دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهای جادویی برای تقویت غدد لنفاوی و غداهای مفید برای آن
20
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تقویت غدد لنفاوی برای جلوگیری از بیماری یکی از راهکارهایی است که به سلامت بدن ما کمک می کند


تقویت غدد لنفاوی برای جلوگیری از بیماری


تقویت غدد لنفاوی که بخش از سیستم ایمنی ماست به سلامت بدن کمک خواهد کرد .غدد لنفاوی ، گره هاي لنفاوي، طحال، تيموس و لوزه سیستم لنفاوی را تشکيل می دهند. اين سيستم، سلول ها را پاکسازي و ضايعات سلولي بدن را از بافت ها به خون منتقل مي کند تا از طريق ۲ عضو اصلي و سم زداي بدن يعني کبد و کليه تصفيه شود. اين سموم شامل باقي مانده داروها، موادمخدر، سموم سيگار، آلاينده ها، افزودني هاي غذايي، حشره کش ها و... است.


تحقیقات نشان داده است که به طور ميانگين ۸۰درصد زنان داراي سيستم لنفاوي ضعيف هستند. اگر از اضافه وزن، سلوليت، اختلال آرتريت، سردرد و... رنج مي بريد، احتمال دارد که علت اصلي آن کند شدن جريان لنفاوي باشد. سیستم لنفاوی ، سیستم فراموش شده و دست کم گرفته شده ای است که نقش حیاتی در سم زدایی بدن دارد. لنف مشابه با جریان خون در بدن به گردش در می آید و مسئول برداشت تمامی ذرات اضافی از تک تک سلولهای بدن است همچنین وظیفه تنظیم سیستم ایمنی را هم بر عهده دارد. این سیستم به منظور نقل و انتقال چربی ها هنگام جذب و رهایی بدن از سموم و دفع مواد زاید و محیط اسیدی بدن تعبیه شده است. از آنجا که سم زدایی در بدن به عملکرد درست سایر اندامها منجر می شود سلامت این بخش از بدن نیز دارای اهمیت بسیاری است پس اگر تا پیش از این متوجه غدد لنفاوی خود نبوده اید،از این پس بیشتر به این سیستم حیاتی توجه کنید . در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با راهکارهایی برای تقویت غدد لنفاوی آشنا شوید.


ترفندهای ساده برای تقویت غدد لنفاوی


نقش تنفس عميق در تقویت غدد لنفاوی


ميزان مايعات لنفي ۳ برابر بيشتر از خون است اما عضوي براي پمپاژ آن وجود ندارد. سيستم لنفاوي از طريق حرکات تنفسي، سموم را به خون و از آن جا به کبد منتقل مي کند. بنابراين اکسيژن مورد نياز بدن را با نفس هاي عميق تامين کنيد تا جريان لنف سريع تر شود.

نقش فعالیت بدنی در تقویت غدد لنفاوی


ورزش به جريان يافتن لنف کمک مي کند. ورزش هايي چون کشتي و ايروبيک به طور چشمگير جريان لنفاوي را بهبود مي بخشد.
همان‌طور که سیستم گردش خون برای پمپ خون به کل بدن در طول روز به قلب نیاز دارد، دستگاه لنفاوی هم برای این‌که بتواند وظیفه خود را به‌درستی در بدن انجام دهد به فعالیت و حرکات ورزشی در سراسر بدن نیاز دارد. 30دقیقه پیاده‌روی هوازی باعث گردش خون کامل برای سیستم لنفاوی بدن وتقویت آن می‌شود.

نوشیدن آب


نقش آب در تقویت غدد لنفاوی


اگر ميزان آب بدن کافي نباشد مايعات لنفاوي به خوبي جريان پيدا نمي کند؛ براي اينکه آب به آساني جذب سلول ها شود، چند قطره آب ليموي تازه به آن اضافه کنيد.

از مصرف نوشابه، نوشيدني هاي انرژي زا و آب ميوه آماده بپرهيزيد. شکر، رنگ هاي غذايي و مواد نگه دارنده موجود در اين نوشيدني ها، بار اضافه روي سيستم لنفاوي تحميل مي کند.


تاثیر میوه ها و سبزیجات بر تقویت غدد لنفاوی


ميوه بيشتري مصرف کنيد زیرا آنزيم ها و اسيدهاي موجود در ميوه، تميزکننده قوي سيستم لنفاوي است براي نتيجه و هضم بهتر با معده خالي ميوه مصرف کنيد. بيشتر ميوه ها طي حدود ۳۰دقيقه هضم و جذب مي شود.


سبزیها با تامين کلروفيل کافي به منظور تصفيه خون و عملکرد مناسب سيستم لنفاوي مصرف سبزي را افزايش دهيد.


مصرف آجیل در تقویت غدد لنفاوی


مغزهاي ميوه بدون نمک، اين تنقلات سالم که حاوي اسيد چربي کافي است، قدرت سيستم لنفاوي را افزايش مي دهد. گردو، بادام، فندق، دانه کتان، تخمه کدو و آفتاب گردان مفيد است.


نقش چای در تقویت غدد لنفاوی


چاي گياهي تقويت کننده سيستم لنفاوي است ، چاي گياهي را به برنامه روزانه خود اضافه کنيد. اما قبل از مخلوط کردن ۲ نوع چاي يا در صورت مصرف دارو يا ابتلا به بيماري حاد با متخصص مشورت کنيد. از مصرف گياهان در دوران بارداري، شيردهي يا استفاده از اين گياهان به مدت طولاني، بدون مشورت پزشک، پرهيز شود.

عدد لنفاوی


ماساژ پوست برای تقویت غدد لنفاوی


ماساژآرام پوست با برس هاي مخصوص حمام پوست را به حالت گردشي به سمت بالا (از کف پا به سمت تنه و از انگشتان به طرف قفسه سينه)ماساژ دهيد.


اين حرکت گردشي در همان جهتي است که لنف به سمت قلب حرکت مي کند. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، ماساژ آرام مي تواند ۷۸درصد از جريان لنفاوي را به گردش دربياورد.ماساژ سموم گير کرده را آزاد مي کند. هر نوع ماساژي را که انتخاب مي کنيد، بايد آرام باشد.


دوش هاي چند دقيقه اي متناوب سرد و گرم:حرارت باعث گشاد شدن رگ هاي خوني و سرما باعث انقباض آن مي شود در صورتي که ناراحتي فشار خون يا قلبي داريد يا اين که باردار هستيد از اتخاذ اين شيوه بپرهيزيد.


نقش مواد غذایی در تقویت غدد لنفاوی


مصرف قارچ


مهم نیست کدام نوع آن را انتخاب می‌کنید؛ صدفی یا معمولی. به هر حال مصرف قارچ می‌تواند تا حد زیادی سیستم ایمنی بدن شما را بالا ببرد و مانع سرماخوردگی شود. قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین هم هست. ارگوتیونین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز از بین نمی‌رود، بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن شوید.


مصرف تخمه کدو


دانه‌های کدو سرشار از منیزیم هستند. این ماده علاوه بر کمک به سیستم ایمنی بدن، به کاهش فشارخون هم کمک می‌کند و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهد. فقط این تخمه‌ها نباید شور مصرف شوند چون نمک فشارخون را بالا می‌برد. بهتر است خام و بدون نمک آن‌ها را از فروشگاه‌ها بخرید.


مصرف آویشن


آویشن می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند و در کنار آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود. از مشتقات این گیاه شربت‌های مختلفی برای سرماخوردگی و سرفه درست می‌کنند. این گیاه درست مثل یک ضد میکروب قوی، باکتری‌های مضری که ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برسانند را از بین می‌برد. ممکن است بتوانید روغن آویشن را هم در بازار پیدا کنید.

سیستم لنفاوی


مصرف تخم‌مرغ


تخم‌مرغ با داشتن بیوتین، آهن و ویتامین B12 می‌تواند به مقاومت موهای شما و رشد آن‌ها کمک کند. آهن و ویتامین 12 B می‌توانند مقاومت بدن را هم افزایش دهند و به سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند.


مصرف زنجبیل


زنجبیل بدن را گرم می‌کند و به از بین بردن تجمع سموم در بدن به ویژه در سینوس‌ها و ریه‌ها کمک می‌کند، بنابراین یک داروی سرماخوردگی طبیعی است. پیروان مکتب آیورودا معتقدند زنجبیل به پاک کردن سیستم لنفاوی بدن، که درست مثل یک سیستم فاضلاب برای بدن است، هم کمک می‌کند، پس زنجبیل با تقویت ریه‌ها و کمک به سیستم لنفاوی، سموم را در بدن کنترل می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌های رایج این فصل را کاهش می‌دهد.


مصرف آووکادو


اضافه کردن آووکادو به میوه‌هایی که می‌خورید آسان‌ترین راه برای حمایت از عملکرد غدد فوق کلیوی شما و خوشحال کردن سیستم ایمنی بدنتان است. آووکادو شامل اسیدهای آمینه ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و برخی چربی‌های سالم برای کمک به تولید متعادل هورمون در بدن شماست. برای استفاده از تمام مزایای آووکادو، لازم است هر روز نصف فنجان بخورید.


مصرف زغال اخته


زغال‌اخته یک مکمل غذایی فوق‌العاده است. این خوراکی علاوه بر اینکه به سلامت بینایی کمک می‌کند حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های مرکب است که قدرت دید در شب را افزایش می‌دهند. این میوه همچنین منبع غنی ویتامین C است. این ویتامین در زغال‌اخته تقریبا پنج برابر پرتقال وجود دارد و به همین دلیل با تقویت سیستم ایمنی باعث می‌شود جلوی سرماخوردگی تا حد زیادی گرفته شود.


مصرف جو


خوردن جو یک میان‌بر عالی برای رسیدن به قله‌های سلامت است. این ماده را می‌توانید به شکل پرک شده در سوپ بریزید یا با غلات صبحانه میل کنید. این ماده غذایی دارای مقدار زیادی فیبر است که باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود و می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.


مصرف انار


آب موجود در دانه‌های انار حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. این ماده همچنین به حفظ کلاژن در پوست شما کمک می‌کند و علاوه بر ممانعت از پیری پوست، باعث سلامت بیشتر پوست شما هم می‌شود. انار می‌تواند به سلامت سیستم ایمنی بدن هم کمک کند.

ضعف سیستم ایمنی


دلایل ضعف غدد لنفاوی و سیستم ایمنی


استرس


دلیل 80 درصد از موارد ضعف سیستم لنفاوی استرس است . استرس، تخریب کننده سیستم لنفاویی است زمانی که دچار استرس می شویم ، بدن به تولید هورمون های ضد استرس می پردازد تا میزان انرژی تولیدی را افزایش دهد و بدن در یک وضعیت اسیدی قرار می گیرد. مواد زاید ناشی از این واکنشها ، رادیکال آزاد نام دارند که در صورت تجمع در بدن منجر به پیری زود رس می شوند .سيستم لنفاوي در شرايط قليايي , عملكرد بهتري دارد. انواع گوشت و منابع پروتئینی ( گوشت ، تخم مرغ ، لبنیات ) ، اسیدی کننده جریان خون هستند و حرکت و عملکرد سیستم لنفاوی را با مشکل مواجه می کنند . در حالی که میوه ها و سبزیجات قلیایی کننده خون هستند از این رو گروه میوه و سبزی می توانند به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی کمک کنند .


کمبود آب در بدن


کم آبی یکی از دلایل مهم ضعف سیستم لنفاوی است . بهترین راه برای تامین آب مورد نیاز به منظور عملکرد صحیح سیستم لنفاوی ، نوشیدن یک جرعه آب ولرم ، هر 10-15 دقیقه یکبار در سرتا سر طول روز است . اگر در طول روز احساس تشنگی یا و یا خشکی دهان دارید ، شک نکنید که بدن تان کم آب شده است و احتمال احتقان سیستم لنفاوی وجود دارد .

اختلالات گوارشی


اختلالات مزمن در سیستم گوارشی ، یکی دیگر از دلایل ضعف سیستم لنفاوی است . از آنجایی که بیشترین سیستم لنفاوی بدن در مجاری گوارشی قرار دارد ، عملکرد صحیح پرزهای روده به عملکرد صحیح سیستم لنفاوی ، سم زدایی و ایمنی کمک می کند .


کمبود ید


کمبود ید هم از دیگر دلایل ضعف سیستم لنفاوی است . ید به سم زدایی و جلوگیری از تجمع سموم در بدن کمک کرده و از سیستم لنفاوی در سطح سلولی مراقبت می کند .


مواد نگهدارنده


علف کش ها ، مواد شیمیایی و انواع مواد نگهدارنده از دیگر عوامل ایجاد کننده ضعف سیستم لنفاوی است . سیگار و حتی مواجهه با دود سیگار نیز هم ردیف موارد فوق است .

divider

بیشتر بخوانید:

نکات مفید برای داشتن سیستم ایمنی سالم و قوی

قوی تر بودن سیستم ایمنی بدن زنان از مردان

10 ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن را بالا می برد بشناسیم

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (20 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits