو معده : در عمل جراحی اسلیو معده مدت زمان لازم برای عمل و مدت بیهوشی کمتر از یک ساعت است در صورتیکه عمل بای پس معده به دلیل جزئیات بیشتری که دارد، بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد.
  2. با جراحی اسلیو معده کمتر احساس گرسنگی می‌کنید : مهم‌ترین مزیت عمل اسلیو معده نسبت به بای پس معده احساس گرسنگی کمتر نسبت به گذشته خواهد بود. دلیل این امر، کاهش مقدار هورمون گرسنگی است که به دلیل کوچک تر شدن معده در این جراحی به وجود می‌آید. در اسلیو معده درست آن قسمتی از معده بریده می‌شود که نوعی هورمون به نام گرلین را ترشح می‌کند. وظیفه این هورمون، ارسال دستور گرسنگی به مغز ارسال است. زمانیکه این قسمت از معده بریده شود دیگر خبری از هورمون گرلین نبوده و فرد کمتر احساس گرسنگی خواهد کرد.
  3. در اسلیو معده به مرور زمان وزن کم می‌کنید : افرادی که اسلیو معده را به بای پس ترجیح داده اند، با سرعت کمتری وزن خود را از دست می‌دهند و در نتیجه ریسک‌های حاصل از کاهش وزن سریع وجود نخواهد داشت. کاهش تدریجی وزن از افتادگی و شل شدن پوست و ترک‌های پوستی تا سطح قابل توجهی جلوگیری می‌کند. کسانی که از اسلیو معده استفاده می‌کنند فرآیند لاغر شدن آن‌ها تدریجی است.
  4. عدم بروز سندروم دامپینگ : سندروم دامپینگ یا تخلیه سریع معده وضعیتی است که در آن، تخلیه غذا و به خصوص کربوهیدرات‌ها از معده به روده کوچک سریع اتفاق می‌افتد.

مهم‌ترین علائم سندروم دامپینگ که ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بعد از غذا خوردن بروز می‌کند، شامل موارد زیر است :

  • دل درد
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • سرگیجه، سرخی بدن
  • افزایش شدید ضربان قلب

افرادی که اسلیو معده را انجام می‌دهند به ندرت به سندروم دامپینگ مبتلا می‌شوند

دوران نقاهت اسلیو معده

دو روز بعد از عمل اسلیو معده از بیمارستان مرخص خواهید شد و بعد از سه روز استراحت در منزل، بهبودی کامل خود را کسب خواهید کرد.

با این حال بازگشت به روند طبیعی زندگی می‌تواند تا ۲ هفته به طول بیانجامد. بعد از دوران نقاهت می‌توانید به راحتی ورزش کرده و نگران عمل خود نباشید.

روند بهبودی برای بای پس معده کاملا متفاوت است. دوران نقاهت تا بهبودی کامل ممکن است چندین ماه طول بکشد؛ بنابراین اگر روند بهبود و دوران نقاهت برای شما مهم است، عمل اسلیو معده می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

در جراحی اسلیو معده تغییری در مسیر گوارش ایجاد نمی‌شود

تفاوت بای پس معده با اسلیو معده

  1. مهم‌ترین تفاوت بای پس معده با اسلیو معده تغییری است که در مسیر طبیعی گوارش ایجاد می‌شود.
  2. در بای پس معده دیگر بدن نمی‌تواند همانند قبل از عمل، غذا را هضم و جذب کند.
  3. اما در اسلیو معده تنها معده برش داده شده و کوچکتر می‌شود، اما تغییری در مسیر گوارش ایجاد نشده و بدن همانند قبل فرآیند جذب را ادامه خواهد داد.
  4. مواد مغذی پس از بای پس، به دلیل دور زدن معده همانند گذشته جذب نخواهند شد بنابراین لازم است برخی از ویتامین‌ها و املاح به بیمار تزریق شود تا دچار اختلالات تغذیه‌ای نشود.
  5. جراحی اسلیو معده سازگار با دیگر انواع جراحی‌ها.
  6. در روش اسلیو معده، در صورتی که بعدها نیاز به آندوسکوپی و معاینه قسمت‌های معده داشته باشید می‌توانید این کار را انجام دهید.
  7. دلیل این امر این است که معده تنها کوچکتر شده و مسیر آن تغییر نکرده است. برخی از افراد به دلیل میزان توده چربی که دارند در بعضی از شرایط به عمل دوم نیاز خواهند داشت.
  8. با اسلیو معده محدودیتی برای عمل دوم نخواهید داشت.

بای پس و ریسک ابتلا به سرطان

بای پس معده مسیر گوارش را تغییر می‌دهد و همین امر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را به شدت افزایش دهد اما اسلیو معده به خودی خود احتمال بروز سرطان را افزایش نمی‌دهد؛ بنابراین اسلیو معده نسبت به بای پس معده از امنیت بالاتری برخوردار است.

بررسی هزینه جراحی اسلیو معده و بای پس معده ؟

جراحی اسلیو معده علاوه بر تمام محاسنی که دارد از هزینه به نسبت کمتری نسبت به بای پس معده برخوردار است.

به طور کلی همانگونه که گفته شد، عمل اسلیو نسبت به بای پس از جنبه‌های مختلف از جمله دوران نقاهت، کاهش وزن به مرور زمان و ... جراحی بسیار بهتری نسبت به بای پس به نظر می‌رسد.

به نظر شما اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده ؟


بیشتر بخوانید :

فواید و عوارض جراحی اسلیو معده برای درمان چاقی

آیا درمان چاقی با جراحی بای پس معده خطرناک است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits