دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سریع کورک
36
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درمان سریع کورک:راه درمان کورک چیست ؟ با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری کورک آشنا شوید.

راه درمان کورک چیست ؟

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری کورک آشنا شوید.

درمان کلک

درمان کلک

کورک یک عفونت عمقی

جلدی است که فولیکول مو و نسوج اطراف ان را فرا میگیرد . اطباء سنتی درمان کورک را تقریبا همانند باد سرخ میدانند ، بدین طریق که ابتدا روی آن متناسب با سن وبنیه فرد زالو می اندازند ، سپس مخلوطی از کافور و سرکه یا کافور و آبلیمو را روی آن می مالند و این عمل را چند روز ادامه می دهند .

درمان کلک

علل کورک چیست ؟

بیشتر کورک ها بوسیله باکتریی به نام استافیلوکوک بوجود می آیند. این باکتری از طریق شکاف ها و یا بریدگی های پوستی وارد بدن می شود و به سمت فولیکول های مو حرکت می کند.اگر دارای مشکلات زیر باشید، کورک پوستی در شما شدیدتر می باشد،

این مشکلات عبارتند از: دیابت، مشکلات سیستم ایمنی، سوء تغذیه، بهداشت ضعیف و در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن.علائم کورک :کورک از یک برآمدگی سفت، قرمز و دردناک شروع می شود که در حدود 2/1 سانتیمتر اندازه دارد.در طی چند روز آینده، این برآمدگی نرم تر، بزرگ تر و دردناک تر می شود.بعد چرک در بالای کورک جمع می شود.

درمان کلک

نشانه های عفونت شدید در کورک عبارتند از:

  • پوست اطراف کورک، عفونی، قرمز، دردناک، گرم و متورم می شود.
  • چند تا جوش در یک منطقه به خصوص جمع می شوند.
  • تب نیز ممکن است بوجود آید.
  • گره های لنفاوی متورم می شوند.
  • کمپرس گرم (مثل حوله گرم یا کیسه آب گرم) روی کورک قرار دهید. این کار به کاهش درد کمک می کند

درمان کلک

چه زمانی باید به نزد پزشک رفت؟

  • اگر تب دارید.
  • اگر پوست اطراف کورک، قرمز و یا دارای رگه های قرمز رنگ شده باشد.
  • اگر درد، شدید می شود. اگر کورک سر باز نمی کند.
  • اگر کورک دومی ظاهر می شود.
  • اگر دچار بیماری قلبی و یا دیابت هستید و یا هر گونه مشکلی در سیستم ایمنی دارید و یا از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی استفاده می کنید (به عنوان مثال از کورتیکواستروئیدها و یا شیمی درمانی) و یا دائما در حال زدن کورک هستید، در این صورت باید به نزد پزشک روید.

درمان کلک

پيشگيري از بيماري

  • پوست خود را تميز نگاه داريد.
  • اگر فردي در خانواده*تان كورك دارد، به هيچ عنوان از حوله يا لباس مشترك استفاده نكنيد.
  • اگر دچار يك بيماري مزمن (مثل ديابت) هستيد، دستورات درماني مربوطه را دقيقا رعايت نماييد.

درمان کلک

عواقب بيماري کورک

بدون هيچ اقدام درماني، كورك در عرض 10 تا 20 روز بهبود مي*يابد؛ اما در صورت درمان، زودتر از بين مي*رود، شدت علائم كمتر است و احتمال بروز كورك*هاي جديدتر نيز كمتر مي*شود. توجه داشته باشيد چركي كه به هنگام باز شدن بيرون مي*آيد، امكان دارد پوست همجوار را آلوده سازد و باعث ايجاد كورك*هاي جديد شود.

درمان کلک

عوارض احتمالي

  • وارد شدن عفونت به خون و گسترش آن به ساير نقاط بدن
  • ايجاد جوشگاه در ناحيه

درمان کلک

درمان کورک

کورک یک عفونت عمقی جلدی است که فولیکول مو و نسوج اطراف ان را فرا میگیرد . عامل مولد آن معمولا استافیلوکوکوس و گاهی نیز میکروب های دیگر می باشند . محل بروز عارضه بیشتر قسمت های مودار بدن مخصوصا مواضعی است که در معرض تحریک ، فشار ، سایش و رطوبت است . این عفونت معمولا قابل انتقال است از این جهت است که در بسیار موارد کورک به صورت متعدد مشاهده می شود .

در افرادی که به صورت گروهی زندگی می کنند گاهی اپیدمی کورک مشاهده می شود ، البته لازم به ذکر است که مساعد بودن بدن و مقدار مقاومت آن در برابر این بیماری نیز در ابتلاء به این بیماری بسیار قابل توجه است اگر چند کورک مجاور یکدیگر با ارتباط فولیکول های انها به صورت یک توده وسیع و عمیق عفونی با چشمه های مترشحه چرکی متعدد تشکیل شود آن را کفگیر می گویند .درد شدید کورک مربوط است به فشار توده عفونی به رشته های انتهایی اعصاب و هرقدر فشردگی بیشتر و فضای لازم برای انبساط توده عفونی کمتر باشد درد شدیدتر است .


درمان کورک در منزل

درمان کورک راههای متعددی دارد . در کورک علاوه بر درد ممکن است تب و ناراحتی عمومی نیز موجود باشد مخصوصا در کفگیر ، درد و تب و کسالت به مراتب بیشتر از کورک است . در درمان کورک به این نکته توجه کنید که کورک را قبل از آنکه تورم آن کلا چرکی شود می توان با ضماد دارو و انداختن زالو روی آن و گاهی استفاده از داروهای خوراکی همراه داروهای ضمادی تحلیل برد .

اما در صورت تحلیل نرفتن ، پس از چند روز و گاهی یکی دو هفته طول می کشد تا به چرک تبدیل شده و دهن باز کند و چرک جمع شده در داخل آن به تدریج خارج گردد ، در این موقع لازم است برای درمان کورک داروهایی که چرک را از عمق زخم جذب می کنند بر روی آن گذاشته شود تا چرک را جذب و خارج سازد .

اطباء سنتی درمان کورک را تقریبا همانند باد سرخ میدانند ، بدین طریق که ابتدا روی آن متناسب با سن وبنیه فرد زالو می اندازند ، سپس مخلوطی از کافور و سرکه یا کافور و آبلیمو را روی آن می مالند و این عمل را چند روز ادامه می دهند . اگر ورم تحلیل رفت و کورک بهبودی یافت که هیچ ، ولی چنانچه ورم کورک به چرک تبدیل شود ، یعنی هنگامی که با انگشت دست احساس شود که از زیر نرم شده آنوقت لازم است که داروهایی بگذارند تا دهن باز کند و چرک آن خارج گردد .

در این حالت لواشکی از آرد جو و گل ختمی و اسفرزه و شیر گاو درست کرده و گرما گرم در بالای آن می اندازند تا دهن باز کند . درمان کورک در صورتی که با انداختن این لواشک ، دهان آن باز نگردد می توان یک زرده تخم مرغ را با مقداری نمک مخلوط کرده مقداری در بالای آن بگذارند دهان باز می کند . حال پس از باز کردن دهن باید در بالای آن مرهمی بنام مرهم لعابی گذاشته شود که درست می شود از کتیرای گون 4 مثقال و گل ارامنی 12 مثقال که هر دو را پودر کرده و مقداری آب جوش بالای آن ریخته و بهم می زنند و می گذارند سرد شود .

مرهم حاصل را مرهم لعابی می نامند . از این مرهم که خوب می تواند چرک زخم های چرکی را جذب نماید در دهانه آن گذاشته می شود . ضمنا اگر اطراف آن سرخی داشته باشد می توان برای درمان کورک در روی سرخیها نیز از مخلوط کافور و سرکه ضماد نمود .

درمان کلک

توصيه ها

  • هيچگاه كورك را نتركانيد، زيرا ممكن است باعث گسترش باكتري ها شود.
  • به جاي خوابيدن در وان پر از آب، دوش بگيريد. اين كار احتمال گسترش عفونت را كاهش ميدهد.
  • براي پيشگيري از گسترش كورك، حوله تميز را فقط يك بار مورد استفاده قرار دهيد و يا از حوله كاغذي يكبار مصرف استفاده كنيد و آن را دور بريزيد.
  • اگر علائم در عرض 3-6 روز بهبود نيافت، علائم جديدي ظاهر شد و يا ساير اعضاي خانواده به اين عارضه مبتلا شدند و همچنين تب بروز كرد، فورا به پزشك مراجعه كنيد.
  • فعاليت خود را تا بهبود كورك كاهش دهيد. سعي كنيد تعريق كمتري داشته باشيد و تا زماني كه ضايعات وجود دارند، از ورزش*هاي تماسي (مثل كشتي) خودداري*كنيد.

درمان کلک

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (36 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسن | ۵ سال پیش
با سلام من صورتم پاک تمیز بود از بعد یک دوره رژیم عذایی برای پایین اوردن چربی خونی دچار پارگی از ناحیه پشت پا شدم که متوجه شدم دارم دانه جوش و تازه گیا کورک خیلی مراحعه کردم به پزشک نتیجه بخش نبوده نظر شما مرسی
0
0

hits