دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید جادویی مکمل‌های گیاهی برای دستگاه گوارش
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دستگاه گوارش و مشکلات مربوط به آن از زمینه‌هایی هستند که می‌توان برای حل آن‌ها از مکمل‌های گیاهی بهره گرفت. با افزایش سن، بدن آنزیم‌های گوارشی کمتری ترشح می‌کند که می‌تواند مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و سوءهاضمه ایجاد نماید. اکثر پزشکان و متخصصان توصیه...

تأثیر مکمل‌های گیاهی برای دستگاه گوارش

به‌طورکلی حفظ سلامت دستگاه گوارش برای سلامتی تمام بدن ضروری می‌باشد. اگر دستگاه گوارش به خوبی کار نکند، سلامتی فرد دچار مشکل می‌گردد. برخی از مکمل‌های گیاهی برای دستگاه گوارش با تنبل کردن مکانیسم بدن، شاید به ظاهر مشکل را برطرف کنند اما از سوی دیگر به مشکلات دیگری دامن خواهند زد. به همین دلیل توصیه می‌گردد، گیاهی بودن این مکمل‌ها را توجیهی برای مصرف بی رویه ندانسته و با مشورت صحیح با پزشک به مصرف معقول آن‌ها بپردازید. با دلگرم همراه باشید تا خواص شایع‌ترین گیاهان موجود در این مکمل‌ها بپردازیم.


شیرین بیان

مهم‌ترین فایده شیرین‌بیان التیام معده، زخم معده و دردهای مربوط به آن می‌باشد. شیرین بیان به‌واسطه ترکیبات مؤثری که دارد، سطح اسید معده را کاهش داده و سوزش معده و سوءهاضمه را درمان می‌کند. این گیاه به‌عنوان یک ضد یبوست ملایم نیز عمل خواهد کرد و می‌توان از آن برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده نمود. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تأثیر مثبتی روی کبد نیز خواهد گذاشت.


اسفرزه


دانه‌های گیاه اسفرزه به علت وجود لایه موسیلاژی به‌عنوان ملین و برطرف‌کننده ناراحتی‌های ناشی از بواسیر مطرح می‌باشد. مهم‌ترین اثر اسفرزه رفع یبوست است که برای تأثیرگذاری بیشتر، باید مقدار زیادی آب یا مایعات مصرف شود چراکه موسیلاژ سطح دانه‌ها برای حجیم شدن احتیاج به آب زیادی دارد تا عملکرد آن به حداکثر خود برسد.


سنا

گیاه سنا بهترین گیاه برای درمان یبوست است. این گیاه اثر مسهلی نسبتاً قوی داشته و برای تخلیه روده در اعمال جراحی و یا عکس‌برداری از روده‌ها استفاده می‌گردد.


بابونه

مصرف بابونه در درمان انواع اختلالات گوارشی مفید و مؤثر می‌باشد. بابونه دیواره روده را شل کرده، درد را کاهش داده و گاز روده و معده را از میان می‌برد.


زنجبیل

زنجبیل به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک دارو برای درمان درد معده استفاده می‌شود؛ همچنین فواید آن درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری را نیز شامل می‌شود.

مکمل گیاهی


نعنا

نعنا در هر شکل آن بخصوص عرق نعنا، ازجمله بارزترین راه‌کارهای رفع مشکلات گوارشی است. در این میان در اکثر مکمل‌های گیاهی برای دستگاه گوارش، نعنا به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده اصلی مورداستفاده قرارگرفته است.


پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها حاوی میکروارگانیسم‌های زنده و باکتری‌های خوب برای بهبود عملکرد هضم در دستگاه گوارش هستند. این مکمل‌ها برای درمان مشکلات خاص دستگاه گوارش و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده و تجویز می‌شوند. برخی از انواع پروبیوتیک ها منجر به تسهیل علائم سندرم روده تحریک‌پذیر نیز می‌شوند. پروبیوتیک ها در محصولات لبنی مانند کفیر و ماست یافت می‌شوند.


کنگر فرنگی

عصاره برگ کنگر فرنگی علائم سوءهاضمه را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه این عصاره برای کاهش تهوع، استفراغ، گاز و درد شکم مفید است. همچنین این گیاه‌درمانی است برای سندرم روده تحریک‌پذیر و کاهش درد شکمی ناشی از آن. در کسانی که مبتلابه آلرژی ابروسیا هستند، عصاره این گیاه باید بااحتیاط مصرف شود.

هشدار!

هیچ تضمینی برای اثربخشی 100 درصدی مکمل‌های گیاهی و ایمنی آن‌ها وجود ندارد. بنابراین پیش از مصرف، همیشه با پزشکتان در تماس باشید بخصوص اگر باردار هستید، وضعیت پزشکی خاصی دارید و یا در حال مصرف داروها و یا مکمل‌های دیگری هستید.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits