دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مواد غذایی و ویتامین های با اثر فوق العاده برای پوست را بشناسید!
23
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست-تغذیه و پوست- مواد غذایی و ویتامین برای پوست-خواص ماءالشعير برای پوست-جلوگيري از پيري پوست-پير شدن پوست-پروتئين برای پوست-شل شدن پوست-چربي ها برای پوست-تامين چربي پوست-آب برای پوست-رطوبت پوست-تامين چربي...

قديمي‌ترها اعتقادات درستي داشته‌اند؛ يك تغذيه خوب باعث داشتن پوست و مويي سالم و زيبا مي‌شودو تغذیه و پوست ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.. اگر دوست داريد بدانيد چه مواد غذایی و ویتامین هایی برای پوست مفید هستند، خواندن اين مطلب را از دلگرم از دست ندهيد.

تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست

تغذی و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست

خواص ماءالشعير

ماءالشعير يکي از ترکيبات حاوي ويتامين B است. ماءالشعير به دليل داشتن ويتامين‌هاي گروه B و اسيد آمينه براي پوست و مو بسيار مفيد است و خواص درماني بسياري براي خانم‌هاي باردار و شيرده دارد و تا حدودي در افزايش ضريب هوشي موثر است. ويتامين‌هاي گروه B محلول در آب هستند و به راحتي وارد فاز آبي ماءالشعير حين جوشش مي‌شوند که در سنتز ميانجي‌هاي عصبي نقش مهمي دارند و باعث رفع استرس و بسياري از اختلالات عصبي ديگر مي‌شوند. ماءالشعير يكي از نوشيدني‌هاي معمول است كه از جوانه «جو» حاصل مي‌شود و در رفع تشنگي موثر است.

تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست

انار و گوجه‌فرنگي ضدچروكند

آنتي‌اکسيدان‌ها براي جلوگيري از پيري پوست و جلوگيري از چروک نقش مهمي دارند. برخي از ويتامين‌ها خاصيت آنتي‌اکسيداني هم دارند. مثلا ويتامين C هم نوعي ويتامين است و هم خاصيت آنتي‌اکسيداني دارد. اما برخي ديگر از مواد آنتي‌اکسيدان خاصيت ويتاميني ندارند. از جمله اينها مي‌توان به ماده ليکوپن که در گوجه‌فرنگي يافت مي‌شود يا ماده الگائيک اسيد که در عصاره انار به وفور يافت مي‌شود اشاره کرد.

طي سوخت‌وساز و متابوليسم بدن مواد مضري از سلول‌ها آزاد مي‌شود. (به عنوان نمونه اتومبيل با سوزاندن بنزين هم انرژي حرکتي براي پيش راندن ماشين توليد مي‌کند، هم مواد زائد که به شکل دود از اگزوز خارج مي‌شود) به‌طور طبيعي بدن انسان مواد مضري را که طي سوخت‌وساز سلولي آزاد مي‌شود دفع مي‌کند.

تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست

يعني بدن انسان به طور طبيعي حاوي مواد آنتي‌اکسيدان است و مواد زائد اکسيدان را که طي سوخت‌وساز سلولي آزاد مي‌شود دفع مي‌کند. اما با گذشت سن قدرت آنتي‌اکسيداني ذاتي بدن کاهش مي‌يابد.

به تدريج با تجمع مواد اکسيدان سلول‌هاي بدن دچار آسيب تدريجي مي‌شوند. اين آسيب تدريجي منجر به تغييراتي مي‌شود که ما آن را در ظاهر افراد به شکل پير شدن پوست، چروک و افتادگي پوست مي‌بينيم. لازم به ذکر است مواد اکسيدان علاوه بر توليد از طريق سوخت‌وساز و متابوليسم سلولي بدن در اثر اشعه آفتاب که به پوست مي‌تابد و آلودگي هوا وکشيدن سيگار نيز ايجاد مي‌شوند. آنتي‌اکسيدان‌ها راه‌حل تمام مشکلات مربوط به سلامتي و بيماري نيستند اما آنها نقش بسيار مهمي در حفظ سلامتي بدن و جلوگيري از چين و چروک صورت و پيري پوست دارند.

تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست

1) پروتئين برای پوست:

قسمت عمده پوست بدن از پروتئين تشکيل شده است. مولکول هاي پروتئيني نمي توانند از طريق لايه هاي سطحي پوست به داخل بافت ها نفوذ کنند. بنابراين شما بايد از طريق غذا، پروتئين مورد نيازتان را تامين کنيد. کمبود پروتئين باعث شل شدن پوست مي شود. براي حفظ سلامتي مو، پوست، دندان ها، ناخن و سفت شدن پوست بايد هر روز به مقدار کافي پروتئين مصرف کنيد.

منابع غذايي پروتئين عبارتند از:

کلاژن يکي از مهمترين پروتئين هاي بافت پيوندي پوست است که درجلوگيري از ايجاد چين و چروک و برطرف کردن آن نقش مهمي دارد.غذاهاي پروتئيني حاوي کلاژن شامل آواکادو، مخمر (ما»الشعير)، حبوبات، آجيل، کنجد، دانه آفتابگردان وغلات سبوس دار است. ساير غذاهاي پروتئيني که باعث مي شوند، بدن بين سلول هاي جديد و سلول هاي مرده پوستي تعادل برقرار کند، شامل: ماهي، مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، شير و لبنيات، جوانه گندم و پروتئين هاي گياهي است.

تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست

2 ) چربي ها برای پوست:

چربي هاي غيراشباع موجود در روغن هاي گياهي باعث جذب ويتامين هاي محلول در چربي (A,E,D ) مي شوند. همچنين با تامين چربي پوست باعث درخشندگي و شادابي پوست مي شوند. شما مي توانيد روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوري روغن مايع گياهي همراه با سالاد مصرف کنيد.

منابع غذايي چربي ها عبارتند از:

کره، روغن هاي گياهي مثل روغن زيتون، روغن ذرت، سويا، گلزا (کانولا) و... و آجيل.

تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست


3 ) آب برای پوست:

بايد روزانه 6 تا 8 ليوان آب بنوشيد. آب، رطوبت پوست را تامين مي کند. سموم را از بدن دفع مي کند و آلودگي هاي خون را از بين مي برد. همچنين مانع زدن جوش روي پوست مي شود. درصورتي که به مقدار کافي آب مصرف نکنيد، بدن از ذخاير آبي پوست استفاده مي کند و باعث کم آبي پوست و خشک شدن آن مي شود.

برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به پوست و مو باید مواد لازم مثل روی و آهن در رژیم های غذایی در نظر گرفته شود. رژیم غذایی غنی از سیلیس، کلسیم و آهن از ریزش مو جلوگیری می کند یا آن را کاهش می دهد. میوه ها نیز به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی تأثیر بسزایی را در سلامت پوست و مو دارند. میوه ها سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم و آهن بوده و برای تأمین رشد و استحکام پوست و مو بسیار مؤثر هستند.»

تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست

4 ) ويتامين ها برای پوست:

ويتامين هايي که براي زيبايي به آنها نيازمنديم عبارتند از:

- ويتامينA يا بتاکاروتن برای پوست:

براي پيشگيري و از بين بردن عفونت هاي پوستي مهم است. ويتامين a خشکي پوست، شوره سر و چين و چروک را از بين مي برد. باعث گردش خون در پوست و سرخي و درخشاني آن مي شود. کمبودويتامين a باعث خشکي و زبري پوست، چين و چروک، خشکي مو، شوره سر، کنده شدن پوست ناخن، جوش صورت و بدن و ظاهري خسته مي شود.

منابع غذايي ويتامين a عبارتند از:

جگر، روغن کبد ماهي، شير و لبنيات، زرده تخم مرغ، کره پاستوريزه، هويج، هندوانه، گوجه فرنگي و سبزيجات سبز برگي شکل.

- ويتامين هاي گروهB برای پوست :

اين گروه از ويتامين ها براي شفافيت و درخشاني پوست و حفظ شادابي آن لازم است. در کل براي حفظ سلامتي پوست و مو و چشم هاي ضروري هستند. مطالعات نشان داده که، 40 درصد افراد مبتلا به درماتيت (خشکي و تورم پوست) دچار کمبود ويتامين b هستند. همچنين اثر استرس را در بدن از بين مي برند. استرس تاثيرات نامطلوبي بر ظاهر فرد دارد. کمبود ويتامين هاي گروهB باعث چرب شدن موها، شوره سر، خشکي پوست، پوسته پوسته شدن لب ها، قرمزي و سوزش پوست، چين و چروک زودرس پوست، کاهش رشد موها، سفيد شدن موها و ترک هاي ملتهب در گوشه بيني و دهان مي شود.

منابع غذايي ويتامين گروه Bعبارتند از:

غلات سبوس دار مثل نان سنگک، بيسکويت سبوس دار، آرد سبوس دار، آجيل، سبزيجات سبز برگي شکل، گوشت قرمز، جگر، مخمر (ما»الشعير) و ملاس.

- ويتامينC برای پوست :

در ترکيب با پروتئين، براي توليد کلاژن لازم است. کلاژن يکي از پروتئين هاي بافت پيوندي پوست است که مثل يک چسب پوست را به بدن مي چسباند و از چروک شدن پوست جلوگيري مي کند. عمل غدد چربي پوست را تنظيم مي کند، در نتيجه از خشکي پوست، چين و چروک صورت و موخوره شدن جلوگيري مي کند. ويتامين c براي حفظ سلامتي مو، چشم، دندان ها، مقاومت در برابر عفونت، درمان زخم ها و استحکام بافت هاي پوستي لازم است.

ويتامين c در ترکيب با بيوفلاوونوئيدها از تجمع رنگدانه اي پوستي که در اثر تابش آفتاب به لکه هاي قهوه اي تبديل مي شوند، جلوگيري مي کند. ديواره مويرگ هاي خوني را محکم مي سازد، در نتيجه از کبود شدن يا خونريزي جلوگيري مي کند. ترشح چربي از غدد چربي پوست را تنظيم مي کند، در نتيجه از خشکي پوست جلوگيري مي کند. از خونريزي لثه ها جلوگيري مي کند.

منابع غذايي ويتامين c عبارتند از:

انواع سبزيجات سبز مثل کلم بروکلي، کلم پيچ، فلفل سبز و گوجه فرنگي، انواع ميوه هاي تازه مثل ليمو، پرتقال، گريب فروت، طالبي، کيوي و توت فرنگي، سيب زميني، مويز سياه، شاتوت، تمشک، آلبالو، گيلاس و انگور منابع غني از فلاوونوئيدها هستند.

تغذیه و پوست و مواد غذایی و ویتامین برای پوست

- ويتامين D برای پوست:

محققان آمریکایی می‌گویند کسانی که پوست تیره دارند به ویتامین D بیشتری به ویژه در زمستان نیاز دارند.

ویتامین D به طور طبیعی توسط بدن تحت تاثیر نور آفتاب تولید می‌شود. اما ویتامین D در برخی موادغذایی به ویژه ماهی‌های چرب وجود دارد.

براي حفظ سلامتي دندان ها، استخوان، ناخن و نيز جذب کلسيم و فسفر در بدن لازم است. اين ويتامين سلامتي چشم ها، پوست و دندان ها را افزايش مي دهد. کمبود آن باعث پوسيدگي و خرابي دندان ها مي شود.

منابع غذايي ويتامين d عبارتند از:

نور خورشيد، شير، جگر گاو، ماهي آزاد و تن، کره حيواني، دانه هاي جوانه زده و روغن کبد ماهي.

- ويتامين E برای پوست:

حالت عضلات و بافت هاي بدن را حفظ مي کند و از چين و چروک و پيري زودرس پوست جلوگيري مي کند. از خشکي پوست، ايجاد لکه هاي قهوه اي، ريزش مو و شوره سر جلوگيري مي کند. به گردش بهتر خون کمک مي کند و جاي زخم را بهبود مي بخشد. تحقيقات نشان داده که دريافت مقادير بالاي ويتامين e تکثير سلول هاي بدن را دو برابر مي کند و در نتيجه فرايند پيري را کند مي سازد و از چين و چروک زودرس جلوگيري مي کند.

البته چون ويتامين e يک ويتامين محلول در چربي است، بايد قرص آن را تحت نظر پزشک مصرف کرد، زيرا مقادير بالاي آن ايجاد مسموميت مي کند.

منابع غذايي ويتامين e عبارتند از:

نان سبوس دار، غلات سبوس دار، جوانه گندم، شير، دانه جوانه زده، کلم بروکلي، کره حيواني، زرده تخم مرغ، جگر، زيتون، دانه آفتابگردان، آجيل، روغن هاي مايع گياهي مثل روغن جوانه گندم، سويا، بادام، گردو، فندق و ذرت. و ويتامين C نمونه هايي از مواد آنتي اکسيدان هستند که نقش مهمي در حفظ سلامتي پوست دارند.

نکته: اگر دچار بيماري ديابت يا فشار خون بالا يا پرکاري تيروئيد هستيد، بايد تحت نظر پزشک و با توصيه او از قرص ويتامين e استفاده کنيد. هرگز قرص ويتامين E را خودسرانه مصرف نکنيد.

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (23 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits