دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در رابطه با استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک خودرو
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همه چیز در رابطه با استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک خودرو

همه چیز در رابطه با استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک خودرو

همه چیز در رابطه با استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک خودرو


مدتها است تب استفاده از نیتروژن به جای باد معمول در لاستیک برای جامعه خودرو سوارها، بالا گرفته و شاهد اظهارنظرهای متفاوتی راجع به آن هستیم.

۱٫ عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در وسایل نقلیه، مربوط به: خودروهای نظامی‌و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقه و شاتل‌های فضایی است.

۲٫ هوای معمولی دارای ۲۱% اکسیژن، ۷۸% نیتروژن و ۱% گازهایی هم چون ازن، آرگون و مقداری رطوبت (به واسطه وجود اکسیژن است. بنابراین، حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت خواهد شد که موجب کاهش اثر خورندگی است. هم چنین به دلیل کاهش میزان حمله با سیم‌های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک‌ها محتمل می‌باشد.

۳٫ نیتروژن در فرآیند احتراق شرکت نمی‌کند. پس از نظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که در بالا اشاره شد) ارجح است.

۴٫ ملکول‌های نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگ‌تر هستند. خطر فرار ملکول‌های بزرگتر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک، کمتر است. بر اساس تجارب و مطالعات شرکت میشلین، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابر کمتر از هوای معمولی است.

۵٫ نیتروژن سبک‌تر است البته استفاده از آن، موجب کاهشی در حدود ۴% از وزن هوای پرشده در تایر یا کمتر از ۴ اونس (۱۱۲ گرم) در اغلب تایرها می‌شود. این سبکی می‌تواند بر روی مصرف سوخت، موثر باشد. هرچند باید توجه کرد این کاهش وزن، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب، قابل جبران و چه بسا چشمگیرتر است.

۶٫ نیتروژن، گرما را زودتر از دست می‌دهد. در واقع می‌توان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمن تر است، به خصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی و سخت.

۷٫ میزان تغییرات فشار با دما نیز در نیتروژن کمتر است چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که به خصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر می‌کند.

می‌توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، ایمنی بیشتر، سهولت استفاده از خودرو (به دلیل عدم نیاز به تکرار میزان باد لاستیک)، هم چنین دوام لاستیک خودرو از جمله مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک است در حالی که مسائلی هم چون بهبود فرمان پذیری، افزایش چسبندگی و نرمی‌بیشتر لاستیک (در کوتاه مدت – به دلیل عدم واکنش احتمالی با سیم‌های فولادی لاستیک) را نمی‌توان احراز نمود.

از طرف دیگر، قیمت بالاتر گاز نیتروژن (حداقل ۱۰ برابر در کشور ما و بیشتر در خارج از کشور)، مساله ای است که باید مورد توجه قرار داد. ضمن این که اطمینان از صحت گاز نیتروژن تزریق شده و نحوه تزریق آن (مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) مسائل مهمی‌است که پس از انجام موارد دیگری برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو هم چون انتخاب رینگ و لاستیک مناسب باید در نظر گرفته شود.

همه چیز در رابطه با استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک خودرو

در ضمن یادتان بماند که:

استفاده از نیتروژن به جای اکسیژن در لاستیک میتواند عمر لاستیک را ۳۰٪ بالا تر و مصرف بنزین رو کمتر کنه همچنین به دلیل کمتر شدن وزن لاستیک شتاب و سرعت ماشین هم بهتر می‌شود.

استفاده از این گاز خشک علاوه بر راحتی و نرمی بیشتر این امکان رو به شما می‌دهد که در طول سال فشار ثابتی را در چرخهای ماشین خود داشته باشید و لاستیکهای ماشین شما همیشه سرد باشند به همین دلیل امنیت لاستیک بیشتر خواهد بود.

مولکول‌های نیتروژن از اکسیژن بزرگترند بنابراین راحت‌تر از هوا می توانند در لا‌ستیک حرکت کنند و جریان یابند , ضمن اینکه در برابر گرما از هوا مقاوم‌ترند .

نیتروژن همچنین از اکسید شدن لا‌ستیک و تخریب آن جلوگیری کرده و عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد .

از این گاز برای باد کردن چرخهای هواپیما و ماشینهای مسابقه ای استفاده می‌شود.

نتیجه گیری کلی این است که با استفاده از این گاز :

۱ – افزایش فوق العاده عمر لاستیک:

به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا ۴۰% افزایش می یابد.

۲ – نرم شدن کمکهای ماشین:

به دلیل نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم می ماند و باعث استهلاک کم کمکها و سالم ماندن اتاق می شود و تا ۷۰% چرخها بالانس می شوند.

۳ – تنظیم باد همیشگی لاستیک‌ها:

مولکولهای نیتروژن درشت تر از هوا هستند. گاز نیتروژن هیچ وقت از هوای گرم و سرد تاثیر نگرفته و همیشه ثابت است.

۴ – کاهش مصرف سوخت:

چون اصطکاک لاستیک با زمین به دلیل گاز نیتروژن کم می شود، کاهش مصرف ار ۱۰% تا ۱۵% را به دنبال دارد.

۵ – ترمزگیری عالی در سرعت‌های بالا و شدید:

به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیکها با باد نیتروژن ترمزگیری اتومبیل تا ۳۰% افزایش می یابد.

۶ – مخصوص رینگهای اسپرت:

تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگها ۱۰۰% برطرف می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits