دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
داستان زندگی صحرا کریمی رئیس افغان فیلم
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
صحرا کریمی، از نسل دوم مهاجرت افغان‌ها به ایران است، تحصیلات ابتدایی را تا صنف دوازدهم در ایران به پایان رسانده‌. اکنون دارای مدارک لیسانس، ماستری و دکترای فلمسازی در رشته‌ی کارگردانی فلم از دو کشور چک و اسلواکی است.

بیوگرافی صحرا کریمی

صحرا کریمی (به انگلیسی: Sahraa Karimi) در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۴خورشیدی در ایران متولد شد. صحرا کارگردان فیلم داستانی و نویسنده افغانستانی است. او تحصیلات ابتدایی خود را در ایران و دانشگاهی را در اسلواکی گذرانده‌است.

این هنرمند افغان به عنوان بازیگر نقش اول، در چند فیلم ایرانی نیز ایفای نقش کرده‌است. او از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی دکترای کارگردانی فیلم داستانی دارد و هم‌اکنون در این دانشگاه تدریس می‌کند.

رساله دکترای او دربارهٔ موج نو سینمای ایران بود.

زندگی صحرا کریمی

صحرا کریمی در ایران در خانواده‌ای افغانستانی‌الاصل (مردمان هزاره) به دنیا آمد. پدرش از جوی میر هزار سنگ تخت بندر، منطقه‌ای در ارزگان قدیم (دایکندی فعلی) و مادرش از اهالی بدخشان است.

دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه را در ایران سپری کرد.

داستان زندگی صحرا کریمی رئیس افغان فیلم

بازیگری صحرا کریمی

صحرا کریمی در زمینه بازیگری اولین نقش خود را در فیلم دختران خورشید به کارگردانی مریم شهریار (۲۰۰۰، برندهٔ جایزه در فستیوال‌های جهانی فیلم مونترال و براتیسلاوا) بازی کرد.

او در سن ۱۶ سالگی اولین تجربه بازی در فیلم را کسب کرد. صحرا در سال ۲۰۰۱ بعد از شرکت در فستیوال جهانی فیلم براتیسلاوا از ایران خارج شد و در اسلواکی تقاضای پناهندگی کرد.

اینستاگرام صحرا کریمی

https://www.instagram.com/sahraakarimi/

تحصیلات صحرا کریمی

رشته دبیرستانی اش ریاضی فیزیک بود. صحرا برای مدتی کوتاه دانشجوی مهندسی عمران در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. او دارای دو مدرک لیسانس در رشته کارگردانی فیلم مستند و کارگردانی فیلم داستانی، فوق لیسانس در رشته کارگردانی فیلم داستانی و دکترا در رشته کارگردانی فیلم داستانی با گرایش نشانه‌شناسی و زیبایی‌شناسی در سینما است.

این کارگردان سینما دکترای کارگردانی فیلم داستانی از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی را دریافت کرده‌است. او نخستین زن و تنهاترین زن فیلم‌ساز در افغانستان است که دارای مدرک دکترا می‌باشد وی خود را پیرو فلسفه هستی‌گرایی یا اگزیستانسیالیسم می‌داند.

او همچنین به صورت نامنظم نیز یادداشت‌های ادبی در وبلاگش درج می‌کرد.

داستان زندگی صحرا کریمی رئیس افغان فیلم

درون مایه فیلم‌های صحرا کریمی

برخی منتقدان می‌گویند از آنجایی که صحرا کریمی پیرو فلسفه اگزیستانسیالیست است، رد پای این تفکر را در چند فیلم کوتاه او می‌توان دید. در فیلم نسیمه نیز همین خط دنبال شده‌است.

اما پایان فیلم نسیمه، پایان امید و رهایی است چنان‌که نسیمه پس از دریافت قبولی پناهندگی، در نور گرم آفتاب و با لباس‌ها و آرایش اروپایی، سادگی زیبای زنانه و وارد شدن به فضای جدید به کلی عوض می‌شود و گویا همچون پرنده‌ای از قفس آزاد می‌شود.

همچنین منتقدان بر این باورند که فیلم «نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر» یادآوری شعر گونه از نیچه، کافکا و کامو، نمایش سمبلیکی از کتاب (کیمیاگر) از پائولو کوئلیو است.

برخی دیگر از منتقدان نیز می‌گویند که او بیشتر متأثر از سینمای نوین شرق اروپا و سنت سینمایی شوروی است. همچنین او را یگانه زن در سینمای افغانستان می‌دانند که فیلمهای زنانه میسازد.

آثار صحرا کریمی

صحرا کریمی تاکنون بیش از سی فیلم کوتاه داستانی و مستند و چندین فیلم نیمه بلند داستانی و یک فیلم بلند مستند ساخته‌است.

  • «زنان پشت فرمان رانندگی»
  • «نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر»

جوایز صحرا کریمی

آثار صحرا در بیش از صد و پنجاه فستیوال فیلم بین‌المللی شرکت کرده‌اند و جوایز متعددی گرفته‌اند. آخرین فیلم «زنان افغان پشت فرمان رانندگی» تقریباً در ۳۰ فستیوال بین‌المللی فیلم در سراسر دنیا شرکت کرده‌است که نزدیک به ۲۲ جایزه از جمله بهترین فیلم مستند سال ۲۰۱۰ اسلواکی را نصیب خود کرد.

همچنین از شبکه تلویزیونی آرته فرانسه که یکی از معتبرترین تلویزیونهای اروپا است و از شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز پخش شد و همچنین در حاشیه «کنفرانس بن دو» در آلمان نیز به نمایش درآمد.

فیلم نیمه بلند داستانی «نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر» در سال ۲۰۱۰ جایزه گراند پریکس کوداک را از آن خود کرد همچنین جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را در فستیوال فیلم‌های دانشجویی اسلواکی از آن خود کرد و به عنوان کاندید اسکار دانشجویی از جمهوری اسلواکی به آکادمی اسکار سال ۲۰۱۰ معرفی شد.

فیلم مستند «نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی «آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواکی» شد.

ارزش این جایزه برای هنرمندان اسلواکی، با جشنواره سزار در فرانسه و دیوید در ایتالیا برابری می‌کند. این جایزه از مهمترین جوایز سینمایی کشور اسلواکی است که به اسکار اسلواکی مشهور است.

«در جستجوی خیال» نام یکی دیگر از فیلم‌های دانشجویی صحرا است که جایزهٔ غیردانشجویی (حرفه‌ای) فستیوال بیل بائو را در اسپانیا برد و بوسیلهٔ شبکهٔ تلویزیونی آرته یکی از معتبرترین کانال‌های هنری در جهان خریداری شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits