دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با روش های ترک اعتیاد
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مقایسه بهترین روش های ترک اعتیاد: قبل از هر چیزی یک برنامه ترک اعتیاد صحیح و اصولی برای خود انتخاب کنید؛ چرا که دلیل اصلی بسیاری از ناکامی‌ها در سیکل ترک، ترک بی‌برنامه و هیجانی ماده مخدر توسط خود فرد است.

ترک اعتیاد مسئله‌ای است که بسیاری از افراد و خانواده‌‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با این که خیلی از معتادان تمایل به ترک دارند، اما موفق به ترک نشده و لغزش‌های مکرری را در این مسیر تجربه می‌کنند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست درمان اعتیاد، عدم استفاده از روشی مناسب و استاندارد است. در بسیاری از روش‌ها نظیر کمپ‌های اجباری علل گرایش به اعتیاد و بعد روانی بیمار نادیده گرفته می‌شود. در حالی که اعتیاد بیشتر ریشه‌های درون روانی دارد و تا زمانی که این ریشه‌ها مورد بررسی و درمان قرار نگیرد، ترک اتفاق نخواهد افتاد. در ادامه مطلب به انواع روش‌های درمانی که در ترک مورد استفاده قرار می‌گیرند خواهیم پرداخت.

ترک اعتیاد یعنی چی؟

ترک اعتیاد به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که طی آن‌ها فرد معتاد تحت نظر متخصص و یا به‌ صورت فردی، برای قطع مصرف ماده اعتیادی اقدام می‌کند. در این فرایند فرد سعی می‌کند علاوه بر قطع مصرف ماده مخدر سبک زندگی خود را نیز تغییر دهد و زندگی متعادل، بهنجار و با اعتماد به نفسی داشته باشد. هدف نهایی از ترک مواد بازگشت فرد به حالت طبیعی و سالم دوران قبل از اعتیاد است.

ترک اعتیاد چالش‌های زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد برای مثال سبب بروز خماری و علائم ترک ، نشانه‌های رفتاری، فیزیولوژیکی و شناختی می‌شود. شدت و ضعف این نشانه‌ها بسته به نوع ماده مخدر متفاوت است.

میزان موفقیت در ترک مواد به ویژگی‌های شخصیتی بیمار، میزان اراده و تلاش او، حمایت اطرافیان، نوع ماده مخدر، شدت وابستگی، موقعیت اجتماعی، چگونگی مقابله با اعتیاد و روش درمانی، بستگی دارد.

مقایسه بهترین روش های ترک اعتیاد

آشنایی با روش های ترک اعتیاد

اگر قصد ترک دارید باید قبل از هر چیزی یک برنامه ترک اعتیاد صحیح و اصولی برای خود انتخاب کنید؛ چرا که دلیل اصلی بسیاری از ناکامی‌ها در سیکل ترک، ترک بی‌برنامه و هیجانی ماده مخدر توسط خود فرد است. روش‌های متنوعی برای درمان اعتیاد وجود دارد.

باید توجه داشته باشید که بسته به نوع ماده اعتیادآور و شرایط جسمی و روانی فرد؛ روش‌های مختلفی برای ترک وجود دارد. در نتیجه یک روش یکسان برای همه افراد مناسب نیست و هر بیمار باید بر اساس شرایط منحصر به فرد خود در جستجوی بهترین روش باشد. در ادامه پرکاربردترین روش‌های ترک اعتیاد را شرح داده‌ایم:

1- ترک اعتیاد به روش سقوط آزاد

برخی از خانواده ها یا کمپ های ترک اعتیاد سعی می‌کنند با بستن و طناب پیچ کردن فرد به تخت، در مدت زمان کوتاهی او را ترک دهند؛ به این روش سقوط آزاد می‌گویند که معایب زیادی دارد. چرا که در اولین فرصتی که فرد رها شود به احتمال زیاد دوباره به سمت مصرف مواد می‌رود. چرا که در روش‌های مذکور به علل اصلی اعتیاد فرد توجهی نمی‌شود.

بسیاری از معتادان به خاطر مشکلات درون روانی نظیر افسردگی و مشکلات خانوادگی به اعتیاد پناه آورده‌اند. این افراد تا زمانی که مشکل اصلی‌شان برطرف نشود نمی‌توانند مصرف مواد را کنار بگذارند و رفتن به کمپ‌ها تنها باعث وخیم‌تر شدن اوضاع روحی آن‌ها خواهد شد؛ در نتیجه اعتیاد نیز تشدید می‌شود.

2- درمان دارویی

برای ترک اعتیاد از داروهای دارای اثرات شبه افیونی، استفاده می‌گردد. این داروها با درگیر کردن همان مناطق مغزی که با مصرف مواد فعال می‌شدند؛ از شدت علائم ترک و احتمال بروز نشانه‌های ترک می‌کاهند. از جمله داروهای مؤثر در ترک اعتیاد می‌توان متادون و ب 2 اشاره کرد.

البته در مصرف این داروها باید بسیار احتیاط شود؛ چرا که این داروها تنها باید در مدتی محدود و در دوز های کاملاً مشخص مصرف شوند. به دلیل اثرات مشابه این داروها با مواد مخدر مصرف خودسرانه آن‌ها و یا توجه نکردن به دستورات پزشک منجر به بروز اعتیاد جدیدی در شما خواهد شد.

توجه داشته باشید که درمان های دارویی زیر نظر پزشک در صورتی که در کنار روش‌های روان درمانی و مراجعه به روانشناس صورت بگیرند بالاترین میزان بازدهی را برای شما خواهند داشت. ترک متادون یکی از مسائل شایع در زمان استفاده از درمان دارویی می باشد.

3- ترک تدریجی

در کل استفاده از روش ترک تدریجی در مقایسه با روش‌های سقوط آزاد و قطع یکباره مواد مخدر، روش بهتری است که مورد تأیید متخصصان قرار دارد. با این حال در این روش نیز اگر عوامل روانی در نظر گرفته نشوند، احتمال بازگشت مجدد فرد به میزان بسیار زیادی وجود دارد.

به علاوه کاهش دوز مصرف زمانی که تحت نظر متخصص ترک باشد، عوارض و علائم ترک در کمترین حد و احتمال موفقیت در درمان بیشتر از هر زمانی خواهد بود.

4- روش ماتریکس برای ترک اعتیاد

مدل ماتریکس روشی التقاطی است. به طوری که در طول درمان با مدل ماتریکس درمانگر از روش‌های روان درمانی مختلف در کنار یکدیگر استفاده می‌کند. از جمله این روش‌ها می‌توان به درمان‌های انگیزشی، شناختی- رفتاری، گروه درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس نیاز به حضور چند روز در هفته و صرف چند ساعت در مرکز درمانی دارد. بیمار در این درمان نیاز به حضور دائم و بستری در مرکز درمانی ندارد و می‌تواند زندگی عادی خود را ادامه دهد.

ساختاربندی این برنامه درمانی در سطح بالایی قرار دارد و برای هر جلسه و هر مرحله از درمان مباحث و اقدامات مشخصی تعیین شده است. ترک با این روش تقریبا 16 هفته پیش بینی شده، اما بسته به وضعیت بیمار می‌تواند تا یک سال طول بکشد. روش ماتریکس بهترین روش برای ترک شیشه و سایر مواد محرک می باشد.

5- ترک به همراه روان درمانی

روان درمانی، بهترین روش ترک محسوب می‌شود. بخصوص اگر در کنار درمان‌های پزشکی قرار بگیرد. حضور دائمی یک مشاور و روانشناس در زندگی بیمار و امکان تماس با متخصص، احتمال بازگشت و شکست درمان را به صفر می‌رساند. بیماری اعتیاد ریشه‌های بسیار قوی در افکار و سطح روان فرد دارد که بدون بررسی و تلاش برای حل آن‌ها، مشکل اعتیاد نیز حل نخواهد شد.

روانشناس در کنار پرداختن به علل و ریشه‌های اعتیاد، به شما می‌آموزد چگونه از وسوسه‌های فکری و تمایل برای مصرف دوبارۀ مواد جلوگیری کنید. این روش بیشترین موفقیت درمانی را داشته است؛ چرا که مرحله به مرحله به فرد آموزش داده می‌شود که چگونه بر اعتیاد خود غلبه کند.

مزیت این روش نسبت به روش‌های قبلی این است که فرد بعد از ترک می‌تواند کاملاً به زندگی عادی خود بازگردد و روابط خود را با دیگران بهبود ببخشد. در جدول زیر می‌توانید از بهترین روش‌های ترک اعتیاد به مواد مختلف اطلاع کسب کنید.

نقش خانواده در ترک اعتیاد

زمانی که در خانواده یکی از اعضا معتاد می‌شود، نه تنها زندگی شخصی خود را متأثر کرده بلکه بر دیگر اعضای خانواده نیز اثر می‌گذارد و باعث می‌شود وظایف و نقش‌های معمول اعضای خانواده تغییر کند و یا از انجام امور روزمره‌ی خود غافل شوند و جایگاه دیگری در خانواده پیدا کنند. به طوری که نیرو و انرژی خود را صرف محافظت از خانواده در برابر آسیب‌ها و اثرات مخرب بیماری اعتیاد می‌کنند. در نتیجه اعتیاد یک نفر معمولاً کل سیستم خانواده را به هم می‌ریزد.

خانواده ممکن است از فهمیدن اعتیاد یکی از اعضایش، بسیار آشفته شود. این آشفتگی معمولاً منجر به اقدامات هیجانی و نادرست از جانب آن‌ها می‌شود. مراجعه به یک مشاور روانشناس و شرکت در جلسات خانواده درمانی به خانواده‌ها کمک می‌کند تا در ابتدا بتوانند هیجانات منفی خود را مدیریت کرده و سپس در مورد بهترین روش‌های رفتاری با فرد معتاد آموزش ببینند.

نکات مهم بعد از ترک اعتیاد

آشنایی با روش های ترک اعتیاد

ترک با داشتن برنامه منظم و صحیح امکان پذیر است. اما پیامدهای بعد از ترک، لزوم ادامه درمان و ارتباط با مشاور ترک را بیشتر می‌کند. بیماران پس از مواجهه با مشکلات جنسی، دردهای جسمانی، مشکلات روحی، کاهش صبر و... به دنبال مراقبت های بعد از ترک اعتیاد میفتند. توجه به این عوامل بسیار اهمیت دارد چرا که این‌ها معمولاً به عوامل برانگیزنده‌ای تبدیل می‌شوند و فرد را مجدداً به سمت مصرف مواد سوق می‌دهند.

بازگشت به مصرف مواد بعد از ترک

مشکل بسیاری از افرادی که حتی موفق به ترک مواد مخدر در دوره هایی هر چند کوتاه و یا بلند شده اند، بازگشت و شروع مصرف مجدد مواد است. یکی از علت‌های این موضوع، نادیده گرفتن عوارض بعد از ترک می‌باشد. هم‌چنین قرار گرفتن در شرایطی که یادآور دوران مصرف است، ولع فرد را برای مصرف بیشتر می‌کند. حتی معاشرت با کسانی که تجربه مصرف با آن ها را داشته اند (همبازی‌ها) احتمال لغزش را بالا می‌برد.

مصرف مجدد و بازگشت به اعتیاد علائم و نشانه‌هایی دارد که از مدتی قبل قابل شناسایی و پیش‌بینی هستند. بنابراین بهترین کار این است که زیر نظر مشاوره ترک اعتیاد این نشانه‌ها و علائم هشدار دهنده شناسایی شوند تا بتوان از برگشت به سمت مصرف مواد جلوگیری نمود و علاوه بر آن فرایند بهبود را نیز تسریع بخشید.

مرکز مشاوره حامی هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی آماده است که با کادر متخصص خود پاسخگوی سوالات و مشکلات شما باشد. شما می توانید از خدمات مشاوره تلفنی و حضوری مرکز مشاوره هنر زندگی در هر جایی که هستید بهرمند شوید. استفاده از مشاوره ترک اعتیاد تلفنی می تواند یه راهکار مناسب برای شما باشد تا بتوانید در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود دست یابید و شرایط را قبل از بدتر شدن تحت کنترل بگیرید.

separator line

بیشتر بخوانید:

عوارض کوکائین و راهی برای ترک کردن آن

ترک ترامادول : چگونه مصرف ترامادول را ترک کنیم ؟

پرسش و پاسخ های کامل درباره ترک سیگار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits