دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ضد حساسیت خانگی انواع آلرژی را نابود کنید!
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ضد حساسیت خانگی شامل گیاهان دارویی است که سالهاست در همه خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و از بین آنها می توان به اکالیپتوس , عصاره نعنا و چای سبز اشاره کرد


فواید کاربرد ضد حساسیت خانگی


ضد حساسیت خانگی شامل گیاهان دارویی است که سالهاست در همه خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد . بسیاری از مردم دچار حساسیت های فصلی هستند و در بیشتر طول سال از این بیماری رنج می برند. عطسه، آبریزش یا خارش بینی و آبریزش چشم در فصل پاییز از علائم حساسیت فصلی است. برای درمان این نوع حساسیت علاوه بر داروهای شیمیایی رایج، دارو های گیاهی نیز می توانند موثر واقع شوند.


حساسیت فصلی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است که با التهاب مخاط بینی همراه است. این مشکل اگرچه خطرناک نیست، ولی بسیار دردسرساز است و متأسفانه روز به روز هم این آلرژی‌ها شایع‌تر می‌شود. خارش بینی، گلو، التهابات پوست، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، کهیر، تنگی نفس، فشارخون، ضعف غیرطبیعی، بیش‌فعالی و یبوست از مهم‌ترین واکنش‌های حساسیتی می‌باشند . با داروهای گیاهی ضد حساسیت خانگی می توانید بدون قرص های ضد حساسیت، حساسیت فصلی را درمان کنید .در ادامه داروهای گیاهی و موثر ضد حساسیت را به شما معرفی می کنیم با مجله دلگرم همراه باشید.


انواع ضد حساسیت خانگی و فواید مصرف آنها


1- چای سبز


چای سبز به عنوان یک ضد حساسیت خانگی داروی مؤثری است، ویتامین C موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل بیماری‌های فصلی و حساسیت‌های فصلی مقاوم می‌کند. همچنین خاصیت آرامبخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی، استرس و هیجان را از بین ببرد.


2- بادرنجبویه


بادرنجبویه از واژه‌ای یونانی به معنای زنبور گرفته شده است. این گیاه محبوب نوعی زنبور عسل است. از نظر ترکیبات شیمیایی در اندام سبز این گیاه موادی مانند اسید اولئیک، سیترال، ژرانیول و رزماری اسید وجود دارد. این گیاه دارای اسانس تند و لیمویی است که سیترال نام دارد و در صنعت عطرسازی کاربرد دارد. این گیاه همانند یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می‌کند و به همین دلیل آرامبخش بوده و تحریکات حساسیتی را کاهش می‌دهد.

حساسیت


3- پرتقال


مصرف روزانه یک عدد پرتقال در صبح به عنوان ضد حساسیت خانگی به علت دارا بودن ویتامین C فراوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی محسوب شده و بدن را در مقابل آلرژی مقاوم می‌کند.


4- عسل


عسل یکی دیگر از موارد مفید برای درمان حساسیت است. سعی کنید عسل را از مقدار کم شروع کنید و هر روز مصرف آن را بیشتر کنید. البته توجه داشته باشید که عسل میتواند برای برخی افراد حساسیت زا باشد. اما اگر به عسل حساسیت ندارید حتی قبل از شروع مشکل، عسل را برای پیشگیری بخورید. برای برطرف کردن خارش بدن در حساسیت‌ها یک حبه سیر را رنده کنید، آب آن را بگیرید و با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری زنجفیل مخلوط کنید و روی محل خارش بمالید. بعد از 3 ساعت این ضماد را با آب ولرم بشویید.


5- دارچین و زردچوبه


از گیاهان معروف و پر مصرف هستند که خاصیت ضد حساسیت بودن در آنها ثابت شده است. مصرف3 گرم برای زردچوبه و 5 گرم برای دارچین در افراد بزرگسال بلامانع است.


6 – گزنه


عصاره خشک شده گزنه از قدیم به عنوان درمان حساسیت تنفسی و تب یونجه استفاده می شد. این داروی گیاهی ضد حساسیت خانگی حاوی اجزایی است که به عدم واکنش به هیستامین کمک می کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که گزنه همچنین التهاب و تجمع مخاط را محدود می کند. بعضی از مردم می گویند گزنه فقط در برخی از ترکیبات، تا حدودی مفید هستند، بنابراین توصیه می شود از آن در کنار رژیم های گیاهی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اما باید یک متخصص حرفه ای گیاه شناسی-پزشکی پیدا کنید تا به شما در استفاده از گیاهان ضد حساسیت کمک کند.


7 - افزایش مصرف فلاونوئید


فلاونوئیدها جزء گیاهانی هستند که طیفی از رفتارهای زیستی برای اصلاح پاسخ های التهابی را شامل می شوند. برخی مواد غذایی حاوی مقادیر بسیار بالایی از فلاونوئید ای خاص هستند که اثرات ضد حساسیت فوق العاده ای دارند. این موارد شامل: گندم سیاه، جعفری، پیاز، نعناع ، آویشن، اسفناج، کلم بروکلی، کلم، هویج و فلفل می باشد.

آلرژی


8- پروبیوتیک ها


پروبیوتیک ها باکتریهای مساعدی در دستگاه روده هستند که مانند باکتریهای لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بافیدی در آن جا ساکن می باشند. اقدامات آنها نقش مهمی در توسعه و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. عفونت روده و مصرف آنتی بیوتیک ممکن است باعث ناراحتی روده شود. تحقیقات نشان می دهد که مکمل پروبیوتیک ممکن است علائم حساسیت فصلی را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.


9- روغن ریحان


روغن ریحان یک ضد التهاب قوی است و می تواند با پاکسازی بدن از باکتری ویروس با مواد حساسیت زا مبارزه کند و سبب کاهش التهاب، درد و خستگی شود. مطالعات نشان داده است که این ماده خواص ضد میکروبی نیز دارد و می تواند باکتری، مخمر و کپک را از بین ببرد.


روش درمانی: به منظور کاهش التهاب شما می توانید یک قطره از این عصاره را به سالاد، سوپ و یا هر غذای دیگری اضافه کنید. جهت تقویت سیستم ایمنی باید دو یا سه قطره را با همان میزان روغن نارگیل رقیق کنید و مستقیماً آن را روی قفسه سینه، پشت گردن و شقیقه ها قرار دهید.


10 - عصاره اسطوخودوس


عصاره این گیاه دارای خواص آنتی هیستامین و ضد التهاب است. این ترکیب اسطوخودوس را به یکی از بهترین داروهای طبیعی ضد حساسیت خانگی تبدیل می کند. این گیاه همچنین به عنوان یک آرامبخش طبیعی استفاده می شود.


روش درمان: وقتی احساس کردید که آلرژی شما به سراغتان آمده، چند قطره از این گیاه را به کف دستانتان بمالید، دستانتان را جلوی بینی خود گرفته و نفس عمیق بکشید. برای فصل های حساسیت زا بهتر است همیشه مقداری پنبه آغشته به عصاره اسطوخودوس را به همراه داشته باشید.


11 - عصاره ی نعنا


مطالعات نشان داده است که روغن نعنا نیز ضد التهاب است.این ماده سبب کاهش علائم اختلالات التهابی مزمن مانند رینیت (التهاب مخاط بینی) و آسم برونشی می شود. همچنین این ماده به عنوان یک خلط آور می تواند در درمان آلرژی، سینوزیت، سرفه و سرماخوردگی مؤثر باشد.


روش درمان: چند قطره را در سینوس گرفته اسپری کنید و گلودرد خود را درمان کنید. همچنین این ماده با آرام کردن ماهیچه های بینی باعث بیرون آمدن مخاط و مواد حساسیت زا می شود. برای کاهش التهاب می توانید مستقیما یک یا دو قطره خالص از آن را میل کنید.

رفع حساسیت با پرتقال


12 - عصارۀ چای


این ماده می تواند عوامل بیماری زا و حساسیت زا را در محیط از بین ببرد. پخش کردن بخار عصارۀ چای در منزل می تواند از رشد باکتری، قارچ و جلوگیری کند. عصارۀ چای همچنین یک ضد عفونی کننده و ضد التهاب طبیعی است که می تواند پوست آسیب دیده را تسکین دهد.


روش درمان: عصارۀ چای را روی پوست خود قرار دهید تا التهابات ناشی از جوش کهیر را کاهش دهد. برای مصرف موضعی پنبه را به دو یا سه قطره از آن آغشته کنید و روی ناحیه موردنظر قرار دهید. اگر پوست حساسی دارید آن را با روغن های دیگری مانند روغن نارگیل رقیق کنید.


13- عصارۀ لیمو


این ماده می تواند سیستم لنفاوی بدن را بهبود ببخشد و شرایط تنفسی را بهتر کند. طبق مطالعات روغن لیمو می تواند از رشد باکتری در محیط جلوگیری کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند. با اسپری کردن این ماده در خانه می توانید عوامل حساسیت زا و باکتری ها را نابود کنید.


روش درمان: یک یا دو قطره از عصارۀ این گیاه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و آن را بنوشید تا میزان متعادل PH را در بدن خود حفظ کنید. همچنین می توانید در هنگام شستشوی لباسها آن را به مواد شوینده خود اضافه کنید یا چند قطره از آن را روی پرده، ملحفه و فرش اسپری کنید تا باکتری ها را از بین ببرد.


14. روغن اکالیپتوس


چند قطره از روغن را داخل دستگاه پخش کننده روغن یا دستگاه بخار بریزید، تا سوراخ های بینی شما باز شود ، حتما چشمهایتان را بپوشانید تا از سوزش آن ها جلوگیری کنید. همچنین بعد از تنفس ، آب گرم فراوان بنوشید ، زیرا جریان یافتن بیش از حد خلط، باعث خشکی راه های هوا می شود.این روغن را با هر روغن پایه ای دیگر مثل روغن بادام رقیق کنید و به پیشانی و قفسه سینه خود بمالید ، شما می توانید رقیق شده ی این روغن را برای تسکین خارش پوست نیز استفاده کنید.

درمان حساسیت با تغییر شیوه ی زندگی


داشتن زندگی سالم و ساده در طول یک دوره زمانی می تواند در درمان حساسیت موثر باشد. از مصرف هر نوع قند، شکر و غذاهای نا سالم پرهیز کنید و در عوض وعده های غذایی کوچک حاوی مقدار زیادی میوه و سبزی تازه داشته باشید. تمام غذاهای حیوانی را برای مدت کوتاهی حذف و یا حداقل محدود کنید. آبگوشت سبزیجات و اسموتی های گیاهی و میوه بخورید. چای و آب بخورید. خواب کافی روزانه داشته باشید، هوای تازه تنفس کنید و به طور روزانه ورزش کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت تماسی و راههای درمان آن

حساسیت خارش گلو و راههای درمان آن

حساسیت تنفسی و عوارض آن بر زندگی انسان!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits