دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با خواص و مضرات نخود فرنگی

خاصیت نخود فرنگی پخته و نپخته

آشنایی با خواص و مضرات نخود فرنگی
12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خواص نخود فرنگی: نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1، فولیک‌اسید و ویتامین B6 هستند.

آشنایی با خواص و مضرات نخود فرنگی

با ما دلگرم همراه شويد تا با خواص بی شمار و نكات و هشدارهای مهم در مصرف نخود فرنگی آشنا شويد...

شاید تعجب کنید که نخود فرنگی اینهمه خاصیت داشته باشد. قبل از هرچیزی باید بگوییم که نخود فرنگی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی به خصوص ویتامین C است. دوست دار قلب شما بوده و به تناسب اندامتان کمک خواهد کرد.این نخودهای کوچک علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که خدمت زیادی به سلامتی ما می کنند. اگر می خواهید باک ویتامین C بدن تان را پر کنید، افسردگی را از خود دور کنید یا از قلب تان حفاظت کنید، مصرف این نخودهای سبز کوچک غافل نشوید.

فواید نخودفرنگی

نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1 هستند که استئوکلسین(Osteocalcin) که اصلیترین پروتئین در استخوان است را فعال می‌سازد. استئوکلسین مولکولهای کلسیم درون استخوان را جذب می‌نماید. بنابراین بدون ویتامین K1 به اندازه کافی،‌ میزان استئوکلسین کافی نمی‌باشد و معدنی‌شدن استخوان صورت نمی‌گیرد.

نخود فرنگی منبعی از فولیک اسید و ویتامین B6نیز است. این دو ویتامین در کاهش ساخت هموسستئین که مولکول خطرناکی است کمک می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که زنان یائسه‌ای که از کمبود میزان فولیک‌اسید خود اطلاعی ندارند بوسیله مکملهایی که فولیک اسید دارند،‌ میزان هموسستئین در آنها کاهش می‌یابد.

نخود فرنگی و خواص آن

مواد موجود در 100 گرم نخود فرنگی

  • ویتامینK 41.40میکروگرم
  • منگنز0.84 میلی گرم
  • ویتامینC 22.72 میلی گرم
  • فیبر8.80 گرم
  • ویتامینB1 0.41 میلی گرم
  • فولات101.28 میکروگرم
  • ویتامینA 955.20 واحد
  • تریپتوفان0.06 گرم
  • فسفر187.20 میلی گرم
  • ویتامینB6 0.23 میلی گرم
  • منیزیم62.40 میلی گرم
  • ویتامینB2 0.24 میلی گرم
  • مس0.28 میلی گرم
  • آهن2.46 میلی گرم
  • سرب1.90 میلی‌گرم
  • پتاسیم433.60 میلی گر

کمک به قلب بوسیله نخود فرنگی

هموسستئین رگهای خونی را تخریب می‌کند و باعث گرفتگی رگها می‌گردد. بنابراین فولیک اسید و ویتامینB6 در نخود فرنگی از سلامت سیستم قلبی ـ عروقی حفاظت می‌کنند. در واقع فولیک اسید برای عملکرد سیستم قلبی ـ عروقی بسیار مهم است و در مطالعه‌ای که در سال 1995 انجام گرفت، در طول یک سال 400 میکروگرم فولیک اسید در روز از مرگ 28000 نفر بدلیل مشکلات سیستم قلبی ـ عروقی در سال در آمریکا جلوگیری نمود.

بالا بردن انرژی و سلامت

نخود فرنگی یکی از مهمترین غذاهایی است که اگر شما معمولاً احساس خستگی و بی حالی می‌کنید،‌ می‌تواند جزء رژیم غذایی شما قرار گیرد. نخود فرنگی به این دلیل که مواد مغذی موجود در آن سلولهای تولید کننده انرژی و سیستم‌های بدن را حمایت می‌کند و برای رفع خستگی مهم می‌باشد. نخود فرنگی منبعی خوب از ویتامین B1، B6، B2 و B3می‌باشد که همه این ویتامینها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری می‌باشد. نخود فرنگی همچنین منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلولهای خونی می‌باشد که کمبود آنها باعث کم خونی،‌خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌گردد. نخود فرنگی همچنین منبعی از ویتامین C است که بسیاری از سلولهای تولید کننده انرژی را از تخریب بوسیله رادیکالهای آزاد محافظت می‌نماید.

بالا بردن سلامتی بوسیله نخودفرنگی

ویتامینC موجود در نخود فرنگی، از ابتلاء به سرطان جلوگیری می‌نماید. مشاهده شده است که جذب بالای ویتامین C باعث کاهش ابتلاء به انواع سرطانها می‌گردد که از آن جمله میتوان به سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، ‌ریه و پانکراس و همچنین سرطانهایی که به هورمونهای جنسی مربوط می‌باشند مانند سرطان سینه، پرستات، ‌مثانه و سرطان تخمدان اشاره نمود.

ویتامین C، اولین و موثرترین محافظ آنتی اکسیدانی در بدن است. ویتامین C، از تخریب سلولهای ساختاری مانند DNA، جلوگیری می‌کند و به بدن برای مقابله با آلودگیهای محیطی و سموم شیمیایی کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

چگونگی انتخاب و نگهداری از نخود فرنگی


سعی کنید نخود فرنگی انتخابی شما، ‌لطیف، مخملی و سفت باشد. رنگ آنها باید سبز و شفاف باشد. از خرید نخود فرنگیهایی که رنگ سبز آنها تیره و یا خیلی روشن باشد و یا زرد رنگ با نقطه‌هایی خاکستری رنگ باشد خودداری نمایید. همچنین نخود فرنگیهایی را که پف کرده،‌ آبکی و کپک زده هستند را نیز خریداری ننمایید.

بهتر است نخود فرنگیها را در فصل مناسب آنها تهیه و مصرف کنید و اگر نمی‌توانید باید آنها را سریع فریز کنید. نخود فرنگی را شسته نشده و خارج از غلاف را درون کیسه بریزید و در فریزر نگه دارید،‌در این حالت نخود فرنگی چندین روز می‌تواند در فریزر بماند.

نخود فرنگی و خواص آن

خرید و نگهداری نخود فرنگی:

برای خرید به کیفیت این سبزی ها توجه کنید: غلاف نخود فرنگی مرغوب ، سبز تیره و دانه آن کاملا گرد و رنگ آن سبز چمنی است. باقلای مرغوب، سبز رنگ و محل دانه در داخل غلاف فاقد فضای خالی است. پوست دانه باید سبز باشد نه سفید. اگر دانه باقلا سفت و رنگ آن زرد باشد، کیفیت باقلا پایین است.

نخودفرنگی‏های فریز شده بر کنسرو نخودفرنگی ارجحیت دارند، زیرا طعم‏شان را از دست نداده‏اند و نمک (سدیم) کمتری دارند.برای فریز کردن باقالی و نخود فرنگی که معمولا برای دسترسی در بقیه ایام سال انجام می شود و برای حفظ رنگ و کیفیت از روش بلانچینگ استفاده می شود. در این روش با استفاده از شوک حرارتی آنزیم های موجود در این دانه ها را غیر فعال می کنند.

در این روش ابتدا دانه ها را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب جوش فرو می برند و پس از آن آن را بلافاصله با معرض آب سرد قرار می دهند.البته توصیه متخصصین به مصرف مواد غذایی به صورت تازه است زیرا در این حالت بهترین کیفیت ماده غذایی از نظر ارزش تغذیه ای وجود دارد.اما اگر از ویتامین های حساس مانند ویتامین Cصرفنظر کنیم بخش از مواد مغذی موجود از جمله مواد معدنی را می توان در فصول دیگر از این سبزی های نگهداری شده دریافت کرد.

نگرانی در مورد خوردن نخودفرنگی

  • نخودفرنگی‏ها به طور طبیعی حاوی موادی به نام پورین هستند. پورین‏ها به طور معمول در بدن انسان و حیوانات و گیاهان یافت می‏شوند. دریافت زیاد این ماده در برخی افراد، مشکلاتی را به ‏وجود آورد.
  • از آنجایی که پورین می‏تواند به اسید اوریک تبدیل شود، تجمع زیاد پورین در بدن می‏تواند به انباشته شدن زیاد اسید اوریک منجر شود.
  • کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که کلیه های شان سنگ‏های اسید اوریکی می‏سازد، به دریافت زیاد پورین حساس هستند. به همین دلیل اشخاص مبتلا به مشکلات کلیوی و نقرس باید از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین هستند مانند نخودفرنگی، پرهیز نمایند.

مصرف نخود فرنگی در رژیم های لاغری

نخود فرنگی در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی دیگرشامل پروتئین زیاد و کالری و چربی کمتری است. در واقع در هر فنجان نخود فرنگی ۱۳۴ کالری هست و پر از فیبر است. برای همین برای کسانی که می خواهند کاهش وزن پیدا کنند یک ماده غذایی بسیار خوب به حساب می آید. اگر رژیم لاغری گرفته اید در سوپتان نخود فرنگی بریزید. در این صورت سوپتان شامل ۹ گرم فیبر و ۹ گرم پروتئین است و جلوی اشتها را گرفته و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند.

مصرف نخود فرنگی در بیماران دیابتی

نخود فرنگی یکی از سبزیجات نشاسته ای است که در هر فنجان بیشتر از ۳۰ گرم کربوهیدرات دارند. پس در بیماران دیابتی چندان توصیه نمیشود و بهتر است این افراد در عوض مصرف چنین سبزیجاتی، به سراغ مصرف سبزیجات برگ سبز یا کلم بروکلی بروند.

لازم به ذکر است که نیازی نیست این افراد سبزیجات نشاسته ای را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند، چرا که حاوی مواد مغذی مفیدی هستند و فقط باید تعادل در مصرف آن ها را به یاد داشته باشید.از آن جا که سبزیجات نشاسته ای کربوهیدرات بیشتری دارند و قند خون را با سرعت و به میزان بیشتر افزایش می دهند، بسیار مهم است که به اندازه ی مناسب مصرف شوند.

نخود فرنگی و خواص آن

نکته مهم در مصرف نخود فرنگی

خوردن نخود فرنگی خام و نپخته موجب سرگیجه مىشود.

راه‏هایی برای افزودن نخودفرنگی به برنامه غذایی

  1. خیلی از والدین به خاطر حساسیت فرزندانشان به باقلا( فاویسم) نمی توانند از باقلا در باقلا پلو استفاده کنند به این دسته از والدین توصیه می کنم حتما یکبار از نخود فرنگی به جای باقلا استفاده کنند و با طعم بی نظیر این پلوی خوشمزه آشنا شوند.
  2. نخود فرنگی را می توانید در غذاهای رنگی مختلف از جمله استامبولی،ماکارونی و … بدون نگرانی از تغییر طعم غذا به کار ببرید
  3. نخودفرنگی‏ را خیلی کم با کمی قارچ در روغن تفت دهید و در آخر یک تخم مرغ به آن اضافه کنید.
  4. نخودفرنگی را می توانید به صورت خورش نخودفرنگی با مرغ بپزید که بسیار خوشمزه خواهد شد.
  5. نخود فرنگی را می توانید با تکه های سیب زمینی آب پز کرده و به عنوان یک غذای مقوی و خوشمزه رژیمی نوش جان کنید.
  6. نخودفرنگی را می‏ توانید به صورت پخته به سالاد ماکارونی و یا سالاد الویه بیفزایید.
  7. نخود فرنگی را می توانید به عنوان تزئین کننده غذاهای مختلف نیز به کار برید.
  8. می توانید املت های مختلفی از ترکیب نخود فرنگی با سبزیجات دیگر درست کنید.
  9. می توانید از نخود فرنگی پخته، کمی پیاز و تخم مرغ، کوکوی نخود فرنگی درست کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits