دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل سرگیجه ناشی از شنا کردن چیست؟

چرا هنگام شنا کردن دچار سردرد و سرگیجه میشویم؟

دلایل سرگیجه ناشی از شنا کردن چیست؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دلایل زیادی برای سرگیجه بعد از شنا کردن وجود دارد که توجه و جلوگیری از آن‌ها می‌تواند باعث شود که از شنای خود لذت ببرید.

علت سردرد هنگام شنا کردن چیست؟

احساس سرگیجه بعد از این‌که شنا کردید می‌تواند مانع برنامه‌هایتان شود و در کل می‌تواند منجر به این شود که شنا را کاملاً کنار بگذارید

بسیاری از اوقات، سرگیجه بعد از شنا خفیف و کوتاه مدت است و دلیلی برای نگرانی‌های پزشکی وجود ندارد. جلوگیری یا درمان سرگیجه بعد از شنا با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و تغییر سبک شنایتان امکان پذیر است.

شما ممکن است سرگیجه را در هر زمانی که شنا می‌کنید یا وقتی حرکت خاصی در شنا انجام می‌دهید یا این که در استخر مانور می‌دهید تجربه کنید.

سرگیجه شما ممکن است فقط برای یک یا دو لحظه طول بکشد یا حتی آن می تواند برای چند ساعت یا چند روز پس از پایان شنایتان بسته به علت طول بکشد.

علاوه براین شما ممکن است علائم دیگری مانند سردرد یا کاهش استقامت یا کارایی را هنگام شنا تجربه کنید.


عوامل ایجاد سرگیجه در هنگام شنا کردن

  • رفتن آب در داخل گوش یک اتفاق معمول در حال شنا است که باعث سرگیجه می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث احساس سرگیجه شما شود و تا زمانی که آب از گوشتان تخلیه نشده یا حتی چند ساعت یا روز بعد از تخلیه آب باقی بماند.
  • افت قند خون هم می‌تواند باعث سرگیجه شود به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی شنا کردید یا قبل از شنا چیزی خوردن نخوردید.
  • عجیب تر از همه این‌که شما می‌توانید به دلیل از دست دادن آب در حالی که شنا می‌کنید احساس سرگیجه کنید.
  • اگر شما از آلرژی یا آسم رنج می‌برید پراکنده شدن مواد شیمیایی در هوای استخر مانند کلر هم می‌تواند باعث احساس سرگیجه پس از شنا شود.
  • علاوه بر این حرکت ناگهانی سرتان هم در حالی که شنا می‌کنید یکی از دلایل سرگیجه است.
توجه به این نکات و پیشگیری از آن‌ها باعث می‌شود از سرگیجه تان در هنگام شنا یا پس از آن جلوگیری شود.

آیا کلر برای سلامت انسان خطر دارد؟

دکتر دوآرت، مدیر کلینیک پوست و مو در بیمارستان کودکان نیکلاس میامی می­‌گوید: کلر بیش از حد، می­‌تواند باعث تحریک پوست شود، اما میزان کلری که در استخرها برای ضدعفونی آب استفاده می‌­کنند، طبق قانون کلی بهداشت، نگران کننده نیست.

دکتر دوآرت در مصاحبه با نشریه Live Scienceگفت: استخری که بیش از اندازه در آب کلر دارد، می­‌تواند باعث تحریک چشم، خشکی پوست و مو، شکنندگی ناخن‌ها و تغییر رنگ موهای رنگ‌­شده شود.

بخار متصاعد شده از کلر بیش از اندازه آب، ممکن است برای بیماران مبتلا به آسم نیز مشکل ساز شود. اما آیا برای افراد دیگر هم می­تواند مشکل ساز شود؟ محققان در این مورد هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌­اند.

کلر موجود در آب استخر با مواد ارگانیک بدن مانند عرق و ادرار ترکیب می­‌شود و ماده خطرناک کلروفرم را تولید می‌­کند. از عوارض همین ماده، خشکی پوست و مو و قرمزی چشم هم گزارش شده است. کلر، همچنین باعث تخریب کوتیکول مو می­‌شود. کوتیکول بخش خارجی مو و دلیل اصلی انعطاف و نرمی مو است.

کلاه شنا فقط برای شناگران حرفه ای نیست. اگر موهای شما به صورت طبیعی خشک است یا به دلیل رنگ آسیب دیده، استفاده از کلاه اهمیت دوچندانی دارد.

اگر کوتیکول آسیب ببیند، مو خشک و شکننده خواهد شد. به همین دلیل به افرادی که موهای خود را رنگ می­‌کنند، توصیه می­‌شود هنگام شنا در استخر بیشتر مراقب موهای خود باشند تا با آب کلردار تماس پیدا نکند.

گرچه شناگران حرفه‌ای که بیشتر وقت خود را در استخر سپری می­‌کنند، بهتر است کمتر موهای خود را رنگ کنند. رنگ کردن مو باعث می شود کوتیکول‌های مو بیشتر آسیب ببیند و ساقه مو دربرابر نفوذ کلر به سرعت خشن و شکننده می‌شوند.

پیش و پس از شنا، حتما موهای خود را بشویید. روغن‌های طبیعی مانند یک سپر دفاعی موهای شما را در برابر کلر محافظت می کنند. بهتر است پیش از پوشیدن کلاه شنا، روغن را به موها و کف سر بمالید. روغن های سبک مانند روغن نارگیل برای این کار مناسب تر هستند. روغن‌های سنگین مانند روغن زیتون در صورت تماس با آب، باعث آلودگی آب استخر می­‌شوند.


در استخر مراقب زیباییتان باشید

تغییر رنگ موی سر، خشکی پوست و زبری آن از عوارض مجاورت در آب حاوی این ترکیبات شیمیایی است ولی اگر موی سرتان سفید یا مش و هایلایت موی شما در استخر، سبز رنگ شد، به احتمال زیاد در آب استخر، مس وجود دارد و PH آب بالاست (فرسایش اتصالات مسی استفاده شده در تاسیسات) و این اتفاق ربطی به کلر ندارد .

در استخر عفونت های زنانه را جدی بگیرید

محیط مرطوب استخر ها و کلر موجود در آب احتمال ابتلا به عفونت های قارچی دستگاه تناسلی زنان را بیشتر می کند، بنابراین در انتخاب استخرها باید از سلامت آب آنها مطمئن شوید .

در استخر خطر احتمالی ناباروری در کمین است

هرچند میزان نامناسب ازون در محیط زندگی بر روند تخمک گذاری و باروری موش های آزمایشگاهی تاثیر می گذارد ولی قطعا میزان بالای آن در هوای تنفسی و تداوم قرارگیری در محیط های آلوده بیشتر از استخرها در این فرضیه نقش دارند .

اوزن یا اشعه ماوراء بنفش

در این روش، آب تحت تابش نور ماوراءبنفش قرار گرفته و باکتری های موجود در آن کشته می شوند. این روش می تواند آب ورودی استخر را مطابق با اصول بهداشتی پاک سازی کند، اما تاثیری روی باکتری های جدیدی که توسط ورود شناگر جدید به آب استخر وارد می شود، ندارد. اینجاست که برای داشتن آبی پاک و سالم ضرورت وجود و استفاده از کلر مجددا اثبات می شود .


کلر می‌تواند بی خطر باشد به شرطی که…

اگر از کلر به میزان مجاز در آب استخر استفاده شود، هیچ خطری شناگران را تهدید نمی­‌کند. همچنین مسئول کلرزنی باید بلافاصله پس از تعطیلی استخر، کار خود را انجام دهد تا هنگام شروع به کار استخر، بسیاری از خطرات ناشی از گاز کلر از بین برود.

چرا که بخار متصاعد شده از گاز کلر می‌تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد. گاز کلر در غلظت­‌های بالا بسیار مسموم است. در جنگ جهانی اول از گاز کلر به عنوان یک سلاح شیمیایی بهره می­‌بردند. استنشاق این گاز در غلظت­‌های بالا باعث ادم ریه و تجمع آب­‌ میان بافتی در ریه یا به اصطلاح آب آوردن شش‌­ها می­‌شود.

بعد از استخر بدن و موی سر را محافظت کنید

در هرحال جای نگرانی وجود ندارد، چرا که به محض بیرون آمدن از استخر، غیر از شست­وشوی کامل موها، باید بدن خود را نیز خوب با آب بشویید و سپس تمام بدن را با مرطوب کننده یا روغن‌های بدن که حاوی سرامید هستند، ماساژ دهید.

چرا که کلر، روغن طبیعی بدن را از بین می­‌برد و پوست را به شدت خشک و تحریک ­پذیر می‌­کند. همچنین به منظور تحریک نشدن چشم هم بهتر است عینک بزنید یا بعداز استخر حتما از قطره‌های مرطوب کننده چشم استفاده شود.

به یاد داشته باشید بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی، کرم­‌های ضدآفتاب و لوسیون­‌ها، حاوی ترکیباتی هستند که در جوار کلر واکنش می‌دهند. حتما باید پیش از ورود به استخر یا جکوزی، دوش بگیرید و آرایش صورت و لوسیون بدن و کرم ضدآفتاب کاملا پاک شود.

عوارض کلر موجود در آب استخر در مورد افراد مسن، اشخاصی که زمینه خشکی پوست یا اگزما دارند و کسانی که مبتلا به برخی بیماری­‌های پوستی هستند، بیشتر ظاهر می­‌شود. بهتر است این افراد با فواصل طولانی‌تری به استخر بروند.

به عنوان مثال به جای هفته‌ای دو بار، هفته ای یک بار تن به آب استخر بزنند و پس از استخر حتما دوش گرفته و پوست خود را با یک صابون ملایم با PH خنثی شست­وشو دهند و از لوسیون و روغن های مخصوص پوست استفاده کنند.

در مورد بچه­‌های کوچک هم، کلر استخر نگران کننده نیست. فقط سعی کنید آنها را در زمان پیک تابش نور خورشید به استخرهای رو باز نبرید و همچنین اصول اولیه شنا را به بچه‌ها آموزش دهید که این مسائل بسیار مهم­تر و خطرشان بیشتر از کلر موجود در آب استخر است.

سرانجام این که، متخصصان پوست معتقدند آسیبی که کلر به پوست و موی سر و در کل به سلامت بدن شما وارد می‌کند، بسیار کمتر از زمانی است که وارد آب آلوده بدون کلر می‌شوید. آب آلوده ممکن است دارای باکتری E.Coli باشد که بسیار خطرناک است و ابتلا به بیماری­های عفونی مزمن پوستی را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید:

ترفندهای بی نظیر برای حفظ سلامت در استخرهای عمومی

نکات مهم درباره شنای کودک + عوارض شنا کردن و استخر برای کودکان

12 دستورالعمل برای جلوگیری از شیوع بیماری و آلودگی در استخر ها

مضرات و عوارض جدی کلر استخر برای سلامت بدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits