دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نشانه های کبد چرب در وضعیت قرمز !
53
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کبد چرب غیر الکلی به تجمع چربی در سلول های کبد میگویند. کبد چرب غیر الکلی بر خلاف کبد چرب الکلی بر اثر مصرف نوشیدنی های الکلی بوجود نمیاید اما هر دو نوع این بیماری میتواند باعث ورم کبد و سیروز کبدی و در نهایت سرطان کبد خواهند شد !

مجله دلگرم | کبد چرب غیر الکلی امروزه بسیاری از مردم را گرفتار کرده است و تقریبا نیمی از جمعیت دنیا با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. مشکلات و بیماری های کبدی به شکلی هستند که تا زمانی که به مراحل وخیم نرسند متوجه آن نخواهید شد و ممکن است زمانیکه بفهمید مشکلی دارید، خیلی دیر شده باشد.

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، کبد چرب غیر الکلی به تجمع چربی در سلول های کبد میگویند. کبد چرب غیر الکلی بر خلاف کبد چرب الکلی بر اثر مصرف نوشیدنی های الکلی بوجود نمیاید اما هر دو نوع این بیماری میتواند باعث ورم کبد و سیروز کبدی و در نهایت سرطان کبد و از کار افتادن کبد منجر بشود.

کبد چرب غیر الکلی معمولا در افراد چاق، دیابتی ها و یا آن هایی که مقاومت به انسولین ، کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالایی دارند مشاهده میشود.

علائم کبد چرب چیست؟

کبد چرب خیلی اوقات علائم خاصی ندارد اما اگر علائم آن بروز کند می تواند موارد زیر باشد که بنا به شدت بیماری علائم هم افزایش خواهند یافت.

  1. خستگی
  2. حالت تهوع
  3. زرد شدن پوست و چشم ها
  4. کم اشتها شدن و کاهش وزن
  5. ورم پا ها و واریس
  6. احساس ضعف و ناتوانی جسمی
  7. سردرگمی و مشکل در تمرکز کردن
  8. بزرگ شدن کبد
  9. کبودی در قسمت داخلی بازو (زنگ خطر کبد)
  10. ( کبودی در سایر اعضا بدن بعد از بازو ، نشانه از کار افتادن کامل کبد است !)

همانطور مشاهده کردید علائم گفته شده خیلی گسترده است و به همین دلیل براحتی نمیتوان نتیجه گیری کرد که آیا فردی که به کبد چرب مبتلا است یا خیر. معمولا در مرحله اول تشخیص بیماری، پزشک آزمایش خون را چک میکند و در صورت بالا بودن آنزیم های کبدی، برای بیمار سونوگرافی و یا بیوسپی مینویسد.

دارو هایی برای درمان کبد چرب وجود دارد اما هیچکدام راهکاری قطعی برای درمان بیماری بحساب نمیایند. البته توجه داشته باشید که کبد چرب معمولا با رعایت رژیم غذایی و تغییراتی در سبک زندگی میتواند بطور کامل درمان بشود.

یکی از بهترین و تاثیر گذار ترین راه های درمان کبد چرب کاهش وزن است. نوع دیگری از کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) به نام NASH وجود دارد. این سطح از کبد چرب خطرات بیشتری دارد و اگر به موقع درمان نشود میتواند به سیروز کبدی نیز منجر شود.

ورزش کردن نیز در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب بسیار تاثیر گذار است. مطالعات نشان داده است افرادی که حداقل هفته ای 3 بار تمرینات مقاومتی انجام داده اند، چربی کبدی کمتری داشتند.

اگرچه کبد چرب غیر الکلی بر اثر مصرف نوشیدنی های الکلی بوجود نمیاید اما مصرف این نوشیدنی ها میتواند شرایط مبتلایان به این بیماری را بدتر کند.

برای درمان کبد چرب و جلوگیری از ابتلا دوباره به این بیماری باید بطور کلی سبک زندگی سالمی داشته باشید. سعی کنید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، ورزش کنید و از غذا های نا سالم بپرهیزید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

منبع: https://www.fishertitus.org/health/fatty-liver-disease



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (53 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عمر | ۷ سال پیش
سلام من چربی کعبد گرید 2 هستش راهنمایی کنید چی استفاده کنم ایا عرق کاسنی به تنهایی خوبه.از روزی که شنیدم افسردگی گرفتم
1
1
شعله | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید
من 8سال پیش شیمی درمانی کردم و لی بعد از ان الرژی شدیدی به ادویجات و بعضی از مواد غذایی پیدا کردم مثل سیر و بادمجان ....
حالا طبعم خیلی گرم و همیشه بدنم از داخل داغ ولی خیلی بی حالم وهمیشه فشارم پایین .خیلی هم جوش می زنم باید چه کار کنم راهنماییم کنید
از لطفتان سپاسگزارم
1
0
درسا | ۷ سال پیش
سلام،اولین بار بود که داروها و راهکارهای واقعی را از این سایت توانستم ببینم.تاکنون به دکتر گیاهی یا هر سایتی مراجعه کرده بودم تا این بیماریم را در مان کند با عرض معذرت،چرت و پرت تحویلم داده بودن.حتی چون اثر این بیماری تاثیر در هوشیاری من گذاشته بود،قرصهای تشنج هم به من تزویج کرده بودند.اما این مطالب را از دوستی که چند سالی است با هم آشنا شدیم شنیدم و استفاده کردم.الان الحمدلله بهبود یافتم.ممنون از شما که این مطالب را صحیح و درست بیان کرده اید
1
3
زینب | ۷ سال پیش
سلام من۱۸سالمه ومبتلا به کبدچرب هستم وشروع به خوردن عرق کاسنی کردم آیا خوردن عرق کاسنی به تنهایی فایده ای هم داره
1
1
مهسیما | ۷ سال پیش
سلام
من همسرم کبد چرب با گرید 3داشت دو ماه هر روز اب کرفس استفاده کرد بعد ازمایش داد مشکل کبدش کاملا برطرف شده بود. ممنون از دلگرم
1
0
مریم | ۷ سال پیش
سلام من دارای 37سال دارم قدم 163 ووزنم103
ودارای کبد چرب هستم
به نظر شما چطوری وزنم را پایی بیاورم
لطفا راهنمایی ام کنید
1
2
کوثر | ۷ سال پیش
سلام من 37 سالم یک سال که مبتلابه کبدچرب هستم بهترین راه درمان کدام است؟
2
0

hits