دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۰ خوراکی کارساز برای درمان سریعتر آنفولانزا و سرماخوردگی
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
با رسیدن فصل سرما بسیاری از افراد مبتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی می شوند. در این بیماری مواد غذایی که مصرف می شود بسیار مهم بوده و می تواند موجب بهبود بیماری گردد. با ما باشید تا بهترینِ این مواد غذایی را معرفی کنیم.

خوراکی های مفید برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

درمان آنفولانزا: با فرا رسیدن پاییز و ورود به فصل سرما بسیاری از افراد در معرض بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا قرار دارند. اما می توان با برخی از داروهای طبیعی نرخ ابتلا به این نوع بیماری ها را تا حد زیادی کنترل کرد.

برخی از خوراکی ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. بسیاری از ما با ویتامین C به عنوان یکی از قوی ترین داروهای ضد سرماخوردگی آشنایی داریم. اما فارغ از ویتامین C برخی دیگر از ویتامین ها نیز در درمان سرماخوردگی موثرند.

البته پیش از تصمیم گیری برای درمان آنفولانزای خود با روش های مختلف بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. با این وجود می توانید با برخی از روش های ساده با بیماری خود مبارزه کنید.

1. ویتامین D برای درمان آنفولانزا

دکتر بری بیل متخصص تغذیه و سلامت در خصوص ویتامین D می گوید: "ویتامین D نقش مهمی در کمک به سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس ها قبل از اینکه در معرض عفونت های حاد قرار گیرد دارد."

به گفته وی بهتر است که افراد در طول ماه های سرد سال ویتامین D بیشتری مصرف کنند تا اطمینان حاصل شود که در طول سال به میزان کافی ویتامین دریافت می کنند.

مصرف مکمل های ویتامین D خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را کاهش می دهد. به جای یک مکمل، می توانید از مواد مغذی که به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند استفاده کنید. غذاهای سرشار از ویتامین D مانند قارچ، زرده تخم مرغ، ماهی های چرب و محصولات غنی شده با ویتامین D مانند شیر گیاهی و غلات را شامل می شوند.

2. زردچوبه برای درمان آنفولانزا

مقدار مصرف حدود 500 میلی گرم زردچوبه در روز می تواند به مبارزه با بیماری هایی مثل سرماخوردگی کمک کند. این ریشه قوی در خانواده زنجبیل ضد سرماخوردگی و آنفولانزا است و کارکردی خیره کننده در درمان شما دارد.

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب سراسر بدن نیز کمک می کند.

این ماده دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی متعددی است که نه تنها با سرماخوردگی، بلکه با انواع سموم محیطی، آلاینده ها، مواد شیمیایی، استرس های جسمی، مکانیکی و روانی، قند خون بالا، آسیب UV، تشعشعات و سیگار کشیدن نیز مبارزه می کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر زردچوبه برای درمان سرماخوردگی

3. سیر برای درمان آنفولانزا

یک آنتی بیوتیک طبیعی قدرتمند غنی از آنتی اکسیدان‌ها مانند آلیسین است. سیر باعث تحریک سلول‌های سفید خون، و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. آنتی اکسیدان های موجود در سیر همچنین باعث جلوگیری از آسیب های رادیکال های آزاد به ساختار سلولی خواهد شد و به درمان آنفولانزا کمک می کند.

بیشتر بخوانید: درمان سرماخوردگی با سیر : فواید مصرف سیر برای درمان آنفولانزا

غذاهای مقوی برای آنفولانزا

4. ماست های پروبیوتیک برای درمان آنفولانزا

پروبیوتیک ها باعث سلامت روده، پشتیبانی از سیستم ایمنی سالم و دفع عوامل بیماری زا، از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا می شوند. علاوه بر افزایش فعالیت سیستم ایمنی، پروبیوتیک ها همچنین با تولید مواد ضد باکتری و کشتن و یا غیر فعال کردن باکتری ها، بیماری را درمان می‌ کنند.

5. چای برای درمان آنفولانزا

نوشیدن آن طیف گستردهای از مزایای سلامتی را به همراه دارد که یکی از آن ها تقویت سیستم ایمنی بدن به خاطر وجود آنتی اکسیدان های قوی در چای است. اگر چای سبز را با عسل و لیمو بنوشید، همان خاصیت چای سیاه را برای درمان دارد، اما برعکس چای سیاه، به خواب لطمه ای نمی زند و باعث می شود خوابی عمیق به درمان بیماری شما کمک کند.

6. شکلات تیره برای درمان آنفولانزا

شکلات سیاه سرشار از فلاوونوئیدها است. این آنتی اکسیدان که در بیشتر میوه‌ ها و سبزیجات نیز وجود دارد با بسیاری از بیماری ها از راه تقویت سیستم ایمنی بدن مقابله می کند. در واقع به نظر می‌رسد که شکلات سیاه بیشتر از مواد غذایی دیگر حاوی این آنتی اکسیدان‌ها است.

7. فلفل قرمز برای درمان آنفولانزا

میزان ویتامین ث موجود در این فلفل دو برابر مرکبات است و ثابت شده که مصرف میزان کافی ویتامین ث اگرچه نقش پیشگیری کننده ندارد اما طول دوره بیماری های ویروسی را کوتاه می کند.

8. آجیل برای درمان آنفولانزا

مقادیر زیادی ویتامین E دارد که ثابت شده این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی و دارای اثرات ضد التهابی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است می به درمان آنفولانزا کمک می کند.

برای بهبود آنفولانزا چه بخوریم ؟

9. ماهی قزل آلا برای درمان آنفولانزا

یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مزمن را از طریق کاهش فرایند التهابی در بدن کم می کند ضمن این که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز میشود. و از غذاهای مفید برای درمان آنفولانزا است.

10. سوپ مرغ و سبزیجات برای درمان آنفولانزا

سبزیجات منبع ویتامین و مواد معدنی هستند که خواص زیادی برای بدن مخصوصا هنگام بیماری دارند. مصرف سوپ مرغ و سبزیجات باعث می شود تا پروتئین بدن تامین شده و قدرت و انرژی از دست رفته به بدن برگردد.

توصیه می شود که هنگام بیماری آنفولانزا، در سوپ مرغ، علاوه بر سبزیجات تازه، کمی رشته فرنگی هم اضافه کنید. سوپ مرغ و سبزیجات در برطرف کرد عفونت های به وجود آمده موثر است و عملکرد گلبول های سفید را بهتر می کند.

11. سوپ مرغ و لوبیا یا نخود فرنگی برای درمان آنفولانزا

مرغ، تنها گزینه پروتئین برای شما نیست. گاهی اوقات وقتی بیمار می شوید، مصرف سوپ مرغ برای شما خوشایند نبوده و شما با اضافه کردن مواد مغذی دیگر ، میل بیشتری به غذا خواهید داشت. شما می توانید از لوبیا یا نخود فرنگی برای دریافت پروتئین استفاده کنید.

پروتئین های گیاهی مانند لوبیا و نخود فرنگی گزینه خوبی در روند بهبودی شما هستند. لوبیا و نخود فرنگی، درست مانند مرغ، دارای پروتئین بالا و مواد مغذی بوده و مصرف آن در سوپ، باعث آبرسانی به بدن در هنگام بیماری می شود.

مواد غذایی مناسب برای درمان آنفولانزا

12. میوه ها و سبزیجات رنگی برای درمان آنفولانزا

زمانی که شما بیمار هستید و سیستم ایمنی بدن شما به خطر افتاده است، بهتر است تا می توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید. این کار، یک روش هوشمندانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبودی شما است.

با مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات در طی روز و هنگام بیماری، یک قدم به بهبودی نزدیک می شوید زیرا میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان بوده و همه ما می دانیم که آنتی اکسیدان ها در حفظ سلامتی شما و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند، بنابراین مصرف آن ها یک ایده خوب است.

انتخاب میوه هایی مانند پرتقال و انواع توت ها برای دریافت آنتی اکسیدان بیشتر به هنگام بیماری، ضروری است. شما می توانید وعده های غذایی کم حجم با فواصل کوتاه مصرف کنید اما سعی کنید این مواد غذایی در سفره رژیم غذایی شما قرار گیرند.

13. آب پرتقال تازه برای درمان آنفولانزا

آب پرتقال منبع قوی آنتی اکسیدان و ویتامین C است که برخی از مطالعات نشان می دهد به طور موثری می تواند در کاهش مدت سرماخوردگی و بیماری آنفلوآنزا نقش داشته باشد. اما مصرف بیش از حد آن هم ممکن است در واقع شما را بدتر کند.

بدن شما فقط می تواند یک ویتامین C را به میزان یک بار جذب کند و اگر شما بیش از حد ویتامین C مصرف کنید، می تواند باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش شود.

شما می توانید به جای مصرف بیش از حد آب پرتقال، کمی آب معمولی به آب پرتقال اضافه کرده و آن را بنوشید. با این کار، بدن شما به طور موثری هیدراته خواهد ماند و علاوه بر بهبودی، با دریافت ویتامین C، قند و کالری هم دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: با خواص حیرت انگیز آب پرتقال برای سلامتی آشنا شوید

14. گوشت گاو برای درمان آنفولانزا

یکی دیگر از مواد مغذی که می تواند هنگام بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی برای شما مفید باشد، مصرف گوشت گاو است. زیرا گوشت گاو حاوی روی است و مطالعات نشان می دهد که مواد معدنی مانند روی، کمک می کند تا با تنظیم سیستم ایمنی بدن به راحتی بتوانید با عفونت مقابله کنید.

علاوه بر مصرف گوشت در غذای روزانه، استفاده از مکمل های روی ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد. برخی از محققان معتقدند که مکمل روی ممکن است از منابع غذایی هم مفیدتر باشد. 200 گرم گوشت گاو، حاوی حدود 7 میلی گرم روی است و در هنگام بیماری مصرف آن توصیه می شود.

همچنین گوشت گاو، غنی از پروتئین و ویتامین B است که ممکن است به شما کمک کند تا کاملا از بیماری آنفولانزا خلاص شوید. از جمله دیگر منابع خوب روی می توان صدف و میگو را نام برد.

هر چند ممکن است صدف زیاد در دسترس نباشد، اما گوشت گاو و مکمل روی را تقریبا می توانید به آسانی مصرف کنید. چنانچه می خواهید مواد غذایی ساده و ملایمی در هنگام بیماری مصرف کنید که معده به آسانی آن را تحمل کند، از موز، برنج، سیب‌زمینی و نان تست استفاده کنید.

برای درمان سرماخوردگی چه بخوریم ؟

15. زنجبیل برای درمان آنفولانزا

درمان سریع بیماری آنفولانزا با زنجبیل باورنکردنی است. ممکن است غذاها یا نوشیدنی های حاوی زنجبیل مشکلات دردهای معده مربوط به بیماری آنفولانزا را از بین ببرند. تحقیقات نشان می دهد که ریشه زنجبیل، ضد التهابی است و برای حالت تهوع در هنگام بیماری آنفلوآنزا و سایر بیماری ها، موثر است.

زنجبیل یک درمان سنتی و خانگی محسوب شده و خاصیت زیادی در بهبود بیماری های التهابی دارد. شما می توانید کمی زنجبیل را به سوپ یا چای اضافه کرده و مصرف کنید. علاوه بر این پودر زنجبیل، در درمان درد های عضلانی هنگام بیماری موثر است. زنجبیل در درمان درد شکم و معده مفید است.

16. انواع سیب برای درمان آنفولانزا

سیب محبوب ترین منبع آنتی اکسیدان رژیم‌های غذایی است. یک سیب آنتی اکسیدان‌هایی معادل 1500 میلی گرم ویتامین سی دارد. سیب‌ها سرشار از فلاونوئیدهای محافظ بدن هستند، عناصری که تاثیر آن ها در جلوگیری از سرطان و بیماری قلبی به اثبات رسیده است.

برای آنفولانزا چه غذایی خوب است ؟

17. زغال اخته برای درمان آنفولانزا

زغال اخته از بیشتر میوه‌ ها و سبزیجات آنتی اکسیدان‌های بیشتری دارد. مصرف یک واحد زغال اخته پنج برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به مقدار مشابه کلم بروکلی دارد. زغال اخته‌ها سرشار از پروبیوتیک‌های طبیعی هستند و سطوح باکتری‌های خوب در روده را افزایش می‌دهند و از افراد در برابر بیماری‌های ناشی از مواد غذایی آلوده مراقبت می‌کنند.

18. گریپ فروت برای درمان آنفولانزا

گریپ فروت سرشار از ویتامین سی است، همچنین ترکیبات طبیعی ای در خود دارد که با نام لیمونوئید شناخته می‌شوند. این ترکیبات کلسترول خون را کاهش می‌دهند. گونه‌های قرمز گریپ فروت منبع نیرومندی از لیکوپن‌ها هستند که تاثیر آنها در مبارزه با سلول‌های سرطانی به اثبات رسیده است.

بیشتر بخوانید: خواص بی نظیر گریپ فروت برای درمان سرماخوردگی

19. موز برای درمان آنفولانزا

موزها سرشار از ویتامین B6 هستند، مصرف موز به کاهش خستگی، افسردگی، استرس و بی خوابی کمک می‌کند. موز منیزیم زیادی در خود دارد که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند، همچنین پتاسیم موجود در موز به جلوگیری از بیماری‌ های قلبی و فشار خون بالا کمک می‌کند.

20. پاپایا برای درمان آنفولانزا

با تامین بیش از 2.5 برابر نیاز رژیم غذایی فرد به ویتامین سی، پاپایا می‌تواند به راحتی سرماخوردگی را از بدن افراد خارج کند. کاروتین‌های بتا و ویتامین‌های سی و ای موجود در پاپایا التهاب را در سرتاسر بدن کاهش می‌دهند. همچنین این میوه به کاهش آثار آسم کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین و سریع ترین راه درمان آنفولانزا در منزل

درمان سرماخوردگی و درمان آنفولانزا

درمان های خانگی موثر آنفولانزا با طب سنتی

۲۸ راهکار درمان خانگی سرماخوردگی + معرفی روش هایی که جواب نمیدهد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits