دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری گواتر و روش‌های درمانی آن را بهتر بشناسید

علت ایجاد بیماری گواتر و بهترین راه درمان این عارضه

بیماری گواتر و روش‌های درمانی آن را بهتر بشناسید
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
هر کسی ممکن است به گواتر مبتلا شود، اما این بیماری در زنان شایع تر است. گواتر گاهی اوقات، نحوه عملکرد تیروئید را تحت تاثیر قرار میدهد. برای اطلاعات بیشتر راجع به گواتر با این مقاله از دلگرم همراه شوید.

بیماری گواتر : علائم ابتلا و پیشگیری و درمان

این عارضه می تواند به شکل تورم در گلوی شما ظاهر شود و احساسات جسمی مانند احساس تنگی در گلو را به همراه داشته باشد. این احساس همراه با دشواری در تنفس و بلع است.

انواع گواتر

انواع بیماری گواتر علل مختلفی دارد. در نتیجه، انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد. انواع گواتر عبارتند از:

  • گواتر کلوئیدی (اندمیک)

گواتر کلوئیدی از کمبود ید، که یک ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون های تیروئید است، ایجاد میشود. افرادی که به این نوع گواتر مبتلا هستند، معمولا در مناطقی زندگی می کنند که ید کمیاب است.

  • گواتر غیر سمی (Sporadic)

علت گواتر غیر سمی معمولا ناشناخته است، گرچه ممکن است ناشی از داروهایی مانند لیتیوم باشد. لیتیوم برای درمان اختلالات خلقی مانند اختلال دوقطبی استفاده می شود. گواترهای غیر سمی بر تولید هورمون تیروئید تاثیر نمیگذارند و عملکرد تیروئید سالم است. این نوع گواتر بی خطر است.

  • گواتر سمی گره دار ( ندولر یا مولتی ندولر)

این نوع از گواتر هنگامی که بزرگ میشود، یک یا چند گره کوچک را تشکیل می دهد. گره ها خود هورمون تیروئید تولید می کنند و باعث پرکاری تیروئید می شوند. این نوع به طور کلی مانند گواتر ساده پیشرفت میکند.


با این حال 6 علت اصلی گواتر از این قرارند:

  1. بارداری: بارداری فقط با رشد شکم همراه نیست بلکه گلوی شما نیز ممکن است به طور چشمگیری تورم داشته باشد. هورمون تولید شده در طی بارداری به نام گنادتروپین جفتی انسانی، ممکن است کمی باعث بزرگ شدن غده ی تیروئید شود.
  2. برخی داروها: برخی داروهای خاص پزشکی از جمله دریافت آمیودارون جهت تخفیف و پیشگیری از آریتمی فوق بطنی و لیتیوم برای درمان اختلال دوقطبی می تواند علت عارضه گواتر باشد. قرار گرفتن در معرض اشعه (برای اهداف پزشکی) در ناحیه گردن و سینه نیز می تواند شانس شما برای ایجاد گواتر را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض تابش در یک تاسیسات هسته ای می تواند اثر مشابهی بر روی غده تیروئید شما داشته باشد.
  3. سرطان: در گواتر مولتی ندولار چندین توده جامد یا پر از مایع به نام ندول در هر دو طرف تیروئید رشد می کنند، در نتیجه غده تیروئید بزرگ و متورم خواهد شد. در مورد ندول های منفرد تیروئید باید گفت یک ندول به تنهایی در بخشی از غده تیروئید رشد خواهد کرد. بیشتر این گره ها غیر سرطانی (خوش خیم) بوده و منجر به سرطان نمی شوند. احتمال سرطان تیروئید به مراتب کمتر از ندول های خوش خیم تیروئیدی است. سرطان تیروئید معمولا با بزرگ شدن تنها یک طرف غده نمایان می شود.
  4. کمبود ید: این عنصر معمولا در نمک طبخ یافت می شود و برای تولید هورمون های تیروئید لازم است. با این حال دانشمندان کلینیک مایو می گویند که یک علت احتمالی گواتر کمبود ید است. کمبود ید در مناطق کوهستانی شایع ‌تر است. علت اصلی کمبود ید در مناطق کوهستانی، کمبود این ماده در آب و خاک است.همچنین مصرف گیاهان خانواده کلم، شلغم، بادام زمینی و سویا نیز جذب ید را دچار اختلال می‌ کند. با اضافه کردن سطوح ایمن نمک طبخ به رژیم غذایی، از ابتلا به گواتر پیشگیری کنید. در صورت ابتلا به کمبود ید، حتما با پزشک تان مشورت کنید.
  5. بیماری گریوز: این بیماری یک بیماری خود ایمنی است که تیروئید را به تولید هورمونها (پرکاری تیروئید) هدایت می کند و ممکن است که به گواتر منجر شود. در بیماری گریوز، آنتی بادی های تولید شده توسط ایمنی بدن تان به اشتباه غده تیروئید را مورد حمله قرار می دهند و باعث می شوند تیروکسین بیشتری تولید شود. این تحریک بیش از حد غده تیروئید را متورم می سازد.
  6. تیروئیدیت لنفوسیتیک مزمن (هاشیموتو): بنا به اعلام آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی این بیماری شایع ترین بیماری التهابی غده تیروئید و شایع ترین علت گواتر در ایالات متحده است.همچنین یک بیماری اتوایمیون است و البته اثر متفاوتی بر روی تیروئید نسبت به بیماری گریوز دارد و منجر به کم کاری تیروئید (کمبود تولید هورمون های تیروئید) می شود. این بیماری مزمن تقریبا به طور انحصاری توسط زنان تجربه می شود (تا 95 درصد موارد)

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به گواتر قرار دارند؟

اگر موارد زیر را داشته باشید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به گواتر قرار بگیرید:

  • داشتن سابقه خانوادگی سرطان تیروئید، نودل ها و سایر مشکلات مربوط به تیروئید.
  • مصرف ناکافی ید در رژیم غذایی.
  • داشتن بیماری هایی که موجب کاهش ید در بدن میشوند.
  • زن بودن. زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به گواتر هستند.
  • سن بالاتر از ۴۰ سال. سالخوردگی می تواند سلامتی تیروئید شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • در دوران بارداری و یا یائسگی باشید. این عوامل خطر به راحتی قابل درک نیستند، اما بارداری و یائسگی ممکن است بروز مشکلات در تیروئید را تحریک کنند.
  • انجام پرتودرمانی در ناحیه گردن یا قفسه سینه. رادیو تراپی میتواند عملکرد تیروئید شما را تغییر دهد.

علائم گواتر چه هستند؟

نشانه اولیه گواتر تورم قابل توجه در گردن است. اگر دچار ندول در تیروئید باشید، میزان تورم از بسیار کوچک تا بسیار بزرگ متغیر است. وجود ندول ها ممکن است ظاهر تورم را افزایش دهد.

سایر علائم عبارتند از:

  • بلع یا تنفس دشوار
  • سرفه
  • دورگه شدن صدا
  • داشتن سرگیجه هنگام بالا بردن دستان بالای سر

بیماری گواتر چگونه تشخیص داده می شود؟

  • پزشک تورم گردن شما را بررسی خواهد کرد. همچنین آزمایشات تشخیصی که شامل موارد زیر می شوند، را سفارش می دهد:
  • آزمایش خون. آزمایشات خون می توانند تغییرات سطوح هورمون و افزایش تولید آنتی بادی ها را که در پاسخ به عفونت یا آسیب تولید می شوند، مشخص کنند.
  • اسکن تیروئید. پزشک شما ممکن است انجام اسکن های تیروئید را سفارش دهد. این اسکن ها اندازه و وضعیت گواتر شما را نشان میدهند.
  • سونوگرافی. سونوگرافی تصاویری از گردن، اندازه گواتر و اینکه آیا گره وجود دارد یا نه، فراهم می آورد. با گذشت زمان، سونوگرافی می تواند بروز تغییرات در گره ها و گواتر را نشان دهد.
  • بیوپسی. بیوپسی روشی است که شامل گرفتن نمونه های کوچک از بافت تیروئید می باشد. نمونه ها برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

گواتر چگونه درمان می شود؟

  • پزشک شما بر اساس اندازه و شرایط گواتر شما و علائم مرتبط با آن تصمیم خواهد گرفت چه درمانی صورت گیرد. درمان همچنین مبتنی بر مشکلات سلامتی است که در ایجاد گواتر نقش داشته اند.
  • داروها. اگر کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید داشته باشید، داروهایی برای درمان این بیماری ها میتوانند برای کوچک شدن گواتر کافی باشند. اگر تیروئیدیت داشته باشید، ممکن است داروهایی (کورتیکواستروئیدها) برای کاهش التهاب تجویز شوند.
  • جراحی. جراحی برداشتن تیروئید، موسوم به تیروئیدکتومی، گزینه ای است اگر غده تیروئید شما بیش از حد بزرگ شده باشد و یا به درمان دارویی پاسخ ندهد، انجام میشود.
  • ید رادیواکتیو. در افراد مبتلا به گواتر چند گره (مولتی ندولر)، RAI ممکن است لازم باشد. RAI به صورت خوراکی مصرف می شود و سپس به خون شما انتقال می یابد، در آنجا بافت اضافی را از بین می برد.
  • مراقبت در منزل. بسته به نوع گواتر، ممکن است نیاز به افزایش یا کاهش میزان مصرف ید در منزل داشته باشید. اگر گواتر کوچک باشد و هیچ مشکلی ایجاد نکند، ممکن است اصلا نیاز به هیچ درمانی نداشته باشید.

در ابتلا به این بیماری در طولانی مدت چه چیزی انتظار میرود؟

بسیاری از موارد گواتر با درمان از بین میروند، در حالی که در برخی موارد ممکن است اندازه گواتر افزایش یابد. اگر علائم شما افزایش یافتند یا بدتر شدند با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تیروئید شما همچنان به تولید هورمون های بیشتر از نیاز، ادامه دهد، می تواند منجر به پرکاری تیروئید شود. و تولید ناکافی هورمون های تیروئید میتواند به کم کاری تیروئید منتهی شوند.

همچنین بخوانید:

علت کم‌کاری تیروئید چیست + بهترین راه درمان تیروئید کم‌کار

علائم و نشانه های درست در تشخیص سریع کم کاری تیروئید کدامند؟

علت پرکاری و کم کاری تیروئید چیست؟

نشانه های تیروئید پرکار چیست؟

آیا سرطان تیروئید درمان دارد؟

همه چیز در مورد بیماری تیروئیدیت هاشیماتو

عوارض کمبود ید در بارداری چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آوا | ۴ سال پیش
ممنون از سایت خوبتون موفق باشید
0
0

hits