دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای تقویت بینایی چشم
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
راه های مناسب برای تقویت بینایی چشم:راه حل هایی برای تقویت چشم با شیوه ای طبیعی/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا راه های مناسب برای تقویت چشم آشنا شوید.

راه حل هایی برای تقویت چشم با شیوه ای طبیعی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا راه های مناسب برای تقویت چشم آشنا شوید.

تقویت چشم

تقویت چشم از نظر طب سنتی

شاید شما هم افرادی باشین که احساس میکنین چشمتون داره ضعیف میشه ، چون خیلی از ما مدت زیادی رو مقابل مانتیور رایانه و گوشی موبایل هستیم و چشممون خسته میشه.تو این مقاله روش هایی اومده که به شما کمک میکنه چشماتون رو تقویت کنین ، با ورزش و تغذیه مناسب!چشم عضو مهمی است که به مراقبت های زیادی نیاز دارد. برخی افراد یا دچار نزدیک بینی و یا دوربینی می شوند و نیاز است که بینایی خود را تقویت کنند.

این راه و روش هم باید از طریق تغذیه و هم از طریق ورزش انجام گیرد.

  • سیر:

سیر به عطر و طعم غذا بسیار كمك می‌كند و به همین منظور در بسیاری از غذاها می‌توان از آن استفاده كرد.مطالعات نشان داده است كه سیر فواید بسیاری در سلامتی فرد دارد و باعث افزایش گردش خون می‌شود، همچنین به سیستم ایمنی بدن كمك می‌كند و برای بینایی نیز موثر است.سیر سرشار از سولفور و مواد غذای دیگریست كه به تولید آنتی اكسیدانی كه می‌تواند به حفاظت لنز چشم كمك كند، ‌كمك می كند.

  • تخم‌مرغ:

در میان غذاهایی كه برای تقویت نور چشم مفید است، تخم‌مرغ از رایج‌ترین آنها می‌باشد. تخم‌مرغ مخصوصا زرده آن سرشار از مواد مغذی است كه برای تقویت بینایی مفید است و به رفع خستگی بدن كمك می‌كند.

  • ماهی سالمون:

ماهی سالمون غنی از ویتامینA و D و اسیدهای چرب امگا ۳ است كه این تركیبات باعث تقویت بینایی می ‌شود.

  • سبزیجات برگدار:

كاهو، كلم، اسفناج و دیگر سبزیجات برگدار سبز در افزایش تقویت نور چشم مفید‌ند، زیرا آنها حاوی ویتامینA، ویتامینB12، ویتامینC و كلیسیم هستند.مطالعات نشان داد كه اسفناج سرشار از آنتی اكسیدانی‌هایی مانند Iutein و Zeaxanthin است كه بسیار برای چشم مفیدند؛ اگر شما می‌خواهید فایده بیشتری از سبزیجات برگدار ببرید، سعی كنید از زیاد پختن آنها خودداری كنید.

  • شكلات كاكائویی:

مطالعات نشان داده است كه شكلات كاكائویی در تقویت بینایی بسیار موثر است. با اضافه كردن مقدار شكلات كاكائویی به وعده‌های غذایی روزانه خود می‌توانید مقدار flavonoids كه به حفاظت ماهیچه‌های خونی چشم كمك می‌كند را افزایش دهید. با حفاظت از ماهیچه‌های خونی در چشم علیرغم افزایش سن و ضعیف شدن چشم شما می‌توانید به تقویت لنز چشم و قرنیه كمك كنید.

  • گیاه قره‌قاط:

مطالعات نشان داده است كه مصرف گیاه قره ‌قاط می‌تواند به جلوگیری از بعضی اختلالات بینایی مانند macular degeneration كه موجب كاهش بینایی در مركز میدان دید فرد در سنین بالاتر می‌شود، كمك می‌كند.

  • آوو كادو:

آووكادو مانند اسفناج نیز سرشار از آنتی اكسیدان‌هایی مانند latein و zeaxanthin است كه در چشم یافت می‌شود.گفته شده است كه میزان latein موجب كاهش خطر macular degeneration و آب مروارید می شود؛‌این میوه در مناطق گرم و استوایی به وفور یافت می شود.

  • هویج:

هویچ و بسیاری از سبزیجات و میوه‌جات زرد و نارنجی رنگ حاوی بتاكاروتین هستند كه برای بینایی چشم مفید است و می‌تواند به حفاظت چشم در برابر آسیب‌های نور خورشید كمك كند.

  • سویا:

سویا دارای چربی كمی است اما میزان پروتیین آن زیاد است و حاوی اسیدهای چرب و دیگر مواد مغذی است كه بسیاربرای چشم مفید است.مواد غذایی و سبزیجاتی كه در بالا به آنها اشاره شد در تقویت نور چشم بسیار موثرند اما شما را به پرهیز از یكسری مواد خوراكی كه موجب كاهش بینایی می‌شود توصیه

می‌كنیم كه ازجمله آنها می‌توان از شكر، غذاهایی با شاخص گلیسمیك مانند پاستا، نان، حبوبات و چربی، آرد تصفیه شده و‌ مونوسدیم گلوتامیك را نام برد.براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سایپتدفایند، این مواد خوراكی هنگامی كه زیاد مورد مصرف قرار می‌گیرند، می‌توانند برای چشم مضر باشند و منجر به مشكلات چشمی مانند آب سیاه شوند.

تقویت چشم با تغذیه

تقویت چشم با گیاهان دارویی

از لحاظ طب سنتی مواد غذایی مفید و مضر برای چشم و بینایی شامل:

  • زردچوبه
  • هویج
  • آویشن
  • شلغم
  • رازیانه
  • بادام شیرین با نبات
  • مغزها بطور کلی مانند بادام، گردو، پسته، فندق - مربای هلیله - دارچین، زعفران و کندر

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

شستشوی چشم

توصیه ها:

همچنین اگر مدتی پی در پی هر روز یک گرم آمله کوبیده در عسل حل کرده میل نمایند قوت چشمها زیاد می گردد.چشم را با گلاب یا آب گیشنیز یا با آمله بشویند سپس سرمه مناسب بکار برند و اگر مزاج چشم تر باشد به گلاب و سماق شسته سرمه کشند

اگر در هنگام خواب هر روز به آب سرد بینی را بشویند چشم از بیشتر بیماریها در امان خواهد بودپاکسازی بدن از خلط غالب مزاج اصل و اساس درمان هر عضو بیماری است و برای ازدیاد بینائی و تقویت چشم شستشو با گل گندم و خوردن آن برای این مطلب توصیه می شود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

مضر برای چشم

  1. غذاهای غلیظ مانند حلیم و کله پاچه
  2. خوراکهای نفاخ و بخارانگیز مانند عدس، پیاز، سیر، تره، شاهی، بادنجان، باقلا، لوبیا، کلم، شوید، زیتون خام
  3. خوراکهای ترش مانند سرکه، سیب ترش
  4. گوشت­های غلیظ و خشک مانند گوشت گاو، سوسیس و کالباس، گوشتهای فرآوری شده
  5. مصرف زیاد خوراکهای شور مانند کنسروها، خیارشور، چیپس و پفک
  6. در حالت سیری، غذاخوردن
  7. پرخوری و با شکم سیر، خوابیدن
  8. شام زیاد و سنگین خوردن

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نیلوفر | ۷ سال پیش
سلام. مطالب بسیار مفیدی نوشته شده . تشکراز نویسنده خوبتون.
0
0
ترانه | ۷ سال پیش
سلام. مدتی است که چشمم خیلی تار و خسته میشه . ازترس عینک واسه سنجش بینایی نرفتم. چون میخام نورچشمم وی بشه. اما اگه به عینک عادت کنم دیگه باید همیشه بزنم. لطفا راهنماییم کنیدممنون از دلگرم
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
سلام…مدتیه که از چشمم بخاطر درس خوندن اشک میاد.وقتی بیرون میرمم عینک آفتابی میزنم اما بازم درمانی نداره..دوست ندارم عینک دایمی داشته باشم ..لطفا راهنمایی م کنید……
1
0

hits