دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از خطرات بالا بودن چربی خون چه میدانید؟

جدی ترین عوارض و خطرات بالا بودن چربی خون در بدن کدام است؟

از خطرات بالا بودن چربی خون چه میدانید؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در این مطلب با خطرات چربی خون بالا آشنا میشوید و همینطور راه های مراقبت و کاهش چربی خون را ملاحظه میکنید.

آیا چربی خون خطرناک است؟

چربی های اصلی موجود در پلاسما عبارت است از کلسترول و تری گلیسرید که به صورت متصل به پروتئین در پلاسما ( تحت عنوان لیپوپروتئین ها ) در گردش می باشند.چربی خون بیماری به حساب نمی آید اما اگر حواس تان به آن نباشد شما را دچار بیماری های خطرناکی می کند.

کنترل چربی خون

بنابراین سعی کنید که چربی خون تان را کنترل کنید و اگر دچار چربی خون هستید رژیم غذایی بگیرید. ما در این مطلب در مورد چربی خون بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.چربی هایی که در خون وجود دارد به دو دسته تقسیم می شوند:تری گلیسرید و کلسترل.

چه چیزهایی درباره چربی خون می دانید؟

باید بگوییم که به بالا رفتن میزان تری گلیسرید یا کلسترول بیش از حد طبیعی خود چربی خون می گویند. زمانی که بیش از اندازه غذا خورده شود و یا اخلالاتی در سوخت و ساز چربی به وجود بیاید میزان این مواد درخون بالا می رود.


خطرات بالا رفتن چربی خون

اگر چربی خون زیاد بشود باعث می شود که در دیواره رگ ها جمع شوند و باعث تنگی آن ها شود.
این مسئله باعث می شود که فرد دچار سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق شود. اگر چربی خون را به موقع درمان کنید علاوه بر اینکه از تنگی عروق قلبی جلگیری می کند بلکه اجازه نمی دهد که این بیماری پیش رفت کند و احتمال بهبود آن هم می باشد.

از چه سنی باید چربی خون را آزمایش کنید؟

همه افرادی که به سن بیست سالگی می رسند باید چربی خون خود را توسط آزمایشی که انجام می دهند کنترل کنند.
اگر مقدار چربی خون شما طبیعی بود هر 5سال یک بار آن را کنترل کنید و اگر میزانش بالا بود این آزمایش را هر دو تا شش ماه یک بار انجام دهید. اگر می خواهید که این آزمایش دقیق نشان دهد سعی کنید 12 تا 14 ساعت بعد از این که غذای چرب خوردید برای این آزمایش اقدام کنید.


توصیه هایی برای مراقبت از چربی خون

این را بدانید که کسانی که لاغر هستند هم مبتلا به کلسترول بالا می شوند.اگر غذاهایی که باعث می شود چربی خون پایین بیاید استفاده کنید دچار بیماری های قلب و عروق و حمله قلبی نمی شوید. باید به غذاهایی که هر روز می خورید توجه کنید. حتی غذاهایی که خارج از منزل استفاده می کنید.

منظور از غذاهای کم چرب این نیست که فقط از نان و آب استفاده کنید بلکه شما می توانید از غذاهای گوناگون و خوشمزه لذت ببرید.

انجام کارهای زیر باعث کاهش میزان چربی خون می شود:

به جای اینکه غذاهای تان را سرخ کنید آن ها را از طریق آب پز، بخار پز و یا کباب درست کنید.پنیر و شیر کم چرب را جایگزین لبنیات پر چرب کنید.سعی کنید بعضی از مواد خوراکی را کمتر مصرف کنید مانند:شیرینی، کیک، کلوچه، لبنیات پر چرب، روغن خرما، روغن نارگیل، چیپس، پفک، بیسکوییت، کالباس، سوسیس، همبرگر، بستنی، زرده تخم مرغ، پیتزا، مغز، جگر سیاه، سیرابی و قلوه، خرچنگ، صدف و میگو.

وقتی می خواهید از گوشت قرمز استفاده کنید قسمت های چربی آن را جدا کنید و سعی کنید بیشتر از مرغ و یا ماهی استفاده کنید.

از سیر در رژیم غذایی تان مصرف کنید. استفاده از سیر خام یا کمی پخته به اندازه یک یا دو حبه بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر اینکه سیر می تواند چربی خون را پایین بیاورد، به کاهش فشار خون هم کمک می کند.

سعی کنید از سبزیجاتی مانند کاهو و هویج و میوه هایی مانند زردآلو، پرتقال، گریپ فروت، سیب، گلابی، لیمو و توت فرنگی بیشتر استفاده کنید. در کل باید بگویم که همه ی محصولات غذایی گیاهی مثل حبوبات، سبزیجات و غلات کلسترول ندارند. ولی از میان آن ها بعضی مواد هستند که اثر ضد کلسترولی آن ها بسیار بالا است مانند:جو، شوید، کدو و سیر.

خوردن بعضی مواد غذایی را بیشتر کنید مانند:نان و غلات سبوس دار، حبوبات و انواع لوبیا،لپه و عدس و… برای کاهش چربی خون از تخم کتان یا همان بزرک استفاده کنید. تخم کتان دارای پوست سفتی می باشد که هضم آن به سختی انجام می شود پس بهتر است آن را در آب خیس کنید. میزان مصرف این ماده 2٫5 قاشق و سه بار در روز می باشد. حتی بعضی از متخصصان تغذیه به 4 قاشق در روز هم پیشنهاد می کنند

بعضی از آجیل ها و مغزهایی که نمک ندارند را بیشتر مصرف کنید مخصوصا بادام و گردو. د رطول روز دوعدد سیب یا پرتقال و یا چند تا توت فرنگی استفاده کنید و سعی کنید این ها را بعد از غذا بخورید چون باعث می شود که کلسترول موجود در غذا جذب بدن نشود.

در کنار غذاهای تان حتما زا سبزی و سالاد با هویج فراوان که یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به آن افزوده اید استفاده کنید.سعی کنید در هفته مصرف تخم مرغ تان را سه عدد کاهش دهید.هرگز از دل، جگر، کله پاچه ، قلوه، مغز و میگو استفاده نکنید.

به هیچ عنوان از خامه و گردو استفاده نکنید. به جز این دو مورد از روغن های حیوانی و روغن جامد دوری کنید و به جای این ها از روغن آفتاب گردان، بادام زمینی، زیتون و سویا استفاده کنید.کسانی که دچار کلسترول خون بالا شده اند و بیماران قلبی نباید از روغن های نارگیل و پالم استفاده کنند.با فلفل سیاه به مبارزه با چربی بپردازید.

در فلفل سیاه ماده ای به نام پپرین وجود دارد که باعث تندی فلفل می شود و مصرف آن باعث می شود که سلول چربی های جدید تشکیل نشوند و این ماده خاصیت ضد چربی دارد.علاوه بر این که فلفل سیاه برای بدن امتیازاتی دارد باعث کم شدن چربی خون نیز می شود.

همچنین بخوانید:

آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی خون

علل پایین بودن تری گلیسیرید (چربی خون) چیست؟

پیشگیری از فشار خون ،زیادی چربی خون ،تصلب شرایین با قرص ...

فواید قرص آنتوم Anethum و بهترین زمان مصرف این دارو

کپسول چربی سوز و لاغر کننده ونوستات+عوارض این دارو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits