دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نقش ویتامین E در سلامت بدن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نقش ویتامین E در سلامت بدن:خواص ویتامین e چیست؟ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر ویتامین E آشنا شوید.

خواص ویتامین e چیست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر ویتامین E آشنا شوید.

خواص ویتامین e چیست؟

ویتامین ای (E) و فواید عجیب آن

یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. این ویتامین همچون ویتامین ث خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد. ویتامین ای که در سال ۱۹۲۰ (میلادی) کشف گردید و در سال ۱۹۳۶ (میلادی) از جوانه گندم جدا گردید و آلفا توکوفرول نام گرفت، که این نام از کلمه یونانی TOKOS به معنی «تولد کودک» و کلمهٔ PHEREIM به معنی دنیا آوردن گرفته شده است و OL برای نشان دادن ساختار الکلی آن است بعدها دو گونه دیگر به نام بتا و گاما توکوفرول کشف شدند که اثرشان نسبت به آلفا کمتر بود.

این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین ای یک نام برای گروهی از مولکول‌ها است که اثراتی شبیه آلفا توکوفرول را دارند.هرچند ویتامین e مهم‌ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم‌های سالم است، اما همه فواید و خطرات ویتامین e هنوز خیلی مشخص نیست.

ویتامین ای

ویتامین E فواید بی‌شماری برای پوست دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی

ویتامین E روند پیری پوست را کند کرده و از غشای سلولی که از اسیدهای چرب اشباع نشده پلی ساخته شده‌اند و نسبت به اکسیداسیون بسیار حساس‌اند، محافظت می‌کند.

  • خاصیت ضد التهابی

ویتامین E با جلوگیری از آزاد شدن برخی آنزیم‌ها یا میانجی‌های مسوول التهاب از بروز التهاب پیشگیری می‌کند. محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ ماورای بنفش استفاده از کرمی که حاوی ویتامین E است قبل از قرار گرفتن زیر نور آفتاب می‌تواند احتمال ایجاد چروک و تومورهای سرطانی را کاهش دهد.

  • خاصیت مرطوب‌کنندگی

ویتامین E با مقاوم کردن قشر نازک هیدرولیپیدی پوست را مقاوم کرده و رطوبت آن را حفظ می‌کند. محرک حرکات زیرپوستی: ویتامین E با تحریک سلول‌های رگ‌های خونی سبب افزایش حرکت زیرپوستی می‌شود و به عبارتی خون را زیر پوست به جریان می‌اندازد.

ویتامین ای

مصرف مکمل ویتامین E لازم است؟

ویتامین ای


معمولا در کشورهای صنعتی کسی مبتلا به کمبود ویتامین E نیست. تنها افرادی که دچار مشکلات جذب از دستگاه گوارش‌اند یا رژیم بسیار فقیر از نظر چربی دارند دچار کمبود ویتامین E می‌شوند. به هر حال قبل از مصرف مکمل باید در رابطه با میزان مصرف و مدت زمان مصرف با پزشک مشورت کنید.

ویتامین ای

فواید ویتامین ای

همان‌طور که گفته شد این ویتامین در بدن نقش یک آنتی اکسیدان را ایفا می‌کند و از سلول‌های بدن در مقابل تخریب حفاظت می‌کند، یعنی این ویتامین توانایی زیادی در خنثی کردن رادیکال‌های آزادی دارد که درون سلول‌های بدن و بطور طبیعی ساخته می‌شوند و چون دارای الکترون جفت‌نشده هستند برای متعادل کردن خودشان اقدام به جذب الکترون‌های سلول‌های سالم بدن می‌کنند و از این طریق به آنها صدمه می‌زنند.

خاصیت آنتی اُکسیدانی این ویتامین به آن اجازه می‌دهد تا از لطمه دیدن داخل رگها و سکته قلبی پیشگیری کند. کمبود ویتامین بیشتر در بیماری‌های قلبی نمود پیدا می‌کند. همچنین این ویتامین دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند. ویتامین ای همچنین باعث افزایش سطح ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر، کمک به درمان بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولر، کاهش احتمال حملات قلبی در بیماران مبتلا به دیابت، کند کردن روند پیری سلول‌ها، تقویت انسان در مقابل آلودگی‌های زیست محیطی، مقابله با کم خونی، درمان مشکلات ناشی از چربی‌های بد هضم و کمک به بهبود بیماری‌های پوستی، زخم‌ها، اختلالات تولید مثل و کاهش دردهای پیش از قاعدگیو کاهش علائم و نشانه‌های لوپوس می‌شود .

همچنین این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند پروستات، پوست، و دهان کمک می‌کند. در تحقیقی نشان داده شده است که مردانی که از آلفا توکوفرول بیشتری استفاده کردند، خطر ابتلاء به سرطان پرستات در آنان ۵۳٪ کمتر از سایر مردان بوده است. همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف این ویتامین در دوران بارداری به کاهش خطر ابتلای نوزاد به بیماری آسم می‌انجامد. در این تحقیق نوزادانی که مادرشان کمترین میزان دریافت ویتامین ای را داشته‌اند پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به آسم بوده‌اند.این ویتامین در جلوگیری از ابتلاء به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری خیر.

ویتامین ای خطر توسعه بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین ای گنجانده‌اند. ویتامین ای، رادیکال‌های آزاد را که محتملاً می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.

ویتامین ای

عوارض جانبی ویتامین e

  • ویتامین e موضعی می‌تواند باعث تحریک پوست شود.
  • مصرف بیش از حد مکمل ویتامین e می تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر گردد. همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.
  • افرادیکه از داروهای رقیق کننده خون (همچون وارفارین و یا آسپرین) و یا سایر داروها استفاده می‌کنند، می بایست قبل از مصرف با پزشک‌شان مشورت نمایند.

ویتامین ای

نقش ویتامین E در ورزش

ورزش های استقامتی ۱۰ تا ۲۰ برابر حالت عادی، مصرف اکسیژن را افزایش می دهند که این مسئله تولید رادیکال های آزاد و در نتیجه تخریب عضلات و سایر بافت های بدن را افزایش می دهد و نهایتاً ظرفیت اجرا را کاهش دهد.

ویتامین E چون خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بعد از تمرینات شدید ورزشی باعث بازسازی سریع سلول های تخریب شده از ورزش می شود و باعث از بین رفتن سریع درد عضلانی می شود. مکمل دهی ویتامین E در ورزشکاران حرفه ای، یعنی افرادی که بطور دائم و پیوسته ورزش می کنند، توصیه می شود، نه افرادی که بطور دلخواه ورزش می کنند.

ویتامین ای

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهرناز | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشی ممنون از مطالب خوبتون. خواستم بدونم آیا ویتامین e برای جلوگیری از ریزش مو موثر هست؟
0
0
علی | ۷ سال پیش
سلام من میخام این محتوای داخل قرص ویتامین ای رو با شامپوم قاطی کنم و بزنم بسرم ایا باعث مستحکم شدن موها میشه
0
0
رویا | ۷ سال پیش
سلام وقت بخیر
اگه زحمت نیست چه مکملی با ویتامین ای باعث چاقی میشه ممنون یه راهنمایی کنید باتشکراز سایت خوب دلگرم
0
0
میعاد | ۷ سال پیش
سلام
من همیشه با پوست لبم مشکل داشتم لبم همیشه پوست پوست میشه خوب میشه و دوباره ازنوع شروع میکنه به پوست پوست شدن و در نهایت به پاره شدن لبم میرسه انگار ی دوره ای رو هی تکرار می کنه .مصرف ویتامین ایی برای حفاظت از پوست لبم خوبه یا نه؟ این مصرف باید موضعی باشه یعنی محتویات داخل کپسول رو روی لبم بزنم یا خود قرص رو مصرف کنم .بعد بازه ی زمانیش باید چطور باشه ممنون میشم به سوالم جواب بدید
0
0
نازنین | ۷ سال پیش
سلام میخواستم بدونم ویتامین eباعث چاقی صورت میشه .لطفا راهنمایی فرمایید
0
0

hits