دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای مصرف مکمل استئوکینون (Osteo Quinone)
384
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص استئوکینون حاوی مقادیر کلسیم مورد نیاز بدن به همراه ویتامین K2 که موجب جذب موثر کلسیم در بدن می گردد، می باشد. مصرف این محصول به مدت حداقل ۶ ماه در کاهش از دست رفتن توده استخوانی و افزایش غلظت مواد معدنی استخوان ها موثر هستند.

مکمل استئوکینون و فواید مصرف آن

استئوکینون به عنوان مکمل غذایی در افراد مبتلا به کمبود کلسیم و ویتامین D، مبتلایان به کاهش تراکم استخوان یا استئوپروز برای کمک به افزایش توده استخوانی و استحکام استخوان ها مصرف می شود. پوکی استخوان اگر به موقع پیشگیری و درمان نشود ممکن است سبب بروز شکستگی های استخوانی خطرناکی شود.

استئوکینون مکمل کلسیم حاوی ویتامین های K₂ و D₃ می باشد که در سلامت استخوان و پیشگیری از بیماری های استخوانی مانند استئوپروز (پوکی استخوان) و شکستگی ها نقش به سزایی دارد. همانطور که می دانیم استئوپروز از جمله شایع ترین بیماری های استخوانی است که درآن تخریب بافت استخوانی و کاهش توده‏ استخوانی ( تعداد و اندازه‏‌ی تیغه‏ های استخوانی بافت استخوانی کاهش می‏ یابد) مشاهده می شود.

این بیماری با افزایش سن مرتبط می باشد. خوشبختانه با انجام اقداماتی خاص می تـوان شانس بروز این بیماری را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد و از بروز شکستگی های استخوانی که در بسیاری از موارد سبب ناتوانی فرد می شود جلوگیری کرد.

مکمل استئوکینون به سبب داشتن ویتامین K₂ در پیشگیری و درمان این بیماری ها مکانیسمی متفاوت داشته است.

ویتامین D بکار رفته در استئوکینون نیز نقش های زیادی در بدن دارد که از جمله آنها می توان به تقویت استخوان ها، حمایت از سیستم ایمنی بدن، و افزایش عملکرد شناختی اشاره کرد. این عملکرد برای مغز بسیار اهمیت دارد چرا که از بروز بیماری های عصبی جلوگیری می کند.

مکمل استئوکینون

عوارض قرص استئوکینون

موارد مصرف استئوکینون

  • پیشگیری و درمان پوکی استخوان
  • کاهش دردهای استخوانی
  • تقویت استخوان سازی در سنین رشد
  • مناسب برای مادران باردار و شیرده
  • پیشگیری از پوکی استخوان در دوران یائسگی
  • جلوگیری از رسوب کلسیم در رگ ها، کلیه ها، مفاصل، پوست، ریه، …
  • ترمیم سریع تر شکستگی های استخوانی
  • سلامت قلب و عروق
  • پیشگیری از پوکی استخوان در مصرف کنندگان داروهای کورتونی

نقش استئوکینون در سلامت استخوان ها

استئوکینون از طریق مکانیسم های زیر در سلامت استخوان ها نقش دارد:

ویتامین K₂ موجود در استئوکینون بطور شگفت انگیزی سبب خروج کلسیم از خون و رگ ها، و ذخیره آن در بافت استخوانی می شود.

مطالعات جدید نشان داده اند که مصرف مکمل کلسیم به تنهایی، و بدون حضور ویتامین K₂ سبب رسوب کلسیم در بافت های نرم و رگ ها می گردد. ویتامین K₂ با فعال کردن استئوکلسین (پروتئین استخوانی وابسته به ویتامین K₂) ماتریکس استخوانی را فراهم کرده، در نتیجه بستری مناسب برای نگهداری کلسیم ایجاد می کند.

(کلسیم بطور موثری به استخون باند می شود) و از این طریق کلسیم بطور موثری در بافت استخونی ذخیره می شود.ویتامین D₃ (فرم فعال ویتامینD) موجود در این محصول جذب کلسیم و فسفر را افزایش می دهد و از سوی دیگر تولید استئوکلسین (پروتئین تشکیل دهنده استخوان) توسط استئوبلاست ها را افزایش می دهد.

پوکی استخوان یا استئوپروز طبق تعریف انجمن ملی بهداشت یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌ دهد.

از دست‏ دادن استخوان‏ ها به طور خاموش و بی‏ سر و صدا اتفاق می‏ افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد. در زنان پوکی استخوان از 35 سالگی شروع شده و با افزایش سن و شروع منوپوز تشدید می شود.

استخوان های ستون فقرات، ران و لگن از شایع ترین محل های شکستگی هستند. همانطور که می دانیم در مورد روش های پیشگیری و درمان استئوپروز تحقیقات بسیاری انجام شده و مجموعه ای از فاکتورها و عوامل به عنوان ریسک فاکتور و حذف آنها به عنوان روش های موثر برای کنترل و پیشگیری بیماری محسوب شده است.

جالب است بدانیم که ویتامین K₂₋₇ علاوه بر فعال کردن استئوکلسین، گروه دیگری از پروتئین ها را نیز فعال می کند که این پروتئین ها در بافت های نرم مانند جدار عروق و غضروف ها وجود دارند و نقش آن ها محافظت از بافت در مقابل کلسیفیکاسیون و رسوب کلسیم در آن هاست.

با توجه به مجموعه این عوامل، مشخص شده که مصرف مکمل های کلسیم به تنهایی، بیشتر زمینه کلسیفیکاسیون عروق و بافت های نرم را فراهم می کند تا جبران کمبود کلسیم استخوان و بهبود پوکی آن ها را !

کلسیم یکی از املاحی است که به میزان زیاد در بدن وجود دارد و برای استخوان ها و دندان ها ضروری است. کمبود این ماده غذایی در افرادی که کمتر از لبنیات استفاده می کنند دیده می شود و در سنین بالاتر به پوکی استخوان ختم می شود. همه افراد در همه سنین باید به میزان کافی کلسیم دریافت کنند تا دچار استئوپورز نشوند.

ویتامین k2 از دسته ویتامین های محلول در چربی می باشد. ویتامین k2 عموماً در روده به وسیله باکتری ها تولید می شود و در مواد غذایی کمتر یافت می گردد.

مطالعات بالینی جدید، از فواید ویتامین k2 برای سلامت استخوان حکایت دارند و تاثیر مصرف این ویتامین به مدت حداقل 6 ماه را در کاهش از دست رفتن توده استخوانی و افزایش غلظت مواد معدنی استخوان نشان داده اند.

ویتامین D3 (فرم فعال ویتامین D) موجود در استئوکینون جذب کلسیم و فسفر را افزایش می دهد. و از سوی دیگر تولید استئوکلسین (سلول های تشکیل دهنده استخوان) توسط استئوبلاستها را افزایش می دهد. کلسیم موجود در اوستئوکینون تولید استئوکلاستها (سلولهای تخریب کننده استخوان) را مهار می کند.

مکمل استئوکینون

بهترین زمان مصرف قرص استئوکینون

مقدار مصرف استئوکینون

روزانه یک الی دو عدد قرص استئوکینون بعد از غذا میل شود.

بهتر است بین مصرف این مکمل با داروهای دیگر 2 الی 4 ساعت فاصله داشته باشد.

عوارض جانبی استئوکینون

عارضه جانبی با مصرف این مکمل مشاهده نشده است.

هشدار مصرف استئوکینون

  1. در صورت بارداری و یا شیردهی، قبل از مصرف استئوکینون با پزشک خود مشورت نمایید.
  2. این فرآورده جهت تشخیص، درمان و یا پیشگیری از بیماری نمی باشد.

تداخل دارویی استئوکینون

بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون آنتاگونیست ویتامین K مانند وارفارین استفاده می کنند، باید قبل از مصرف مکمل استئوکینون با پزشک خود مشورت نمایند.

شرایط نگهداری

فرآورده را دور از دسترس اطفال، در دمای زیر 25 درجه سانتیگراد و دور از رطوبت و نور نگهداری نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (384 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

اسماعیل | ۴ سال پیش
بهترین نوع قرص یا کپسول کلسیم کدام است، اسم ببرید ممنون
1
15

hits